Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Har man Premium oppgraderer man til Elite eller bytter til DnB eller SAS Mastercard. Å beholde det vil jeg si er meningsløst

ArthurDent, EgilSk, Frode789 and 2 others like this.
  2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjelder Premium: ganske drøyt av Amex med tanke på de massive kampanjene de hadde i Oktober '24 for å få nye kunder.
    Mest sannsynlig mange av de kundene som ikke rakk opptjene CT i 2024 og som ikke rekker 150k før 1. april 2025..

Når det gjelder Elite synes jeg de nye vilkårene virker fornuftige, 6 nivåpoeng pr 100 lapp er ganske mye mer enn SAS MC Premium (gir 3,75 nivåpoeng pr 100 NOK).
    Tidligere har Elite kortet gått i skuffen så fort 2 CT'er er opptjent(normalt på sensommeren), nå vil dette nok benyttes etter det også, foruten om doble poenghelger med SAS MC.

Lurer på om SAS har hatt en finger med her også? ett desperat forsøk på og bedre den elendige tilgangen på Biz seter ?

jonss, Kaffen, eventyrer and 2 others like this.
  3. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Med dagens billettpriser og tilgang til ST billetter, blir kanskje booking av premium for hele familien på ferie en ok løsning? Greier ikke helt hvordan jeg skal greie å få med alle 7 på business (slik jeg har greid de 3 siste somrene med *A)

ArthurDent liker dette
  4. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Og til med 6,25 (!) hos Sas.no. :cool:

ArthurDent and tstone like this.
  5. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Blir også spennende om SKIT får merket de forskjellige voucherne riktig. Teknisk skal dette i utgangspunktet ikke være vanskelig, men vi snakker tross alt om SKIT...

ArthurDent and MarkSS like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Da må man isåfall ha to kort i familien, hvis ikke tar det veldig lang tid å skaffe mange nok

ArthurDent and Fersk1 like this.
  7. Fersk1

Fersk1 Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Samtidig bør man da ha Elite uansett for å kunne benytte CT på flest mulig i familien (gitt at man klarer å opptjene 2 CT). Selv om man "kun" flyr premium economy drar det godt med poeng dersom en eller flere må reise til full poengpris.

Edit: Som Jorge skriver er det selvagt en mulighet med to premiumkort. Det sparer man en del gebyr på hvis man ikke trenger business/first på CT.

Synes uansett premiumkortet blir et nisjekort med denne endringen.

Last edited: 22. jan 2025
    ArthurDent liker dette
  8. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,265
    Bonuspoeng:
    93
    Man får jo også 6000 statuspoeng fra SAS MC i tillegg (min. 500 hver mnd) om man kun beholder det for FP. Så lønner seg faktisk å ikke bruke mer enn 1kr på sasmc-kortet og få de 500 poengene:D Kan jo være SEB ser negativt på dette og gjør en forbedring hos dem om vi er veldig heldige - men tviler.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett får vi vel ikke booket Premium Economy på en stund ennå? Eller har de fått det på plass nå?

ArthurDent and mrt like this.
  10. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, har tradisjonelt sett dratt inn mellom 4-6 per år, så om 2 av de kun er lovlig på økonomi og premium, blir greit nok for meg personlig tenker jeg. Da må bare SKIT få på plass booking av premium seter da...

ArthurDent liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Den (faktiske) forbedringen hadde jeg glemt. Her må mest mulig forbruk over på amex. Ihvertfall fram til neste år når LTG er oppnådd. På tide å bestille ekstrakort til samboer :D Jeg har ikke giddet pga nivåpoengene fra mastercard

ArthurDent liker dette
  12. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg gikk på en av de kampanjene i høst og mener det var noe om at hvis man sier opp kortet før det er gått et år så mister man poengene man har tjent opp...eller var det bare velkomstpoengene? (antar jeg) .

Men jeg finner ikke disse vilkårene i mailene jeg mottok den gang.

ArthurDent liker dette
  13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Vilkårene var at hvis man sier opp før det har gått et år må man betale månedsavgiften for resterende måneder uansett..

14. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,127
    Bonuspoeng:
    113
    Good riddance til det kortet. Først skal jeg ta meg en liten tur til DC på business.

ArthurDent and sam11net like this.
  15. PerFly

PerFly Nytt Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Ser dette står i vilkårende: "Kortmedlemmet kan via SAS Elite-produkter maksimalt opptjene 20 000 statusgivende EuroBonus-poeng en gang per år etter den personlige 12-måneders kvalifiseringsperioden hos EuroBonus"

ArthurDent liker dette
  16. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,265
    Bonuspoeng:
    93
    Men i denne nåværende 12-måneders kvalifseringsperioden vil man da få 20.000 + så mye man klarer å bruke etter 01.04? :p

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er noe som henger igjen etter det gamle systemet. Det er jeg helt sikker på. Det betyr at du ikke kan bestille Elite to ganger på ett år og få poeng begge ganger.

ArthurDent and PerFly like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke se for meg noe annet.. Men det betyr vel kanskje også at refusjoner etter 1. april av transaksjoner utført før 1. april vil gjøre at man får "minus" på konto og ikke får utbetalt flere nivåpoeng før man går i pluss :(

ArthurDent liker dette
  19. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er nok den eksisterende ordningen.

Egentlig fin endring for min del (Elite+høyt forbruk). Det meste er nevnt enn så lenge, men kan jo repetere:

* Kan medføre mindre press på biz: Tipper en del som så på Premium som en investering ikke vil se på Elite som en investering

* Bør fremprovosere et mottrekk fra SEB MC, som nå ser ganske svakt ut

* Tror dette er et steg til høyere kvalifiseringskrav til Gull.

ArthurDent, kiev, eventyrer and 3 others like this.
  20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden