Erfaringer med Sparebank 1 Private Banking

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Olf, 23. mai 2024.

  1. Olf

    Olf Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Har fått tilbud på Private Banking program hjå Sparebank 1 mot at eg samler fond og investeringer i banken. Per no har eg litt spredt i forskjellige banker (DB og DNB), der eg får blant anna god rente og/eller god pris på andre tenester.

    Er det nokon som har erfaring med Private Banking armen til Sparebank 1? Opplever dykk særleg verdi i programmet?

    Ser også på Nordea sitt Premium eller Premium Next konsept som aktuelt.
     
    kiev liker dette
  2. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    154
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Fint om du evt. legger ut her om det blir Private banking på deg. hvor dyrt blir f.eks Fond kontra KLP/Kron/Nordnet/andre fornuftig prisene plattformer, samt hva du får ut av private banking produktet deres:)
     
    Olf, kiev, themichael and 1 other person like this.
  3. Olf

    Olf Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Skal oppdatera dersom det vert noko av.

    Det er kanskje viden kjent, men eg spurte rådgjevaren om kva krava for PB var og vert fortalt at det var 1M investert eller 7M i lån.
     
    kiev and Spielhaug like this.
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,401
    Likes mottatt:
    3,337
    Bonuspoeng:
    113
    Det der må være de slappeste private banking kravene jeg har sett?
     
    FlyerOslo and tobeornot999 like this.
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    4,471
    Bonuspoeng:
    113
    Opprinnelig var vel private banking investeringsrådgiving. Men bankene tjener langt bedre på lån enn innskudd, så derfor slåss de nå om kundene med store lån. Egentlig litt morsom utvikling, selv om den neppe er særlig sunn rent samfunnsøkonomisk.
    Ellers er ikke dette tilbudet særlig interessant for min del. Man får et gratis Platinumkort med to gratis lounge-klipp. Mot en månedsavgift får man en halv prosent payback, men med ganske lavt tak. Ikke noen reisefordeler utover de vanlige kredittkortforsikringene som har så mange sære vilkår at de nærmest er verdiløse.
     
  6. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    209
    Bonuspoeng:
    43
    Premium/Premium Next er ikke veldig "premium". Mastercard med 4 loungebesøk med lounge key, og fast track som er ubrukelig i Norden og "prioritert/personlig" kundeservice. Men det er jo gratis og gis ut over en lav sko. Eneste jeg syns det er kjekt å ha er Bufferspar, bruker det som brukskonto med 3,75% rente.
     
    themichael liker dette
  7. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    5,165
    Bonuspoeng:
    183
    Er det i hele tatt noe private banking som egentlig er verdt det? Sjeldent jeg har behov for rådgiver bistand og oppsparte midler akter jeg å tjene/tape på egenhånd.
     
    FlyerOslo liker dette
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,209
    Likes mottatt:
    3,347
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Det ser ikke veldig premium ut. Jeg tok en titt på fonds utvalget som tilbys kundene og det er jo nesten bare Nordea sine egne fonds, gjerne med god over 1% løpende kostnader. I motsetning til noen av konkurrentene betaler ikke Nordea returprovisjon til kundene, så 1MNOK investert medfører gjerne at man betaler et par tre tusenlapper i gebyr uten at man merker det selv. Da blir det heller ikke gratis.
     
    FlyerOslo and pepperminte like this.
  9. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    209
    Bonuspoeng:
    43
    Fondsoppleget til Nordea er søppel. Jeg har bytta dagligbruk til Nordea premium (next*) kun for å få gratis kort (brukes kanskje en gang i halvåret, da er det kjipt å betale 295kr i året for det) og bedre renter på sparekonto som kan brukes som brukskonto. Men beholder fondsparing i DNB.

    Og Nordea har en egen Private Banking program, så det er litt rart å sammenligne Nordea Premium til Private Banking i Sparebank.
     
    Last edited: 25. mai 2024
    themichael liker dette
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,209
    Likes mottatt:
    3,347
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tipset ang. gratis bankkort. Men da vil dem vel ha disse 1M investert i Nordea? Eller holder det med depåutskrift fra Nordnet :D?
     
  11. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    209
    Bonuspoeng:
    43
    Er man NITO medlem så er det 0 krav. Under 34 er krav 650k i inntekt, under 28 er 500k. Usikker om gratis kort gjelder bare Premium Next, eller vanlig Premium også. Vanlig Premium har vel høyere inntekt- og innvesteringskrav à la SAGA.
     
    Shyneno and themichael like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,843
    Likes mottatt:
    7,876
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som et uvanlig dårlig "private banking" tilbud.

    Men om de deler det ut gratis, så får man vel som forventet.

    2 klipp på lounge key pr år er latterlig, hvis man reiser endel. Og 30USD er vanlig takst hos alle bankene etter man har brukt opp de tildelte klippene.

    Med mindre det er noe nyttig å hente for din egen del med personlig rådgiver, ville jeg sett etter en annen bsnk.
     
    Olf liker dette
  13. Olf

    Olf Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for innspel. Det høyres ikkje ut som om at det er noko å henta, og at det er betre å spara ved å ha kontoar og tenester der som det er lågast gebyr.
     
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,247
    Likes mottatt:
    8,193
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har private banking hos SB1, og jeg bruker det vel egentlig ikke til noe annet enn 2 gratis loungebesøk i året.
    Tror ikke noe annet av det som tilbys er interessant, mulig man kan trenge juridisk bistand en gang, men hvem vet?
     
    Olf liker dette

Del denne siden