Ble en spontanleie av Golf klasse hos Sixt på påskeaften, 24 timer. Fikk utlevert en strøken Toyota Prius. Morsom å kjøre, men det stiligste var nok et dashboard som ga assosiasjoner til et romskip Sixt Gardermoen kjører for tiden sterkt redusert (som de vel gjøre flere steder og som antagelig andre selskaper gjør). Utlevering av bilen var derfor basert på å hente ut nøkler fra en boks. Intensjonen til Sixt har nok vært god, men det bærer ingen mening å sende ut en link en uke før henting som ikke virker, det kan de vente med til den dagen man skal ha den. Generelt har Sixt en SAS attitude, de sender heller flere enn færre mail og sms. Vi fikk også litt problem med å ta ut bilen fordi vi tidligere hadde hatt en leie fra onsdag til 1 påskedag. Denne skulle ha blitt brukt på langtur og var derfor noen klasser opp. Når vi så skulle hente ut denne bilen, så trodde Sixt fortsatt at jeg skulle ha den større bilen (selv om den var bekreftet kansellert), så jeg måtte ring og få dem til å rette opp slik at vi fikk riktig bil. Riktig bil fikk vi, men Sixt i sin salighet belastet meg likevel for prisen på den dyrere. Nuvel, det skal vi vel få ordnet opp i, men ikke med han som var på vakt den dagen. Uansett, bilen var fin, en fornøyelse å kjøre og alt gikk vel. Kan i parentes bemerke at Sixt har fått ny parkeringsplass på GMoen, dette var ikke så overvettes godt orientert om, og jeg er et vanedyr, så det ble en rundtur.
Erfaringen min med Sixt på EVE som (Eurobonus statusmatch) platinum har vært veldig bra. Dog aldri bestilt SFAR, så vet ikke helt hva det blir.
Spørsmål om registrering av EB. Jeg skal hente en bil i morgen, og har også fått link på sms. Ser at EB nummeret mitt ligger inne med EB1234xxx, ikke EBS1234xxx. Hva blir rett registreringsmåte i systemet til Sixt? Vil nødig legge inn i feil format.
Jeg legger alltid inn alt når det går. Men, om det ikke går så er nok ikke det et problem. De har fått trimma disse rutinene etterhvert. EB1234xxx blir nok gjenkjent. SAS bruker nok bare tallene internt og.
Halvannen dag til jeg er oppe i luften, denne gangen venter bil på destinasjonen. Blir dessverre ikke helt klok på de digitale løsningene. Fasttrack innsjekk, samtidig som nettsiden maser om at informasjon mangler. Beløpet stemte heller ikke med det som lå i reservasjonen. Blir det en tur innom skranken for å rette opp ting? Krysser fingrene for at bilen leverer på det tekniske.
Informasjon mangler er førerkortet, av en eller annen grunn sliter sixt med denne greia. Ad beløpet som ikke stemmer, de har en praksis med at de trekker en «pant», når bilen er godkjent tilbakelevert, kommer dette beløpet tilbake. Hvorfor? Gud vet, beste forklaringen jeg kan komme opp med er at det vel er et Tysk selskap. Tyskere har sine greier.
Fekk følgjande tilbakemelding frå Sixt på spørsmål rundt manglande kreditering av Eurobonuspoeng, "It has been agreed with our bonus partners that special rates do not qualify for bonuses. This includes the Prepaid rate booked by you. A credit is therefore not possible." Fleire med denne type erfaring? Det står på SAS nettside at "You cannot earn points on corporate, staff or tour operator rates.",
Det er vel gjengs for alle leiebil-selskapene? Og derfor er det ofte vanskelig å vite om man får poeng. Jeg har egentlig gitt opp å få EB-poeng på leiebil.
Har tidligere irritert meg over at Sixt ikke har hatt inkludert fri kilometer i sine tilbud. Smått om senn så begynte det å dukke opp med fri kilometer i søkene på finn.no, og det kom etterhvert også på OSL. Nå sist har jeg fått fri kilometer inkludert fra TRD, så Sixt ruller åpenbart ut fri kilometer nå. Blitt presset av konkurransen tenker jeg. Vil forøvrig nevne en ting til, som jeg har sett konsekvent. Der andre leieselskaper gjerne gir deg en dårligere pris når du logger inn med konto og statusmedlemskap (Avis senest bekreftet nu nettopp) så får jeg konsekvent laveste pris som innlogget hos Sixt. Kudos for det og fri kilometer Sixt.
Noen tips om å matche til godt nivå hos Sixt? Slik feks Hertz gjør for NCC gull/platinum til sitt toppnivå.
Har ikke brukt Sixt selv, derfor spørsmålet Men sjekket nå: de gir platinum nivå til SAS EB gold og diamond. Se tabell nedenfor. Hos Hertz får man president's circle matchet fra NCC gold/platinum - og begge selskapene ser derfor ut til å matche mot sitt toppnivå, men fordelene kan jo sikkert variere.
Sixt gir deg platinum-status som EBG eller EBD. Vær imidlertid klar over at det da fremgår i Sixt-systemet at du er SAS status-match platinum. Jeg har flere ganger vært på tur med en ekte platinum. Han behandles stort sett som konge hver gang med bra oppgraderinger, mens jeg er fullstendig uinteressant. Hos Hertz synes president å være president uavhengig av hvordan du ble det.
Det er ikke så rart, for siden der du søker statusmatch hos Sixt fra SAS har denne stjernemarkeringen: **Ved ledig kapasitet, ikke gyldig på langtidsleier, spesialbiler, motorsykler eller varebiler og lastebiler. Muligheten for oppgradering er kun gylig inntil 12 måneder etter utsendt kort. Fordelen fortsetter å gjelde om man leier mer enn 20 ganger innen 12 måneder hos Sixt.
Samme hos Avis, tror jeg. Er President's club der, og så langt jeg har lest på internasjonale forum er fordelene de samme uavhengig av hvilken bank, flyselskap, hotell eller annet som bragte deg dit. Servicen er skikkelig god, særlig i USA. I Asia, ingenting. I Europa, hit or miss. Har fått velge fritt ute på parkeringsplassen av alle premium biler de har, i USA. Og fått en sliten, gammel, Seat på en gresk øy. Begge steder etter å ha bestilt en basis bil. Men dette er selvsagt bare tilfeldige eksempler.
Det gjør man nok høyst sannsynlig ja. For 20 leier i året er det vanlige kvalik kravet for platinum hos Sixt: https://www.sixt.no/informasjon/sixtkort/platinum-sixtkort/
Mulig å matche fra annet leiebil selskap for tiden via deres tyske hjemmeside: https://www.sixt.de/mysixt/sixt-kun...dium=home20210804&utm_campaign=statusmatch_de Hertz President gir da Platinum. Vet ikke om det da merkes på en spesiell måte som omtalt lenger opp.