Er Amex Platinum verdt årsgebyret om man bruke som hverdagskort og kun reiser 1-4 ganger i året?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av memzo94, 19. juli 2025.

1. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,906
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ikke trenger nivåpoeng hos SAS så er det jo nobrainer å flytte spend til Platinum med Points Plus. Du kan fortsatt overføre til EuroBonus med 20 poeng per 100 kr (samme som Elite), men i tillegg har Amex Poeng (MR) evig gyldighet, og kan overføres til Avios (BA) eller Hilton istedenfor om du vil. Ulempen med Points Plus er at de bare overføres to ganger i året, og alltid veldig forsinket..

kiev liker dette
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,289
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.

Så kort er svaret.

Med mindre du er keen på companion ticket. SAS kortet har ingen andre fordeler i mine øyne.

kiev liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,289
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Trodde jeg postet tidligere, men meldingen var visst ikke sendt før nå.

Amex er PITA, men bare når det gjelder 4x poengene. De dukker opp, men sent.

Resten er Gull. Eller egentlig Platinum, da :p

kiev liker dette
  4. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,997
    Bonuspoeng:
    113
    CT dobler verdien av poengene så på den måten er fordelen betydelig. Men jeg vurderer Platinum for å kunne reise med Avios poeng. Har betydelig spend så bør være mulig å ha to parallelle løp gående (EB og Avios).

kiev liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,289
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, jeg skrev forsåvidt det. I færre ord.

CT er verdiløs hvis man ikke finner bonus flights man har lyst på. Men halv poeng pris for 1 pax.

Enda mindre sjanse om man faktisk skal reise bokstavelig med companion - siden man da må finne 2 seter for poeng på samme flights. Det er ikke enkelt. Jeg har endt med å kaste bort 2-3 CTer (jada, kunne ha solgt dem her, men det er ikke innafor).

kiev liker dette
  6. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,997
    Bonuspoeng:
    113
    Å finne biz til 4 pers med Skyteam har gått greit så langt. Booket 5 turer for 4pers i biz så langt (Florida, NY, Bali, Hong Kong, St Maartin). Men hadde vært gøy å teste selskapene i One World. Men med dobbel pris (kan ikke bruke CT) blir det dyrt.

kiev liker dette
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,289
    Bonuspoeng:
    293
    Godt jobbet!

Ikke aktuelt for meg, men jeg er sikker på at mange i finne-bonus billetter tråden for Skyteam gjerne vil ha noen tips :)

kiev liker dette
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Takker!
    Jeg er nok enda mer i @tobeornot999 sin situasjon hvor jeg har misbrukt nesten alle CT siden Amex startet med løsningen. Med god hjelp fra forumet har jeg vel brukt 3-4 på skikkelige turer og 2-3 på nødløsninger, og resten (mange!) har bare ekspirert til de evige bonusmarker :(
    Da skrur jeg på pluspoint og gir pointearner beskjed om å bruke det blanke metallkortet i stedet for det mørkegrå metallkortet :)

… hva skulle man gjort uten InsideFlyer …

eventyrer, jgroneng, Baldrick and 3 others like this.
  9. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,997
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man glemmer CT et øyeblikk, vil feks NOK 500.000 i spend med Amex Platinum med plus point gi mulighet for tilsvarende bonusreise vekslet til Avios som samme spend med Amex Elite og SAS EB brukt i Skyteam?

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,906
    Bonuspoeng:
    113
    500.000 er ikke helt nok

500.000 NOK spend gir enten 100.000 EB eller 95.000 Avios. Bare nok til SAS Biz, legg på litt til så får du flere muligheter. F.eks T/R OSL-HND med Finnair er vel 125.000 Avios, så sånnsett billigere enn SAS SkyTeam hvor det vel er 165.000 EB. Finnair er det billigste, så ligger vel Qatar ett lite stykke over. Biz med BA koster latterlige mengder både poeng og skatter/avgifter.

eventyrer liker dette
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,289
    Bonuspoeng:
    293
    Det er delvis sant, men skattene er crazy bare hvis reisen starter i UK.

Ingen problemer å komme seg rundt dette ved å være transitt-passasjer istedet. Så feks biz OSL-LHR-JNB har "normale" skatter, mens LHR-JNB har veldige mengder GBP skatter på toppen.

OSL-legget koster typisk bare 4k Avios ekstra (avhengig av high/low peak) og gjør at avgiftene faller fra ca 13k kr til ca 4k samlet. Bare et løst eksempel dette, men illustrerer poenget.

Preference and Baldrick like this.
  12. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,997
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar, veldig nyttig. 500k spend var kun et eksempel. Kan legge mer spend enn 500k til dette kortet.

Dette høres veldig interessant ut.

13. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,883
    Bonuspoeng:
    93
    Ser Amex kjører en kampanje ved bytte av Amex til platinum kort. Du får 500.000 Amex poeng etter 9 mnd. Kjekt å kunne veksle poengene til Avios. Har selv hatt veldig mye glede ved å kjøpe oppgraderte reiser med Cathey i Asia. Er det riktig at vekslingen til Ba avios skjer 1:1. Dette må da være et svært godt tilbud å benytte.

Edit - 500.000 Amexpoeng er vel ikke mer en 50.000 BA Avios. Fremdeles et greit tilbud :)

IMG_1876.png

Last edited: 16. aug 2025
    tobeornot999 liker dette
  14. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,997
    Bonuspoeng:
    113
    600.000 med point plus.

15. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,906
    Bonuspoeng:
    113
    Overføres 19:1 fra Norsk Amex Platinum. Er vervekampanje med 1,5-2 Mill poeng jevnlig

tobeornot999 and phileas like this.
  16. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    500000 Amex = 26315 Avios
    1900 Amex-poeng = 100 Avios hos BA

phileas liker dette
  17. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som vet omtrent hvor mye spend man må ha på Platinum før invitasjonen til Centurion kommer?

18. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,051
    Bonuspoeng:
    183
    0kr:)

Del denne siden