Har fått forespursel selv noen ganger og sett ganske mange med varierende hell.. Personlig har jeg blitt gammel og grinete.. Hvis jeg bruker status og ganske mye research for å få det setet jeg vil/samt blitt klemt i stykker i midtsete fordi jeg ikke skjønte opplegget, så gidder jeg ikke flytte meg for at man må sitte med madamen eller noe annet.. Grensen går ved barn; der kan jeg vurdere å flytte meg - men ellers så blir det NEEI fra meg hva sier folket ?
Enig dersom det er barn (til og med en viss alder iallefall). Tenåringer kan fint klare seg på raden bak foreldre for eks. Dersom det er snakk om å bytte til et verre sete så pleier jeg å si nei. Men hvis folk (uten barn) ikke har giddet å betale for å reservere sete for så å prøve å bytte når de er ombord så hadde jeg aldri byttet.
Jeg hadde ikke flyttet meg til midtsete for at noen skulle få sitte sammen, men kunne gjerne flytte meg til et likeverdig sete på en annen rad e.l. Reiste med KLM AMS - BGO i sommer, der turen var litt kaos (og uplanlagt) da jeg hadde brukket armen, og vi måtte avlyse ferien og reise hjem på grunn av dette. Jeg hadde 1F, ene datteren min hadde 2F, fruen (med barn på fanget) hadde 2D og siste datteren 2C (blokkerte midtseter). Da spurte jeg sidemannen min (1D) om han kunne bytte med datteren min som satt på 2C, og det er jeg enda takknemlig for. Riktignok ikke lange flyturen, men det gjorde det litt lettere for oss på mange måter.
Om det er en god grunn for det, er jeg sjelden vanskelig, men om ola og kari skulle spare noen kr og kjøpte billigste bilett, så har jeg sagt nei. Er ikke folkerett å sitte sammen. Men familier bør man være behjelpelig med.. C
I utgangspunktet prøver jeg å være grei, men bytter ikke til et kjipere sete. Unntak: barn som plutselig ikke sitter med foreldrene sine pga flybytte etc. Da SAS kansellerte flyet vårt til MIA i fjor, ble kona og jeg plassert i diametralt motsatte seter i kabinen hos LH. Da spurte vi naboene om vi kunne bytte. Men, vi reiste i Biz, og det var uansett 2-setere. Som flere sier, vi har jo gjort hjemmeleksen vår og valgt seter vi ønsker. Det kan i de fleste tilfeller andre reisende gjøre også. Men, det finnes alltid unntak.
Husker jeg skulle fly BA sin a380 fra lax til lhr, og hadde betalt for å få 25d (veldig bra sete pga sete foran mangler ) og vedkommende på 25e (har sete foran seg) spurte om vi kunne bytte fordi han ville ha mer plass.. Takket høffelig nei til det byttet. Ellers, har alltid flyttet meg pga små barn når purser spørr. Tenker at om jeg kommer i den situasjonen med mine barn noen gang, så håper jeg andre gjør det for meg også
Har kids selv, så flytter meg alltid hvis noen med unger har blitt plassert spredt pga flybytte etc. Men, jeg flytter aldri inn til midtsete dersom den som har midtsetet kommer senere enn meg inn på flyet og sier at jeg gjerne kan flytte inn et hakk dersom jeg vil. Never ever.
Ser da ingen problem med å bytte til et likeverdig sete dersom noen andre kan få det bedre ved at jeg gjør det. Men flytt bort fra nødutgang eller til midtsete er selvsagt ikke aktuelt.
Jeg satt en gang på 1D på BA som er første rad midtgang. Så satt det en mann på 1F (vindu med blokkert midtsete) Det viste seg at kona satt på 3D. Han spurte da om jeg ville flytte til 3D og kona tok mitt sete. Jeg sa nei og han ble ikke spesielt fornøyd og spurte igjen flere ganger. Jeg gikk da bak til rad 3 og spurte mannen som satt i 3F om han ville flytte til rad 1F (som han gjerne ville) Så kunne da mannen ved siden av meg flytte til rad 3F ved siden av kona. Men det ville han ikke Han skulle absolutt sitte rad 1 og det var bedre jeg flyttet meg. Det var i hvert fall helt uaktuelt da
Kom på er par andre anledninger hvor jeg/kona har byttet sete frivillig. Jeg booker alltid D og F, i håp om at ingen tar midtsetet. (Ja, jeg vet det sikkert gjør meg til et dårligere menneske.) Hvis det faktisk kommer noen i midten, så spør vi om vedkommende vil ha midtgang eller vindu, og bytter plass med hen. (Stort sett vil vedkommende sitte ved midtgangen, og jeg sitter alltid ved vinduet, så da må kona sitte i midten. )
Har opptil flere ganger driti meg ut der. Random: kunne du byttet sete til X? Jeg: prat med purser, så tar vi det derfra. Pusser kommer, spør om jeg kan bytte til dere XX pga ditt og datt, jeg spør om det er ett greit sete, jeg sier ok i håp om litt ekstra service ila turen. Som regel ender man opp på ett sete ved siden av enten: mennesker som skulle vært innelåst på permanent basis, mennesker som burde kjøpt alle tre setene, da de bruker samtlige, siste er ett sete hvor vedkommende foran legger setet helt ned, og mitt sete ikke kan legges ned. Ekstra service for tjenesten? Omtrent aldri opplevd..
Som alle andre sier, bytter ikke sete med mindre det er noe meget spesielt. Og jeg har alvorlig allergi mot midtseter, så det vil jeg neppe gjøre uansett.. Dog har jeg vært på motsatt side, vi ble ombooket pga forsinket fly for noen år siden. Jr på 5-6 år fikk et midtsete alene, jeg fikk midtsete et annet sted og kun jr på 3 og konemor fikk vindu og midtsete.. Fikk heldigvis ryddet opp i det takket være purser, men en eller annen stakkar måtte jo da gi opp midtgang og gå over til midtste.. På OSL-TOS, så det er jo et stykke. Ellers er jeg også rå på @holmen trikset. Booker konsekvent A-C/D-F og henviser vedkommende i midten til vinduet. Aldri vært et problem, foruten den ene gangen det ble plassert en bevegelseshemmet person i midten. Det kunne jo ikke jeg se før hun skulle flytte seg, det tok henne vel omtrent 10 minutter.. Da følte jeg meg ikke veldig kul.. (Dog, merk at hun ble plassert på et midtsete langt fremme istedenfor sitt opprinnelige sete av crew...)
Har sympati for småbarnsfamilier som blir ombooket (eller ufrivillig flyttet på), slik som i scenarioet @Are skisserer ovenfor. Utenom det så er jeg svært lite sympatisk. Når jeg reiser med andre så er jeg utrolig obs på setevalg, helt fra booking til online innsjekk starter og til eventuell innsjekk i skranken på flyplassen. Det er et problem som i de aller fleste tilfeller er svært lett å unngå, selv uten status. Reiser du med andre og tror at det alltid skal "ordne seg" så er du en irriterende person.
Vet om andre som har prøvd dette (husker ikke strekning, men lurer på om det var BKK-OSL) Der ønsket ikke vedkommende i midten å bytte.
haha... Om noen er såpass smarte og vil sitte mellom mine to små på tur så ...... Det tviler jeg litt på altså... Da blir det i alle fall mange lange (faktis, korte) armer som passerer ofte
Jeg er en av de hvor purser har spurt om noen kan bytte sete. Da har det vært flybytte eller ombooking da jeg alltid betaler for seter sammen. Jeg har/hadde ekstrem flyskrekk (er bedre nå) og det å sitte sammen hjelper. Men nei jeg synes ikke det er usportslig å ikke bytte men er utrolig takknemlig for de som gjør det
Jeg har vært grei av og til. Det har som regel resultert i dårligere sete, det verste var idiotien med å si ja til å bytte et åpent C-sete på gamle SAS til et dårligere et på longhaul med en irriterende medpassasjer (2-2-2) Med mindre det er helt spesielle grunner og purser insisterer tenker jeg at det er andre som kan flytte seg før meg. Det er jo slik at det minst er to muligheter, og i tillegg kan de jo spørre gate-personell om å fikse om det er livsviktig.