Er Aegean Air Tiers & Benefits bedre enn SAS EuroBonus?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av BendikHa, 21. jan 2017.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Litt tidligere i dag kom jeg over en en artikkel på Onemileattime.com der det står "Aegean credits partner flights at 100% of flown miles, meaning they’ll earn one award mile for each mile flown. A single Los Angeles to Stockholm round trip is about 11,000 miles." .

    Leser du videre i artikkelen står det også at du etter kun å ha fløyet 24,000 miles oppnår *A Gold med Aegean. Med andre ord, det skal ikke veldig mye til før du har oppnådd gullkortet.

    Jeg mener også ha lest at *A Gold-kort fra Aegean også er gyldig i tre år, mot ett år i SAS. Noen som vet om dette stemmer?

    Andre fordeler/ulemper ved Aegean?
     
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Mener at det er 24 000 poeng med Aegean eller det dobble med partnere for å gå fra sølv til gull. Du må ut med 12 000 for å oppnå sølv først eller 24 000 med partnere. Null til gull med partnere blir 72 000miles. Samt minst 6 flighter med Aegean. Fordelen er at det ikke krever like mye for å beholde statusen.https://en.aegeanair.com/conditions-notices/milesbonus-terms-and-conditions/
    Da trenger du kun 24 000miles Med partnere og fire turer med Aegean per 12mnd.
     
    Upsaker liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Aegean har et program som er veldig lett å opprettholde. Det med gull etter 24.000 miles er en sannhet med modifikasjoner fordi i motsetning til eurobonus så må man oppnå sølv først (12.000 miles og 2 A3-flyvninger eller 24.000 miles på andre selskapet) før perioden din blir nullstilt før du trenger 24.000 miles og 4 A3-flyvinger eller 48.000 miles før du får gull. Dvs at hvis du bare fly sas må du fly 72.000 miles før du får gullkort.
    Mine utregninger tilsier at det er tilsvarende vanskelig som å oppnå EBG, men mye lettere å opprettholde.

    Det beste jeg vet med A3 er at du får 200% på alle plus-billetter.
     
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,104
    Likes mottatt:
    7,553
    Bonuspoeng:
    183
    Og for de av oss som kom inn med Aegean tidlig, når det var lavere krav for å nå gull, er det egentlig bare å tviholde.

    Når du først er inne, er det 12.000 med 4 Aegean-turer eller 24.000. SAS gir 100% på alle økonomibilletter (600 minimum) inntil videre, så det er veldig gunstig - samme med 200% (1200 min.) for alt i Plus.

    4 oppgraderingskuponger til Business får du også som gull. Har ikke brukt de enda, men må vel ta en tur til Hellas i høst for å faktisk sette føttene mine på et Aegean-fly, og forsøke å bruke kupongene.

    Imidlertid ett års gyldighet. Tre år var tidligere, før endringer. Når du går opp et nivå, f.eks. Blue til Silver, starter du også ny periode den dagen - et år fremover. Ingen fast periode som hos SAS.
     
  5. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Flyr du mest SAS så er Eurobonus det beste programmet. Du får ikke fritt setevalg med Aegan på SAS, ingen soft block, kun en ekstra bag, og det er langt mindre muligheter å tjene poeng andre steder som kredittkort osv

    Jeg har sagt det før, men jeg skal si det igjen.
    Vær medlem av det programmet til det flyselskapet du flyr mest :)
     
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også et lite håp om å få evig gull :) Oppgraderinger hos Aegean er vel heller ikke noe spesielt anvendelige for nordboere. De fly også kun A320, så en oppgradering kan vel ikke måle seg med hva flere her inne er vant med.
     
    Last edited: 22. jan 2017
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,104
    Likes mottatt:
    7,553
    Bonuspoeng:
    183
    Joda - fritt setevalg for A3*G (men vi snakker ikke så høyt om det, i tilfelle det skulle forsvinne). Soft block fungerer også!

    Jeg er generelt enig med deg. Aegean fungerer bra for meg som har et reisemønster som gjør at jeg har 20-30.000 miles med Star Alliance i året; jeg klarer å få masse fordeler med *G-kort. Hadde jeg flydd det dobbelte og EBG hadde vært innen rekkevidde, hadde jeg valgt dette - men inntil videre har jeg mer nytte av A3*G enn EBS, som hadde vært alternativet.
     
    BendikHa, anders82, Upsaker and 4 others like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekk også opptjeningstabellen hos A3, de hadde en del longhaul billig-business hos *A-partnere som gav 0 poeng tidligere (typisk P-klasse og slik). I gamledager var gyldigheten tre år, og eneste kravet var at det var bevegelse på konto, så det var i praksis "life time gold" inntil endringen kom.
     
  10. pef

    pef Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy OSL-LPA-OSL her om dagen med oppgradering til plus begge veier (5000 EB og 500 NOK). Med EBB/EBS hadde man fått 3000 poeng, og 3600 med gull. På min A3-konto rant det inn 10.204 miles knappe to dager etter turene.

    Og ja, når du først skal bruke poengene så er det også ganske gunstig. Dog ingen CT-mulighet :)
     
    Are, Petter B-C and Xflipper like this.
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    LPA er vel den verste ruten å kreditere til SAS..
    Gjorde vondt i bonusskjelen min her i fjor, 4 stk i Plus til LPA... Men kapitulerte til slutt og gikk til SAS.. Bare for å samle alt på et sted.. Hadde A3 hatt family pooling hadde de nok fått poengene...
     
    RoadKing liker dette
  12. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Det var min deal breaker...
    Ble for mye styr når SAS hadde det..
    Kjedelig med A3 er at de også har punkt til punkt bonusbilletter, riktig? Eller er det max en mellomlanding? Nå husker jeg ikke helt... Men svært positivt at Caribbean er Nord-Amerika i motsetning til hos SAS..
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Én mellomlanding er tillatt. Her er resten av reglene:
    • For one-way flights, the above-mentioned mileage values apply in half.
    • An award ticket on Star Alliance flights may include one stopover with duration up to 24 hours
    • Miles redemption for award tickets in First Class is subject to First Class availability.
    • Miles redemption for award tickets in First Class is not available on flights operated by Swiss.
    • Table explanation: Y (Economy Class), C (Business Class), F (First Class)
    • For more information about the countries included in each of the above geographic regions, please press HERE.
    Kan det stemme at du ikke betaler skatter og avgifter?
     
    Last edited: 22. jan 2017
  15. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    Mener det er maks en mellomlanding ja, og bare om det ikke finnes direkte flight. Men man kan booke en vei til 50%.
    Det gjør det veldig vanskelig å få F fra SVG f.eks, LH går ikke, kun UA og TG fra LHR vel...
    Har ikke brukt mine poeng ennå.

    Et sweet spot er F til 80K miles i "Far East":
    Code:
    China, Hong Kong, Japan, Macau, Mongolia, North Korea, South Korea, Taiwan, Brunei, Cambodia, East Timor, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Philippines, Singapore, Thailand, Vietnam
    De er ikke fri for skatter og avgifter dessverre. Det er land og selskapsavhengig mener jeg å ha lest.
     
    Upsaker liker dette
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Én vei ja. 80/110/150 t/r i Y/C/F.
     
  17. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, tur/retur, men i som i innen "Far East", ikke til "Far East" fra Europa... ;)
    Eks. TYO-SIN/BKK
     
    chrt and Upsaker like this.

Del denne siden