Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,718
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan bekreftes. Feks Clas Ohlson er en butikk som har gjort nettopp dette

Insomnia4u and SundalBonus like this.
  2. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    To spørsmål om oppgradering til Elite. Jeg benyttet kampanjen på 20 000 ekstrapoeng og oppgraderte fra Premium til Elite. I går fikk jeg nytt kort, aktiverte det med en gang og brukte det i butikk til morgenen i dag.

1. Min kone fikk ikke ekstrakort. Har noen erfaring med at kortene ikke kommer samtidig?

På Amex side vises poengopptjening til CT for Premium-kortet som jeg nå har oppgradert fra. Jeg begynner vel ny opptjening med Elite-kortet (for å få CT jeg kan bruke på biz etter de nye betingelsene)?

2. Skal ikke poenginntjening til CT nå begynne på null poeng, slik at det er opptjening med det Elite-kortet som telles her? Eller tar det bare litt tid før det er på plass?

3. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Samme skjedde her etter oppgradering. Det kom aldri (tror ikke det ble produsert/sendt i utgangspunket) og erstatningskort måtte bestilles ved hjelp av chat i appen.

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    I 2025 trenger man ytterst sjelden ekstrakortet. Selv har jeg bare lagt til hovedkortet i begge sin Apple Pay og lar det fysiske kortet ligge hjemme. Da kanden som trenger det kan ta det, om man skal et sted hvor de tar amex kun med chip & pin, og det er ytterst sjelden.
    Ekstrakortet har jeg kansellert.

Når du ser at kortet er endret (til sort) i appen kan du bruke det gamle kortet og få spend mot ny CT. Dette merker du feks ved at du får melding/pushvarsel om at kortet ditt er endret i Apple Pay (om du har det der).
    Et lite tips er å bruke SAS MC frem til og med 1. April, om du trenger statuspoeng og uansett klarer 2 CT'er på et år.

5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Vi som ikke har iPhone trenger ekstrakort siden vi da ikke kan bruke Apple Pay :(

fly4fun, PerFlyer and Storbaba like this.
  6. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Nå ble jeg i tvil om hva som skjer med opptjening til CT ved oppgradering til Elite etter endringene i betingelsene hos Amex. Jeg har for få dager siden tatt i bruk nytt kort etter oppgradering fra Premium til Elite. Jeg trodde jeg begynte på 0,- med det nye kortet, men i grafen som viser forbruk, legges forbruk med Elitekortet til forbruket jeg har hatt med Premium.

Spørsmålet er altså om opptjeningen til CT som gir business class, begynner på kr. 0 med mitt nye Elitekort? Eller teller forbruket jeg har hatt med Premiumkortet så langt i år, med i regnestykket sammen med det nye Elitekortet i og med at endringen i betingelsene for Premium først gjelder fra 1. April?

7. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere har det vært slik at omsetningen følger hvert enkelt kort isolert. Men det kan være de har gjort en endring nå slik at ved en oppgradering så får man heretter med seg omsetningen på det forrige kortet.

Man burde jo egentlig få med seg omsetningen hvis man oppgraderer.

8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det skjer så øker Amex interessen for meg, da jeg kan ta med meg CT inntjeningen på gratis kortet, og bytte over til Elite og ta med meg CT fra dem i det tilfellet. Tipper også at Amex kommer til å gjøre denne tabben først også etter noen få måneder så blir det... "Øøøøy, hva driver du på med?" :confused:.... Nei jeg skaffer meg bare en CT så billig som mulig :rolleyes:.... Ok, det må fikses på o_O

Litt som den tabben jeg forutså SAS ville gjøre når de gikk over til skyteam. En kunne fly til alle de franske koloniene siden de ble regnet som en del av Europa :cool:

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror alt er som før. Hadde Premium frem til jeg oppgraderte 1. mars. CT-telleren har nå kun med transaksjonene på det nye kortet. Men det ser ut til at jeg foreløpig har CT-opptjeningen både for premium og elite synlig (kan ikke trykke på noen av de). Har du fått opp Elite-kortet i appen og er sikker på at du har begynt å bruke på det nye kortet?

Screenshot 2025-03-09 at 11.43.00.png

10. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg har brukt den nye kortet. Første gang var bare to dager siden, men jeg er ikke sikker på om dette kjøpet er med i telleren. I oversikten over kjøp (under telleren) står faktisk kortnummeret for det nye kortet, på kjøp tilbake i tid, fra før jeg gikk fra Premium til Elite. Forvirrende. Ser an noen dager hva som viser seg i telleren.

11. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Viser til spørsmål jeg stilte tidligere i denne tråden. Jeg har nå snakket med kundeservice hos Amex. Beskjeden er at opptjening med det nye Elitekortet begynner fra kr. 0,- og ikke inkluderer det jeg har opptjent med Premium.

Min teller viser hva som er opptjent med Premiumkortet, som nå ikke brukes lenger, slik at beløpet som er oppgitt, ikke endrer seg. Det er ikke mulig å se hva som er opptjent med det nye Elitekortet. Det må jeg selv ha oversikt over.

12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Det høres rart ut. CT-baren min viser nøyaktig det som er brukt etter at kortet ble et Elite-kort i appen og Apple Pay. Er du helt sikker på at du har brukt penger etter å at kortet ble oppgradert, og at forbruket ikke teller på Premium fortsatt? Offisielt så teller ikke opptjening på Elite før du har aktivert det fysiske Amex Elite-kortet i appen.

Jeg oppgraderte 1. mars og det ser ut som kortet ble Elite 4. mars. Begynte å bruke det 8. mars.

13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,871
    Bonuspoeng:
    183
    På tide å lansere premium economy i ST snart kanskje. Hvis ikke har jo CT fra Amex premium enda mindre verdi.

14. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Telleren hos meg har ikke beveget seg siden jeg aktiverte Elitekortet for en drøy uke siden. Kjøpene er registrert. Kundeservice sier at det er feil med telleren. Jeg får opplyst på telefon forbruket jeg har hatt med Elitekortet, noe som stemmer (omtrent) med mine beregninger.

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk du nytt kort så fort? Mitt har fortsatt ikke kommet etter to uker.

16. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Tok omtrent 10 dager. Litt mer styr med ekstrakortet. I motsetning til tidligere oppgraderinger/nedgraderinger, kom dette ikke automatisk. Bestilte så på nett, men kundeservice sa på telefon noen dager senere at det ikke var registrert. Det ble så sendt et kort. Så får vi se hvor lang tid det tar

17. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Har samme utfordringer her. Telleren mot CT er stuck fra forrige kort. Hatt Elite nå i 2
    mnd’er og kun ved henvendelse direkte til AMEX oppgir de hva reelt spend er på Elite.

18. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Får mitt Amex elite den 19. mars. Når skal jeg da få utbetalt de 20k status poengene?

19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Som oftest kommer de samme dag som søknaden er innvilget, om en ser bort fra at noen må krangle lenge med Amex kundeservice for å få de..

oslo.to.unknown liker dette
  20. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skjønner ikke det her med de 20.000 level points. Hvorfor vises det ikke en linje for den dagen de kom inn på konto? Jeg ser at jeg har fått dem denne perioden, men ingen dato for når?

oslo.to.unknown liker dette

Del denne siden