Erfaringer med SIXT

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av gregas85, 10. sept 2019.

  1. JorgenD

    JorgenD Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg brukte Sixt ett par ganger i Miami i sommer. Fikk statusmatch fra SAS gullkort til Sixt Platinum via nettsiden deres. Første gang ble jeg oppgradert fra BMW X3 til en GLS450. Andre gang hadde de ingen bedre biler inne, men da fikk jeg gratis ekstrasjåfør. God service og god opplevelse samt billigere enn andre alternativer jeg så på.
     
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte jeg skulle slå til på Sixt sitt EB tilbud (2x750EB sas.carsbookingengine.com), men så står det «kun ved kategori C eller høyere». Men det er jo peise umulig å finne ut hva som er kategori C!!! Det er «liten mellomklasse», «økonomi», og på Sixt sine egne sider står det kryptiske ECAR, ECMR etc.
    Noen som vet hva som er C og høyere? Jeg tenkte en liten bil til meg selv i 3 dager.
     
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en definert standard på navnegivning, men det er ikke gitt at alle følger den slavisk. De fire bokstavene representerer bilklasse, biltype/karosseri/antall dører, girtype og drivstofftype.
    Fin oppsummering som dekker det ganske greit.

    Sixt har til og med en egen oversikt som jeg tipper vil matche bra med det du ser på deres nettsider. Du skal i hovedsak se på første bokstaven. How to read ACRISS codes for car rentals (sixt.com)
     
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Flott, det forklarer det meste! Tusen takk!
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, dette var interessante linker i en uoversiktlig bransje :)
     
  6. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk statusmatch til Platinum ved bruk av EBG statusmatch.

    Har bestilt følgende bil for en liten roadtrip som jeg og et par bekjente skal på i Tyskland:

    upload_2023-4-1_9-45-23.png

    Første gang jeg benytter meg av noe statusprogram ved bruk av leiebil. Er det noe spesielt jeg kan gjøre for å sikre en så bra opplevelse som mulig? Tenker da spesielt på det å bli oppgradert til en bedre bil.

    F.eks bør jeg sjekke inn via app, via nett, ta det på utleie stedet, har det noe å si?
    Er det fordelaktig og ringe i forveien og spørre om muligheter for oppgradering?
    Bør jeg bestille en annen biltype som gjør at oppgraderingene til neste "nivå" blir bedre?
     
  7. Tonjemo

    Tonjemo Medlem

    Innlegg:
    122
    Likes mottatt:
    408
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg blir ikke helt klok på dette med forsikring hos sixt. Hva pleier dere å velge?
    Har sjekket reiseforsikringen som skal være super og dekke eventuell egenandel, men på sixt har man jo valget på ingen, og deretter to forskjellige egenandeler eller superdekning uten egenandel.
     
  8. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Antar det er snakk om leie i utlandet da. F.eks. i Norge kan du ikke velge ingen forsikring. Jeg bruker å velge den billigste som har en egenandel mindre eller nær begrensningen i min reiseforsikring (15000 NOK) , + dekk/frontrute forsikring da jeg aldri har blitt klok på om det ellers er en egenandelsbegrensning på disse med Sixt.

    Om det er If Super du har, så ville jeg valgt den billigste CDW/LDW forsikringen fra Sixt.
     
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Skal leie en bil på LHR nå og lurer på om dere har noen tanker rundt kategorien Premium Mystery car (PCCC)? Prisforskjellen mellom denne kategorien og en A5, E-klasse eller 5-serie er bare 400,-
    Har som mange andre Platium om det har betydning.
     
  10. MartinSkog

    MartinSkog Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    13
    Har forsikring tilknyttet MasterCard som dekker egenandel ved skade, og velger nå alltid uten forsikring når jeg leier bil. Har testet den MC-forsikringen to ganger, og fått erstatning på et blunk uten antydning til protester. Grunnen til at jeg fikk de skadene, er at Sixt i Spania og Portugal synes å ha en egen evne til å oppdage nye skader på bilen når jeg leverer den. Denne evnen har kun fremkommet når jeg ikke har hatt forsikring på leiebilen. Lurer på å forsikre leiebilen neste gang, og levere den totalt herpet, bare for moro skyld.
     
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å påpeke at reiseforsikringer i Norge kun dekker egenandel, ikke kasko og ansvarsskader slik for eks. din egen bilforsikring ofte gjør i statene. Det er også forskjell på hvor stor egenandel som dekkes. Noen dekker ubegrenset sum, mens andre har begrensninger.
     
  12. svedavlebaa

    svedavlebaa Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg bruker Sixt når jeg leier bil i utlandet, enten det er på ferie eller i jobbsammenheng. Har nå gode erfaringer med Sixt i London, Stockholm og Gran Canaria.
     
  13. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leide bil fra Sixt fra ORD i oktober. Sa nei til betale en sum hver dag for bompasseringer, siden jeg skulle ut av Chicago med en gang og kunne bruke "pay by plate" på web hos Illinois Tollway.

    Dette fungerte bare sånn passe. Alle passeringene ut av Chicago ble registrert og betalt på kredittkortet jeg la inn. Nå over 1 måned senere kommer plutselig en regning fra Sixt der de skal ha betalt for bompasseringene (3 x 0,75$) + 3 x 5$ i gebyr!!! Prøvde å klage, men dette sto selvsagt i det jeg signerte på når jeg sa nei til daglig sum, og hos Illinois Tollway finner jeg ingen mulighet til å klage heller! :(

    Bompenger er generelt løst veldig dårlig når det gjelder leiebil (i Norge må man f.eks betale mva på summen). Fryktelig irriterende. Hvilket selskap har den "billigste og beste" løsningen?
     
  14. eisa01

    eisa01 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Last edited: 28. nov 2023
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    At leiebilselskapene ikke videreformidler rabatten er en uting (hos Sixt tror jeg at dem faktisk gjør det - i hvertfall sist jeg leide bil ved SVG), men momsen kan dem da ikke gjøre noe med.
    På bompenger er det ikke moms i Norge. Dermed kan leiebilselskapet ikke trekke inngående MVA. For bilutleie derimot er det full MVA (bortsett fra forsikringene). Bompenger som viderefaktureres regnes da som en del av hovedytelsen (bilutleie) og må faktureres med 25% MVA.

    Jeg har samme utfordring når jeg viderefakturerer tjenestereiser. Fradrag for inngående MVA er kun 12%, men utgående til kunden er 25% da reiseaktiviteten blir en del av konsulenttjenesten som bestilles av kunden.
     
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke mva hvis leiebilselskapet kun viderefakturerer til kunden det eksakte beløpet de har betalt. Hvis de gjør som mange av dem gjør og tar full bompris uten rabatter eller legger på faktureringsgebyr så blir det mva på alt. Og siden selskapene er grådige...
     
    Last edited: 28. nov 2023
    eisa01, Nordlands and Maggie like this.

Del denne siden