Etikk - Qatar Airways, besøke Nord-Korea etc.

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av OttoL, 18. jan 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Satt og så litt på feilprisingen til SIN med Qatar Airways, men kom frem til at alt som kan forbindes med Qatar boikottes fra min side. Hele Qatar er bygget på prinsipp som jeg tror de fleste her i Norge ser at vi holder oss for god til. Qatar driver rovdrift på importert arbeidskraft, som dessverre aksepterer det grunnet enda kjipere kår der de kommer fra. En trenger ikke å søke så mye for å se hvordan de holder på i forbindelse med forberedelsene til Fotball-VM i 2022.

    Derimot har jeg innmari lyst til å besøke Nord-Korea, selv om store deler av befolkningen maks for en skål med kokt grus til middag. Hvor går grensen? Hva skal man akseptere? Jeg blåser i om Qatar Airways har et bra biz-produkt og samtidig har billige priser. Jeg kjøper klippekort hos Ryanair før jeg setter meg i en maskin fra Qatar. Derimot møter jeg meg selv i døren når jeg sitter og planlegger utflukt til Nord-Korea.
     
    Petter B-C and BangkokBob like this.
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Flott at folk lar seg engasjere. Hva syns folk om Kjoserens pulverisering av fagforening og setter de ansatte opp i mot hverandre, er det noen her som tror det er med på gi bedre og tryggere flyopplevelser.
     
    Last edited: 19. jan 2016
  3. Hvis du kjøper en tur hos en guide som har fått gode skyssmål om å f.eks vise ekte sider av Nord-Korea, som prøver å få en utdannelse, som har fått tak i bøker til seg selv eller noe - så er du kanskje med på å støtte mer åpne grenser? Ish? :)

    Konkurranse hadde vært fint om alle spilte på samme lag innenfor samme sektor. Med samme forutsetninger. Men det skjer ikke i dag. En ting er å lage pappesker med litt småslurv i kantene, shit happens og tingene dine faller i gulvet. Synd med en tv eller hifisystem som ikke egentlig holder noe mer enn 2-3 år. Men allikevel er man relativt mye mer villig til å betale for disse tingene. Også står man der og tviholder på at tilsynet jo passer på at alt går rett for seg.... Juhu, og lykke til :D
     
    braathens safe liker dette
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan si mye om Kjos og Norwegian. At de ikke behandler fagforeningene helt bra er en uting uten at jeg skal mene for mye om det da jeg kjenner svært lite til det.
    Han skal derimot ha skryt for å ha stablet en konkurrent til SAS på bena (i Norge snakker jeg om nå). Driften av en del av datterselskapene er vel i gråsone, men de er et hav bedre enn Qatar. QR stiller i en egen liga hva gjelder brudd på både regler og normer.
    Jeg kunne tenke meg en tur til Nord-Korea selv, men enig med åpningspost her. Har litt betenkeligheter med det.
    Ellers er jeg ikke glad i Norwegian i Europa. Litt uffent å fly med spansk pilot, og halve Europa i kabinen, men jeg tror bare det er noe jeg føler
     
    Petter B-C and MadsVaHa like this.
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Sorry, dette er ikke en realitet. Alle guider i Nord-Korea jobber for staten og har fått strenge retningslinjer for hva turister får se og ikke se, hvor de får gå og ikke gå. Ingen får gå fritt rundt i dette landet. Turister har faktisk blitt skutt fordi de har "gått litt på egenhånd".

    Trist at 25 mill mennesker skal undertrykkes, mishandles og leve under slike vilkår :mad:
     
    milehigh liker dette
  6. Well crap, da er det bare BS det som skrives i mange trip reports? Meh!
     
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det er kanskje enklast å lesa seg sjølv opp angåande Nord-Korea her, f.eks.

    http://wikitravel.org/en/North_Korea#Get_in
    http://wikitravel.org/en/North_Korea#See
    http://wikitravel.org/en/North_Korea#Do

    Når det er sagt så har eg like få betenkeligheter med å vitja Nord-Korea (noko eg for så vidt ikkje har noko ynskje om) som eg har med å fly QR, DY eller FR. Som eg har ytra i ein anna post :)

    Vil igjen påpeika at eg synes det er heilt greit at folk har sitt syn på saker og ting, og alle står jo fullstendig fritt til å gjera akkurat det ein sjølv vil (innanfor lovene).
    Så kvifor ikkje berre akseptera at folk har eit forskjellig syn på ting, i staden for å påtvinga sitt syn på andre? Me lev tross alt, heldigvis, i eit fritt land (i motsetning til mange av dei landa me vitjar).

    Dei største reiseopplevingane eg nokonsinne har hatt har forøvrig vore i såkalla diktatur/lukka samfunn, utan at eg kjenner meg som eit dårlegare menneske sjølv om eg er der som turist.
     
    mhsalv, kiev, Robert H and 4 others like this.
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde vært fint om vi kunne fått en saklig diskusjon rundt de moralske dilemma man har rundt slike tildels følsomme tema uten kommentarer i retning "jeg har rett og alle andre er uniformert" og verre...

    Jeg har for min del blitt overbevist om at Qatar er i en egen gruppe når det gjelder standarder. Mange sier at Dubai og Emirates er i samme gate, det er mulig, men i tilfelle har de gjort en betydelig bedre jobb med å hindre omverdenen å vite om det.
    Jeg har ikke lest noen historier som måler seg med Qatars policies.

    For min del er det et selskap jeg i dag ikke ønsker å reise med, selv om jeg er klar over at de har et meget godt produkt og svært konkurransedyktige priser.

    Det er mulig at jeg er prippen og en moralsk hykler, men min oppfatning er at dette selskapet har fullstendig avvikende holdninger fra mine.

    Når vi snakker om Nord-Korea har jeg delte meninger. Det er en interessant tanke på at systemet er så radikalt avvikende fra vårt. Det er en pirrende tanke at det er som det er, samtidig vet jeg at dette er på mange måter et svært mislykket system, mennesker sulter i hjel og dømmes til, etter vår standard, helt absurde straffer for absurde forseelser.

    Samme gjelder i stor grad Saudi-Arabia, dette er på mange måter en like feilslått stat, forskjellen er penger.

    Jeg ser Nord-Korea som et langt mer interessant reisemål. Jeg er nok en hykler når alt kommer til alt..
     
    anders82, Henrik, milehigh and 2 others like this.
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,901
    Bonuspoeng:
    113
    Alt av sandkasseselskaper er off limits for min del fordi:

    - Dårlige kår for ansatte
    - Betydelig statlig subsidiering som gjør at de ikke konkurrerer på like vilkår
    - Samtlige av sandkasselandene bryter menneskerettighetene i mer eller mindre grad

    Nord Korea er jo en historie for seg selv.. spennende ja, men tror nok ikke jeg kunne reist dit med det første ut fra det vi vet om landets behandling av sine innbyggere..
     
    braathens safe liker dette
  10. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Enig med @OttoL om Qatar. Har tatt et standpunkt jeg også, kommer ikke til å reise med dem, har bare en tur tidligere T/R Bangkok.

    Var mye blest om Qatar i forrige uke da man kunne kjøpe billetter helt ned i 2800 kr T/R Bangkok. Og i diverse grupper på Facebook dukket det opp nye tråder hver dag. Prøvde å komme med noen stikk men mesteparten gir blaffen og lovpriser Qatar.

    Det virker som for enkelte att det er en sport i å skaffe seg den billigste billetten til Bangkok. Thai Airways har også kampanjer fra 1 april og starter på ca 4800 kr pr billett....
     
    watchaddicted and SASlovah4evah like this.
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    QR = vet hva de gjør og gir F.
    Befolkningen i Nord-Korea = uskyldig rammet og trenger sårt input fra omverdenen! Så reis med god samvittighet sier nå jeg.
    Widerøe ligger forøvrig godt an på min no fly-list etter dagens avsløringer av hvordan de har horet seg ut til staten og transportert asylsøkere til Kirkenes for FN-kritisert masseutsendelse av asylsøkere til Russland...
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Nordmenn er verdens verste hyklere. Vel kanskje med unntak av big brother over there da.
    Slutt å kjøpe kinesiske varer som er 90 eller ørti prosent av alt som selges.
    Slutt forresten å kjøpe norske varer også. Spesielt statsvarer som SAS med tanke på de gjentatte brudd på menneskerettighetene Norge er dømt for i Strasbourg.
    Heia Norge!
    Nord Korea er kult. Litt iallfall. På papiret. Og CVen. Jeg kom ikke lenger enn til et møte på ambassaden i Beijing, hvor diplomaten forklarte meg høflig at NK ikke er helt som andre land. No kidding Sherlock.

    Da drar jeg heller til Sør Korea- som jeg elsker- og spiser en deilig hundebiff. Flere burde fått opp øynene for slikt gastronomisk mangfold. Men man er kanskje for opptatt med å spise hval. Eller kanskje det var sel i dag?
     
    mka83, kiev, geddi and 1 other person like this.
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg tenker på hvor mange slemme folk det er i verden, hvor mange flyselskap som er innblandet- og ikke minst hvor mange selskap som har køddet til mistakeratene mine så vurderer jeg å brenne passet mitt og trekke nisselua enda lenger ned.Ja det er jo ikke flere å boikotte? Men vad vet jeg- jag er inta sjuk - jag ar bare svensk (svensker er jo bedre likt enn dansker på forumet her!).
     
  14. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Syns du ikke at det skal være takhøyde for mye forskjellig på dette forumet uten at noen skal komme med billige forsøk på å latterliggjøre andres moralfølelse, milehigh?
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener at alle skal få mene akkurat hva de vil. De må gjerne skrive det her og andre steder. Og jeg og andre må få mene akkurat hva vi vil om det. Ganske enkelt.

    Moral er i grunnen noe dritt. Iallfall å diskutere.
     
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Større @Are. Vi er nok en gjeng med hyklere hele gjengen ;).
    Når det er sagt så har jeg noen prinsipper (ikke mange, jeg er ganske pragmatisk), men QR holder jeg meg langt unna. Jeg burde strengt tatt ikke ha iPhone heller og OL i både Beijing og Sotsji burde vært boikottet, men men.
    Når man er en del av et land som systematisk utnytter fremmedarbeidere ved blant annet å frata dem pass og gi dem kontrakter som strengt tatt gjør deg til en slave da får jeg også nok.
    Ellers sparker jo QR kvinnelige ansatte som blir gravide..
    de som syr skoene våre i Kina har det nok ikke så greit de heller, men jeg tror ikke det er det verste, HM derimot
     
    milehigh liker dette
  17. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Moral er bra, dobbelt moral er dobbelt så bra....? Jeg har ikke satt meg godt nok inn i arbeidsvilkårene til de som jobber hos QR til at skulle kommentere dem, men jeg regner med at de som takker ja til at jobbe for QR har hatt et snæv av mistanke om hvordan forholdene er ?? og uten en pistol for panden har takket ja til et jobb som, tross alt, burde være med til at gi dem en bedre tilværelse, kanskje for deres familier også ?
    Når det er sagt, skal vi ikke uten for Norges grenser engang for at finde folk som utnytter andres elendighet......
     
    mka83, kiev and milehigh like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    @milehigh med flere er inne på noe vesentlig. Vi lever i overflod og fråtser i det meste her i nord, og har absolutt ingen kontroll med noen ting.
    Jeg tipper ingen av dere løfter et øyebryn når dere fyller drivstoff på bilen? Hvem vet hvor oljen kommer fra, kanskje fra Saudi Arabia, med barbarisk lovverk fra steinalderen og en undertrykkelse av kvinner som mangler sin like, ja kanskje Afghanistan da.

    Syns mye mer synd på kvinner i land med islamsk levesett enn menneskene i Nord Korea. Der er det i det minste likestilling. Du er undertrykt, men du er likt undertrykt om du er mann eller kvinne.

    Som nevnt over, ingen betenkeligheter med å kjøpe billige varer fra Kina som attpåtil transporteres sterkt subsidiert fordi Kina en gang var et uland og ingen har hatt guts til å gjøre av med ordningen.

    Miljøsvin? USA, Russland, Kina, etc... Slutter du å spise hamburger? Drikke vodka (Den var litt forenklet, jeg ser den) også videre av den grunn?

    Problemet er med flybransjen, som i IT bransjen, de der ute er billigere. So what? Ingen i min bransje (IT bransjen) som står på barrikadene, skriver innlegg i avisa og går i tog. Selvom jobbene våre outsources til øst europa, India, Kenya og andre bebodde steder på denne jord.

    Som en nevnte angående ansatte i Qatar: "De tjener luselønn, riktignok bedre enn alternativet" (ikke helt ordrett, men dere får bæringen). Tenk på det mine kjære bortskjemte moralister, tenk på at de "stakkarne" har et alternativ som er mye værre. Jeg er sikker på at tiggeren i gata i New Delhi ikke syns synd på dem. Tenk på det, hvis alle sluttet å reise med Qatar og selskapet måtte si dem opp?

    Hvilken rett har vi til å måle og vurdere andres liv og standard?

    Jeg sier ikke at Qatar er en perfekt arbeidsgiver, men i en verden med mye elendighet, så er jeg fristet til å si at Qatar sine ansettelsesvilkår er mer av et ilandsproblem enn det er et reelt problem for de som jobber der.
     
    kiev, milehigh, geddi and 3 others like this.
  19. Jeg skjønner ikke hvorfor det ALLTID skal hyles dobbeltmoral når slikt kommer opp - hva pokkern vet andre om hva hver og en av oss gjør på fritiden? Jeg kjøper lokalprodusert kjøtt, forsøker å ha en kjøttfri dag i uka for å minske kjøttforbruket mitt, takker anonymous for å hacke japanske nettsider pga dyrevernshenssyn, jeg kjøper nesten ikke klær - og da er det ikke h&m, jeg tar en doktorgrad innen fysikk for å finne løsninger for forurensning globalt, jeg tar bussen til jobb, jeg gjør meg hatet av venner og kjente for å trø dyrevern ned halsen deres på tvers (nåde om noen drar på akvarium med delfiner, på sirkus med elefanter, betaler for elefantridning i asia), jeg gjør meg til kjeltring ved å sabotere for dyreparker (ødela reklamemateriale til palmitos park på granka), jeg donerer alt for mye penger til dyrebeskyttelsen, jeg spiser ikke kjempereker som ødelegger naturen, jeg skulle helst ikke spist oppdrettslaks - men god fisk er umulig å finne i sverige og eneste altn er frossen laksefilet, og hadde jeg ikke reist så mye hadde jeg vært fosterhjem for omplasseringshunder. Jeg synder med barneslaveproduserte appleprodukter endog. Men verden ble jo ikke laget på en dag, og siden det er et reiserelatert forum er det jo relevant å diskutere sine reiserelaterte moralske og etiske prosesser? ;) Alle får lov å ha sine meninger, men alle har lov å lære. Det er jo ikke religion det er snakk om, men informasjon. Det er ikke noe galt i å opplyse andre om noe de kanskje ikke veit, det er det viktigste hjelpemiddelet vi har i verden. Kunnskap. Ellers blir vi alle en topppkommentator fra Hedmark, og sitter der med trua om at vi vet alt som trenger å vites.... Yeano :p
     
    milehigh, Petter B-C and RoadKing like this.
  20. Hvem vet hvor bensinen kommer fra? Det er ganske konkret og greit å finne ut av altså. Raffineriene i Norge produserer oftest utelukkende på olje fra norsk sokkel, Mongstad er et slikt eksempel. Nå handler også denne diskusjonen ikke om at det er en "stakkar" som jobber i Qatar - men at slike forhold eksisterer utelukkende fordi Qatar er leketøyet til en rik sjamansjeik der nede. Han vil ha et flashy flyselskap som ser bra ut og flyr mye folk. For da har han størst ballz av alle sjeikegutta der nede. Rikmannsvarianten av "look at my car". For folk fra f.eks øst europa er ikke norske NAV-tilstander en mulighet. Er du arbeidsledig kan det for mange være like jævlig som å leve i fattigdom og tigge penger, for du får ikke en dritt hos staten. Så du MÅ ta den jobben. Selv om det ikke er ideelt. Litt som de fattige barna i Kina som tar seg jobb hos foxconn for å lage telefonladderene våre. Så de kan ta vare på de syke foreldrene sine. Men for meg er det verste som skjer at jeg må kjøpe meg ny ledning om det blir litt sloppy jobb av barna. Synd, men ingen katastrofe.

    Om flyvertinna knekker sammen i et hjørne når en akutt nødssituasjon oppstår, og hun ikke klarer kommunisere... Det er liksom litt verre for meg. Eller at pilotene er så elendige i engelsk at de ikke forstår hverandre, og/eller har et kunnskap om fly på nivå med en overnerdy flysim-kusk (ergo kan automatikken, men kan ikke fly et fly by stick and rudder). Det går ganske raskt fra idealisme til egoisme, men det er nå en gang sånn. Se på manx2.com ulykka. Spare penger, mixe crew fra europa til en dårlig kommunikasjons-ball (spanjol og franskmann? no sånn?) og ikke gi god nok opplæring førte til havari. Skal jeg dø i ei flyulykke skal det være the real deal - freak accident ala swiss cheese med heltemodige gutter i cockpit som gjør alt de kan. Et værfenomen ingen har opplevd før, eller en ledning som aldri har vært et problem før... Det skal ikke være størrelsen på O'Leary eller Kjos sin pengepung sin feil. Grøss og gru!
     
    BangkokBob and Petter B-C like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden