På reisen PRG - CPH - OSL i går, så var det hummer og kanari ut fra PRG. Første mann til mølla osv. Videre fra CPH var det en ganske så bestemt ung dansk herremann som kjørte showet, og det var ikke snakk om å komme først om du ikke var i Plus eller hadde EBG, EBD, EBP eller *AG. At det skulle være så mye mer plass på B5 i CPH enn ved gate i OSL er jeg ikke med på. Så det er nok litt mer i retning av hva personene som kjører showet velger å gjøre. en helt annen sak er at alle stormer til for boarding, så vi som har rangen, kommer jo ikke fram til skranken. Nei, hovedproblemet er nok vi skandinaver (nordmenn?) som ikke finner oss i at noen av oss er likere enn andre
Tror ikke SuperHai har rett. Det er ikke økonomene som styrer dette, men skrankepersonalet. Om de gidder å ta "krigen". Grunnen til at jeg sier dette er fordi det både på tur ned til PRG og fra PRG til CPH var god tid ved boarding, og ikke antydning til prioritert. Mens på turen fra CPH til OSL, så var flyet forsinken, men man kjørte likevel jerndisiplin for boarding. Hvis teorien om at økonomene styrer er riktig, så stemmer ikke det med bildet jeg beskriver.
Takk til @Travellingalf for å grave frem den posten fra @Superhai - og jeg tror virkelig @Superhai vet hva han snakker om. Når sant skal sies, så har SAS i alle fall i år praktiserte pri boarding ganske samvittighetsfullt på rutene OSL-CPH og OSL-ARN (og motsatt); svenskene er stort sett konsekvente, mens det på CPH er ganske varierende. 23. september opplevde jeg sågar den merkeligste versjonen av prio boarding noensinne på CPH-OSL (SK1472): Kun Plus fikk pri - ikke statuskunder, verken EBG eller EBD. Jeg spurte til og med dama i skranken om jeg kunne boarde som EBD, og hun sa "nej".
På mine flygninger så er inntrykket at dette i veldig liten grad praktiseres i Norge, men at det i f.eks. AMS praktiseres ganske konsekvent - og det blir også liten surmuling der nede slik jeg oppfatter det, muligens fordi det er tydelig adskilt priority og ikke-priority, samt at gatepersonellet ofte veileder reisende.
Det kommer helt ann på den som står bak skranken, og det er faktisk en funksjonalitet i systemet som kan slås på som sikrer at ingen uten de gitte parameterne som gateagent setter kan borde. Min erfarnig er også at det er blitt litt bedre i det siste, men spesielt på BOO og ARN syns jeg SAS er elendig da pri boarding aldri håndheves. Nå skal det sies at jeg merker at folk som ikke har pri boarding er begynt å vente mer enn tidligere og hiver seg ikke over skranken slik de gjorde for typ 6 måneder siden.
De idiotiske automatgatene slipper jo igjennom alle uansett status/priboarding. Så med mindre disse sperres kan de like så godt la være å prøve en gang.
Når man kommer til hva som funker/ikke funker, ting som skaper forsinkelser og slikt i forhold til priorittet, så må jeg si at det faktisk er en gruppe jeg til tidvis blir ganske oppgitt over; EBP og EBD. Hvor ofte har man ikke stått å ventet på denne diamantgjøken som ikke har sjekket inn, eller skal bytte fly i siste liten og som; 1) drar kortet - næææ funka ikke jo - personalet må fikse 2) bare leverer kortet i gaten - personalet må fikse Vis litt respekt overfor dine medpassasjerer, sjekk inn/fiks flight, før du kommer til gaten....
Er EBD og prøvde nylig å skifte avgang på en Plus billett i gate på OSL. Ble sendt rett til billettskranken, helt greit for meg.
Det du nevner er årsaken til at min PC bag er full av prio tag. Særlig i Skandinavia er det så mye styr på innsjekk gull og gate at jeg får spasmer...
I Norge er min erfaring at dette svært sjelden praktiseres (les: faktisk gjennomføres, for det annonseres relativt ofte uten at det følges opp). På alle mine reiser fra LHR etter at de flyttet til T2 så har det gått helt smertefritt med priority boarding (egen kø og "firm enforcement"). Andre steder føler jeg meg vel litt uglesett om jeg forsøker å benytte meg av dette. Jeg er litt enig med @KristianSk . Slik det jevnt over fungerer og praktiseres i dag ville nok det beste vært om man bare avviklet hele greia.
Har merket det selv, endelig fått gullkort etter flere tusen kroner i minus på lønningene Men verdt det? Ja! Men i det siste har eg merket at dem bare kjører alle igjennom på Tromsø,Oslo osv. CPH pleier og være hyggelige angående det. Men håper personalet i Tromsø osv skal starte og priotere kundene til SAS.
De siste gangene i Tromsø har de gjennomført det bra synes jeg, men så klart er saueflokken noen ganger umulig å stoppe.
Min erfaring er det motsatte (dvs. i alle fall ikke noen konsistent forbedring - heller det motsatte)... Skiltet settes ut (og orienteres om av og til), men følges ikke opp.
Snakket med en som jobber med utbyggingen på OSL og han fortalte at det ikke skulle bli faste skranker når alt var på plass. Så da spørs det vel om det blir veldig mye bedre angående pri boarding... Men så mener jeg at jeg engang hørte/leste at SAS fast skulle benytte den gamle delen. Noen som vet mere om dette?
Jeg vet ikke helt hvordan dette blir, men har lest at Norwegian får en egen hall. Så da det fort være at Norwegian flyr fra et område og SAS fra et annet?
Hvis SAS skal bruke ressurser og energi på noe som helst, så ville jeg mye heller at de setter støtet inn mot det begredelige utvalget i loungene enn å legge til rette for prioritert boarding. Jeg skjønner rett og slett ikke vitsen med prioritert boarding, og foretrekker selv som EBD fremdeles Norwegians frie boarding. Sørg heller for et bedre utvalg i loungene, og at prioritert baggasjehåndtering rent faktisk fungerer, så oppveier det i mine øyne mer enn nok for at de avvikler hele greia med prioritert boarding.
Mens mat og drikke koster penger, er tomme ord gratis. Forvent derfor et fortsatt fokus på priority boarding fra bolaget.
Jeg sitter helst på første eller andre rad og tar et kvarter ekstra i loungen. Da er prioritert boarding helt bortkastet. Målsetningen er å sitte akkurat så lenge i loungen at man er sistemann ombord i flyet, og ettersom man flyr plus og sitter helt foran får man lett hjelp av cc dersom hattehyllen er full av andres hatter.
I dag var det prioritert boarding på TOS. Flere som "prøvde" seg ble stoppet. Selvsagt litt kaos siden det ikke er mye plass ved gaten, men likevel positivt at man prøver å få det til.