Et fullstendig unyansert eventyr ... (Er SAS på randen av kollaps?)

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 22. juli 2018.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Alle eventyr starter med "Det var en gang ....."

    Det var en gang for ca. 16 år siden at et "De tre bukkene bruse ville fly omkring", da spiste den store bukken den mellomste bukken og sa opp avtalen med den minste og sparket den i elven så den skulle drukne.

    Det skulle vise seg at den minste på mirakuløst vis kravlet seg opp på en stein og begynte å bruse med fjærene. Med den store i spissen ble den minste latterliggjort og omkvedet var: du er for liten og vil skli ned i elven igjen og drukne!

    Etterhvert vokste den minste og ble svært brysom, først for den store og siden for kompisene til den store og da var omkvedet: du følger ikke reglene! Du har ikke lov å gjøre alt du gjør! Du betaler for dårlig! Noen som jobber for deg, jobber ikke hos deg i det hele tatt! Du kan ikke bruke arbeidere som ikke får de samme rettigheter som alle andre! Rettssaker og bråk kom i kjølvannet ...

    IMG_0008.JPG

    Da den minste begynte å leke med de aller største på andre siden av verden, ble det bråk. Da kom de kledd i uniformer og fortalte om hvor galt dette var! Det var så mye striper og stjerner at alle aviser og medier ble blendet og presidenten på andre siden av verden gjorde det han kunne for at den minste ikke skulle få leke der. De måtte gi opp til slutt og så fikk brumlebassen hos den minste en stor ambassadør tittel fordi han var så flink på andre siden av verden.

    Nå vil flere av de aller største i hele verden leke med den minste og kanskje spise den fordi den er så feit og fin.

    Den store bukken bruse er ikke blitt feit og fin og er litt desperat. Gjør mye av det samme som den minste gjorde for å bli feit, men lykkes ikke helt å kopiere.

    Hvordan det går med de to bukkene til slutt er ikke godt å si, akkurat nå er den ene attraktiv og feit mens den andre står litt ribbet tilbake.

    https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...piloter-til-sas-ledelsen-pa-randen-av-kollaps
     
    chrt, GinTonic, Mbj and 8 others like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Eg har gjort meg nokre dei same observasjonane, @Eddie47, men du har formulert det veldig godt!

    Heldigvis kan den småribba bukken framleis tilby ei bonusprogram som med ikkje altfor stor møye kan gi oss ein standsmessig flytur i F :)

    Tilbake til saka:
    Eg er veldig usikker på om SAS går riktig veg for å overleve og for å ivareta det ryktet og produktet som selskapet har her i Scandiland (eller kanskje burde eg seie 'hadde'), men eg har absolutt ingen peiling på forretningsdrift (#statsansatt).
     
    Eddie47 liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel her "hunden ligger begravet", selskapet har nok i all for stor grad blitt styrt/påvirket statlige interesser.

    CPH er Danmarks absolutt største arbeidsplass og myndighetene kjemper med nebb og klør for at SAS skal ha sin langdistansebase der ..... og den minste bukken går rett i strupen på den store og oppretter sin skandinaviske langdistansebase på CPH.

    Den store har sitt hovedkontor i Stockholm, og nå har den minste søkt driftslisens i Sverige ...

    I "gamle dager" hadde vi en avis i Norge som het Hundeavisen!
    Redaktør der var Anders Lange, stifteren av forløperen til Fremskrittspartiet.
    I headingen på denne avisen sto det:
    "Statlig eierskap betyr underskudd og privat eierskap betyr underskudd"
     
    Kristian liker dette
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Shyneno and Eddie47 like this.
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det er tydeleg at ting har endra seg hos SAS berre på dei åra eg har vore 'airborne'. Då eg midt på 2000-talet starta å fly meir regelmessig, synst eg at alle flyvertinnene var trivelege og alltid hadde litt overskot til 'det lille ekstra'. No, ti–tolv år seinare, synst eg at dei spring litt fortare, har litt mindre tid og er generelt ikkje så trivelege som dei var.

    No kan det skuldast fleire ting, mellom anna at eg ikkje er så sjarmerande som i ung alder, men òg trur eg at dei har meir å gjera og at strikken er strekt lenger enn før. Det slit jo på folk i det lange løp.

    Likevel greier eg ikkje å seie at å fly med SAS er utriveleg eller dårleg, men det er litt bingo om det blir bra eller ikkje. Når alt kjem til alt er eg glad i selskapet, men eg er slett ikkje fornøgd med at dei har gått til det skritt å opprette SAS Irland. Det kunne dei etter mitt syn ha spart seg for, spesielt med tanke på utsagn om ivaretaking om skandinaviske løns- og arbeidsvilkår som trass alt ikkje er så gamle (SAS-sjefen kom vel med dette for knappe to år sidan).
     
    chrt, alexfins, BendikHa and 5 others like this.
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg flydde SAS til Malaga i Mai og synes ikke det var så ille som du nevner her da. Jeg har ikke noen status på SAS men servicen var vel noe av det samme som Norwegian. De hadde priority boarding men det ble ikke fulgt opp så veldig nøye i Stockholm hvor vi måtte bytte fly til AGP. Men hyggelige flyvertinner som gjorde jobben og var raske med salg av mat og drikke.

    Ellers flyr jeg for det meste til USA og Asia og det er kun OneWorld som gjelder for min del. Da helst med BA eller Qatar. Mye kan sies om C produktet til BA men jeg prøver å velge 747 over dammen hvis jeg kan og da alltid 2 etasje i sete 64K. Da har jeg faktisk et lite eget rom for meg selv når vi tar opp skilleveggen. Og så har BA også seat block i C så ofte er seter ved siden av meg ledig. Qatar har et helt fantastisk produkt i C på alle måter.

    Poenget mitt er at for min del utnytter jeg alle muligheter til å skaffe Eurobonus poeng via kredittkort, leiebil, Trumf og andre måter og bruker poengene til F turer med Star Alliance. Men alle flyginger jeg kjøper selv går via OneWorld. Og det er jo også et helt annet nivå på F loungene til OneWorld (Emerald) enn de business loungene man får tilgang til i Star Alliance med gullkort. På denne måten får man tilgang til det beste av begge programmene:D

    Men for dere som flyr mye i Norge og Europa så forstår jeg selvsagt at dere velger SAS eller Norwegian da valgmulighetene ikke er de samme.:)
     
    Robert H and Bjoern In America like this.
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner jeg blir dypt skuffet av å lese dette. Jeg forventer mer av SAS sin ledelse. Det motbyr meg i utgangspunktet at de outsourcer produksjonen sin, men skal de først begi seg ut på slike eventyr må de gjøre det skikkelig. Dette virker jo direkte amatørmessig! Med slike oppslag setter de hele merkevaren sin i spill! Her bør hoder rulle i SAS-systemet!
     
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Dette lukter av et klassisk McKinsey case (som vi kaller det der vi jobber). En gruppe dyktige konsulenter blir hyret inn av ledelsen for å utrede en problemstilling og foreslå løsninger. En kommer fram til et forslag som vil gi x kroner i kassa, enten i besparelser eller inntekter (helst en kombo). Dette presenteres for toppledelsen som hopper i stolen i vill jubel av alle de store tallene.

    Det er bare et par små problemer... innen dette skal gjennomføres er nevnte konsulenter for lengst dratt videre, og ingen har sjekket om en har folk i egen organisasjon som er kapable til det. Caset forutsetter også at ingenting endrer seg i verden rundt og at en ikke blander inn eksisterende business i det.

    Så ja, kan se for meg at noe sånt har skjedd hos SAS...
     
    Kristian, Mbj, Xflipper and 6 others like this.
  9. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg blir nå skremt av å lese facebooksidene til SAS. Ser folk har hatt over 7 timers ventetid på kundeservice. Alt av svar de får på Facebook, hvis de i det hele tatt får svar, er bare copy 'n paste (beklager ventetid, vi svarer så raskt vi kan).

    I tillegg ser gjengangeren ut til å være lite eller ingen hjelp på flyplassene rundt omkring.

    Og svarene fra kommunikasjonsdirektøren i artikkelen er virkelig god dag mann, økseskaft. Hun gir jo ikke et eneste konkret svar.

    Hvis det da stemmer det jeg har lest tidligere her at SAS ikke ønsket å leie inn flere vikarier på kundeservice i sommer, styrer de rett mot en katastrofe. Hva er følgekostnadene for 33 kanselleringer på en dag midt i det verste ferierushet? Tør nesten ikke tenke på det. Pluss tapt renommé og fremtidig salg. Hjelper jo ikke akkurat at weben deres i tillegg var nede lenge på torsdag.

    Rent egoistisk er jeg nå glad at min neste utenlandstur i sommer er booket med Norwegian, og jeg tror jeg skal sitte godt på aksjene jeg har der en stund til.
     
    Last edited: 23. juli 2018
    Petter B-C, Kristian, furlong and 2 others like this.
  10. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Eddie47 liker dette
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jeg ikke 109% sikker her, men mener at det en gang på våren kom et varsel om at SAS måtte kansellere et gitt antall(erindrer rundt 1000) avganger iløpet av sommeren, grunnet problemer med underleverandør..

    Min antagelse er da at disse kanselleringene ligger inne i de 700 det her er snakk om.. og at folk som skulle fly disse varslede kanselleringer, ble booket om i god tid før avreise. Slik at dette ikke er 700 avganger som ble kansellert same day e.lign... med tilhørende konsekvenser for reisende

    C
     
    kaijoar and Xflipper like this.
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Vel nå var vel ikke artikkelen hos abcnyheter ment for å sammenligne produkter, men mer om hvordan man behandler sine ansatte. Da havner jo QR langt nede på en shoddy liste, og den derre startlønnen til BA sine mixed-fleet ansatte er under enhver kritikk.

    Basert på høyst uhøytidlige subjektive observasjoner på BGO så virker det til å stemme. SAS har nesten konsekvent innstilt en eller to morgenavganger fra BGO til OSL i hele år, og enten flyttet deg til forrige eller neste fly. Senest for noen uker siden ble jeg flyttet fra SK244 til SK238, og med tanke på at maskinen var så og si halvfull kan man jo strekke mistanken i retning av en "taktisk" kansellering.
     
    Last edited: 23. juli 2018
  13. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er en typisk "agurk" nyhet som kommer hver eneste sommer - selv om det kanskje er første gang det er SAS som trekkes frem. Norwegian har hatt lignende saker i media og ikke minst Ryanair.

    Interessant synspunkt, men ikke spesielt saklig...

    Et enkelt regnestykke viser at selv om 700 avganger høres mye ut så er det kanskje bare i underkant av 0,5% av SAS' passasjerer som er blitt berørt - og som @OttoL er inne på er vi nok flere som mistenker at enkelte kanselleringer av og til er "taktiske" hvor det tilfeldigvis var plass til alle passasjerene på neste avgang...

    Flypassasjerer må ha verdens korteste hukommelse, for selv om de sverger å aldri reise med samme selskap igjen etter en dårlig opplevelse så er det glemt når neste ferie skal bookes. Når det er sagt så er jeg enig i at SAS gjør en tabbe ved å nedprioritere kundeservice - dette er (var?) et av argumentene for at de kunne holde en litt høyere pris enn f.eks. Norwegian.

    Enig. Det er en utvikling som ikke er spesielt oppløftende. Dessverre virker det slik at de fleste som flyr kun er opptatt av pris, og kombinert med lite prinsippfaste ledere så blir dette resultatet. Det ser ut til at det går samme vei som med skipsfarten, hvor norske sjøfolk vel snart er på FN's liste over utrydningstruede arter. Synes det er tankevekkende at skandinaviske flyselskaper leder an i denne utviklingen...
     
    B736, Travellingalf, OttoL and 3 others like this.
  14. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har skummet litt gjennom facebooken til SAS og inntrykket jeg får derfra er at kanselleringene kommer rett før avgang. Og gjerne da etter kundeservice har stengt (hvorfor I all verden har de ikke døgnåpent som norwegian?), og ingen på flyplassen kan hjelpe slik at de må klare seg selv.

    Og så får de typisk sms eller oppdatering i appen lenge etterpå at de er satt opp på en skikkelig melkerute hjem en eller flere dager senere. Merkelig nok finnes der personer som foretrekker å reise direkte når de skal på ferie eller hjem igjen, så de ser på det som en ulempe å bruke 15-20 timer ekstra å komme seg hjem.
     
    OttoL liker dette
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos hukommelse:

    SAS i 2014:
    SAS i 2017:
    SAS i 2018:
    Jeg må være så ærlig at jeg håper at SAS Irland går hodestups inn i historiens gravhaug for mislykkede SAS-satsninger. Jo før, jo heller!
     
    B736, pgaa, kaijoar and 5 others like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre må SAS også konkurrere på like vilkår som konkurrenter.
    Det er et meget prissensitivt marked og kundene ser kun på krona. SAS har egentlig ikke et valg her.

    Slike problemer kan kun løses politisk og selv om de noen år tidligere har sagt at slik gjør ikke vi, er det nok dessverre tilfelle at de må gjøre det for å overleve.
    Om de gjør det på en uheldig måte er det selvfølgeligvis en utfordring..
     
    EndreD and Mbj like this.
  17. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
  18. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    «Long time lurker» har endrlig registrert seg...

    Jeg kjenner jeg blir matt av kundeservicen, eller mangel på sådan. De siste årene, når Norwegian har kansellert for harde livet om sommeren, syns jeg deres kommunikasjonssjef har fremstått som arrogant og lite kundefokusert. Men svarene til SAS-dama tar virkelig kaka. Og jeg lurer på om ledelsen i disse firmaene lever under en stein.

    Når ting er så gæli som de er, må for det første kundeservice være tilgjengelig døgnet rundt, og det må oppbemannes både på flyplassene, telefon og chat. Og de som bemanner dette må ha utvidede fullmakter. Dessuten vil selskapet gjøre både seg selv og kundene en stor tjeneste ved å ha en side på verdsveven med kortfattet informasjon om hva man som kunde skal gjøre ved konsellering og lengre forsinkelser. Herunder gi klarsignal til kunder om å booke hotell etc. uten å måtte gå om de overarbeidede menneskene i bakkemannskapet/kundeservice. De bør også legge ut kortfattet informasjon om hvordan kunden skal sende inn krav om refusjon av utgifter til hotell og bespisning i etterkant av reisen.

    Slike småting vil bedre kunders syn på selskapet betraktelig.
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
  20. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Skjermbilde 2018-07-22 kl. 06.22.40.png


    I tillegg til kanselleringer kommer forsinkelser. SAS har mer forsinkelser nå enn når det er snøvær i hele landet! Og grunnen er...... for sendt innkommet fly.....

    SAS er en skandale, det forteller denne listen. Azerbijan Airlines er bedre enn SAS.
     

Del denne siden