Javel, ikke så imponerende det da. Men akkurat nå er det hyggelige priser i Tromsø for ukesleie, så får gi det en prøve. Blir bare litt mer kompliser å få kabalen til å gå opp med kun en sjåfør.
Det er litt kjipt. Pass også på om det er fri km eller ikke. Anbefaler den egne frontruteforsikringen.
Det går an å betale for en ekstra sjåfør. I mitt tilfelle med en leie i Alta i mai ble summen, selv tilvalgene ubegrenset km og ekstra sjåfør, mye lavere enn hos Hertz og Avis. Alltid viktig å se på helheten.
Jeg lærer stadig noe nytt når jeg ser nærmere på leiebilfaktura. Denne gangen la jeg merke til at Sixt tar betalt for bompenger, samt at de "leier" ut autopassbrikken. Så for alle praktiske formål betalte jeg omtrent det dobbelte. Bompenger var 160 og brikken var 166. Jeg sa til damen på Sixt da hun hadde forklart; "jammen er dere kreative i jakten på penger". Er det noen som har minne om andre bilutleieselskaper tar seg spesifisert "leie" for autopassbrikke?
Enig, ganske frekt at man betaler ekstra autopass fee og i tillegg moms på passeringene...i Oslo har de ikke autopass fee.
Hertz var ikke noe bedre, da jeg leide sist. Men de kalte det servicegebyr for autopass eller noe lignende. Jeg slutter aldri å bli overrasket over at akkurat bilutleie har vært en råtten bransje i så mange år, og ingen gjør noe med det ved å starte konkurrerende, enkel virksomhet under slagordet "du betaler det vi avtaler, uten tillegg". Flyselskapene klarer det jo fint, se hvor enkelt alt ser ut når man booker på Norwegian eller Flyr...
Hyre og Nabobil mener du? Skal du reise internasjonalt blir det Turo og Getaround (som har kjøpt opp nabobil), men jeg har ingen personlig erfaring med disse. Har også hørt at de blir ganske motarbeidet av lobbyistene til leiebilbransjen i USA.
Takk for gode tips! Ulempen med Hyre osv er at jeg gjerne trenger bilen fra en flyplass til ett eller annet sted. Og der har de vel gjerne ikke biler stående?
Nei, det er det som er problemet med disse måtene å leie bil på og er nok medvirkende årsak til at dette ikke har blitt stort for turister og jobbreisende enda. Turo har visstnok levering til der du er, for eksempel flyplass, men det hjelper jo ikke i Norge ihvertfall. I tillegg er jo enveisleie noe som blir vanskelig å få til. Også usikker på hvor bra forsikringene er for dette utenfor Norge. Hyre sin forsikring er veldig bra. Du risikerer bare en egenandel på 12000, evt 2000 hvis du betaler 100 kroner ekstra i døgnleie.
Har brukt Hyre en del fra BGO i det siste, liten 7-8 min gåtur fra terminalen riktignok (ved Scandic). Vil vel anta at dette er en tjeneste som blir bedre på sikt rundt om i landet, virker som de ekspanderer veldig. Eier ikke bil selv, men bor midt i Oslo sentrum, så Hyre er hva jeg bruker minst èn gang i uka. Blitt sport for meg å spekulere i å leie biler med lite juice på tanken, ettersom man blir rabattert 19 kroner per liter man fyller - som forøvrig bare gir mening når bensin-/diesel-prisen er grei nok. Får tilgodelapp dersom man blir rabattert for mer enn hva leia kostet, noe jeg stadig vekk blir. Blir i motsatt ende fakturert 20 kroner per liter mindre man har på tanken enn når leieforholdet startet.
Noen som har erfaringer med Sixt i USA ? Det er ikke så ille pris ift. Hertz og Avis. Ca samme pris som jeg kan få "ultimate Choice" med Hertz (Medium Sedan betaling) får jeg en Premium large sedan og for litt mindre en "mystery" Premium med Sixt. Status får jeg vel enkelt ved å matche Hertz president eller Eurobonus - hvis det er noen vits.
Jeg var lei av både Hertz (president circle) og Avis (chairman), fordi de nesten aldri ga noe ekstra annet enn litt slitne biler. Fikk tips her på IF om å prøve Sixt, og har gjort det etter status-match. På MIA. Men bare 1 gang så langt. Bra, og nesten splitter ny Camaro som jeg kunne peke ut etter eget ønske blant mange bra biler i en top-of-the-line rekke de hadde der. Mye Merc, men det kan man jo heller kjøre i Europa uansett hvor eksklusivt amerikarne selv ser på det.
Herlig. Statusmatch til Platinum fikk jeg umiddelbart (lastet opp Hertz President Circle screen dump). Hvilken biltype bestilte du da ? ....og var dette nylig (dvs. etter Covid) ?
Premium mystery car. Den kostet 100 kr mer pr dag enn mystery car (ikke-premium) - og jeg fikk som sagt velge fritt blant biler av veldig bra kvalitet. Rundt 900 kr/døgn med alle forsikringer, fra MIA flyplass. I juli 2022.
Er det noen som har forslag til måter å leie en rimelig bil i Sydney eller Newcastle, Australia i ca 5-6 uker? De fleste vanlige selskapene (hertz/sixt/avis) har maksgrense ved 30 dager, og tar uansett for høy pris da de er ment for korttidsleier
Sjekk direkte med selskapet om de kan tilby en god ordning, og sjekk om arbeidsgiver har noen koder. Vi har blant annet med Hertz med noen pristak, som noen ganger kommet dårlig ut og andre ganger kommer hysterisk bra ut - dette høres ut som et tilfelle hvor du kan komme bra ut av det.