Så langt har jeg vært bevisst på å holde litt avstand til folk, dersom mulig. Om jeg ser noen som er i faresonen til å hoste skal jeg raskt trekke meg til unna og lukke øynene. Enn så lenge ikke noen stor fare, meg bekjent. Det er ingen som hostet inne i terminalen, som jeg hørte. Og om noen gjorde det, så har de nok forsøkt med ulike tiltak på nivå med kvelertak på seg selv for å unngå lyd og oppmerksomhet.
Rutinen for sikkerhetssjekk virker å være som normal. Men i det kontrolløren har sjekket boardingkortet og jeg runder hjørnet, kommer vi på nytt til en ekstraordinær kontrollpost. En godt voksen mann kledd dress og slips, beskyttet med ansiktsbeskyttende plastskjerm og munnbind, supplert med en halvt gjennomsiktig sykefrakk. Han spør høflig om å få ta temperaturen. Det er lite stress å spore i hans ansikt. Også han retter måleren nærmest med strak arm mot pannen. Han er sikkert en som har tjent millitæret og det kinesiske folket med heder og ære i flere år. Det er i allefall tydelig at han ikke er blant flyplassens ordinære ansatte.
- God nyttår - og takk for at du tar vare på oss, sier jeg i det han skal trykke av “et skudd”.
Mannen takker beskjedent bak masken og jeg spør pent om jeg får ta et bilde - siden han gjør en slik viktig og omtenksom jobb, legger jeg til. Han nøler, men etter å ha drøvtygget et sekund på mitt komplement, så gir han meg et forsiktig ja. Før jeg er ferdig og har takket på nytt blir jeg vinket videre. Jeg er feberfri. Har i allefall ikke feber over det kritiske tallet 37,8. Og antakelig også virusfri så langt.
View attachment 69804
Litt lengre inn må vi levere en egenerklæring hvor vi på tro og ære må oppgi om vi har besøkt Wuhan og om vi har hatt feber. Jeg leverer skjemaet.
View attachment 69809
- Har du feber, spør mannen meg bryskt og høylytt.
- Nei, svarer jeg forsiktig tilbake.
- Du har jo krysset av på YES(!) peker han og ser brutalt på meg bakom de alt for store glassbrillene.
Auch tenker jeg.
- Jeg har bare krysset av feil, sier jeg forsiktig og beklager ydmykt.
Jeg får låne en penn og krysser av på NO, og klusjer ut der det før var kryss på Yes.
- Du må signere en gang ekstra sier han og peker hvor jeg må bekrefte endringen.
Mannen sier ingenting mer. Det er nok vanvittig irriterende jobb å måtte forklare utlendinger forskjellen på YES og NO. Er jeg litt nervøs? Eller er jeg litt svimmel og leser uklart grunnet symptomer jeg ikke kjenner? Er dette en starten på slutten?
View attachment 69815
Gjennom passkontrollen er det langt mindre folk enn normalt før siste sikkerhetssjekk. En liten vestlig jente spankulerer mellom sperrebåndene og synger for seg selv. Godt det er noen som er glade og klarer å synge gjennom masken. Men det er nok ikke alt hun vet. Vet hun i det hele tatt om viruset. Kanskje hun har det - hun bare vet ikke?
Vis alt...