Det er spredd diverse erfaringer om sperrede kort og kontoer rundt på forum, oftest på mer relevant sted, men det kan være greit med en erfaringstråd av mer generell karakter. Da kan andre lære av feil som er gjort, man kan tilpasse bruken til regler og praksis, og ikke minst få tips til hva man kan gjøre om man får problemer. Det gjelder både kredittkort og betalingstjenester, og selvsagt relevante kundebonusprogrammer. Jeg kan ikke huske å ha sett særlige problemer med SAS, Norwegian og norske hotellprogrammer? Sperrede kredittkort og betalingsmuligheter på diverse plattformer er det mye av. Har snakket med et par som har fått sperret hele vippskontoen grunnet mye bruk (kjøp og salg). Vilkårene tillater ikke bruk i næring. Da skal man lage en firmakonto så vipps får prosentene sine. De har selvsagt noen algorytmer som sender deg autovarsel basert på antall transaksjoner inn/totalsum inn/ evt type innebetalinger (nøyaktig sum, merknadsfelt). Et eksempel fra nemndspraksis med sperring, men her ble det innrømmet næringsbruk https://publisering.finkn.no/statement/2021-784 Andre som har sperrethistorier feks fra revolut/paypal/vipps?
Har fått sperret kontantuttakstjenester på kortene mine fra SEB. Dette skjedde da jeg jobbet for Bill Kill og var i kontakt med dem for å sjekke opp noe MCC greier, så så de på min private historikk og så jeg hadde brukt Choice MC mye til Bill Kill, Revolut, Vipps osv..
Kjenner et par (inkl meg selv) som har blitt sperret ute fra vipps. Enkelte av dem har fått et klask på lanken og streng beskjed om at hvis det brukes til lignende transaksjoner igjen, så vil det sperres på nytt. Jeg hadde 500k på vipps i 2021, hadde egentlig opphold/pause frem til aug 22, hvor det ble en god sum gjennom frem til medio sept, før det ble sperret. Egentlig ikke fått noen melding, men vet hva som har skjedd. SEB er VELDIG lite glad i Curve-transaksjoner under doblepoeng-helger, og du får fort Yara på nakken og x-antall KYC-henvendelser slengt i fjeset. Dette også med store beløp og transaksjoner over tid hvis det ikke gjenspeiles i inntekten. Så har du store utlegg for firma, bør du være på vakt, og for guds skyld ikke innrømme det. Danske bank har sperret ute en kompis av meg på hvitvaskingsregelverket (solgt en del elektronikk på finn, så relativt greie summer som er kommet inn på konto).