Erfaringer med SIXT

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av gregas85, 10. sept 2019.

1. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,608
    Bonuspoeng:
    183
    Har nå hatt 4 leier gjort hos SAS der alt har funket smertefritt. Greie oppgraderinger på de som har vært i Hamburg og på Gardermoen, mens i Düsseldorf ble det med den BMW 3-serien som var booket.

Forsikringene har vært som det står hos SAS, ser at enkelte her har hatt problemer med det?

Poengene har også kommet iløpet av 10-14 dager etter leiene.

2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,101
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg så på en leiebil i Atlanta på sixt.no, men ser ut som det billigste alternativet ikke tilbyr noen forsikringer. Trodde ikke det var lov om man leide via en norsk nettside? upload_2026-8-5_11-23-47.png

3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,719
    Bonuspoeng:
    293
    Dette der ligner jo på regelrett svindel for å få uvitende kunder til å velge det dyreste alternativet. Det billigste alternativet heter jo "Ingen ekstra beskyttelse", så jeg antar at de mener ingen ekstra beskyttelse utenom minimum dekning. Men forvirrende og jeg forstår veldig godt at man blir i tvil.

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,101
    Bonuspoeng:
    183
    Særlig når det står i rød skrift "egenandel opptil verdien av kjøretøyet", dvs at du risikerer å betale fullt ut for bilen om den blir skadet. Jeg kan heller ikke finne ut hva egenandelen faktisk er. Ser heller ikke ut til at ansvarsforikring er inkludert.

5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,719
    Bonuspoeng:
    293
    Helt utrolig at dette kan være lov. Og at det skal være så vanskelig å finne ut hvilken dekning, egenandel etc. man faktisk har om man velger billigste løsning.
    Men er dette noe særskilt for leier med Sixt i USA, eller er det samme "oppsett" i andre land også?

6. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Egenandelen er opptil full kjøretøyverdi, underforstått du må dekke beløp x, der x tilsvarer taksert kostnad på skaden. For de andre alternativene er egenandelen 0.

Jeg synes ikke det er utrolig at dette er lov i USA, de har jo legendarisk lite beskyttelse av konsumenter, og i tillegg er det nokså vanlig med kredittkort som dekker leie av bil.

Det er nokså likt oppsett med Sixt i de landene jeg har leid i, og det er dermed viktig når man sammenligner med f.eks. Avis der ansvarsforsikring er inkludert når man leier gjennom den norske websiden. I tillegg er ofte egenandelen 0.

Enig i at begrepet "ekstra" blir misvisende for leie fra USA. "Ekstra" ved leie i Frankrike kan forstås som ekstra utover ansvarsforsikring (som er lovpålagt). Ansvarsforsikring vil da vises i boksen under (som ikke er vist i skjermbilde ovenfor).

Last edited: 05. aug 2026
    Jeanette, Travellingalf and Spielhaug like this.
  7. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    USA
    upload_2026-8-5_12-19-30.png
    Frankrike
    upload_2026-8-5_12-21-14.png
    Når jeg ser på det nå så synes jeg at dette er en ganske god oversikt over hva som dekkes og hva som ikke dekkes uten at man trenger å finlese vilkårene (jeg anbefaler å gjøre det uansett. Kjør vilkårene gjennom AI om du ikke leser selv).

Jeanette liker dette
  8. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,101
    Bonuspoeng:
    183
    Hele poenget er at forsikringer skal være inkludert når man leier fra norsk nettside.

Travellingalf liker dette
  9. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror dessverre ikke det er noe regelverk som tilsier at det skal være slik. Praksisen er slik hvis du er vant til å leie fra Avis og Hertz, men veldig mange andre aktører har ikke forsikring inkludert, eller bare lovpålagt forsikring. Det er dessuten unntak også hos Avis, f.eks. i Costa Rica.

For å gjør det enda mer uoversiktlig så kan leiebil fra Hertz og Avis være uten forsikring eller med egenadel høyere enn 0 dersom bestillingen foregår via en portal eller meglertjeneste.

Min erfaring er at Sixt i USA er rimeligere enn Avis og Hertz, også dersom man legger til kostnaden ved forsikring, dersom man vil ha noe mer enn en basic bil. Spesielt dersom man har reiseforsikring eller annen tredjepartsforsikring som tar seg av egenandelen.

I USA bør man være obs på at ansvarsforsikringen som er lovpålagt i enkelte stater har veldig lav dekning. Dersom du er skyld i en ulykke, vil du kunne bli erstatningspliktig for langt høyere beløp.

Jeanette liker dette
  10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,101
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener det var slik tidligere, at dersom du leide bil via en .no-side, skulle de nødvendige forsikringene være inkludert. Men jeg finner faktisk ikke noe info om det nå, så enten har det aldri vært slik eller så er kravet fjernet. :D

Jeg ser feks nå at egenandelsforsirkingen til Amex Elite dekker tyveri og skader på bil opptil 750 000 NOK, og skade på andre inntil 7 500 000. Dette er jo veldig bra, og bedre enn Sixt sin forsikring på 300 000 USD for liability. Men da betyr jo det at jeg kan bestille direkte hos SITX uten forsikringer for 4000,- istedenfor på SAS leiebil for 5200,- (sett bort fra at man mister poeng da).

Last edited: 05. aug 2026
  11. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener også at det var slik tidligere, men kan ikke huske om det gjaldt "alle" tilbydere.

Amex Elite-forsikringen er svært god på akkurat dette punktet (ikke så god på eiendeler med tak på 20 000 kr for hvert skadetilfelle).

Jeanette liker dette
  12. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Ironisk nok kjører nettopp SIXT en annonsekampanje i disse dager.

Der er hovedbudskapet at med *dem* er det ingen overraskende tillegg, og alt er inkludert i prisen de oppgir :D

Uansett, som absolutt minimum er det jo en egenandel hos alle utleieselskap, og denne bør man enten kjøpe seg fri fra eller (bedre) ha inkludert i en reiseforsikring.

Bilutleie er en overraskende råtten bransje fortsatt, etter alle disse årene hvor andre bransjer har blitt mer kundevennlige.

Jeanette liker dette
  13. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    113
    Tror også det er krav om at forsikringer skal være inkludert om du leier fra Norge. Tidligere har dessuten pris i Six app uten dekning og pris via sas no med forsikring vært like. Vet ikke om jeg hadde turt å satse på Amex, iallfall ikke i USA.

Husk at med Amex må 75% av hele reisen være betalt med Elite. Plutselig står du et sted der på et hotell de ikke tar Amex.(F.eks Svalbard).

14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,101
    Bonuspoeng:
    183
    Både leiebil, Airbnb, hotell og fly er betalt med Amex så det er ikke noe problem. Ser heller ikke hvorfor reiseforsikringen til Amex skal være noe skumlere å belage seg på enn andre reiseforsikringer. :)

15. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,698
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har brukt Amex forsikringen på en leiebil og det var greit det… til slutt. Men gud hjelpe meg det var mye frem og tilbake med kvitteringer for alt mulig som Amex ville se for å bekrefte 75%. All den jobben og styret med å skulle dokumentere tok jo timesvis så nå gidder jeg faktisk ikke å bruke Amex i utlandet pga høye vekslingsgebyrer og det dokumentasjonskravet hvis jeg trenger det. Får like mye poeng med saga-kortet. Leiebilforsikringen til DnB krever imidlertid at bilens verdi ikke overstiger 750.000kr så den er ubrukelig for mange av Sixt sine biler (jeg leier ofte BMW 7 og X7).

Da jeg leide hos Sixt i Tyskland sist så kjøpte jeg derfor «peace of mind»-forsikring for en herlig MB AMG 63 GT med verdi oppgitt av Sixt på faktura til 160.000 euro. Heldigvis ingen uhell, for det hjelper lite med forsikring hvis noe går galt på autobahn i mer enn 250kmt.

Last edited: 15. aug 2026
  16. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer nok an på ditt behov og dine preferanser, men for meg er Amex sin reiseforsikring rett og slett ikke god nok. Jeg har to helårsforsikringer og kredittkortforsikringene i tillegg.

17. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    113
    Ser det kommer noe som heter Sixt One i app? Er det store endringer på gang? Vil ikke miste Diamond-fordeler.

18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    82,341
    Bonuspoeng:
    293
  19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,101
    Bonuspoeng:
    183
    Nå tenkte jeg på egenandelsforsikring primært :)

Del denne siden