Enkleste / billigste transport til/fra IST fra Istanbul

Tråd i 'Reisemål' startet av indahla, 12. aug 2024.

1. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg pleier å ta taksi og ber om å betale prisen som vises i taksameter. En vane jeg har er å få opp anbefalt kjørerute i google-maps når jeg kjører taksi. De gangene jeg kjørte taksi fra flyplassen til bykjernen, fulgte sjåførene navigasjonen på sin tlf. Så jeg har ikke opplevd at sjåfører tar en omvei for å tjene litt ekstra.

2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,974
    Bonuspoeng:
    93
    Ja virker som de fleste bruker navigasjon, jeg mente bare at i rushtiden kan det f.eks. til sørsiden av byen være raskere å kjøre omveien forbi den gamle flyplassen, og uansett vil det koste mer fordi det tar lengre tid med mer trafikk.

Eneste "omvei" jeg har erfart er om man skal krysse Bosporus på sørsiden og ikke bekrefter/insisterer på at man vil betale bompengene (112 TL) i Eurasia tunnelen, så vil mange sjåfører kjøre omvei over den nærmeste broen (noen krever da også bompenger for retur til "sin" side).

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Et annet triks jeg selv opplevde en gang er at sjåføren la inn tips i betalingsterminalen sin og informerte meg da jeg sa jeg skulle betale med kort. Siden jeg hadde akkurat litt for lite cash, så fikk han tips mot min vilje. En annen ting er at hvis man skal betale med cash, pass på å ha nok sedler i mindre valør, da enkelte sjåfører kan finne på å si at de ikke har vekslepenger.

Nordlands and Rapolo like this.
  4. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,936
    Bonuspoeng:
    113
    Trikset om de ikke har vekslepenger er bare å si at du da kan springe inn på flyplassen og veksle i en kiosk eller lignende. Da har taxisjåførene plutselig vekslepenger.

holmen liker dette

Del denne siden