EU 261 - bonusreise flyttet 1 dag tidligere?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Bettan, 19. des 2024 kl 13:53.

1. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Kaster dette inn under bonushjelp siden det er relatert til en bonusreise;

Vi hadde opprinnelig en TP flight fra Oslo til Lisboa rundt kl 13 fredag 7. feb, og videre fra Lisboa til Cancun 8. feb, også rundt kl 13. Nå er sannsynligvis CUN-flighten kansellert av operasjonelle grunner, derfor er vi flyttet til en flight LIS-CUN fredag 7. feb, og derfor også OSL-LIS flyttet til kvelden (rundt kl 19) den 6. feb. I sum kommer vi frem 1 døgn tidligere til Cancun, og 18ish timer tidligere flight fra Oslo.

Ser jo at dette kan være dekket under EU261, siden en dom viser til at det omfatter også flights som går tidligere, men litt usikker på helt hva rettighetene er her? Har fått informasjon om at jeg kan akspetere endringen, få refundert hele (uaktuelt), eventuelt endre, uten at jeg vet hva det siste innebærer.

Noen som vet hva jeg har krav på? Vi har litt hoteller og slikt booket in transit som vi ikke får endret på. Er det noe kompensasjon på toppen av det eventuelt?

Hvis jeg bare aksepterer endringen ser jeg fort på 4000,- i nye hotellovernattinger underveis, all den tid de jeg har ikke kan endres, samt 11.500,- for en ekstra natt i Mexico.

Edit: Leser jussen nå, og virker som at artikkel 7 om kompensasjon ikke gjelder når beskjed er gitt mer enn 14 dager ut, men at artikkel 8 og 9(b) om hhv rerouting og hoteller kan bli aktuelt. Kanskje best å ringe flyselskapet eller SAS?

Last edited: 19. des 2024 kl 14:16
  2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,624
    Bonuspoeng:
    183

Du har rett i att når kansellering er skjedd over 2 uker før avreise så har du ikke krav på standardkompenasjon på 600EUR per pers.

Etter EU261 skal du kunne kreve å bli booket om til noe annet som får deg fra Oslo til Cancun nærmere opprinnelig avgang og ankomsttidspunkt, men å få til dette i praksis kan du nok bare glemme, spesielt på bonusreise om det ikke finnes andre ledige billetter.

Tviler på at du får dekket allerede betalt transit hotell kostnader for 4000,-(Ikke refunderbar?) Ny transit natt tror jeg også du skal slite med å få dekket ettersom reisen opprinnelig også hadde en transit overnatting.

Du burde derimot ha en god sak på og få dekket en ekstra natt i Mexico, men mulig du sliter med å få dekket så mye som 11 500,- utgiften skal være forholdsmessig(kommer litt ann på hvor mange dere er?)

Til sammenligning fikk vi(familie på 4) dekket 3500,- for hotell i Venezia av SAS.
    I November '22 flyttet de reisen vår for sommerferien '23 èn dag frem.
    Etter reisen var gjennomført sendte jeg inn kvittering for den ekstra natten vi måtte ha i Venezia og fikk dekket denne uten problem.
    Fikk også dekket alle måltider denne dagen om jeg tenker etter :)

Last edited: 19. des 2024 kl 14:48

Del denne siden