Er Amex Platinum verdt årsgebyret om man bruke som hverdagskort og kun reiser 1-4 ganger i året?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av memzo94, 19. juli 2025.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,240
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis en har en omsetning på 750 000 kroner, så lønner Amex Elite seg, du får to CT billetter + Gullkort bare på omsetning. Det samme er med DNB Saga, 200 000 kroner på SAFA + 416 000 kroner på Amex Elite så er gullet + to CT i boks, men foruten dette så er ikke SAS kort noe lønnsomme lengre.

Det store spørsmålet er hva en slik forbruker kunne fått med en god strategi for cachback i stedet for å betale for kortene? Hvis en greier å hale inn 15 000 ++ og ikke betale kortbegbyr så er jo en Business Class tjent inn + poengene en får i retur for å cashe billetten? En kan jo også tjene gull på legs, som mange gjør igjennom oppdrag på jobb eller organisasjonsarbeid som gjør. Så en bør faktisk ta seg en ransakelse uansett i forhold til at Eurobonus lønner seg.

Personlig så gjør jeg nå Trumf til Eurobonus under tvil igjen, men det er fordi jeg tror jeg nå kan få mer enn 1:1 i verdi for bruk av poengene igjen, også har jeg ett par nevøer som jeg kan sende til Nord Norge til sviger familien der, og få vipset poengene tilbake i cash verdi fra han og andre i familien om jeg skulle skifte mening, men jeg er veldig fleksibel med hjemmekontor, så jeg er ett tilfelle der poeng kan lønne seg. Men for de fleste er det ikke sånn.

jonss and kongenamundsen like this.
  2. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3

Hei,
    Vanlig forbruk ligger nok på rundt 100 - 150k i året sett bort fra regninger.
    Reiser rundt 1 - 4 ganger i året og bruker lounge alle gangner jeg er ute og reiser. Når det gjelder hotell så bor jeg på litt forskjellig, men er ikke helt der hvor jeg må bo på Radisson osv. Jeg bor i Oslo. Tanken var også gi kortet til foreldrene mine også så de kan bruke det til samme fordelene

3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Du spør om det "lønner seg", og svaret er alltid "det kommer an på". Om du tenker i kroner og øre, så tror jeg Platinum er et litt smalt kort for de fleste. Om du tenker på loungetilgang 1-4 ggr i året og noen hotellfordeler, så tror jeg svaret er nei.

Om du uansett også hadde gått ut og spist på "amex-restaurantene" seks ganger i året med +1, kanskje det totalt hadde "lønnet" seg.

Som @Are skrev, det er mye rundt denne aktiviteten som ikke handler om kroner og ører.

Jeg tenker at denne tråden, mer enn andre, synligjør de fundamentale økonomiske spørsmålene med hele denne aktiviteten:

1) Gjør du noe du uansett ville gjort, bare bedre?
    2) Gjør du noe du uansett ville gjort, bare billigere?
    3) Gjør du noe du ellers ikke ville hatt eller tatt deg råd til, men nå får muligheten til å gjøre?
    4) Endrer du kjøpsmønsteret ditt for å få inn flere poeng?
    5) Får du mer eller mindre kontroll over økonomien din når du driver med dette?

Insomnia4u, Berlioz, jonss and 8 others like this.
  4. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,055
    Bonuspoeng:
    93
    Mange som higer etter staus/gullkort hadde også kommet billigere unna, om de hadde valgt seg billetter i høyere klasser, de få gangene de reiser, kontra årsavgifter etc på kredittkort og billkill.

Dette er det like mange meninger, og svar på, som det er folk som driver med det. alt er individuelt i forhold til egen økonomi. Man må rett og slett lage seg et kost/nytteregnskap. Noen har dette som hobby, og alle hobbyer koster penger.

Feks er en CT og x-antall bounspoeng ikke verdt noe, om du ikke får brukt det på noe du selv vil, da hadde kanskje en tur betalt med cash veiet opp for alle avgifter osv du legger i et gullkort for å få "gratis" fast-track, lounge og setevalg.

5. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Vet du hvilken restauranter det pleier å være? :)

6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, jeg har Elite nå.

7. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Teste Amex platinum i en måned (2-3 måneder), om det ikke passer mitt bruk så sier jeg det opp, noen konsekvenser?

Vil jeg få avslag neste gang jeg søker om kort for eksempel?
    I følge Amex er det ingen bindingstid så det skal ikke ha noe betydning, men leser mye forskjellig.

8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en relativt fast liste med 17 restauranter i Oslo, 3 i Bergen, 2 i Stavanger og 1 i Trondheim (Eld). Listen er vanskelig å eksportere, men de fleste ligger i øvre middelklasse type Bølgen og Moi.

9. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Skal betale en service på rundt 64 000 kr i nærmeste fremtid.
    Hvilken kort ville dere anbefalt for å få best mulig utbytte?
    Vil amex platinum være ok, eller lønner det seg å gå for platinum point plus?
    Tenker å bruke dette kortet som hverdagskort også

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,906
    Bonuspoeng:
    113
    I min mening er ikke Amex Platinum verdt det uten tillegget med Points Plus.. i hvert fall ikke hvis du skal ha kortet for spend for å få poeng

PS: Sjekk hvilke kort du får betalt servicen med, ofte støttes ikke Amex uansett.

11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Samme tanke som meg..
    Snakket litt med BOS ang dette.
    Visstnok hadde noen betalt en ny bil "kontant" med Amex og etter dette ble støtten for Amex fjernet....

Her tenker jeg jo BOS burde forhandle med Amex om gebyrer, men tydeligvis har de bare droppet det....

EndreD liker dette
  12. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Har vurdert Amex Platinum mot Elite flere ganger. Kommer alltid opp med at CT vinner. Har 3 ganger reist første klasse Thai Airways til Bangkok på poeng, med følge gratis pga CT. Den teoretiske pengeverdien av dette er ganske betydelig.

Spielhaug and EndreD like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,289
    Bonuspoeng:
    293
    Vær obs på at dette har sklidd ut til en liste hvor noen poster dreier seg om SAS Amex, og andre dreier seg om Amex Platinum (som forsåvidt også kan gi SAS poeng hvis du vil).

Dersom SAS poeng er det du leter etter, så er selvsagt det SAS brandede kortet det gode valget. Det gir også CT 2-for-1 som ikke Amex Plat gjør.

Selv er jeg veldig fornøyd med Alex play, som du jo egentlig spør om. Det er dyrt, men gir en god mengde fordeler hvis man først reiser mye. Jeg er i lounges by Amex/priority pass (inkludert i Plat kortet) minst 50 ganger i året, og kan ha med 1 gjest gratis om ønskelig.

Middagene rekker jeg ikke å bruke mer enn 3-4 ganger/år selv om jeg bor i Oslo (hvor utvalget av steder er best) men de er bra og byr på et par "gratis" måneds avgifter.

I tillegg får jeg en haug med British Airways points fra dem, men det er selvsagt fordi jeg bruker kortet mye inkl til firma utlegg.

Så til det egentlige spørsmålet ditt :p

Jeg skal spise en god sjømat middag hvor jeg spanderer på god kompis idag. Amex betaler måten. Drikke kjøper man selv.

Oslo-valgene for middag nå i juli. Ganske fast liste:

Screenshot_20250730_172751_Amex Experiences.jpg
    Screenshot_20250730_172800_Amex Experiences.jpg

Screenshot_20250730_172810_Amex Experiences.jpg

kiev and Preference like this.
  14. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Man må nesten ha Platinum Plus Points for at det skal være noe vits med poengoppsamling med Amex Platinum.
    Da koster det 650kr+100kr i måneden: 9000kr året

Tror ikke helt det lønner seg for meg. Jeg reiser kun 1 gang langdistanse i året. Planlegger 1 reise i året til Asia med Finnair fremover.

Jeg betaler rundt 20000kr for en tur/retur med Finnair til Asia på Premium Economy Flex. Flex er nyttig, men jeg valgte hovedsakelig Flex for setereservasjon. Pris uten Flex + Setereservasjon ble "bare" ~1600kr billigere enn Flex.

Jeg har hatt ca 200000kr bruk av Amex Green siden jeg fikk kortet i Mars 2024. I tillegg til ca. 200000kr på mitt SAS Mastercard. SAS MC bruker jeg når Amex ikke virker.

Amex Platinum med Platinum Plus Points for 200000kr ville gitt meg 800000 Amex poeng. Overføring til BA Avios tror jeg ville gitt meg ca 40000 Avios.

40000 Avios ville ikke gitt meg nok avskriving på flybilletten til å
    rettferdiggjøre 9000kr i året for Platinum.

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Platinum for poeng er det liten vits i. Man må se an helheten. Gratis middager, gratis lounge for 4 (hvis du har partner og gir hen partner kort og dere reiser med vennepar) og en og annen overraskelse har sin verdi det og.

Preference, Hupski and tobeornot999 like this.
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,289
    Bonuspoeng:
    293
    Enig! Kunne ikke sagt det bedre.

Liker kortet selv, men egner seg ikke for alle - spesielt ikke om man ikke flyr mye, og også bruker hotell dealene.

17. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    For meg som bor i Tromsø er Amex Dining bortkastet. For å få full utnyttelse av det må man bo i Oslo, eller reise ofte til Oslo.

Hva er kvaliteten på Lounge man kan få tilgang til via Amex, fremfor det man får tilgang til via LoungeKey (Handelsbanken)?

18. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,774
    Bonuspoeng:
    350
    Det er javnt over de samme loungene, men kommer inn i Amex centurion lounge der de er. Og det er ubegrenset adgang inkl en gjest.

tobeornot999 liker dette
  19. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ville du vurdert platinum uten poeng innsamlingen da?

20. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ville du vurdert platinum uten poeng innsamlingen da?

Del denne siden