Er EU 261-rettigheter dårligere når en har betalt med bonuspoeng?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Meg, 07. okt 2022.

  1. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Håper noen vet svaret på dette og vil dele det med meg :).

    Vi har booka gjennom SAS CT-tlf og hadde billetter til Asia med 2 mellomlandinger i Europa. Nå har Turkish kansellert det lengste strekket.

    1) Jeg mener at jeg da har rett til å bli booket om til nærmeste tilgjengelige flight som jeg aksepterer, som beskrevet i EU 261. Art 3.3, 5.1 a) og 8.1 b) og c).
    2) 'Marie' SAS-chatten mener retten til ombooking er begrenset til flighter med tilgjengelige bonus-seter. Og det er jo ingen aktuelle.

    Hvem har rett?

    Og hvis jeg har rett, er det noen som har en kjennelse i forbrukertilsynet eller noe sånt å vise til? Og er det noen som har nådd frem med dette hos SAS? Hvordan gjorde dere det? Marie snakket med back-office og var steil.
     
    AirMags liker dette
  2. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    506
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg har forstått så har du rett, men noen andre bonusnisser må gjerne hjelpe til med rettspraksis her.
     
    Meg liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,092
    Likes mottatt:
    875,967
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 07. okt 2022
    Meg and Maggie like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,092
    Likes mottatt:
    875,967
    Bonuspoeng:
    293
    OBS: Du må ikke akseptere kansellering og refound.. da er rettighetene tapt.
    Hvis du er gull eller diamant så prøv å ring SAS i kveld når det er engelsktalende som tar telefonen
     
    Meg liker dette
  5. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
  6. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk! Er ikke gold el diamant, dessverre.
     
  7. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,476
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor langt fram i tid er det snakk om? Er bare nysgjerrig, siden jeg er i samme situasjon? Men hog meg er det snakk om neste sommerferie :p
     
  8. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Det er til jul vi skal reise.
     
    mrt liker dette
  9. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    2,055
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo i utgangspunktet selskapet som har kansellert avgangen ('operating air carrier') som er ansvarlig ihht EU261 - jeg skjønner at SAS ikke vil ta økonomiske tap når de ikke er pliktet til det. Har du prøvd å kontakte TK?
     
    Lars J and NoLimit like this.
  10. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Marie og back office har rett. EU 261 er veldig klar på at det er operating carrier som er ansvarlig. SAS har tilbudt deg ombooking om det er ledige bonusbilletter, som er i henhold til vanlige vilkår for bonusbilletter. Dine rettigheter etter EU 261 må du utøve ovenfor operating carrier som i ditt tilfelle er Turkish.
     
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,348
    Likes mottatt:
    2,583
    Bonuspoeng:
    113
    Og siden det er Turkish og "det lengste strekket" som er utfordringen, vil nok ikke EU261 være gjeldende dessverre siden man ikke reiser med "EU-carrier" og aktuell strekning (slik jeg forstår første innlegg) er utenfor EU...

    Så det vil nok i dette tilfelle bli vanskelig å få Turkish med på å følge EU261, da de rett og slett ikke er forpliktet til å gjøre det på den omtalte strekningen til Asia...
     
  12. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har snakket m Turkish og de sa at Sas hadde mulighet til å endre billettene, også til andre billetter enn bonusseter. Han sa at Sas var ‘travel agent’ og derfor måtte de fikse det.
     
  13. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    ok, takk for svar
     
  14. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Hjelper det at jeg hadde Turkish MUC-DAC-BKK? Jeg tenkte at iom at reisen startet i et EU-land, så kanskje?
     
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,348
    Likes mottatt:
    2,583
    Bonuspoeng:
    113
    Tvilsomt, basert på det jeg har lest meg opp på når det gjelder EU261.

    Slik jeg tolker og forstår reglene vil Turkish kun være bundet av EU261 på strekket ut av EU. Og du flyr vel ikke Turkish direkte MUC-DAC, men er innom hub i Tyrkia? Da vil strekket ut fra Tyrkia ikke være dekket av EU261, om Turkish ikke er i det meget velvillige hjørnet...

    Noen andre må gjerne korrigere meg om de har positive erfaringer med en slik situasjon.
     
    Meg liker dette
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,383
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, det gjelder for kompensasjon ihvertfall, så da gjelder det vel kanskje for resten av regelverket og:
    https://www.euclaim.com/blog/new-co...-cancelled-transfer-flights-outside-of-the-eu

    Og noe jeg ikke hadde fått med er denne forholdsvis ferske rettsavgjørelsen:
    https://simpleflying.com/eu-261-applied-to-non-eu-carriers/
     
    Meg and milehigh like this.
  17. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,348
    Likes mottatt:
    2,583
    Bonuspoeng:
    113
    Den andre linken du refererer til henger jeg forsåvidt med på, da den går på at et selskap fra utenfor EU flyr for et selskap innenfor EU.

    Den første linken sliter jeg dog litt mer med, da jeg tror resten av verden fort vil nekte å dekke erstatning under EU261 for alle flighter som er i en booking med start innenfor EU…
    Der tror jeg muligens EU drar strikken litt vel langt, selv om det ville vært fint med erstatning ved slike tilfeller også!
     
    Meg liker dette
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,456
    Likes mottatt:
    4,409
    Bonuspoeng:
    113
    Om ikke EU261 så burde flyselskap være ansvarlig for å få deg frem. Dette står vel også i iata/interline/star alliance-håndbøker at man BØR sørge for å få bonuspassasjerer frem på samme måte som betalte billetter og kompensere hverandre innen rimelighetens grenser. Husker ikke helt formuleringene.

    Men såklart blir det til at flyselskapene skylder på hverandre. SAS har utstedt billetten og betaler turkish en fast lav sum for bonussetet. Turkish vil ikke donere et vanlig revenue sete selv om de roter det til, og SAS vil ihvertfall ikke betale Turkish eller noen andre for et slikt sete.

    Så de trenerer alle sammen, og satser på at folk gir seg eller kjøper forklaringen om at det må være bonussete ledig
     
    Meg liker dette
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,854
    Likes mottatt:
    21,972
    Bonuspoeng:
    293
    Alternativt det amerikanske nummeret. De er åpent for oss «dødelige» når SAS Skandinavia er stengt :)
     
    Meg liker dette
  20. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Er det åpent for alle, også ikke gull/diamant? Kan jeg bare ringe +1 8002212350 og/eller +1 2018963600?
     

Del denne siden