Er vi noe nærmere direkterute SVG-FRA? Topp 3 ønskede ruter til Stavanger

Tråd i 'Reisemål' startet av Apo, 08. juli 2019.

  1. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Det begynner å nærme seg 4 år siden Lufthansa la ned direkteruta mellom Stavanger-Frankfurt. Noen trodde at ny rute raskt ville komme på plass igjen mens andre mente det ville bli lenge til vi så den ruta igjen. Forstår det har vært jobbet iherdig med å få Frankfurt tilbake igjen. Sist jeg leste noe om det var vel tidlig i 2018. Da uttalte også luftverndirektøren seg om det og det var tro på å få Frankfurt tilbake igjen til Stavanger i 2019. Noen som har hørt noe mer siden det? Nå som vi er langt uti året er det vel liten sannsynlighet for at det skjer i år, men kanskje en gang i løpet av første halvdel av 2020? München har jo også blitt nevnt som realistisk. Trist at Stavanger skal være helt uten direkteforbindelse til Tyskland og uten gode Star alliance forbindelser på IC. Tyskland er jo genialt utgangspunkt for Asiatur, eller for å komme seg rundt i Europa med tog.

    Topp 3 listen min av ønskeruter direkte fra Stavanger ser i alle fall slik ut:

    1. Frankfurt
    2. München
    3. Helsinki.

    Samarbeidet mellom Wiederøe og Finnair var spennende men synd at det bare var Bergen på Vestlandet som fikk glede av å kunne komme seg direke til Helsinki. Er SVG-HEL også en mulighet mon tro? Vrient med bonusturer i Asia som kan starte i SVG er det også per i dag. Lufthansa må tilbake!
     
    Last edited: 08. juli 2019
    Nemo and Lnbre like this.
  2. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    503
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig! Lufthansa til Frankfurt, evt München er sterkt ønsket, særlig for å få gode Star Alliance-forbindelser IC, men for så vidt også i Europa. Savner denne ruten sterkt både for private turer, men ikke minst i forbindelse med jobb.
    Brukte LH direkte fra/til SVG hyppig, men etter de la ned ruten har jeg knapt fløyet med selskapet.
     
  3. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Det de gjør i Bergen kontra Stavanger må jo være at de jobber r*va av seg når det gjelder nye ruter. Jeg ser at dem for nye ruter hvert halvt år mens her nede i Stavanger skjer det jo ingenting. Det at Frankfurt forsvant er jo helt katastrofe for Stavanger regionen. Og det jeg heller ikke klarer å skjønne er at KLM kjører 4 ruter daglig hver eneste dag 365 dager i året og dem sier det er lønnsomt, men ikke Lufthansa? jeg tror det ligger noe mer bak dette her. En annen grunn for at de burde fly til Stavanger er fisk, hver søndag så lander det en 777F fra Houston og plukker opp en full lastet trailer og tar dette med seg til Frankfurt. En CRJ900 2 ganger daglig hadde aldri skadet å sende hit, men gudene vet bare hva dem driver med på Sola.
     
    furlong and Apo like this.
  4. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    Direkteruter til Italia er heller ikke å forakte.
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansa hadde også flere rundturer om dagen fra BGO til FRA, en rute jeg benyttet mye «ut i verden».
    Den ble nedlagt fra BGO sikkert samtidig som SVG.

    KLM har jo en helt annen strategi enn LH, de har jo flere daglige ruter fra OSL, TRF, KRS, SVG, BGO, AES og TRD til AMS og mater sine langdistanseruter.

    Problemet for LH var formodentlig SAS og *A og at SAS ville ha disse rutene selv. Resultatet er jo at vi fra solkysten må mellomlande i OSL eller CPH ....
     
  6. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    503
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    93
    Husk også at LH-ruten til SVG (og muligens BGO) ble lagt ned straks oljeprisen falt og reiseaktiviteten i næringslivet i Stavanger falt som en stein. Den aktiviteten er for full fart opp igjen. I egen bedrift fikk vi knapt ta taxi da det sto på som verst, nå er reiseaktiviteten snart all-time-high, både innenlands og internasjonalt.
     
    Apo liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil tro at grunnen til nedleggelse av både SVG-FRA og BGO-FRA er så enkelt som at Lufthansa ikke tjente penger på det. Slik som det halsbrekkende stuntet til SAS med en 737 på SVG-IAH.

    Hva angår Luftverndirektøren (hvem nå det er), så er vel vedkommende primært interessert i minst mulig ruter iallefall...:rolleyes:
     
    braathens safe and Apo like this.
  8. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Haha ja, det er vel han som har stukket kjepper i hjulene for Frankfurt. Men angående München ser jeg at Eurowings har snust på ruten tidligere:
    https://www.dfly.no/bli-med-og-stem-fram-en-ny-direkterute-mellom-stavanger-og-munchen/
    Var fra mars i fjor. Noen som fikk med seg den og stemte? Gikk meg desverre hus forbi. Det startet med 6 europeiske byer: Aarhus, Cork, Friedrichshafen, Košice, Ljubljana og Stavanger. Tre av dem gikk til 'finalen': Cork, Košice og Friedrichshafen, før Košice stakk av med seieren og Eurowings startet ruten München-Košice.
     
    Last edited: 09. juli 2019
    RoadKing liker dette
  9. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,671
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en gang LH rute FRA-TRD, den var kjekk å ha. Og den var relativt full ganske ofte, fløy dog ikke så ofte. Men det var nok av fisketurister og hurtigruta pax på den. Gikk med en av de mindre 737 enten -300 eller -500 syns jeg å huske. Og det hadde ikke skadet å fått den tilbake til oss her opp i barteby (her er det ikke mye nytt å skryte av hvert år).
    Går da en rute til TOS med LH og da skulle man tro at det er muligheter for andre destinasjoner. Er veldig mange tyskere som reiser med Hurtigruta også hjem fra TRD, både CPH/ARN/OSL/AMS har en del hurtigruta pax. I tillegg går det om sommeren en god del fisketurister med disse flightene. Så håper det kommer noen fine ruter ut fra TRD i nær framtid, men tviler vel egentlig sterkt at det er noen som tar på seg ansvaret (ja, fikk en ny til HEL, men mister en til TLL).
     
    RoadKing liker dette
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Tror reisende til Norge er den avgjørende faktoren for å for å få LH til å starte rute. Dette i motsetning til f.eks. KLM hvor det virker å være reisende fra Norge.

    Regner med det nesten utelukkende er turister til Tromsø som gjør at man kan fly med LH direkte til FRA og MUC, Edelweiss og Helvetic til ZRH deler av året (kan bookes med Swiss) og snart SAS direkte til BRU. Det gir veldig mange *A-muligheter for en by med "bare" 70000 innbyggere.
     
  11. strikerbird

    strikerbird Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    Hva med direkteflyet til Paris med Air France?
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Det har BGO .... reiser i morgen med AF1253 BGO-CDG kl 17.15
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det hjelper dem i Stavanger veldig lite.. ;)
     
    oalex, jgroneng and Eddie47 like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    De kan ta SAS til BGO ... vips så er de i Paris ... husk Fredrik
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,173
    Bonuspoeng:
    293
    Så ruten kan flyttes til SVG, er det det du sier? ;)
     
    Apo and Kristian like this.

Del denne siden