Erfaringer med American Express Centurion

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Roberto, 02. febr 2019.

Tags:
  1. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Som relativt fersk Centurion-medlem, tenkte jeg det ville være interessant å dele noen av erfaringene mine så langt. Spesielt siden det finnes så mye feil informasjon på nettet. Dere må gjerne komme med spørsmål eller andre ønsker, er nemlig innstilt på å maksimere både kort og Concierge!

    Lang historie kort; flyttet fra Oslo til Marbella for 3 år siden og gjorde en Global Card Transfer fra norsk Platinum til spansk. Selve prosessen tok kun et par dager, og innen uken var over mottok jeg kort og velkomstpakke fra AmEx i Madrid. Veldig smidig. Som en kuriositet; man får ikke beholde «member since» årstallet, virker som om dette fastsettes utfra første gang man får utstedt kort i det respektive landet.

    Etter tre år med kom invitasjonen til Centurion. Fordelene består av:

    – SkyTeam ElitePlus (gullkort hos Air Europa)
    – Hilton Diamond
    – Starwood Preferred Guest Gold
    – Meliá Platinum
    – Radisson Gold
    – Shangri-La Diamond
    – IHG Platinum
    – Renfe Premium (spansk NSB, loungetilgang og oppgraderinger på lyntoget)
    – Noe golfgreier (spiller ikke, men de påstår det er verdt 300 dollar)
    – Avis President Club
    – Hertz President´s Circle
    – Meet and greet ved rundt 50 flyplasser i verden; de venter på deg ved gate og følger deg gjennom passkontroll, toll, hjelper til med bagasje etc. Fiffig.

    Følger med en hel haug tilleggskort, men kun ett Centurion tilleggskort i titanium. Har også oppdaget at man ikke lenger trenger å taste inn hverken fødsels- eller kortnummer når man ringer – du kommer rett til et menneske som vet hvem du er.

    Moroa koster €2.000 i året og €3.000 i innmelding det første året. Så er forberedt på å maksimere dette, for å si det sånn.
     
    Woodswing, FastLane, drsyk and 18 others like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for informasjonen. At ikke flere klarer å identifisere deg på telefonnummer er for meg en stor gåte.
     
    Roberto and RoadKing like this.
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Kan utdype litt (I år i mitt 20.år med Centurion):
    Hertz PC via Centurion har et par ekstra fordeler: 4 timers Grace periode på leietiden, ingen ekstrakostnader ved forsinket levering inntil 4 timer. Oppgradering til BESTE tilgjengelige kjøretøy (Unntak: Prestige-kategorien). Her har jeg ofte jobbet hardt med skrankepersonalet da de fleste ikke tror at denne fordelen eksisterer. Fri henting og levering av bil inntil 25 km fra leiestasjonen.
    Meet&Greet på flyplasser: Gjelder vel kun ved reise booket gjennom Centurion Travel?
     
    Gullars, jgroneng and Roberto like this.
  4. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Stemmer. Det er en del andre tilbud ute og går, type 2-for-1 full fare business class samt 10-20% rabatt på alle billetter med bl.a Emirates. Ikke så mye å hente her, med andre ord.

    Men et tilbud som fanget interessen min er Etihad sin kampanje, der business billetter blir automatisk oppgradert til first...
     
    Wiolenze, eventyrer and Xflipper like this.
  5. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Og det store spørsmålet er jo selvfølgelig hvor mye du omsetter for på kortet? Regner med at PP select med gratis inngang for deg og en gjest også tilbys Centurion?
    Er tilleggskortene Platinum? Leste et eller annet sted at en får 20 Platinum kort inkludert PP. Stemmer det?
     
  6. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor får man tak i dette kortet i Norge?
     
  7. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Enn så lenge får man ikke dette kortet i Norge. Men via AmEx International Currency Card er det selvfølgelig mulig.

    Hva som skjer når AmEx Norden overtar Centurion line-kortene skal ikke jeg si noe om, men dette kortet er tilgjengelig i Sverige, så det kan jo tenkes at det lanseres i Norge også etterhvert.

    Samtidig er det ikke flere enn ca. 1200 norske AmEx Platinum Card i Norge pr. dags dato, så markedet for Centurion Card er ikke veldig stort i Norge. Dette kan jo endre seg når AmEx Norden overtar, men det vil nok ta tid.
     
  8. Clippr

    Clippr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Ikke mer enn 1200? Trodde det var mange fler etter å henge på insideflyer
     
    Tjo and Gullars like this.
  9. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    93
    Forutsetningene for å bli invitert til Centurion, opplyses på Wikipedia til å være ganske så høye. (alt går i millioner) Er det mulig og spørre TS om du er i nærheten av dem?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Centurion_Card
     
    sam11net liker dette
  10. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Når tullinger som meg can få Amex Platinum, så må det være mer enn 1200 i norge som har det. :p:p
     
    jonss liker dette
  11. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Når jeg ser hvor mange de sender ut Departures Magazine til i Norge er dette rundt 1200. Dette sendes ut til alle American Express Platinum Card-medlemmer (Centurion line), ikke SAS AmEx Platinum som ikke er et ekte Platinum-kort. Alle SAS-versjonene av AmEx-kortene er etter min mening kvasi-AmEx alle sammen. Det er kun kortene i Centurion line-porteføljen (Green, Gold, Platinum og Centurion) som er ekte American Express-kort.
     
    Wiolenze and Clippr like this.
  12. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Det er AmEx Platinum (Centurion line) du sikter til? Ikke SAS AmEx Platinum?
     
  13. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du mener hvor mye man må omsette for å bli invitert, så varierer dette fra marked til marked. USA har latterlig høye krav — mens her på kontinentet er kravene lavere. Jeg omsatte for rundt €150-200.000 pr år på mitt Platinum de siste tre årene. Ordet på gaten er at det ikke bare handler om forbruk, men hva slags forbruk man har.

    Ja, PriorityPass er inkludert.

    Her i Spania får man ett Centurion tilleggskort (til ektefelle/samboer/familie) samt 5 andre Platinumkort inkludert i årsavgiften. Merk at alle tilleggskort får alle fordeler som om de var hovedkort, så teoretisk sett kan du vel ha med deg hele storfamilien inn i loungen dersom du strør rundt deg med kort.
     
    jonss liker dette
  14. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Det finnes kun et ekte Amex platinum. :cool:
     
  15. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hørte en på gata i USA som sa $350.000 pr. år, for å bli invitert der borte.
    Greit å vite at europa har litt lavere krav.

    Det er på bucket list :)
     
  16. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Spørsmålet er om det er nok verdi i Centurion Card sett opp mot Platinum Card.

    Innmeldingsavgift og årsavgift er så høy i forhold til hva man får i forhold til Platinum. Er usikker på om det er verdt det. Flash-faktoren er selvfølgelig der (om det betyr noe), men om prisen er "innafor" er jeg veldig usikker på.
     
  17. FastLane

    FastLane Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Ditto!

    Kunne du lastet opp noen bilder av velkomstpakken du fikk kortet i, @Roberto? :) Vil gjerne ha noe å sikle over mens det går fra bucket list til virkelighet, hehe :D
     
  18. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom du liker spoilers, så er det bare å søke på youtube, du kan se hva de forskjellige regionene gir i velkomstpakke.

    Og når du først er igang, så er det veldig mange unpacking filmer av CC på youtube.
     
  19. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har ingenting på min bucket list som er lønnsomt.
     
    markus and jonss like this.
  20. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Du har helt rett, og det er dette jeg må tenke nøye gjennom før jeg ev. fornyer neste år. Hva gjelder flash-faktoren, så er ikke dette så viktig lenger. Med Apple Pay er det jo ingen som ser kortet mitt lenger, i tillegg til at flere og flere lanserer kort i metall.

    Men om du sammenligner Platinum med Centurion, er det i all hovedsak bedre forsikring, høyere status hos et fåtall partnere samt gullkort hos Star Alliance eller SkyTeam (basert på marked) som utgjør forskjellen. For min del er det bedre Membership Reward opptjening som kan gjøre business caset positivt, Centurion gir 1.5 MR per € mot 1:1 på alle andre kort.

    Før jeg godtok invitasjonen, forsøkte jeg å søke litt rundt og kom over The Points Guy som tar opp samme problemstilling: https://thepointsguy.com/2018/01/is-amex-centurion-worth-it/
     

Del denne siden