Et fullstendig unyansert eventyr ... (Er SAS på randen av kollaps?)

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 22. juli 2018.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    For ein statstilsett kar med venstrevridde sympatiar har no marknadsøkonomi alltid vore litt skummelt og til tider noko uforståeleg, men å først grine på nasen over at NAS 'tyr til skitne grep' (mi omformulering av Gustafson i 2014) og deretter følgje etter den same vegen synst eg blir feil. Dette vart kanskje i overkant kjenslebasert argumentasjon framfor fakta- og kunnskapsbasert, men-men...
     
    ArrogantBastard, Eddie47 and Hagen like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    AZAL ser ut til å ha vært drifta ganske så godt, men så er det jo statseid av en oljenasjon (som ikke har trua på velferdssystemer), så pengene sitter kanskje løst når statsapparatet bestemmer seg for å skaffe seg nye fly til selskapet sitt?

    AZAL presenterer i alle fall ei flott skryteliste over sin historie på hjemmesidene sine. Likevel ville jeg nok ha bedt en ekstra aftenbønn før jeg reiste med AZAL enn hva jeg gjør i forkant av SAS-reiser selv om sistnevnte nok har en god del forbedringspotensiale, men @ElinPelin har noen fornuftige forslag over som hadde retta opp noe av inntrykket.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Du har aldri endret mening i løpet av livet? :)

    Poenget er jo selvfølgelig at SAS ikke liker at konkurrenter gjør noe som er på tvers av hvordan de har ønsket å drive sin business. Men på et tidspunkt har de nok innsett at de ikke har muligheten til å konkurrere på et annen grunnlag enn konkurrentene sine. Det er nok ikke en enkel beslutning, men et nødvendig onde..
     
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Du er ikke så dum som jeg ser ut :) Flybransjen er knalltøff å overleve i, så noe måtte vel SAS også gjøre. Så kan man like eller ikke like utviklingen, bonuspoeng skal likevel sankes :rolleyes:

    På enkelte punkter har jeg vært prinsippfast som en værhane :D
     
    Eddie47 liker dette
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Er egentlig denne diskusjonen om at SAS må konkurrere på lik linje med Norwegian, eller den totalt inkompetente måten implementeringen er gjennomført på? Jeg tror ikke noen er uenig i det du skriver, men det virker på meg som om gjennomføringen er amatørmessig. Jeg synes det er utrolig at SAS ikke har klart å høste erfaring av de feilene som Norwegian åpenbart begikk da de kjørte igang med samme opplegg. Nå skal man jo alltid ta avisskriverier om en arbeidsplass man ikke har direkte kjennskap til med en klype salt, men på meg fremstår hele opplegget som amatørmessig.

    Litt på siden så har en SFO i SAS Irland skrevet litt om det å jobbe som pilot:
    https://www.linkedin.com/pulse/tired-fatigued-common-error-airline-thinking-brian-cattle
     
    Last edited: 24. juli 2018
  6. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    (Min utheving)

    Det der er, dessverre, en god beskrivelse av problemet hos SAS. Og dette ser vi gjenta seg gang på gang. Jeg kan ikke forstå annet enn at de må ha et knippe udugelige ledere som burde ha vært bytta ut...
     
    OttoL and Kristian like this.
  7. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Godt poeng! En kan være uenig eller enig i de beslutninger som er tatt, det er vanskelig å vite hva som ligger bak. Og det er mange ulike holdninger til denne typen outsourcing.

    Men, det er ingen unnskyldning for å gjennomføre ting så håpløst amatørmessig. At man har satt ut så mye av ledelsen til eksterne tyder også på dårlig dømmekraft. Så lenge en har SAS sin logo på noe av dette bør noen sentralt ha en hånd på rattet.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Er enig.
    Det er mange måter gjøre ting på, men dette virker dessverre ganske rotete og trist...
     
    Eddie47, Kristian and OttoL like this.
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,745
    Bonuspoeng:
    293
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,745
    Bonuspoeng:
    293
    Kristian and EndreD like this.
  11. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    SAS i hardt vær. Expressen kjører på.
     

    Attached Files:

    DanH, Eddie47 and Kristian like this.
  12. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,982
    Likes mottatt:
    10,845
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde de ennå fått på flere på kundeservice, så kundene kunne få tak i de. Men de virker helt handlingslammet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Rickard Gustafson må få sparken siden han tydeligvis ikke har kontroll.
     
    ElinPelin, Kristian and Eddie47 like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Eddie47, LNAND, OttoL and 1 other person like this.
  14. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært inne på facebooksidene til SAS de siste dagene bare for å la meg fascinere. Denne sommeren må jo gå i dundrende underskudd for dem med tanke på hvor mange krav som kommer til å fremmes. Verste jeg leste på ti minutter nå var om en som hadde fått flyet fra LHR til OSL kansellert, og blitt ombooket til en avgang først 3-5 dager senere. Hårreisende.
     
  15. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man i et slikt tilfelle ordne hjemreisen selv og sende et krav til 'selskapet' i etterkant? Går jo som regel et fly tidligere enn en uke etter planlagt hjemreise.
     
    Eddie47 liker dette
  16. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, under visse forutsetninger:
    https://www.sas.no/traffic-information/message/

    At times we have difficulties to find alternatives for you when SAS, Star Alliance and other partner airlines are all fully booked the same or next day, thus no seats available. We understand this is causing you great inconvenience. If this is the cases you have the option to switch to another airline which SAS has no reciprocal agreement with, take a train, bus or hire a car. If you are required to exercise this option, you are advised to arrange your travel yourself and submit the receipts to us for reimbursement

    SAS will then reimburse reasonable cost for alternative travel under comparable transport conditions. The alternative transport cost must be within the same price range as your original unused ticket or as close to it as possible. If you choose to buy a new flight ticket, we will only reimburse you for a journey in the same or lower service class as you had in your original ticket.

    The exact definition of what is reasonable is always depending on the individual situation. Please remember, it is your responsibility to limit your costs and don’t forget to save your receipts.

    If you choose to travel from a different departure point or to a different destination than your original booking, you can't claim compensation for any expenses incurred for travel between these or any other consequential expenses, e.g. car hire, parking costs, etc.
     
    thool, Edvard, Kristian and 1 other person like this.
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Og der runda nyheten Skandinavia: Danmarks radio skriver om den situasjonen SAS er i nå:
    https://www.dr.dk/nyheder/penge/sas-om-aflysninger-vi-faar-en-del-kritik-og-det-er-med-rette

    Informasjonssjef Knut Morten Johansen uttaler:
     
  18. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,982
    Likes mottatt:
    10,845
    Bonuspoeng:
    183
    Og fremdeles driver konsernsjefen og gjemmer seg. Hvorfor i all verden har de ikke i det minste innført 24t kundeservice i denne situasjonen?

    Ser at tidligere statsråder i Sverige nå mener det er på tide at det tas alvorlige grep og mener sas har kun tre valg

    1) salg (til Lufthansa eller Finnair)
    2) avvikle i ordnede former. Med det mener han kun beholde de lønnsomme rutene.
    3) spare seg ut av krisen. Dette er det han mener de har prøvd på, men som var feilet stort og at de derfor må gå for alt 1 eller 2.

    Den største tabben han mener sas har gjort er å fortsetter å selge billetter til flyavganger de har visst kom til å bli kansellerte.

    https://www.expressen.se/dinapengar/ex-ministerns-harda-dom-mot-sas-det-ar-dags-nu/
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Overbooking

    Når vi først er inne på alle de kanselleringene som SAS gjør nå, så kan det jo nevne den artikkelen om Ben Schlappig. Sitat fra artikkel "Ben Schlappig har imidlertid gått ett skritt lengre enn de fleste som forsøker å fly billigst mulig. Han satt seg ned og analyserte data fra luftfartmyndighetene, og greide å forutsi hvilke flyvninger som ville bli overbooket. Han bestilte så billett til reisen, og meldte seg frivillig til å vente på neste fly, de gangene selskapet hadde overbooket. I slike tilfeller vil flyselskapet gi kompensasjon i form av penger og/eller gratisreiser til kunder som må vente på neste fly, og Schlappig utnyttet altså ordningen til det fulle."

    https://www.side3.no/han-flyr-verden-rundt-pa-forste-klasse---nesten-gratis-4305857

    Det var av Ben Sclapping som lærte meg hvordan jeg skulle booke strategisk sånn at jeg kan utnytte slike situasjoner som dette :cool:
     
    Last edited: 31. juli 2018
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Gustafson er i live:
    Kjelde: https://www.expressen.se/dinapengar/efter-massiva-kritikn-sas-vd-bryter-tystnaden/

    NRK-sak: https://www.nrk.no/norge/sas-sjef_-jeg-er-fortvilet-1.14147776
     
    Last edited: 31. juli 2018
    EndreD liker dette

Del denne siden