Det går helt fint å få til en reise til NZ! ...så lenge du reiser alene i øko i midten av uken i november med Saudia ut fra AMS, er giret på flere 12 timer layovers og 12+ timers hyggelig prating med kundeservice. Null stress dette her. Forstår ikke hva alle syter over! Jeg tror akkurat nå så koker det ned til: EB poeng er bra hvis du vil til USA/Europa. Ellers har de lite verdi. Var det realistisk mulig å bytte til OneWorld hadde jeg gjort det for lenge siden. Med det sagt, kunne dette fort endret seg hvis SAS fikk på plass bonusbilletter med SQ som de har snakket om siden August i fjor med greie vilkår. Men kjenner jeg SAS er de siste tre ordene i den setningen usannsynlig.
Kan ikke se noen annen vei ut av dette uføret enn at vi må vente til 1. Alle EBmillionærene fra kampanjen til SAS (vinn 1 mill EB) har svidd av poengene side, 2) EB har blitt en del av Flying Blue eller 3) EB blir devaluert. Det er for mye EB-poeng i omløp nå, og det blir ikke bedre av at SAS fortsetter å pushe kredittkortene med urealistiske innsalg («fly 2 for 1 i business over hele verden»). Skjønner godt at Sky Team-partnerne er passelig begeistret for åpne dørene til EB-folket.
Håper at EB blir en del av Flying Blue, men det er ut fra de egoistiske grunnene at jeg er LTG, så hvis en slik sammenslåing skjer så blir jeg trolig LTP, "Lifetime Platinum"
Finner stor verdi av eurobonus selv på simple flyturer mellom Bergen og Oslo. Har ikke tall på alle de gangene jeg bestemmer meg for å fly på kort varsel. Type kvelden i forveien. Da koster billetten en vei fort 2000 kroner eller mer. Mens det som regel er masse ledige billetter i plus til 5000 poeng.
Ja, det kan jo være den kampanjen faktisk har noe å gjøre med problemet. Leste et sted at det var 900 personer som hadde gjennomført og det var dermed 900 millioner EB poeng som ble utdelt. Mistenker at den dagen EB blir absorbert inn i Flying Blue blir den dagen mange bonusnisser legger hobbyen på hylla eller kanskje hopper over til en annen allianse hvis mulig. Mitt inntrykk er at EB er et mye bedre bonusprogram enn FB. FB bruker dynamisk prising på bonusbilletter..
Dynamisk vs statisk prising er jo et dilemma med flere svar. Med dagens tilgjengelighet (null) virker dynamisk prising forlokkende. Da snakker jeg om longhaul, da intra europa virker sånn passe greit, synes jeg. I et tankeeksperiment tenkte jeg å se hva jeg kunne klare å finne til Japan/Korea 2 tilfeldige uker i okt/nov. Korean flyr jo til mange byer i Europa, så til ICN er det mange connections. Men ikke et eneste sete tilgjengelig, heller ikke øko. Søkte da til ICN fra BUD/PRG/ZRH/MXP/FCO/AMS/CDG/MAD/LIS/LHR… og 14 ulike utreisedatoer. Like skralt til TYO, fikk 2 treff med VN, da. Forsøkte fra andre siden, søkte til TYO fra ATL/MSP/DTW/LAX/TYO/MEX/MTY. Samme 14 utreisedatoer, 1 (!) treff i øko via ICN… I lys av dette synes jeg dynamisk prising på partnere ikke kan komme fort nok
Kan godt hende at tilgjengelighet til/fra Asia er preget av EB-millionærene derfra. Ut fra tallene som SAS kunngjorde i februar var jo 466 av 940 (akkurat under 50%) nybakte millionærene fra Asia-region. Legg til at den mest naturlige måten å komme seg dit er med AFKL, og at vi vet at SAS struper tilgjengeligheten fra sin side (/ har satt et veldig lavt makstak på prisen de ønsker å betale for setene) - da blir det vanskelig ja. Foreslår at noen stiller et spørsmål vedr dette neste gang det organiseres event. Kanskje at kunder med høyere status kan få forbedret tilgjengelighet med AFKL ved at pristaket blir satt litt høyere for dem, på samme måte som EBG/EBD får rabatt på poeng+penger?
Det krever jo at 1. Programmene faktisk blir slått sammen og 2. Flying Blue IT faktisk er så late at de ikke gidder å lage et LTG-konsept i Flying Blue for de som flyttes over
Man må huske på at SAS og EuroBonus er en liten del av SkyTeam. Mengden Eurobonus-poeng i omløp er nok en svinnende liten del av de totale poengene som er på jakt etter ST-awards. Bare tenk på Delta sine 120 millioner Sky Miles-medlemmer. For SAS sine egne billetter blir det helt sikkert påvirket i større grad at det er mye EB-poeng i omløp, men når det gjelder tilgjengelighet med andre selskap er det i mine øyne andre steder skoen trykker. Hovedproblemet er jo at SAS ikke ønsker å betale for mer enn de rimeligste billettene, og at de ikke har klart å lande en ordentlig avtale med CI og VN, ei heller en avtale i det hele tatt med MU. Dette de sluppet SQ-awards, som de har sagt, ville det hjulpet godt på. Det at OZ skal integreres i KE er forhåpentligvis et lyspunkt og kan gi noen flere seter østover. Nå har jeg ikke hele historikken tilbake i tid, men gitt at poengopptjeningen i stor grad påvirkes av inflasjon, gitt at mye er knyttet til en prosentsats av kjøp, er det ikke unaturlig at poengsystemet hadde fulgt etter over tid. Ta f.eks. de 105,000 poengene for å dra til SEZ. Denne prisen har stått stille i minst 6 år. Nå har SAS mye mulig skrudd opp prisene for poengene til Trumf, Scandic etc. Likevel, i samme periode økte KPI’en med 24%. La oss si at man kun har opptjening fra f.eks. Hotels.com og satsen er 7.8%. Da må man bruke ca 100,000 NOK for å tjene denne mengden. Det er mye ‘lettere’ å bære nå enn for seks år siden. For matvarer er etter min husk (ingen kilder her og nå) økningen enda høyere, og dermed enda enklere å tjene disse poengene. Sånn sett burde turen til SEZ kostet 130,000 poeng om man justerer for inflasjon. Så lenge prisene på billettene lagger inflasjon vil det bli stadig enklere å kjøpe disse billettene, og dermed vil det være flere om benet. På samme tid er vi veldig imot økninger i poengtabellene, så vi møter oss selv litt i døren. Det er noen reiser som har blitt justert. F.eks. er f.eks. Thailand/Vietnam etc. blitt 14% dyrere, det samme med Sentral-Amerika. På samme tid har Karibia blitt 11% rimeligere, mens Indonesia har blitt 17% rimeligere om man hopper over det faktum at prisen ble skrudd opp fra 165k til 225k for en tid tilbake.
Har veldig god forståelse for at mange opplever lavere tilgjengelighet. Det vil alltid være noen som ofte finner noe som passer, og det vil alltid være noen som ikke gjør det. Vi er jo også litt selektive i hukommelse og husker best det bra fra tidligere og ikke frustrasjon eller negative opplevelser. Samtidig er det greit å ha i bakhodet når man sammenligner hva man med EB betaler i skatter og avgifter kontra andre programmer hvor man selv betaler YQ. 165.000 poeng og 5-6-7000 kr for en reise, selv om det er bedre tilgjengelighet, er kanskje heller ikke noe drømmescenario? Eller dynamisk prising? Det er jo realiteten med Flying Blue og Delta SkyMiles sine program.
Ja, ser den, det er derfor jeg tenker at de heller gjør LTG til LTP, altså Liftime Gold til Liftime Platinum, for å slippe all den omprogrameringen, så konverterer de poengene over til en kurs på 1:1 Relevante EU-regler og direktiver Direktiv 93/13/EØF – Urimelige avtalevilkår i forbrukeravtaler Forbyr bruk av urimelige vilkår som gir selskapet rett til å endre eller avslutte kontrakter ensidig, uten saklig grunn eller kompensasjon. Videre sier Artikkel 3: Et avtalevilkår anses som urimelig dersom det skaper en betydelig ubalanse i partenes rettigheter og plikter, til skade for forbrukeren. Betydningen av dette er at hvis SAS/KLM ensidig fjerner en kundes Lifetime-status uten erstatning eller alternativ, kan det anses som urimelig. Direktiv 2005/29/EF – Urimelig handelspraksis Dette gjelder særlig ved markedsføring og endringer i vilkår for produkter/tjenester. Dette firektivet forbyr villedende praksis, inkludert å love «Lifetime» status, for så å endre definisjonen senere på en måte som svekker forbrukerens rettigheter. Prinsippet om berettigede forventninger (anerkjent i EU-rettspraksis) Dersom du har oppnådd en rettighet basert på klare og entydige løfter (f.eks. Lifetime Gold-status etter 10 år), skal du kunne forvente at denne beholdes – særlig når den er presentert som "livsvarig". Så hvis AF/KLM IT er så sløve som @Jorge sikter til, så er det bedre å skrive om alle LTG til LTP, altså lifetime Platinum, slik at de slipper å rigge om hele IT-Strukturen i Programmet Flying Blue, også lukker de døra for dem som kommer etter dette. Så har en oppnådd 7 år for eksempel, så kan en tjene de tre sisste årene til Liftime Platinum i Flying blue, med de vilkåene som kommer etterpå, og da blir kravene mye vanskeligere for dem som kommer etter å holde på det. Så tipper noen vil falle av, men de kan ikke regelrett bryte kontrakten i seg selv.
Dynamisk prising er kanskje løsninga på problemet med tilgjenelighet for SAS sin del, fordi en kan da vurere om en villig til å betale 20% mer på en flyvning en vei, i stedet for å ikke han flyvningen tilgjengelig i det hele tatt. Så kan de prisene på tabellen som er nå vise de laveste prisene i poeng. Dermed blir det mer mulig å bruke poengene enn hva det er i dag, så kan tabellene vise "I Fra xxx Poeng" på award kartet i stedet for. Så kan vi heller lete etter de billigste poengflyningene i en jungel av varierte priser i stedet for. Dette hadde vært en mye bedre løsning enn det vi sitter igjen med nå!
Jeg har kun holdt på med seriøs samling av Eurobonus poeng i et år så har ingen minner tilbake fra "Good Old Days". Jeg fører detaljert oversikt over inntjening av poeng, kostnader og selvfølgelig hvilke billetter vi har fått bestilt. Dere skal få slippe å se alt men deler en oppsummering etter vårt første år med intensiv bonusjakt. Kostnader: kr 44 345. Dette inkluderer da Trumf-poeng (siden disse som kjent kan tas ut i kontanter), kredittkortavgifter (Amex Elite og MC Premium), Bill Kill, Awardfares og alle flyavgiftene på billettene vi har bestilt. Vi har bestilt 8 reiser tur/retur, noen har vi vært på og noen gleder vi oss fortsatt til. Verdi på de bestilte billettene er kr 187 576. Vi har dermed spart omkring 143 000 kroner og fått tre turer i Business (ORD, ICN, NBO) som vi aldri ville kjøpt oss "for egne penger". Selv sammenlignet mot å kun fly økonomi har vi spart over kr 60 000. Så selv om jeg forstår at det var mer attraktivt før så oppleves det for meg som ikke har noe å mimre tilbake til som vel verdt å spare Eurobonuspoeng.
Jeg har i lang tid hatt samme tankesett, men nå har jeg da brukt mange tusen på og tjene poeng - bilkill,trumf til EB, mastercard og amex. Samtidig har jeg forsøkt siden Februar og finne biz bilettet for 3+1 til Asia eller en "varm øy". Uten at jeg har klart finne noen verdens ting. Har vært på 4 Japanturer, 2 taiwanturer og en USA tur, alt med EB/StarAliance, men det som var vanskelig med StarAliance, er nå komplett umulig med SkyTeam.
Det er visst fryktelig god tilgjengelighet i henhold til denne figuren, nok en som "må" stå frem i media og si at han flyr "gratis" https://www.vg.no/dinepenger/fritid...finner-du-billige-feriebilletter?vgfront=true
Får disse folka betalt for å stå frem i avisen? Eller gjør de det uten å få noe som helst for det? Hva er i så fall (uansett) poenget med å gå til avisen med sånt? Skryte? "15 seconds of fame"?
En ting jeg har lurt lenge på, og som vel har vært nevnt her inne før, er lovligheten av å annonsere så hardt for bonuspoeng (enten direkte eller via kort) og skryte av alt de kan brukes til, uten å ta forbehold. Ser f.eks. på siste tilbudet fra Amex nå der det loves 50' poeng som de sier "tilsvarer en enkelreise til Asia eller Nord-Amerika med Business Bonus (skatter og avgifter kommer i tillegg)". Det er ingen forbehold eller stjerner og liten tekst her. Det har jo blitt slått hardt ned på butikker som annonserer med tilbud på varer som det viste seg de knapt hadde på lager, ser ikke helt forskjellen til dette. Joda, det vil aldri være noen garanti, men det må være en viss sjanse for at man får tak i den "varen" man blir lovet. Om det nesten aldri er ledig biz langdistanse til 50' poeng vil markedsføringen være på kanten til ulovlig.
Disse artiklene er jo ofte med folk som lever av å "hjelpe" folk med å bestille bonusreiser osv. Dvs de driver business rundt dette.
Det er ingen seriøse aviser som betaler for kilder så det er kun for å booste eget ego eller eventuelt forretningsidé som @lohelle skriver.