For oss som faktisk klarer å finne bonusbilletter, så er det vel ingen ulempe at folk melder seg inn i EuroBonus uten å få spesielt god nytte av poengene sine? Sånn har det alltid vært. Mange får aldri brukt poengene, mens noen av oss klarer å bra utnyttelse av poengene. Å advare andre mot å bli med i EuroBonus er bare tull. Hva er alternativet?
SAS er nettopp ute av en restruktureringsprosess, hvor AF/KLM er blitt minoritetseier. Har flere ganger tidligere nevnt harmonisering med AF/KLM, noe jeg håper faktisk skjer fremover. Det vil ta tid. Jeg er mer spent på hvordan de skal videreutvikle Eurobonus, eller om det ender i Flying Blue hvis AF/KLM kjøper seg opp.
Jeg benytter tråden for å spørre om noen av moderatorene har innsikt i IF sin analytik? Har man sett en betydelig endring i antall besøkende/tråder/... i tiden etter SAS har byttet allianse? Jeg ville ikke gått så langt som @Kaffen og frarådet folk å bruke EuroBonus, men jeg er enig at det virker vanskelig å få booket noe fornuftig og jeg har selv mistet interessen i å følge med i like stor grad som tidligere. Poengene samler jeg fremdeles, men er ikke lengre villig å strekke meg ekstra langt for dem eller bruke så mye tid på det. Det var tider der jeg sjekket IF 10 ganger om dagen. Nå er jeg her kanskje 5 ganger per uke.
Det er bare @Tore som har innsikt på statistikk for IF. Kan se om han har noe innsikt å komme med her... Hvis han ikke er for opptatt med forberedelser til nyttårsfeiring...
Ikke noe problem å finne 4 biz billetter til eksotiske reisemål midt i skoleferiene (sommer, høstferie, jul, vinterferie, påske) med ST hvis man har bra med kunnskap. Folk flest vil nok ikke få det til men for de aktive her inne er det ikke så vanskelig. Jeg får det til i hver eneste skoleferie. Thailand, Buenos Aires, Miami, Cancun, Aruba er de 5 siste destinasjonene vi har besøkt. Alt sammen i skoleferiene. Reiser man kun 2 pers og er fleksibel på tidspunkt vil jeg påstå at det er svært enkelt.
Stemmer det. Kun høstferie, og juleferie + neste høstferie booket med ST. Resten er med *A. Med *A var det kun mulig å finne 4biz i skoleferiene med TAP, Avianca og Turkish. Mens i ST har det blitt Virgin Upperclass og Garuda. Klar forbedring fra *A.
Ok, "hver eneste skoleferie" og "de 5 siste destinasjoner..alt i skoleferiene" hørtes litt voldsomt ut for den korte tiden SAS har vært i ST bare. Godt å høre det er muligheter. Selv har jeg fortsatt sorg etter tapet av Thai F til Bangkok (spesielt A380), men får prøve å finne tilsvarende muligheter.
Poenget var hovedsaklig at hver eneste skoleferie jeg har prøvd å booke med ST har det gått fint. Tallet er tre. De to andre var med *A.
TG F er ikke så mye å savne om du får booket annen F med ST. TG F er ikke som det en gang var og alle TGs A380 er parkert (for godt?). I ST flyr KE både A380 og 747. De får også flere A380 når fusjonen med OZ er fullført.
Hvilken rute fant du til EZE? For meg har det ikke vært enkelt å få biz t/r. Perioder med endel plasser hver vei, men ofte separert så mye i tid at det er uaktuelt for ferie. Men nå har jo tilgangen oscillert kraftig siden september, og kanskje jeg søker feil.
Ja, men det gir mening. Jeg opplevde at regionen/ruten var mye enklere med *A. Der var man jo litt molefonken dersom det bare ble biz, for å sette det på spissen.
Hei, nei jeg ser ingen store endringer egentlig. Klarer ikke å skille mellom nye og gamle medlemmer, men det er nå sånn at når noen forsvinner kommer noen nye inn, så trafikken er ganske konstant. Det er mange interesser her ute, og det gjenspeiler jo hvor aktive folk er. Noen flyr mye både i jobb og privat, har status og nyter poengene på turer innimellom. Andre samler utelukkende poeng på kort, Trumf osv, har ikke status og reiser kun en langtur i eleverte klasser hver gang de har klart å skrape inn nok poeng. Det er de fine kombinasjonene av medlemmer her som skaper de gode diskusjonene og folk legger mye jobb i å lære triksene i boka. ST er fortsatt nytt for oss og det kommer til å ta tid før alt er på plass og saker har stabilisert seg. Tiden med LH F og masse annen F flyging er forbi i Eurobonus og sånn er det. Ingenting vi får gjort med det nå. Men det er faktisk fortsatt mulig å få fine flyturer i ST også. For oss som bor her vi bor er det dessverre ikke så mange andre alternativer enn Eurobonus som gir oss de mulighetene. Da får vi krysse finga for at det kommer noen forbedringer sakte, men sikkert og at poengene får bein å gå på også i fremtiden.
Er det lett å få tak i business-billetter rundt forbi, spesielt om man er flere enn to? Nja. Det spørs hvor du skal. Jeg har fortsatt en del reiser til USA, både i og utenfor ferier, og det er ikke nødvendigvis enklere enn med Star Alliance. Antall treff med KLM og Air France har til nå vært null. Virgin er eneste alternativ, men kronglete reiseruter for oss som nå ikke har direktfly til LHR. I Star Alliance hadde vi Lufthansa, Swiss, TAP og United å spille på.
Dette er faktisk det mest spennende, ja. AF/KLM har rett til å kjøpe seg opp som majoritetseier i SAS fra høsten 2026. Den opsjonen benytter de høyst sannsynlig (når de først har valgt å gå inn stort allerede), såfremt de har økonomien til det og SAS ikke leverer så dårlige tall at de finner prisen for høy. Da står de med 2 valg: 1) beholde EB, med den merkevareverdien programmet har i Skandinavia 2) flytte alt over til FB, med fordelen av kun ett program å administrere Hvilken variant de velger er vel umulig å gjette seg til enn så lenge.
Gjetter på at vi finner ut om AF/KLM har planer om å kjøpe seg opp en stund før det skjer. Skal de øke eierandelen ut over det de allerede har så må dette godkjennes av konkurransemyndigheter i EU og sikkert diverse andre land. Sånt tar tid og er neppe mulig å holde hemmelig.
Yup, jeg venter i spenning, men det må nok noen strategiske grep til hvis de kjøper opp. Som du sier, de sitter da med to bonusprogrammer, også har du all den underliggende infrastrukturen som IT. Danske stat sin posisjon blir også interessant, får SAS fortsette slik de gjør i Frösundavik eller vil danskene har funksjoner flyttet?