De har ikke flydd SAAB340, tar jeg fra denne uttalelsen? Flytypen burde trigge varsellamper og få folk til å løpe vekk i angst.
1) Twin Otter, Cessna 172, Dash 8, SAAB2000, Piper Archer 28, ATR72 - ja selv Antonov 24 - er som lette, duse sommerdager sammenliknet med SAAB340. Det bråker noe så inn-i-granskauen. Og vet du hva?
2) Du får ikke ha Bose noisecancelling headset på deg under takeoff eller landing. En sur estisk kjerring kommer og kjefter på deg om du prøver deg. Kabinen er ikke stor nok til å gjemme deg unna i. Hun ser ALT.
3) Beinplassen er det verste jeg har opplevd. Setene er som gamle hurtigbåt-seter, svære og tjukke. Men utslitte og harde. Når du setter knærne i seteryggen foran deg føltes det som det var ei metallplate i setet, bare for å plage folk. I shit you not.
4) Vibrasjonene, oh god, vibrasjonene. Flyet vibrerer, hele tiden. Det er som å stå på en vibrasjonsplate i 1 time. Når du går av flyet er du nummen i kroppen av vibrasjonene, og dottene i ørene er "of epic proportions".
5) Det bråker så mye på cruise at selv med bose headset, sammen med vibrasjonene, ender du opp i et konstant motordur-frekvens-helvete som aldri gir deg fred.
6) Magemonterte (lavt monterte), stive vinger er ikke kult i turbulens - alt blir så sykt HARDT og hakkete. Selv übersensetive ATR72 er å foretrekke.
7) Takeoff-death-roll. Vi fløy på en nydelig, vindstille sommerdag. Det kunne vært mye, mye, mye verre: crosswind, vindkast, vind generelt, regn, torden etc. Allikevel dreiv pilotene på med ellipse-trening framme i cockpit (?!); for vi vingla nedover rullebanen i slalomstil. Ikke noe rolig eller forsiktig sikksakk, nei det var litt som når du prøver å riste ut det siste i ketchupflaska. BANG BANG BANG. Det var ekstremt ubehagelig. Her kan man kanskje tilskrive det gammel flyskrekk-angst. For all del. Men jeg har flydd "en del" (propell)fly nå (faktisk over 300 turer siden jeg ble ferdig med det meste av flyskrekken) og har aldri, aldri-aldri opplevd en slik takeoff. Man skal ikke sikk-sakke seg nedover rullebanen. Det er ingen teknikk, det er ingen mening med det på en vindstille sommerdag. Så det var rett og slett sykt ubehagelig.
Summa summarium: drittfly. Null passasjerkomfort. Utrolig at jeg skulle si det, jeg som elsker propellfly, men SAAB340 kommer jeg til å unngå for what it is worth. Du kommer ut av flyet glad for å være i live, utslitt i hodet av støy, vibrasjoner og rævva beinplass.
SAAB340 flyr saktere enn andre fly også, så turen tok 1 time og 15 minutter. Nøyaktig 1 time for lenge ombord i den torturmaskinen.
Vis alt...