Reiser til Paris om noen dager og skal reise sammen med en person som er ufør og en under 18. Når jeg nå planlegger turen ser jeg at veldig mange attraksjoner har gratis adgang for de under 18, samt «visitors with disabilities and the person accompanying them». Dette gjelder bl.a. Louvre. I Eiffeltårnet er pris for ufør bare en fjerdedel av vanlig inngangspris, og for Triumfbuen er det også gratis for de under 18, samt «Disabled visitor and one accompanying person». Til sammen betyr dette flere tusenlapper spart, og jeg lurer på om noen har erfaring med det å bruke «uførebeviset» fra NAV i Frankrike? Aksepteres det, eller blir det bare styr?
Eneste bevis vi har med er det blå honnørbeviset fra NAV. Vedkommende er "bare" uføretrygdet med handicap som ikke er umiddelbart synlige. Ikke rullestol, altså! Og jeg kan love at det ikke blir aktuelt å gå til legen og be om legeerklæring dessverre - stoltheten forhindrer det. Ille nok med honnørbeviset...
Så hva bruker da dere FL til? Jeg får ørten forespørsler om x antall ting, og gladelig skriver en attest når honoreringen tilsier de få minuttene jeg har benyttet av mitt liv
Det var ikke meningen å antyde at det ville være vanskelig å få legeerklæring, men heller at det er helt uaktuelt å trekke fram et eget skriv med dette i et fremmed land og vise fram til diverse billettkontrollører osv. Derfor mitt opprinnelige spørsmål: har noen erfaringer med om funker honnørbeviset fra NAV uten problemer - eller ikke