Erfaringer med KnowRoaming?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av petterfp94, 27. mai 2015.

  1. petterfp94

    petterfp94 Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Heisann!

    Kom nettopp over dette. Og lurer på om noen her har testet dette ut? Ser jo helt genialt ut for reisende. 499,- for simkort uten bindingstid, og da kan man spare 80-85% skriver de. Dette er jo ganske enormt for min del. Noen som har erfaring med det?

    Her er en test, ser jo veldig lovende ut!
     
    KristianSk liker dette
  2. BMG

    BMG EBD, CCC

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har bestilt for å teste, bestilte direkte fra KnowRoaming sine nettsider, 35 usd inkl frakt
     
    Edvard liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Er spent på å høre hvordan denne fungerer.

    Spesielt ser 8 USD for unlimited data i 24 timer meget attraktivt ut. Merk at KnowRoaming kan velge å gi brukeren speed cap (128 Kbps) etter et forbruk på 250 MB/dag og at de foreløpig ikke har support for 4G LTE.

    Har enda ikke funnet noen bedre løsning for data enn å bruke lokalt SIM med dataplan og ha vanlig nummer aktivt på telefon to.
     
    Last edited: 23. mai 2016
  4. petterfp94

    petterfp94 Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Drar en uke til USA på lørdag. Skal teste den ut da og kan skrive ett lite sammendrag :)
     
    Henrik, Brunello and Edvard like this.
  5. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    128 kbps er jo ikke brukenes til noe som helst, så da er det jo ikke umlimited. 250 MB er også for lite, hvis man jobber i feks IT bransjen og må pushe kode, skrive kode, pulle, teste osv hele dagen. Er det ikke bedre å skaffe seg et amerikansk simkort?

    Edit: Antar at man uansett bare kan fylle på mer og da kan det jo hende det lønner seg uansett. Deilig å slippe å bytte kort i alle fall.
     
    Last edited: 29. mai 2015
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, absolutt. Men dette kan være en fin løsning for touch-and-go-besøk og nye steder.

    Tror jeg har 12 aktive SIM og selv om prisen for roaming er på vei ned og størrelsen for datapakker på vei opp, er vi som loffer mye rundt alltid på utkikk etter bedre løsninger.

    Voice over IP har blitt stabilt og bra, selv på lavere hastigheter. Så med alle mulige forwarding løsninger og Caller-ID er en bra dataforbindelse det eneste på listen min til telecomjulenissen.

    Siste kort jeg testet var SWISS Mobile, men de har dårlige rates på data.

    Telenor ligger fortsatt på 50 NOK per MB for data roaming i veldig mange land.
     
    Last edited: 24. mai 2016
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Telenor kjører vel pakker i alle land nå.. 50 MB for 29,- i EU/USA. Mindre til dyrere pris til andre land, litt varierende.
     
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Selve formatet ser meget interessant ut, men med hastigheten som tilbys svinger ikke det for meg. For land jeg reiser mye / lenge til skaffer jeg meg simkort, for alle andre land benytter jeg min daglige operatør og begrenser databruken noe (avhengig av landet såklart, i EU er det jo bare å surfe i vei...)
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Telenor endrer stadig på prising/tjenester, så jeg måtte sjekke online.

    Stemmer, dersom du har valgt tjenesten Feriesurf Verden (kun privat) betaler du ca. 1,23 NOK/MB for landene:

    Brasil, Russland, Thailand, Tyrkia, Kina, Japan, Singapore, Korea, Malaysia, Bangladesh,

    Hong Kong, Australia, New Zealand, Canada, Mexico, Sør-Afrika, Færøyene, Pakistan og Myanmar.

    9,80 NOK/MB for de 160+ andre landene Telenor har avtale med.

    0,58 NOK/MB for EU, Sveits og USA med dagspakke.

    KnowRoaming havner på 0,25 NOK/MB for 3G forbindelse i de 56 landene de tilbyr datapakke (8 USD/250 MB).

    Lokalt SIM vil alltid gi deg best pris og datavolum.
     
    Last edited: 10. april 2019
  10. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Telenor er ikke særlig gunstig. Sist jeg hadde behov for datatrafikk i usa (i april) så kostet det 10 kroner per megabyte. Alternativt kunne man kjøpe en pakke, men den gir deg kun 80 megabyte, som jo blir veldig lite hvis du kobler opp laptoppen mot jobb. Kommer nok til å teste KnowRoaming jeg også neste gang. Flott om dere som bruker det kan dele erfaringen deres :)
     
  11. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke riktig som du presenterer det. De "pakkene" (f.eks. Feriesurf) trekker hele beløpet med en gang. Så uansett om du bruker 0,1 MB eller 39 MB så betaler du det samme. Fordelen er at du betaler ikke noe mer enn dette (data-biten blir bare deaktivert), og du må sende en SMS for å kjøpe en ny "pakke".
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tar utgangspunkt i mitt eget brukermønster og vil trolig aldri finne på å bruke mindre per dag enn 50 MB i EU/USA eller 5/10 MB i alle land ikke nevnt.

    De påfølgende ekstrapakkene koster og gir det samme som grunnpakken; derfor er prisen/MB flat uavhengig av volum videre. Det er slik jeg har beregnet snittprisen per MB og den stemmer bra.

    Dersom du har lavere forbruk per dag (og har inkludert riktig pakke på abonnementet) betaler du følgende før du når maksprisen på 29 eller 49 NOK/dag:

    Feriesurf EU og USA 2,06 NOK/MB.
    Brasil-Myanmar landene 10 NOK/MB.
    Resten av verden 40 NOK/MB
    (dvs. du når makspris etter ca. 1 MB)

    De eneste pakkene som belastes umiddelbart er Ekstrapakker, Ukespakke EU, samt alle Datapakker lokalt i Norge, Danmark, Finland, Færøyene, Island, Sverige.

    Dette er den infoen jeg har på Mine Sider/tjenester hos Telenor, men de har (som SAS) trolig ikke helt oversikt over hva som er formidlet rundt om.

    Så i dag flere ulike priser/MB-kvoter på samme tjeneste hos Telenor.no o_O og kundeservice er ikke oppdatert.

    Pakker med makspris per dag er en bra løsning for de fleste vanlige kunder og sammen med DataKontroll Utland bidrar dette til at folk har kontroll over forbruk og kostnader.
     
    Last edited: 24. mai 2016
  13. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Telenor endrer prisene sine i disse dager. Det som er korrekt finner dere i denne pressemeldingen:
     
    Edvard liker dette
  14. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det forklarer hvorfor det er ulik informasjon på ulike steder. Så nå er det bare på fly som er unntatt pakkene?
     
  15. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg melder at Ukespakke EU fra Telenor som gir 300MB for 199kr er en veldig god deal, da går man nok MB til å bruke sosiale medier, karttjenester og lese litt web aviser, bruker dette mye og er veldig fornøyd, så kjøper jeg bare ny når jeg er ferdig, får 4g og :)
     
  16. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Heiser denne. Er det noen som har testet nå? Jeg skal være en uke på jobb i USA snart og som utvikler blir det naturlig nok mye data og telefonbruk.
     
    Edvard liker dette
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Er superhappy med nye Telenor som gir 60 GB i måneden i EU/EØS.

    Når du i tillegg kan få 40 GB ekstra for 299 NOK + Data-SIM, så gir det bra dekning mange steder i Europa. (Sveits, Tyrkia, Russland, Ukraina og noen andre har egne priser.)

    Mens vi venter på at resten av verden skal bli like hyggelig priset på data dersom du bruker Telenor-SIM på tur, hopper vi tilbake til KnowRoaming.

    De leverer nå Unlimited Data til 80+ land for 8 USD/dagen. Dette er 3G med 250 MB/daglig cap som så gir 128 Kbps videre. Kundeservice sier at de vanligvis ikke reduserer hastigheten selv ved 1 GB daglig bruk, men reserverer muligheten etter behov, nettverk, andre kunders trafikk etc.

    Har noen erfaringer med bruk av KnowRoaming?
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal surfe bra mye for å forsvare 8$ dagen med den tettheten som er av wifi i dag.

    Jeg er ikke imponert over Telenor i hele tatt. De burde ha lik prising overalt i europa.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    I mindre utviklede land er det vanlig at mobilnettet er kjappere, sikrere, mer stabilt og bedre tilgjengelig enn WLAN.

    WLAN påvirkes av andre brukere på samme nettverk, kan lett snokes og falle ut ved strømbrudd eller lokal teknisk feil.

    Always have redundancy, if you really need access.
     
    Last edited: 24. mai 2016
    Adrian E and Kjakan like this.
  20. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Hear, hear!

    Samt at det er befriende å slippe å forholde seg til WiFi når man er ute og reiser. Støtte for mobilnett i laptop er blitt en av de tingene jeg ikke trodde jeg trengte, men bare elsker nå, smertefri oppkobling sånn ca. overalt.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden