Er SAS eneste flyselskap i Star Alliance som ikke har prioritert boarding?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 10. okt 2015.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hei medlemmer på forumet,

    Jeg tenkte bare å dele en epost jeg har sendt avgårde til SAS feedback i dag. Den er veldig lang men setter pris på om dere vil ta dere tid å lese og evt kommentere om dere er enig i dette. Som topic sier gjelder det prioritert boarding hos SAS.

    Kjære SAS,

    Jeg husker starten på året 2014. Det var året jeg skulle begynne å reise mye i jobb sammenheng i tillegg til litt ferier i utlandet. Da ble jeg avhengig av å fly og siden jeg er bosatt i Ålesund er det nesten umulig å komme seg utenfor Europa uten å reise via Oslo Gardermoen. Jeg bestemte meg raskt for at SAS skulle bli det flyselskapet som jeg skulle være lojale mot og jeg ble faktisk veldig fasinert av SAS da jeg leste alle fordelen et gullmedlemskap innenfor SAS eurobonus skulle gi. Jeg satset på å oppnå gull status innen det første året og tenkte at siden at jeg reiser så mye, så hadde det vært veldig stas å ha gullkortet. Det viste seg at det skulle bli veldig mye flere flyturer enn planlagt og det gikk ikke lange tiden før jeg gikk forbi gullmedlemskapet og fikk diamant medlemskap. Wow. Da måtte jo det bety ennå bedre service enn gull og da var smilet mitt stort.

    Etter den første opptjeningsperioden min gikk over, ble jeg diamantmedlem også mitt andre år som eurobonus medlem, og dette hele 4 mnd før perioden går ut...

    I dag hadde jeg min flight nr 300 i løpet av de snart 2 siste årene. Hele 192 av disse turene er med dere hos SAS. Ja, hundre og nitti to flights, med kun SAS på snaut 2 år...!! Det vil jeg gjerne kalle en god kunde og det viser seg med diamant medlemskap begge første årene som eurobonus medlem. (De resterende 108 flyturene av mine totalt 300 er som regel hos deres partnere Lufthansa, Austrian airlines etc hvor SAS ikke flyr samt noen i Finnair og KLM).


    Også over til det som ikke er like hyggelig:

    MEN SAS, jeg kan telle på 1 hånd antall ganger deres «prioritert boarding» blir holdt ved gaten. Da mener jeg ikke at den automatiske robotstemmen deres som sier dette hver gang «SAS plus og gold/diamond først, dere andre må vente». Nei, da mener jeg, når folk menger seg rundt skranken og sniker når de ikke er «plus eller gold/diamond» og at dere bare sender dem ombord som om alle skulle boarde samtidig. Har jeg misforstått noe her? Er det ikke gull, diamant og SAS plus først ombord? Dette er en av fordelene ved og nettopp ha blant annet et diamant medlemskap innenfor Eurobonus. Men hva får man igjen for å være lojale? Jo, alle som skal ombord i flyet hører meget godt at den automatiske beskjeden på høytaleranlegget sier "plus, gull og diamant først, alle andre skal vente". Bryr dem seg? Nei.. Bryr dem bak skranken seg? Nei..

    Alle dytter og presser på og vil først om bord og få ferdig boardingen, dette gjelder uansett hvilken bookingklasse dem har. De som jobber i SAS personalet som står bak skranken under boarding vet meget godt at ikke alle de 100 passasjerene som dytter og presser har plus, gull eller diamant, men SAS slipper dem forbi og inn på flyet likevel, hver gang. Det må jeg si er veldig dårlig gjort av SAS personalet og ikke be dem vente når det faktisk er folk som har vært lojale og fått gull/diamant innen eurobonus for å ha nytte av denne fordelen og for å ikke snakke om folk som har betalt EKSTRA for å få SAS plus.

    Og når vi snakker om fordeler. I gull og diamantmedlemskapet får man tilgang til lounge på flyplassen. Tror dere ikke at dem som er gull og diamant i eurobonus sitter der helt til boarding starter? Når dem kommer ned til gaten når boarding har startet, så er der en haug med folk som vil om bord og de som har prioritert boarding, som kom fra et lounge besøk, må jo da stille seg bakerst. Er det slik man håndterer denne prioriterte boardingen som dere frister kundene deres med?

    Er det ingen av dem som har vært utenfor Norge på en flyplass og sett hvordan man håndterer lojale kunder? Ta KLM og Amsterdam Schipol Airport som et eksempel. Jeg måtte reise med KLM en gang nå i forrige måned og da flydde jeg KLM til Amsterdam. Da jeg skulle hjemover fikk jeg meg en overaskelse på flyplassen i Amsterdam. Der har dem nemlig noe som heter "Priority line". Dette er en veldig tydelig kø for reisende som har Business Class eller KLM flying blue Gold/Platinum medlemskap. Denne køen er KUN for dem og de får gå ombord først, selvsagt. Er det ikke fantastisk? Dersom en med økonomi class missbruker køen og sniker, får de en klar beskjed av KLM personalet at de får stille seg i den andre køen og vente. Når de som står i prioritert-køen har gått ombord, begynner økonomiklasse boarding, som er en kø ved siden av altså. Disse køene er skilt med en rekkverk, så det er tydelig og lett å stå i riktig kø der. Dersom en reisende som har business/gold/Platinum i KLM dukker opp ved gaten, etter at økonomi klasse boarding har startet, kan han bare gå på "Priority line" køen, og der etter gå rett ombord i flyet, rett fremfor nesen på en økonomiklasse passasjer, der etter fortsetter ombordstigning av økonomiklasse passasjerene.

    Hadde en reisende med sitt eurobonus gull/diamant medlemskap skulle flydd med SAS og møtt opp på gaten på Gardermoen, etter at økonomiklasse passasjerer hadde begynt å gå ombord, måtte han 99,99% sikkert stille seg bakerst og vente. For hvor ubehagelig er det ikke å pløye unna en haug med mennesker og si «Jeg har gullkort, flytt dere litt, jeg har krav på å komme om bord først». Det hadde sikkert vært veldig populært..

    Kan også nevne at jeg har flydd 4 flyturer med Finnair i helgen kun for å teste hvordan dem er sammenlignet med SAS når det kommer til service, boarding, kvalitet og hva man får for pengene. Nå skal jeg ikke gå inn på detaljer her, men siden hensikten og hovedpoenget med min eposten gjelder «prioritert boarding» så er det faktisk nesten litt flaut å si det: men på disse 4 flyturene med Finnair hadde de alt på stell i forhold til prioritert boarding og 4 av 4 boardinger ble gjort fint og ryddig med først ut: «boarding class 1» = Business Class, One World gold også Platinum, der etter «boarding class 2» = økonomiklasse. Jeg hadde selvgsagt verken business class, gold eller platinum innen Finnair så jeg sto der og venta mens jeg tenkte «hvorfor klarer ikke SAS dette»?.

    Jeg er ikke personen som klager for slike ting og folk som reiser lite vil sikkert synes at det ikke er et problem. Men her er det faktisk snakk om 192 (!!!) flyturer med SAS hvor 5 av dem holder det dere lover. Mens når jeg prøver Finnair en helg klarer dem å gjøre samme jobben som dere brukte 192 forsøk på.

    Nå har jo dette holdt på i snart 2 år som jeg har sett og vært med på, og sier ingen i fra - skjer det ingenting. Og håpet mitt med denne eposten er at, (kanskje ikke neste gang jeg flyr SAS), men innen 2015 er over, så bør dere få dette på plass som en fast rutine, ellers kan dere likeså godt fjerne dette med «prioritert boarding» fra fordel-listen deres. Jeg mener ikke at dere skal bygge hele terminalen på Gardermoen for å lage 2 køer sann som mange andre flyplasser opererer med. Men at dere som har ansvar for at ting blir gjort ordentlig, informerer alle SAS personale ved boarding-skranke at plus, gull og diamant er først - alltid. Sann at de kan begynne å være mer strenge på dette når folk sniker og menger seg rundt skranken så vi med fordeler ikke kommer frem.

    Angrer på at jeg ikke har sagt i fra tidligere og at det skulle nesten 200 flyturer med dere til for å få nok av at dette ikke holdes.

    Så kjære SAS, skjerpings på dette takk!!
     
    Last edited: 11. okt 2015
    milehigh, kiev, TOS and 4 others like this.
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Mener jeg leste på forumet her engang at grunnen til at det ikke er egne køer er pga av plass og at man ikke alltid har faste gater for f. Eks SAS. Jeg har reiste med f. Eks både Thai og Icelandair fra OSL og der klarte dem å ordne dette helt perfekt med typ stropper som er i sikkerhetskontrollen så for min del syns jeg det er veldig rart at SAS ikke bare gjør det samme! Når det funker for andre burde det funke for SAS også. Var vel noen her på forumet som nettopp var på et møte med SAS der akkurat pri boarding ble diskutert så vi får bare krysse fingrene for hva framtiden bringer :)
     
    flying_all liker dette
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    fast gate eller ikke. Det handler om å be de som presser på om å gå til siden litt bare og evt be de som sniker om å stille seg bakerst, da blir det nok slutt på dette. Ang plass er jeg ikke helt enig, reiste ARN - HEL med Finnair i dag fra Terminal 2 på arlanda. gate 26 der er det mye mindre plass enn de fleste gater ved Gardermoen. Finnair klarte å gjennomføre prioritert boarding der uten noen problemer. Handler ikke om plassen, men hvem som står bak skranken tror jeg :confused:

    Reiste med Thai fra OSL tidligere i år, da var det samme problemet der. Folk reiste seg opp og løpte til skranken med engang det var boarding for Business Class... RIktig nok kom ikke økonomiklasse ombord før de skulle, men de klarte å stå i veien for de andre som hadde business class, ikke så hyggelig :(
     
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    He he... leste den trip reporten nå og på måten du skriver det på vil jeg tro du også er ganske enig i at SAS sin prioritert boarding "ikke finnes" til vanlig (regner med du var like ironisk som overskiften min når du skriver her at de faktisk har prio boarding). Du ble nok like overasket som meg når jeg 5 av 192 gangene har opplevd dette :D

    På tale om Finnair, de vil nok gjøre som de fleste andre og "gir blaffen" i prio boarding om de ligger bak på med tiden... Så det har ikke noe med selskapet å gjøre ;)
     
    Last edited: 11. okt 2015
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det står mellom å håndheve prio boarding og å komme seg avgårde på tiden, så ser jeg gjerne at SAS velger sistnevnte. Jeg må faktisk si at jeg foretrekker Norwegians smoothe boardingprosess, som stort sett glir sømløst, mens det hos SAS ikke alltid går på skinner både pga infrequent og frequent travellers. Verst av alt er amerikanernes boardinggrupper. For noe tull!

    Eneste argument for pri boarding, slik jeg ser det, er bagasjehylleplass. Men hvis man som FF kommer sent ombord og den er stappfull, så er min opplevelse at CC alltid har litt ekstra plass helt der fremme eller skyfler litt rundt på ting. Ellers ser jeg sjelden poenget med å sitte og glo i et kvarter på C eller D mens øvrige Pax boarder, og uansett må flytte meg når EF og AB kommer, om jeg da ikke har blitt tvangsflyttet til B eller E selv.
     
    agrims and Edin like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Fullstendig enig, spesielt på kortere turer ser jeg ingen grunn til å stresse meg først inn for å sitte der og blomstre.
    Da venter jeg heller i loungen såfremt det lar seg gjøre. På mindre flyplasser er det noe anderledes, men har opplevd mange ganger å plassere meg ved skranken i god tid før boarding starter for at de kun åpner på motsatt side og jeg da kommer langt bak i køen.
    Har blitt påpekt tidligere her at en del flights har 70-80% pax med rett til priority boarding og da er det nesten håpløst.
    Jeg liker systemet som bruker begge sider av gaten. Prioritet på en side og resten på den andre. Vil ikke tro det skaper forsinkelser i den grad man normalt uansett blir stående i kø etter gate i jet bridge eller trappa opp til flyet. Dette krever dog at det alltid er to i gate ved boarding.
     
  7. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Sterkt uenig i dette. Boardingrupper som de amerikanske og også SQ benytter seg av, er det eneste systemet jeg har sett som virkelig fungerer. I hvilken grad dette med boarding-grupper i USA har sklidd ut, er en annen sak.
     
    tommy777 liker dette
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,726
    Bonuspoeng:
    183
    Når de kjører 5 boardinggrupper i USA for å fylle en knøttliten ERJ-175 er det bittelitt kleint. Samme er gruppe 2 med UA, som er 1K, *G, *S samt alle med UA-kredittkort -- så det blir en grusomt lang kø.
    Bortsett fra det er det helt fjell, spesielt når man kommer litt sent og egen skranke er åpen.

    Ellers ser jeg ikke helt plassargumentet som iblant kommer på hvorfor SAS ikke kan gjøre dette. Trenger ikke 5 køer og bånd mellom alle, men fiks en enkel roll-up hvor det tydelig står hvem som får lov, en pil til dedikert side, og oppbevar den bak skranke og rull den opp før boarding.

    Klart, om håndheving av priority boardig går på bekostning av punktlighet vil jeg ikke ha det, men med litt kustus og orden innbiller jeg meg at man kan gjøre de fleste litt mer fornøyd.
     
    milehigh and flying_all like this.
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Er enig i at priority boarding ikke håndteres bra av SAS i forhold til mange andre, men synes det har blitt bedre i det siste, spesielt på flyplasser utenfor skandinavia hvor personalet må håndtere dette aktivt og ikke bare slå på et opptak ;-) i forgårs kom jeg hjem fra Dublin, hvor første leg var med Aer Lingus til Manchester og så videre til Bergen med SAS. Aer Lingus bruker boarding zones og det fungerer stort sett alltid bra, de få som prøver seg blir lempet ut av køen. Virker på meg også som at det er større respekt for det som blir sagt i andre land... Når jeg skulle fly fra Manchester så hadde de stålkontroll, jeg var eneste ombord i Plus og med EBD, og de ropte først opp prioritert, med en gang jeg hadde passert ønsket de velkommen til generell boarding, så de visste godt at jeg var eneste med Plus/status.

    En liten digresjon ang KLM, ikke alltid greit med status mellom Paris-Amsterdam, da er ofte den vanlige boardingkøen kortere enn priority boarding, samme har man jo ofte mellom de skandinaviske hovedstedene, svært mange med status og mange i Plus :)
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Reff til hvordan KLM gjør det i Amsterdam: en smal kø med bare prioritert og alle de andre vedsiden av i en annen adskilt kø. Ser ikke at det skal forsinke noe mer som noen av dere mener? Alle står klar da boarding starter og priority får gå ombord først, der etter eco. Vanskelig å skulle gå feil der når de alltid roper og det er godt skiltet :)
     
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Priority boarding i den formen SAS praktiserer det nå skaper ikke annet enn ekstra støy og irritasjon for alle parter (de som har prioritet og de som ikke har det). Det beste ville vært å droppe det.
     
    Last edited: 11. okt 2015
  12. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel ikke verdens største problem dette. Hvis jeg har mye bagasje å legge opp så prøver jeg å gå tidlig til gate. Hvis jeg sitter i Business eller har lite bagasje - så kommer jeg sent og går inn blant de siste.

    Ellers så har jo SAS lenge har priority boarding på rutene hjem fra USA lenge - og den gjennomføres akkurat slik det etterspørres her: 2 adskilte køer; Business/Plus og *G i en, og økomoni i en. Fungerer utmerket - og man kan også komme sent i priority boarding køen og gå rett inn i den (og ikke i økonomi køen selv om de har begynt). Testet det senest forrige helg :)
     
  13. Cloudjumper

    Cloudjumper Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Har selv ganske blandede erfaringer, men det er ikke akkurat det jeg irriterer meg mest over. Bruker det kun når jeg har håndbagasje som ikke går under setet. Flyr mest mellom BGO og OSL, og som regel håndheves det sånn middels på disse avgangene. For et par uker siden opplevde jeg derimot begge ender av skalaen. Ved avgang fra LYR ble dette håndhevet strengt (og det har det blitt hver gang jeg har vært der. Norges flinkeste?), mens ved avgang BGO noen dager senere gadd de ikke engang å prøve. At de var første dag i høstferien og dermed veldig mange "feriereisende" på BGO kan ha gjort priority boarding til et umulig prosjekt.

    Føler det generelt er litt sånn "skal vi gidde å prøve i dag?" gjennomføring, og da kan det like gjerne droppes.

    For å svare trådstarter så synes jeg det var en god og velskrevet e-post. Den beskriver saken på en fin måte og har eksempler på at det også kan fungere om man går inn for det. Etter hva jeg har fått med meg så har dette vært tema flere ganger, men det kan ikke skade å minne SAS på det én gang til.
     
    flying_all and Misterix like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var bittelitt utydelig i det jeg skrev. Dette var hovedsakelig ment på flyplassene i Norge, ut fra Norge og samt flyplassene i Skandinavia. Derfor jeg la inn "har dere ikke vært utenfor Norge og sett hvordan de boarder der?". Hehe.

    Fra New York har jeg opplevd dette selv og det er en av de få gangene det er blitt gjort riktig ;)
     
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det handler ikke om at de skal "ta" en og en NÅR de sniker, men at de bare kan rope tydelig ut at "nå boarder vi plus, gull og diamant først også kan dere andre komme når vi sier i fra". Trenger ikke å gjøres mer avansert enn det. Greit, er det noen som DA sniker, så får de heller vurdere om de har god nok tid og er tøff nok til å si "sorry kompis, du må vente" eller om de bare lar de gå forbi.

    Mitt poeng var at de aldri åpner munnen uansett om de har veldig god tid eller ligger bak på med tid... Og da sikter jeg spesielt til vår egen Gardermoen samt våre naboer på Arlanda.



    Takk for det :D
     
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,726
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig godt spørsmål. Jeg så først det argumentet på naboforumet og har tatt det for god fisk at det er derfor SAS ikke har separate køer/boardingkøer. Har aldri sjekket opp i det. (#kildekritikk)
     
  17. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det var noen som jobber enten på OSL eller hos SAS som i en eller annen post på dette forumet, som jeg ikke orker å lete frem, påpeket at det var et plassspørsmål (eller spørsmål om mangel på sådan) som forhindret et system med skiller for pri boarding og, derutover, at det pga bruk av forskjellige gates på OSL mellom forskjellige selskaper uansett ikke kunne skreddersys en gateløsning for SAS.
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det var i vel i post # 43 fra @Superhai i denne tråden vi kunne lese om dette:

    http://insideflyer.no/forums/threads/priority-boarding.3685/page-3

    Skjermbilde 2015-10-11 kl. 18.52.34.png
     
    Scandipendler liker dette
  19. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Interessante tilbakemeldinger, men sitter igjen med ein heilt anna oppleving. 8/10 turer så får eg nok priority - derav mesteparten er innenlands. Har rundt 80 flyvninger med SAS inneverande år. Det har blitt MYKJE betre enn det var før det siste halve året.

    Reiste dog ein del frå AES når eg var busatt på Sunnmøre for et par år tilbake, og opplevde at priority der skjedde sjeldnare enn andre plasser.
     
  20. mka83

    mka83 MR in progress.

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg opplever prioritert boarding i 50% av mine flyvninger med SAS, mine siste 4 fly med SAS var 100% hit rate.
     

Del denne siden