Jeg må for øyeblikket pendle litt mellom Oslo og Stockholm og ET har faktisk helt greie avgangstider og priser på sin 5th freedom-rute. Men jeg regner med at flyet blir parkert på non-Schengen-området på begge flyplassene. Man må kanskje gjennom en ekstra sikkerhetskontroll når man lander på OSL? Og så er det sikkert passkontroll osv.: Jeg har tysk biometrisk pass - finnes det automatisert passkontroll på Gardermoen nå eller må man stille seg i kø som i gamledager?
Ingen erfaring når det gjelder akkurat dette flyet, men på generelt grunnlag 1: Jeg har aldri vært gjennom ekstra sikkerhetskontroll ved ankomst/avgang fra OSL. 2: Det finnes automatisert passkontroll på OSL, men det er ikke alltid de er åpne. Men det er heldigvis oftere og oftere. Det skal også sies at jeg vel aldri har stått mer enn 5-10 min i passkø de siste årene. Køen bruker å gå raskt for europeiske pass.
Takk. Jeg måtte gå gjennom ekstra sikkerhetskontroll på OSL etter ankomst fra USA (!). Men tror kanskje det var pga. transfer...?
Ja om du har transfer på OSL så blir det kanskje fort ny sikkerhetskontroll. Jeg har aldri hatt transfer på OSL når jeg har kommet fra utlandet så det kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Men jeg kommer ofte fra utlandet (også utenfor schengen) til OSL som siste destinasjon og jeg har aldri opplevd sikkerhetskontroll da.
flyr du ET osl - arn må du gjennom non-schengen, så husk pass! edit: så lenge du ikke skal fly videre fra osl på returen, trenger du heller ikke gå gjennom ekstra sikkerhetskontroll. Det er kun ved transfer. Så er oslo "hjem" så er det bare å gå hele korridoren til duty free
Har hatt transer på Gardermoen når jeg skal fra utlandet og videre inn i Norge. Ofte fra Schengen. Om jeg kommer med SAS, Widerøe eller Norwegian slipper jeg sikkerhetskontroll (og sjekke inn på nytt og alt det der med bagasje) men når jeg her i fjor kom inn med Lufthansa fra München og skulle videre med SAS måtte jeg hente bagasje for å så sjekke inn på nytt og gå igjennom sikkerhetskontroll. Eller er Bangkok og Frankfurt de eneste plassene jeg har opplevd å måtte gå igjennom sikkerhetskontroll uten å hente ut bagasjen. Bangkok da jeg skulle transfer videre til Osaka og München/Frankfurt da jeg skulle til/fra Zagreb