Estonian Air konkurs

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Kristian, 07. nov 2015.

Tags:
  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Frå og med i morgon, søndag 8. november, er Estonian Air slått konkurs.

    På heimesida si, www.estonian-air.ee, opplyser selskapet at alle reiser for dagane 8/11, 9/11 og 10/11 vil det bli tilbode ei såkalla erstatningsflygning (med eit anna flyselskap).

    For reiser for den 11/11 og seinare blir pengane refundert og du må kjøpe ny billett.

    Estonian Air har dei siste åra slitt med økonomien og reduserte for ei tid tilbake rutenettet krafig. No ser det ut til å vere heilt slutt.
     
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt første møte med Estonian Air var eit drivstoffstinkande Saab-fly på Pulkovo, St. Petersburg, men seinare møte var langt meir trivelege :) No blir det vel eitt selskap mindre som gir 25 % ekstra opptjening for gull- og diamantmedlemmar i Eurobonus.
     
    Last edited: 07. nov 2015
  3. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Trist.. Har flydd med dem 2 ganger, flott service og hyggelig crew dei gangene eg har flydd med dem.
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke trolig at det blir startet opp et nytt flyselskap i Estland da?
    Landet har vel ikke andre flyselskaper, eller?
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Estland har ein (relativt liten) operatør som heiter Avies, men kva dei er kapable til, må fuglane vite. Tru om SAS kanskje kunne vere interessert i å ta over deler av flyflåten og rutenettet? Dei har visst (framleis) eit par prosent eigarandelar i Estonian.
     
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser i pressemeldingen fra Europakommisjonen at det er snakk om 90 millioner euro i statsstøtte som de skulle betale tilbake med renter, så det er snakk om ganske mye penger her, så kan skjønne at Estonia var nødt til å kaste inn håndklet når det er sånnne summer

    Ser også at den estlandske regjeringen tar over driften via 2 selskaper, 1 som har ansvar for Estonians egne ruter og 1 som tar ansvar for leiekontrakter. Antar det betyr at rutene fortsatt vil bli flydd på en eller annen måte inntil videre?
     
  7. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    De er nok ansatt i NextJet. Å bruke 'eget' crew på et fly man ikke har i AOC'et er ikke lovlig, så dette var nok en vanlig wetlease.
     
  8. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Ryktene vil ha det til at det blir Air Baltic som kommer inn og har Talinn som en secondary hub
     
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å se at SAS her kaster seg rundt og åpner disse rutene på kort varsel. Så får vi bare tro de får igjen for inversteringen.
    Skal også bli spennende å se hvordan Estonians etterfølger Nordic Aviation Group kommer til gjøre det. Begge selskapene skal jo fly til OSL, i tillegg til Norwegian, så blir mange muligheter for en tur til Baltikum her...
     
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Når man ser hvordan Estonians ruter blir plukket opp av SAS og Baltic, skal det bli veldig vanskelig for en ny aktør - 'nasjonal' eller ikke. Jeg gir dem maks tre måneder.
     
  12. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Rutene til Nordic Aviation Group skal opereres av BMI, Trade Air, Next Jet og Carpatair, alt under Adrias system. Grøss, virker litt for kaotisk med så mange sleskaper som flyr på vegne av et annet.

    Med både SAS og Adria i *A, så blir det litt for mye at begge flyr samme ruta.
     

Del denne siden