Hei! Håper noen vet svaret på dette og vil dele det med meg . Vi har booka gjennom SAS CT-tlf og hadde billetter til Asia med 2 mellomlandinger i Europa. Nå har Turkish kansellert det lengste strekket. 1) Jeg mener at jeg da har rett til å bli booket om til nærmeste tilgjengelige flight som jeg aksepterer, som beskrevet i EU 261. Art 3.3, 5.1 a) og 8.1 b) og c). 2) 'Marie' SAS-chatten mener retten til ombooking er begrenset til flighter med tilgjengelige bonus-seter. Og det er jo ingen aktuelle. Hvem har rett? Og hvis jeg har rett, er det noen som har en kjennelse i forbrukertilsynet eller noe sånt å vise til? Og er det noen som har nådd frem med dette hos SAS? Hvordan gjorde dere det? Marie snakket med back-office og var steil.
Så vidt jeg har forstått så har du rett, men noen andre bonusnisser må gjerne hjelpe til med rettspraksis her.
EU-261 beskriver like rettigheter for bonusbilletter som for betalte billetter! se @Lars J sitt innlegg her: https://insideflyer.no/forums/threads/bonushjelp.28/page-165
OBS: Du må ikke akseptere kansellering og refound.. da er rettighetene tapt. Hvis du er gull eller diamant så prøv å ring SAS i kveld når det er engelsktalende som tar telefonen
Hvor langt fram i tid er det snakk om? Er bare nysgjerrig, siden jeg er i samme situasjon? Men hog meg er det snakk om neste sommerferie
Det er jo i utgangspunktet selskapet som har kansellert avgangen ('operating air carrier') som er ansvarlig ihht EU261 - jeg skjønner at SAS ikke vil ta økonomiske tap når de ikke er pliktet til det. Har du prøvd å kontakte TK?
Marie og back office har rett. EU 261 er veldig klar på at det er operating carrier som er ansvarlig. SAS har tilbudt deg ombooking om det er ledige bonusbilletter, som er i henhold til vanlige vilkår for bonusbilletter. Dine rettigheter etter EU 261 må du utøve ovenfor operating carrier som i ditt tilfelle er Turkish.
Og siden det er Turkish og "det lengste strekket" som er utfordringen, vil nok ikke EU261 være gjeldende dessverre siden man ikke reiser med "EU-carrier" og aktuell strekning (slik jeg forstår første innlegg) er utenfor EU... Så det vil nok i dette tilfelle bli vanskelig å få Turkish med på å følge EU261, da de rett og slett ikke er forpliktet til å gjøre det på den omtalte strekningen til Asia...
Jeg har snakket m Turkish og de sa at Sas hadde mulighet til å endre billettene, også til andre billetter enn bonusseter. Han sa at Sas var ‘travel agent’ og derfor måtte de fikse det.
Hjelper det at jeg hadde Turkish MUC-DAC-BKK? Jeg tenkte at iom at reisen startet i et EU-land, så kanskje?
Tvilsomt, basert på det jeg har lest meg opp på når det gjelder EU261. Slik jeg tolker og forstår reglene vil Turkish kun være bundet av EU261 på strekket ut av EU. Og du flyr vel ikke Turkish direkte MUC-DAC, men er innom hub i Tyrkia? Da vil strekket ut fra Tyrkia ikke være dekket av EU261, om Turkish ikke er i det meget velvillige hjørnet... Noen andre må gjerne korrigere meg om de har positive erfaringer med en slik situasjon.
Tja, det gjelder for kompensasjon ihvertfall, så da gjelder det vel kanskje for resten av regelverket og: https://www.euclaim.com/blog/new-co...-cancelled-transfer-flights-outside-of-the-eu Og noe jeg ikke hadde fått med er denne forholdsvis ferske rettsavgjørelsen: https://simpleflying.com/eu-261-applied-to-non-eu-carriers/
Den andre linken du refererer til henger jeg forsåvidt med på, da den går på at et selskap fra utenfor EU flyr for et selskap innenfor EU. Den første linken sliter jeg dog litt mer med, da jeg tror resten av verden fort vil nekte å dekke erstatning under EU261 for alle flighter som er i en booking med start innenfor EU… Der tror jeg muligens EU drar strikken litt vel langt, selv om det ville vært fint med erstatning ved slike tilfeller også!
Om ikke EU261 så burde flyselskap være ansvarlig for å få deg frem. Dette står vel også i iata/interline/star alliance-håndbøker at man BØR sørge for å få bonuspassasjerer frem på samme måte som betalte billetter og kompensere hverandre innen rimelighetens grenser. Husker ikke helt formuleringene. Men såklart blir det til at flyselskapene skylder på hverandre. SAS har utstedt billetten og betaler turkish en fast lav sum for bonussetet. Turkish vil ikke donere et vanlig revenue sete selv om de roter det til, og SAS vil ihvertfall ikke betale Turkish eller noen andre for et slikt sete. Så de trenerer alle sammen, og satser på at folk gir seg eller kjøper forklaringen om at det må være bonussete ledig
Hei! Er det åpent for alle, også ikke gull/diamant? Kan jeg bare ringe +1 8002212350 og/eller +1 2018963600?