estonian

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av blystan, 06. mai 2015.

1. blystan

blystan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Leter og leter. Men klarer ikke å finne om disse flyvningene gir legs. Ser at dem står som et Eurobonus selskap, men vis disse gi legs eller kun poeng?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser på OT at man kan få flight passes hos dem typ 25 eur per leg.

2. Martin Foss

Martin Foss Senior Medlem

Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Kvalifisering til GullnivåDu oppgraderes automatisk til Gullmedlem når du har tilstrekkelig:
    • Grunnpoeng (45 000*)
    • eller når det nødvendige antall flygninger (45* én vei) med SAS og/eller på utvalgte ruter med Widerøe er registrert.
    http://www.sas.no/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/gull/

Altså er det flyvninger med SAS og enkelte med Widerøe som teller som kvalifiserende legs. Ingen andre.

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/airlines/estonian_air/Estonian-Air/

Jeg tjente 575 eurobonus basic points på ARN-TLL med en "economy discounted"-billett. Teller ikke som kvalifiserende leg.
    Flyvningen var satt opp med estonian embraer 190, men ble byttet til Nextjet SAAB340 1 uke før avgang. Det er den jævligste flyturen jeg noen sinne har hatt. Estonian flyr nå "bare" med innleaset ATR75-600 fra ultra-low-cost-trash selskapet Danu Oro Transportas (DOT) på TLL-ARN-TLL og TLL-BMA-TLL. Dette endret de dagen før returen min. Siden jeg ikke flyr "fulflyg" klikket jeg på telefonen til Estonian, og returen min TLL-ARN ble ombooket til finnair. Tjente mine første avios/oneworldpoeng (har ikke bestemt meg helt for hvilket program enda), om ikke annet.

Derfor mener jeg Estonian er et skikkelig jallaselskap, jeg kommer til å fly med ever again. Men meget god eurobonusopptjening, tross alt.

Last edited: 06. mai 2015
  4. Herlov

Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    3,500
    Bonuspoeng:
    113
    Det kunne vært interessant å høre mer om hva som gjorde denne relativt korte turen til den jævligste du noensinne har hatt? Med tanke på at flytiden er ca. 1 time, får det meg til å mistenke at du har vært skånet for større ubehageligheter på dine tidligere flyturer. ;)

5. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,284
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan ha med flyskrekk å gjøre, noe Ida har vært nokså åpen om tidligere. Da føler man seg ikke ok når ting ikke virker på stell.

Jeg har bare hatt en flight med Estonian. Det frister ikke med gjentakelse.

Just my 5 cents

mhsalv liker dette
  6. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Flydd Estonian med ujevne mellomrom. Eneste ubehaget var trøndere på guttetur til TLL. Flyr de gjerne igjen, bortsett fra at de har et mikroskopisk rutenett som man må ha lottoflaks for å kunne utnytte.

7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    De har ikke flydd SAAB340, tar jeg fra denne uttalelsen? Flytypen burde trigge varsellamper og få folk til å løpe vekk i angst.

1) Twin Otter, Cessna 172, Dash 8, SAAB2000, Piper Archer 28, ATR72 - ja selv Antonov 24 - er som lette, duse sommerdager sammenliknet med SAAB340. Det bråker noe så inn-i-granskauen. Og vet du hva?
    2) Du får ikke ha Bose noisecancelling headset på deg under takeoff eller landing. En sur estisk kjerring kommer og kjefter på deg om du prøver deg. Kabinen er ikke stor nok til å gjemme deg unna i. Hun ser ALT.
    3) Beinplassen er det verste jeg har opplevd. Setene er som gamle hurtigbåt-seter, svære og tjukke. Men utslitte og harde. Når du setter knærne i seteryggen foran deg føltes det som det var ei metallplate i setet, bare for å plage folk. I shit you not.
    4) Vibrasjonene, oh god, vibrasjonene. Flyet vibrerer, hele tiden. Det er som å stå på en vibrasjonsplate i 1 time. Når du går av flyet er du nummen i kroppen av vibrasjonene, og dottene i ørene er "of epic proportions".
    5) Det bråker så mye på cruise at selv med bose headset, sammen med vibrasjonene, ender du opp i et konstant motordur-frekvens-helvete som aldri gir deg fred.
    6) Magemonterte (lavt monterte), stive vinger er ikke kult i turbulens - alt blir så sykt HARDT og hakkete. Selv übersensetive ATR72 er å foretrekke.
    7) Takeoff-death-roll. Vi fløy på en nydelig, vindstille sommerdag. Det kunne vært mye, mye, mye verre: crosswind, vindkast, vind generelt, regn, torden etc. Allikevel dreiv pilotene på med ellipse-trening framme i cockpit (?!); for vi vingla nedover rullebanen i slalomstil. Ikke noe rolig eller forsiktig sikksakk, nei det var litt som når du prøver å riste ut det siste i ketchupflaska. BANG BANG BANG. Det var ekstremt ubehagelig. Her kan man kanskje tilskrive det gammel flyskrekk-angst. For all del. Men jeg har flydd "en del" (propell)fly nå (faktisk over 300 turer siden jeg ble ferdig med det meste av flyskrekken) og har aldri, aldri-aldri opplevd en slik takeoff. Man skal ikke sikk-sakke seg nedover rullebanen. Det er ingen teknikk, det er ingen mening med det på en vindstille sommerdag. Så det var rett og slett sykt ubehagelig.

Summa summarium: drittfly. Null passasjerkomfort. Utrolig at jeg skulle si det, jeg som elsker propellfly, men SAAB340 kommer jeg til å unngå for what it is worth. Du kommer ut av flyet glad for å være i live, utslitt i hodet av støy, vibrasjoner og rævva beinplass.

SAAB340 flyr saktere enn andre fly også, så turen tok 1 time og 15 minutter. Nøyaktig 1 time for lenge ombord i den torturmaskinen.

8. afirm

afirm Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Eg har kun prøvd Estonian ein gong, og det var berre frå RIX til TLL. Det er fleire år sia (2011-2012), men sovidt eg hugsar var eg heilt greit fornøgd.
    Kan godt hende ting har forandra seg sia den tid.

9. blystan

blystan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    På sas sine sider kan man bestille flyvninger med Estonian, og der står det oppgitt Embraer 170 på flyvingen jeg så på????

Men jeg kan ikke si at jeg liker disse Embraer flyene. Kun hatt dårlige erfaringer med dem også. Ikke noe i den duren du snakker om, men dem er små, trange og du kjenner alt av vibrasjoner alt alt for godt.
    Det værste for meg tror jeg var når jeg fløy CLT-ORD sist. Jeg bruker selv XL på overkroppen grunnet litt bredde. Og han i setet ved siden av meg fikk et annet sete ved forespørsel. Og plutselig så plasserer dem en Afro-American i setet ved siden av meg. Han i seg selv var ikke noe problem, men han må ha vært 2 meter høy og like brei. Satt på skrå og måtte bruke veggen som rygglene hele turen for å få plass. Det var 2 lange timer.

10. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg bestilte billetten min via reisebyrået på jobb stod det E190 på alle flightene.
    Etterhvert begynte det å renne inn mails fra amex om tidsendringer, flygplansendringer og fandens oldemor.

Hvilken rute er det du har tenkt å fly? OSL-TLL-OSL? Du kan se selv hva som har blitt brukt de siste dagene. Det er en salig blanding av E170, CRJ900 og ikke minst: ATR72. Grøss. Det er ganske langt å fly OSL-TLL i en raillgammel ATR. Selv om det er et godt stykke lengre å fly ser det ikke ut som at OSL er skånet fra Estonians absurde outsourcing av flyvningene sine.
    http://www.flightradar24.com/data/flights/ov138/
    http://www.flightradar24.com/data/flights/ov134/

Ruten jeg fløy, flys enda av alt mulig ymse: nextjet, DAT og DOT. Alt annet enn estonian selv.
    http://www.flightradar24.com/data/flights/ov124/

Funfact om ABSURDITETEN i dagens flybransje:

I nord-norge har vi et prosjekt pågående som heter Arctic Airlink. En sterkt subsidiert rute mellom Tromsø, Luleå og Oulu. Før oppstarten ble det klart at Nextjet skulle fly denne ruten for Arctic Airlink, en full wetlease med både fly og crew fra Nextjet. Arctic Airlink opererer som et såkalt "virituelt flyselskap". Altså et selskap som kun forvalter salg av billettene. Men Nextjet har ikke kapasitet til å fly ruten selv (or so they say), så nextjet har leid inn et eget selskap for å fly for de for å fly for arctic airlink. Dette selskapet er polsk. Confused much? Yes. Det er altså Arctic Airlink operated by Nextjet operated by SkyTaxi. Hvem som sitter igjen med ansvaret er ikke godt å si, men Arctic Airlink har altså et kundeforhold med Nextjet - og Nextjet har et kundeforhold med SkyTaxi. En sveitserost med mange fine hull.

Nuvel, en lett digresjon, for samarbeidet mellom Nextjet og SkyTaxi går nemlig mot en slutt. Hvem skal trå inn for polakkene? Hold dere fast. Estonian! Estonian er i samtaler med Nextjet om å fly for nextjet på ruten TOS-LLA-OUL.

Men ... Estonian har jo ikke kapasitet til å fly sine egne ruter siden de leier seg selv ut til kreti og pleti (snart Arctic Airlink? I tillegg til at de pdd. flyr en E170 charter for Höga Kusten flyg, de flyr privatcharter (tror det og er CRJ900) for et annet svensk selskap, i tillegg til at de flyr en CRJ900 for SAS mens vi har overgangen fra Cimber til SASCimber), så Estonian leier derfor inn Nextjet til å fly for seg på ARN-TLL og BMA-TLL. Estonian flyr Nextjets ruter, og Nextjet flyr Estonians ruter.

MAKES A GOD DAMN LOT OF SENSE. Nawt! Hele markedet er jo bakvendt snudd inni gamprævva på syre, vi kunder sitter igjen som loosers uten noe konsekvent produkt - og selv om man kjøper billett med en forventning, så er det til slutt en hatt av random flyselskap som man plukker en lapp opp fra og DEN settes inn på ruta. Gjerne 1-2 dager før avreise, så du ikke kan avbestille fordi du fuckings allerede sitter i destinasjonsbyen og lurer på hva f*** som skjer.

Men for all del, flybillettene er vel blitt 200kr billigere pga dette så da bør jeg vel bare stfu, be happy? Tydeligvis tjener flyselskap mer på å bli leid inn til andre, enn å operere egne flyvninger. Æ spyr.

Last edited: 06. mai 2015
  11. blystan

blystan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    OSL-TLL-OSL ja. Men ikke bestemt meg for å fly dit ennå. Siden jeg hater Embraer generelt. Og det du sier gjør det ikke akkurat bedre.

12. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,441
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg, så vidt jeg kan huske i alle fall, aldri prøvd Estonian Air eller denne flytypen, men store deler av beskrivelsen din her kunne like godt ha vært skrevet om turene vi har til og fra riggen vår i Nordsjøen med helikopter. Men da sitter du i tillegg i firepunkts belter og en helt forj***** klam gummidrakt.

Ida liker dette
  13. blystan

blystan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Etter litt titting så ser jeg at det har blitt flydd ATR en gang dem siste 10 dagene tror jeg der var. Ellers så har dem flydd CRJ og E170. Overlevbart, men ikke akkurat det man ønsker seg mest nei

14. Bjartne

Bjartne Verdensvant bondegutt

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    13
    Estonian Air har jeg bare prøvd én gang RIX-TLL. Det er den korteste turen jeg har fløyet, vi var omtrent på vei ned igjen med en gang vi nødde makshøyde, men jeg husket det var enormt med benplass, og du verden for en service det var på den flygningen! Flyvertinna gav oss fritt valg av leskedrikk og en complimentary sjokolade. Og jammen kom hun ikke tilbake og serverte en nydelig muffin like før innflyvning til Tallinn, alt dette på Economy.

Husker desverre ikke flytype, men fortsatt er denne flygningen blandt mine topp 3 positive overraskelser, mest pga. overlegen beinplass og service du bare kunne drømt om på OSL-ARN ved SAS Plus f.eks.

afirm liker dette
  15. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det inntrykket jeg har er at Estonian nå i 2015 har funnet en nisje med ut-leasing av egne fly og wetleasing av andres fly. Dessverre skaper dette et produkt som er vanskelig å forutse. Serveringen på SAAB340 av flyvertinnen som var estisk, med estonian-drakt på seg og antakeligvis var en estonian-ansatt var sovjet-aktig, og i economy fikk vi en NILLE-grade sjokolade samt vann i glass for de som måtte ha lyst på det. Og kaffe da. Ikke no muffin eller leskedrikk her. For de som fløy med DOT var det ikke noe sjokolade, men de kunne velge cola i tillegg til kaffe og vann. (Jeg fløy en avgang før de andre konferansedeltakerene). Like a box of chocolates, you never know what you're going to get. Med mindre du er heldig og bor i sentral-europa. Der kan de ikke sette inn propellfly siden flytiden blir for lang.

@Travellingalf er glad jeg valgte meg vekk fra oljebransjen.

Travellingalf liker dette
  16. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Blir spennende å prøve OSL-TLL-AMS i sommer. Med 14 timer og overnatting i TLL. Foreløpig satt opp CR9 begge flightene.

Er det riktig at det kun er flighter fra Skandinavia som gir EB-opptjening, og ikke TLL-AMS?

17. blystan

blystan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    You will earn Basic points that count towards higher membership level on flights operated by Estonian Air between Tallin [​IMG] Brussels, Copenhagen, Oslo, Stockholm and Trondheim. EuroBonus Diamond* Gold members earn 25% more Basic points

18. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Har EBG loungetilgang i TLL ved Estonian-flyvninger i eco?

19. blystan

blystan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke sikker, men klarer ikke å ikke finne estonian en gang på lounge finder. Så tviler

20. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    EBG har loungetilgang på OSL, ARN og CPH ved reiser med Estonian.

Islending liker dette

Del denne siden