Fant ikke noen tråd vedrørende Etihad. Som kjent kan man fly med Etihad betalt med SAS Eurobonus poeng mellom en rekke byer i europa og Abu Dhabi. Prisen er 70k poeng for økonomi t/r, 150k for business t/r og 250k for First t/r. 50k ekstra dersom reisen starter og stopper i CPH så det bør man unngå. Man må ringe SAS for å finne tilgjengelig billetter. Hva er grunnen til at ingen benytter seg av denne muligheten? Poengprisene er jo ikke avskrekkende. Er det tilgjengeligheten som er dårlig? Noen som har prøvd å booke?
Kan bare fly til Abu Dhabi og kan ikke bruke CT. I star-dagene var det rævva utnyttelse av poengene når man kunne fly NH F t/r for 112k+CT hele veien fra hvilken som helst by i Europa til HND og videre i Asia. Men akkurat nå er det eneste F muligheten med EB.
Mener det var et innlegg her i fjor med en som hadde fått SAS til å søke litt. First var visst helt umulig å oppdrive.
Jeg syntes poengprisene er ganske avskrekkende for å være ærlig. Poengpris og det at man kun kan fly til AUH er nok en stor grunn til at folk avstår, en annen grunn er at muligheten i seg selv er ganske godt skjult. De fleste vet ikke engang at Etihad er mulig å booke. Selv de fleste agentene på telefon har aldri fått spørsmålet engang, selv de som har jobbet der i årevis. Andre agenter vil påstå at det ikke er mulig. Om du ønsker å booke må du bare ringe KS og be de søke på "neutral carrier", så vil de kunne se bonussetene. Hvordan tilgang SAS har vet jeg ikke, så man må nok bare prøve seg frem og sjekke dato for dato. Om du møter en agent som ikke kjenner til muligheten må du bare overtale dem til å ringe backoffice.
Jeg ringte SAS tidligere i dag. Han letet litt og fant mye øko, noe biz men ikke noe first de 3-4min han søkte. 250k for First ‘the residence’ syntes jeg ikke er så galt. Gitt at man har greit med poeng. Ulempen er selvsagt at man må fly til AUH. Men derfra er det 1t med bil til Dubai som er et ok reisemål. Andre alternativer er å fly videre med betalte bill til MLE som kun er 4t unna. Ønsker man å fly med poeng videre kan man fly til ICN og derfra har man alle muligheter videre. Så oppsummert tror jeg tilgjengelighet i Etihad First er den største utfordringen.
Om det hadde vært 250k for en 15t flytur hadde det vært greit. Men fra LHR til AUH så er det knappe 6 timer..