Skal vi se... Da hadde jeg akkurat avsluttet episode 2 og 3 av "Skottar på Noregsflørt". Litt festlig, mye fin natur, og til og med innslag fra Bergen! Før det så jeg soga om Concorde, veldig interessant.
Det er av og til en selvforsterkende effekt. Flightradar viser jo en topp ti-liste på hvilke fly folk følger. Så hvis noe trender blir folk nysgjerrige. VG hadde også kanskje en direktelink?
La ikke merke til om noen aviser hadde en direktelink, men ser man på topp ti listen så virker det som det også var mange som klikket på tilfeldige fly på vei til eller fra Oslo. Fant denne på Reddit tråden https://www.reddit.com/r/flightradar24/ litt før landing:
Syvogethalvt tusen folk som ser på en tilfeldig Widerøe flight Trondheim-Oslo med en gammel Dash-8? Uten at det er noe som helst spesielt med den? Det nekter jeg å tro. Her er det noe IT-ugler i mosen.
Kan det være folk som ikke er så vant med flightradar, men bare vil følge med etter å ha sett det på avisa, kan ikke flightnr og bare klikke på tilfeldige fly frem til de finner kongeflyet?
Det kan være. Manglende forståelse for IT er minst like stor på brukersiden som på SW-arkitekt/utviklersiden. Men da er det mange som virkelig har trykket i tåka i går kveld.
Ja, eller klikket rundt av nysgjerrighet for å se annen omkringliggende trafikk i det SK7186 nærmet seg OSL. Det var f.eks. interessant å se at Wizz Air OSL-KRK pent måtte vente noen minutter, ettersom kongen fikk lande på rullebanen som i utgangspunktet ble brukt til takeoff i går kveld.