Estonian Air konkurs

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Kristian, 07. nov 2015.

Tags:
  1. Kristian

    Kristian Senior Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    572
    Bonuspoeng:
    93
    Frå og med i morgon, søndag 8. november, er Estonian Air slått konkurs.

    På heimesida si, www.estonian-air.ee, opplyser selskapet at alle reiser for dagane 8/11, 9/11 og 10/11 vil det bli tilbode ei såkalla erstatningsflygning (med eit anna flyselskap).

    For reiser for den 11/11 og seinare blir pengane refundert og du må kjøpe ny billett.

    Estonian Air har dei siste åra slitt med økonomien og reduserte for ei tid tilbake rutenettet krafig. No ser det ut til å vere heilt slutt.
     
  2. Kristian

    Kristian Senior Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    572
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt første møte med Estonian Air var eit drivstoffstinkande Saab-fly på Pulkovo, St. Petersburg, men seinare møte var langt meir trivelege :) No blir det vel eitt selskap mindre som gir 25 % ekstra opptjening for gull- og diamantmedlemmar i Eurobonus.
     
    Last edited: 07. nov 2015
  3. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Trist.. Har flydd med dem 2 ganger, flott service og hyggelig crew dei gangene eg har flydd med dem.
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke trolig at det blir startet opp et nytt flyselskap i Estland da?
    Landet har vel ikke andre flyselskaper, eller?
     
  5. Kristian

    Kristian Senior Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    572
    Bonuspoeng:
    93
    Estland har ein (relativt liten) operatør som heiter Avies, men kva dei er kapable til, må fuglane vite. Tru om SAS kanskje kunne vere interessert i å ta over deler av flyflåten og rutenettet? Dei har visst (framleis) eit par prosent eigarandelar i Estonian.
     
  6. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Er bare glad til, Estonian var et kaos og ble mer og mer kaos. Jeg er allergisk mot flyselskap som driver med wetlease og "operated by" i hytt og gevær. Hvor du får flybytte fra E90 til ATR72 under 24 timer før avreise.
    Når jeg booket mine billetter var det E90 begge veger. Den ene vegen ble byttet tidlig, til en nextjet-registrert SAAB340. (SE-KXJ). Men ombord var den en estisk flyvertinne og estiske piloter. Hvordan de hadde utsjekk til å operere en SAAB340 vet jeg ikke, for estonian hadde ingen SAAB340 i flåta der og da, og du har ikke utsjekk på en flytype "forever". Du må være current. Så gud vet hvem det crewet var. Ubehagelig, kaotisk, vanskelig å forholde seg til.

    Byttet fra E90 til ATR72 operated by DOT er en historie jeg har fortalt før.

    Good riddance.
     
    Adrian E liker dette
  7. Earl

    Earl Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    242
    Bonuspoeng:
    43
    Ser i pressemeldingen fra Europakommisjonen at det er snakk om 90 millioner euro i statsstøtte som de skulle betale tilbake med renter, så det er snakk om ganske mye penger her, så kan skjønne at Estonia var nødt til å kaste inn håndklet når det er sånnne summer

    Ser også at den estlandske regjeringen tar over driften via 2 selskaper, 1 som har ansvar for Estonians egne ruter og 1 som tar ansvar for leiekontrakter. Antar det betyr at rutene fortsatt vil bli flydd på en eller annen måte inntil videre?
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,245
    Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    113
    De er nok ansatt i NextJet. Å bruke 'eget' crew på et fly man ikke har i AOC'et er ikke lovlig, så dette var nok en vanlig wetlease.
     
  9. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg tenkte akkurat det samme selv. Og det er det som makes "most sense", men hvor himmelfallen ble ikke jeg da - når flyvertinna hadde estonian air-uniform, snakket utelukkende estisk og engelsk (jeg forsøkte svensk), og pilotene bare snakket estisk? Jeg skjønner det enda ikke. Det crewet kan jo umulig hatt mye å gjøre ellers i livet om de bare blir brukt på de få SAAB340-leasing-flightene Estonian utførte (det var et sammensurium av DOT/DAT ATR72, Nextjet 340, Skyways Fokker 50 og annet smårusk som ble brukt ISO E70/90 på ruta mellom ARN og TLL...). Kanskje man en vakker dag får en god forklaring. Har forsøkt å spørre flere piloter om hvorfor vi "sjangla" ned rullebanen (se for deg crosswind takeoff / HEAVY bruk av rudder pedals, uten at det var så mye som 5 knots vind den dagen) - alt jeg får til svar er "man må unngå enkelte selskaper...".
     
  10. Jameson

    Jameson Aktivt Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Ryktene vil ha det til at det blir Air Baltic som kommer inn og har Talinn som en secondary hub
     
  11. Kristian

    Kristian Senior Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    572
    Bonuspoeng:
    93
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  12. Earl

    Earl Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    242
    Bonuspoeng:
    43
    Godt å se at SAS her kaster seg rundt og åpner disse rutene på kort varsel. Så får vi bare tro de får igjen for inversteringen.
    Skal også bli spennende å se hvordan Estonians etterfølger Nordic Aviation Group kommer til gjøre det. Begge selskapene skal jo fly til OSL, i tillegg til Norwegian, så blir mange muligheter for en tur til Baltikum her...
     
  13. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,245
    Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    113
    Når man ser hvordan Estonians ruter blir plukket opp av SAS og Baltic, skal det bli veldig vanskelig for en ny aktør - 'nasjonal' eller ikke. Jeg gir dem maks tre måneder.
     
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Rutene til Nordic Aviation Group skal opereres av BMI, Trade Air, Next Jet og Carpatair, alt under Adrias system. Grøss, virker litt for kaotisk med så mange sleskaper som flyr på vegne av et annet.

    Med både SAS og Adria i *A, så blir det litt for mye at begge flyr samme ruta.
     

Del denne siden