Det begynner å nærme seg 4 år siden Lufthansa la ned direkteruta mellom Stavanger-Frankfurt. Noen trodde at ny rute raskt ville komme på plass igjen mens andre mente det ville bli lenge til vi så den ruta igjen. Forstår det har vært jobbet iherdig med å få Frankfurt tilbake igjen. Sist jeg leste noe om det var vel tidlig i 2018. Da uttalte også luftverndirektøren seg om det og det var tro på å få Frankfurt tilbake igjen til Stavanger i 2019. Noen som har hørt noe mer siden det? Nå som vi er langt uti året er det vel liten sannsynlighet for at det skjer i år, men kanskje en gang i løpet av første halvdel av 2020? München har jo også blitt nevnt som realistisk. Trist at Stavanger skal være helt uten direkteforbindelse til Tyskland og uten gode Star alliance forbindelser på IC. Tyskland er jo genialt utgangspunkt for Asiatur, eller for å komme seg rundt i Europa med tog. Topp 3 listen min av ønskeruter direkte fra Stavanger ser i alle fall slik ut: 1. Frankfurt 2. München 3. Helsinki. Samarbeidet mellom Wiederøe og Finnair var spennende men synd at det bare var Bergen på Vestlandet som fikk glede av å kunne komme seg direke til Helsinki. Er SVG-HEL også en mulighet mon tro? Vrient med bonusturer i Asia som kan starte i SVG er det også per i dag. Lufthansa må tilbake!
Helt enig! Lufthansa til Frankfurt, evt München er sterkt ønsket, særlig for å få gode Star Alliance-forbindelser IC, men for så vidt også i Europa. Savner denne ruten sterkt både for private turer, men ikke minst i forbindelse med jobb. Brukte LH direkte fra/til SVG hyppig, men etter de la ned ruten har jeg knapt fløyet med selskapet.
Det de gjør i Bergen kontra Stavanger må jo være at de jobber r*va av seg når det gjelder nye ruter. Jeg ser at dem for nye ruter hvert halvt år mens her nede i Stavanger skjer det jo ingenting. Det at Frankfurt forsvant er jo helt katastrofe for Stavanger regionen. Og det jeg heller ikke klarer å skjønne er at KLM kjører 4 ruter daglig hver eneste dag 365 dager i året og dem sier det er lønnsomt, men ikke Lufthansa? jeg tror det ligger noe mer bak dette her. En annen grunn for at de burde fly til Stavanger er fisk, hver søndag så lander det en 777F fra Houston og plukker opp en full lastet trailer og tar dette med seg til Frankfurt. En CRJ900 2 ganger daglig hadde aldri skadet å sende hit, men gudene vet bare hva dem driver med på Sola.
Lufthansa hadde også flere rundturer om dagen fra BGO til FRA, en rute jeg benyttet mye «ut i verden». Den ble nedlagt fra BGO sikkert samtidig som SVG. KLM har jo en helt annen strategi enn LH, de har jo flere daglige ruter fra OSL, TRF, KRS, SVG, BGO, AES og TRD til AMS og mater sine langdistanseruter. Problemet for LH var formodentlig SAS og *A og at SAS ville ha disse rutene selv. Resultatet er jo at vi fra solkysten må mellomlande i OSL eller CPH ....
Husk også at LH-ruten til SVG (og muligens BGO) ble lagt ned straks oljeprisen falt og reiseaktiviteten i næringslivet i Stavanger falt som en stein. Den aktiviteten er for full fart opp igjen. I egen bedrift fikk vi knapt ta taxi da det sto på som verst, nå er reiseaktiviteten snart all-time-high, både innenlands og internasjonalt.
Jeg vil tro at grunnen til nedleggelse av både SVG-FRA og BGO-FRA er så enkelt som at Lufthansa ikke tjente penger på det. Slik som det halsbrekkende stuntet til SAS med en 737 på SVG-IAH. Hva angår Luftverndirektøren (hvem nå det er), så er vel vedkommende primært interessert i minst mulig ruter iallefall...
Haha ja, det er vel han som har stukket kjepper i hjulene for Frankfurt. Men angående München ser jeg at Eurowings har snust på ruten tidligere: https://www.dfly.no/bli-med-og-stem-fram-en-ny-direkterute-mellom-stavanger-og-munchen/ Var fra mars i fjor. Noen som fikk med seg den og stemte? Gikk meg desverre hus forbi. Det startet med 6 europeiske byer: Aarhus, Cork, Friedrichshafen, Košice, Ljubljana og Stavanger. Tre av dem gikk til 'finalen': Cork, Košice og Friedrichshafen, før Košice stakk av med seieren og Eurowings startet ruten München-Košice.
Hadde en gang LH rute FRA-TRD, den var kjekk å ha. Og den var relativt full ganske ofte, fløy dog ikke så ofte. Men det var nok av fisketurister og hurtigruta pax på den. Gikk med en av de mindre 737 enten -300 eller -500 syns jeg å huske. Og det hadde ikke skadet å fått den tilbake til oss her opp i barteby (her er det ikke mye nytt å skryte av hvert år). Går da en rute til TOS med LH og da skulle man tro at det er muligheter for andre destinasjoner. Er veldig mange tyskere som reiser med Hurtigruta også hjem fra TRD, både CPH/ARN/OSL/AMS har en del hurtigruta pax. I tillegg går det om sommeren en god del fisketurister med disse flightene. Så håper det kommer noen fine ruter ut fra TRD i nær framtid, men tviler vel egentlig sterkt at det er noen som tar på seg ansvaret (ja, fikk en ny til HEL, men mister en til TLL).
Tror reisende til Norge er den avgjørende faktoren for å for å få LH til å starte rute. Dette i motsetning til f.eks. KLM hvor det virker å være reisende fra Norge. Regner med det nesten utelukkende er turister til Tromsø som gjør at man kan fly med LH direkte til FRA og MUC, Edelweiss og Helvetic til ZRH deler av året (kan bookes med Swiss) og snart SAS direkte til BRU. Det gir veldig mange *A-muligheter for en by med "bare" 70000 innbyggere.