Er det nå man skal skifte hotellkjede?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av no-backpacker, 10. april 2022.

  1. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ble IHG-lojal da jeg var RA i flere år. Mistet RA, men fortsatte å betale for Ambassador og holdt meg til IHG og er Spire. Nå har jeg ikke reist så mye utenlands de siste to årene, men kommer til å reise mye til Asia (Bangkok og Tokyo) i 1,5 år. Ser at Hilton har statusmatch/challenge, men ble ikke egentlig overbevist da jeg matchet for noen år siden, men vurderer likevel å hoppe over enten til Hilton eller Marriott.

    Et bittelite problem med challengenen til Hilton er at jeg ikke har noen IHG-overnattinger de siste 2 årene og de krever bevis for overnattinger...

    Noen som har prøvd å matche fra IHG til Marriott?

    Hva sier dere eksperter her inne, IHG, Hilton eller Marriott?

    Påskehilsen fra London (men bor hos broren min, så ikke noe hotellovernatting....)

    Xxx.
     
    Sunnfjordingen and NoLimit like this.
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,489
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville holdt meg til IHG. Har RA hos IHG og diamant hos Hilton, bor på Intercontinental/Kimpton så lenge det lar seg gjøre. Oppgradering er mer stabilt, og generelt bedre perks
     
    Last edited: 10. april 2022
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,697
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig med @Wiolenze.

    Er ikke RA, men Spire med ekstra Ambassador som deg.

    Får alltid gode oppgraderinger, og liker generelt flere av kjedene til IHG. Holiday Inn er vel bortimot det eneste jeg ikke liker.
     
    no-backpacker and Emma like this.
  4. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Så digg at dere gjorde dette så lett for meg! Da blir det IC Bangkok i mai, må bare bestemme meg for om jeg virkelig har lyst til å reise inn i badstueland... :-D

    Xxx.
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville seriøst vurdert å bytte til Hyatt (jeg har begge/alle toppstatusene).
    Transparent kvalifiseringskrav (60 netter) ift IC RA (10000 usd?).
    Bedre benefits når du når status. 2 gratisnetter (samt lettere å få enda flere ved å bo på flere underkjeder) + div suiteupgrades etc vs 1 x IC natt og mulig en ubrukelig kimpton-natt.
    Bedre award chart. God value og transparent.
    Den beste upgrade policyen med garantert suite om ledig.
    Hyatthotell i Norge (eh Bergen!).
    Hyatt har økt kraftig siste år, i Europa samt med underkjeder.
    Edit: både i Bangkok og Tokyo vil jeg si Hyatt er klart bedre enn IC.
     
    Leon, eventyrer, Baldrick and 8 others like this.
  6. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Og der ødela du ALT... :-D Nå må jeg sjekke ut Hyatt... Men seriøst, Hyatt i Norge, Skandinavia? Vet du om det finnes noe statusmatch/challenge? Og har de hoteller også i litt lavere prisklasser? Av en eller annen grunn har jeg ikke tenkt på Hyatt fordi jeg har tenkt at de har dårlig dekning i Europa + at de generelt sett er dyrere. Men mulig jeg tar feil der? Jaja, jeg får bestille flyturen først og så ta en seriør vurdering mht. hotellkjede... :)

    Xxx.
     
    milehigh liker dette
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe var redd for det! Ettersom Hyatt har økt med mange partnere/underkjeder er det blitt mange flere muligheter. Koster riktignok fort et par lapper det i Bergen. I Malmø og Stockholm er det Hyatt cat 1 hotell. Dvs 5000 poeng pr natt, eller kun 3500 i non peak season. Og award stays teller for status og oftest for promotions. + at du lett kan overføre poeng fra annet medlem.
    Rundt i verden har de hyatt house og hyatt place. Også i EU, feks flyplasshoteller LHR/AMS/FRA som er rimelige. + at de har den beste policyen for å booke for andre, dvs guest of honor bookings.

    Edit: neppe noen statusmatch. Mulig challenge. Er av og til noe corporate challenge iallfall, men kan også prøve via mail [email protected] eller bedre concierge i EU [email protected]
     
    Baldrick and jonss like this.
  8. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Skal sjekke litt, takk for super iput. Skal sjekke ut litt nå... phu... du ødela hele "ta det med ro"-strategien min nå... :-D Men blir seriøst mye hotell de kommende 1,5 årene, så best å sjekke dette ut før jeg starter.

    Xxx.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,175
    Likes mottatt:
    869,681
    Bonuspoeng:
    293
    Hyatt i Bergen er Moxy i Solheimsviken, det har du sikkert sett.
    Fra BT:
    Moxy-hotellet er et nytt landemerke i Solheimsviken. Første driftsår ble brutalt i nedstengte Bergen.

    Egenkapitalen til Core Hotel Bergen AS, som driver hotellet, er borte ved årsskiftet, går det frem av styrets årsrapport. Det er ikke bare på grunn av pandemi-tiltak.
     
    no-backpacker liker dette
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er denne; https://www.hyatt.com/en-US/hotel/norway/slh-opus-xvi/bgoyo
     
    no-backpacker liker dette
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,652
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    Moxy er en Marriott-merkevare
     
    no-backpacker liker dette
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,175
    Likes mottatt:
    869,681
    Bonuspoeng:
    293
    Ok ..
    Da var faktasjekken for dårlig ..
    Bøyer meg i hatten
     
    tstone liker dette
  13. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg sjekket det i sted. Visste ikke at Opus var gått inn i en kjede.... Kjenner godt de som driver det da han var mentoren min for noen år siden. Hotellet er kjempefint og kan anbefales. Haha, vi hadde alle møtene våre der, skikkelig staselig! :)


    Xxx.
     
  14. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Har sjekket dekningen for stedene vi kommer til å reise til fremover og mht. dekning er nok både Hilton, Marriott og IHG bedre, så tror Hyatt faller ut pga. det.

    Xxx.
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Hyatt har i motsetning til IHG RA lifetime status også. Du kan få status på omsetning også hos Hyatt, og om du kan legge f&b spend, konferanser og annet til ditt lokalhotell så er du golden.

    Du nevnte Bangkok og Tokyo primært over?
     
  16. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, jeg er mer deltager på konferanser enn konferansearrangør, så tror dessverre ikke jeg kan satse på det. Det meste av mine turer blir også betalt av meg privat, så litt usikker på om jeg klarer å komme opp i velig høye beløper på spend. Dvs. at jeg mest sannsynlig heller ikke kommer til å gå for RA, men bruke IHG når det passer og Ambassador når det passer.

    Ja, beklager at jeg bare nevnte Tokyo og Bangkok, men blir også litt i Europa og andre steder i Asia, som f.eks. Shanghai og Beijing (om Kina noensinne åpner opp igjen da... :) )

    Xxx.
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Også i Shanghai og Beijing er Hyatt bedre enn IC. Jeg har bodd på flere IC/hyatt i alle de 4 byene, og mener at Hyatt er bedre alle steder. IC er vel den kjeden som har færrest hoteller som teller for topp status og ikke minst dyrest ettersom kun IC/regent/kimpton teller.
    Har samme erfaring i EU (men bred erfaring med toppstatus hos begge, bor fortsatt mye på IC). Bare noen få av byene med IC hvor de er bedre enn Hyatt eller det ikke er Hyatt (som igjen har mange andre steder), men kanskje om du er mye i feks Dublin og Ljubljana. Men om du derimot teller antall lavere kategori hoteller er det jo riktig at de andre har flere. Men feks hos IC teller de jo ikke mot status.

    Da ville jeg nok heller valgt Marriott eller evt Hilton foran IHG. Kanskje med en knapp på Marriott om Moxy i Bergen (og "Oslo") holder koken.
     
    no-backpacker and jonss like this.
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Var diamant hos Hyatt for noen år siden og bodde mye på hotellene deres i Asia: Tokyo, Bangkok, Shanghai, Beijing osv. Var etter det Hilton Diamond et par år, og det er helt klart bedre service, bedre hotell og mer stabil oppgradering hos Hyatt.

    Edit: Hilton Tokyo leverer bra både på service og oppgradering, og jeg liker godt Hilton Sukhumvit i Bangkok selv om de nesten aldri oppgraderer.
     
    Last edited: 12. april 2022
    no-backpacker and tobeornot999 like this.
  19. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Glemte å nevne et viktig aspekt for mange. Hyatt IT er stabilt, i motsetning til IHG IT. Feks ift hva som poster på konto som tellende mot status.

    Og det glir over i det neste og kanskje viktigste; kundeservice. Det er nær fraværende hos IHG men helt topp hos Hyatt. Til og med egen concierge på email når du når toppstatuskravet.

    Misforstå meg rett. Jeg elsker IC RA status, men det er noe mer avansert og vanskeligere å forholde seg til.

    Edit: ikke at PVG frister så veldig da. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/28A7Gl/hit-boer-du-definitivt-ikke-reise-i-paaskeferien
     
    Last edited: 12. april 2022

Del denne siden