Eurobonus 3.0

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flyhigh, 13. aug 2016.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det optimale er å ta EGD annet hvert år. Da får man uansett gi vekk gullkort hvert år og tenker man seg an man klarer å få statusen ca 3mnd før perioden går ut så har man i praksis EBD 18 av 24 måneder og alle fordelene som følger med. Er enig med Darkcho i at fordelene ikke er så gode at man for egne penger bør legge opp til å fly inn EGD hvert år bare for å ha statusen 100% av tiden, så gode er fordelene virkelig ikke. Hadde jeg ikke hatt familie og f.eks kunne fløyet på ungdomsbilletter så hadde jeg lett fløyet go/pluss engang i måneden for å få EGD status. Problemet da blir at man allered har fløyet alt av longhaul som SAS tilbyr allerede det første året :)
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er fortsatt kritisk til et slikt utsagn ;)
    Forstår tanken om man må fly seg inn for egne penger, men det optimale er jo i prinsippet å alltid ha EBD :)

    Skal man holde EBD på private bør man vel egentlig være veldig glad i storbyturer og bo slik at man må via Oslo hver gang.. Eller fly par lange C-turer i året.
    (Ser da bort i fra pendlere som dekker dette selv, da dette uansett er jobb-relatert).

    La meg rette på min egen konklusjon. Skal man fly seg inn privat til EBD er det bare å få seg en jobb langt unna og ikke flytte :)
     
    Fredrik81 liker dette
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Eller omvendt: Flytte og fortsatt ha en del jobb i Oslo :cool:
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    To sider av samme mynt ;)
    Samtidig er det bedre å bo i Oslo og jobbe et annet sted fordi da har man bedre tilgang på flyreiser ut av landet.. :)
     
    Scandipendler liker dette
  5. SilverFox

    SilverFox Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei Jan Fredrik,
    I punkt nummer 4 nevner du at første gang du kvalifisere deg til EBD så kan du "gi bort" gullkort 3 ganger. Hvordan er det mulig?

    Mvh
    John -> Soon to be EBD
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er kun mulig om du ikke rekvalifiserer.
    Du får gi bort et kort når du kvalifiserer, så en i neste periode. Til slutt har du 3 mnd etter perioden hvor du fortsatt beholder EBD for å sikre at du ikke faller ned i status fordi poengregistrering tar for lang tid. Da kan du gi bort tredje kortet.
     
    SilverFox liker dette
  7. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ble degradert tidligere i år og gav vekk et gullkort i grace perioden, hvis jeg nå rekvalifiserer i løpet av året vil jeg da kunne gi bort et nytt gullkort i denne kvalifiseringsperioden?
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, du har allerede gitt bort et kort i denne perioden :)
    Litt av den samme problemstillingen når man går fra EBG til EBD.
    Har man gitt bort et sølvkort kan man i utgangspunktet ikke gi et gullkort. Dette blir dog rettet manuelt av diamantmailen el.
     
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det funka for meg som kniv i smelta smør heilt utan epost fram og tilbake (gje vekk sølv og gull i same periode), men veit ikkje om grunnen var at eg gav begge korta til samme person?
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig de har endret på det nå.
    Når jeg ble EBD så måtte jeg få de til å gjøre det ettersom jeg ikke fikk gitt bort noe. Det var også til samme person.
     
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vel blir langt dyrere og det går med langt mer tid om man skal fly hver dag til og fra jobb. Tid kan bety overtid og da snakker vi nesten 800kr pluss feriepenger.
    Kontra noen billige go/plus billetter på Longhaul Samt noen ferieturer. Jeg slipper unna med to pluss reiser(HKG og ORD) =13 000kr og noen ferieturer med familien så er gullet sikret. Hadde jeg oppgradert alle reisende og lagt til en ekstra Longhaul MR så skulle jeg klart EBD.
     
  12. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bor i Oslo, og er nesten skummelt nært ved å ligge an til å klare EBD privat uten å ha hatt noe mål. Nå har jeg ikke så veldig lyst til å regne ut akkurat hvor mange penger som har gått med på dette, men om man driver litt rovdrift på Now or Never til USA, kaste på litt oppgraderingslotteri, og flyr litt innad i Europa innimellom så er det ikke out of the question. Og jeg er halvveis igjennom 20-årene, relativt lavt nede på karrierestigen med en total inntekt som nok er lavere enn reisebudsjettet til mange her inne, og jeg har aldri følt at det jeg bruker på reise kommer i veien for andre ting jeg vil/trenger å bruke penger på.

    Som det ligger an vil forskjellen for meg imellom gull og diamant være en IC-tur i pluss mer enn det som ligger i kortene for øyeblikket. Derfor oppsøkte jeg denne tråden igjen. Jeg har heldigvis litt tid på meg, så nå skal det bli spennende å se om Diamant faktisk får noen flere fordeler som kanskje vipper meg over kanten. Om det var mer kontret hadde CU virkelig gjort susen. Gratis drikke og lounge ved ankomst bryr jeg meg lite om. Gi bort gullkort... sikkert greit å ha, men jeg hadde aldri solgt dem uansett, og det er begrenset hvor mye vennene mine, som ikke allerede har gullkort, trenger dem. Jeg får allerede halv pris på Amex, så det er begrenset hvor mye den fordelen betyr for meg.

    Upgrade vouchers, discounted pluss, flere poeng... det kan egentlig være ganske mye som tar meg "over kanten". Men jeg føler at det bør være ihvertfall litt mer.
     
    Fredrik81 liker dette
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Icarus@
    Det er når man ikke har barn (ca 5-6000kr i utgifter per barn), mindre bil og mindre bolig så er det utrolig hvor bra handlingsrom man har til å reise for :)
    Har man f.eks gullkort og reiser på SAS ungdoms billetter i go til f.eks ORD så klarer man vel å oppnå EBD for 17 500kr (2535kr for 10 010ebp x9). Som blir 50kr dagen. Eventuelt litt billigere om man heller tar HKG x8. Jeg hadde vært meget fornøyd om EBD hadde gitt CU i ca 1/4 av tilfellene og gjerne for reisefølge også.
    Jeg nøyer meg med EBG, men blir nok EBD en dag når familielivet tillater det :)

    Jeg er også enig at en antall Voucher per år, med forbehold om ledig seter f.eks 48timer for, føles mer rettferdig en tilfeldig CU. Og få litt mer poeng er nok heller ikke en dum ide. f.eks 25% på gull og 30-33% på EBD.
     
  14. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Må bare presisere at jeg ikke klager altså. Jeg er veldig glad i Eurobonus, samt fordelene det gir meg. Så er jeg også veldig fornøyd med at jeg som en relativt casual men frequent flyer greit klarer å "hevde meg" i et frequent flyer program uten å måtte kjøpe de dyreste billettene. Jeg betaler lett et par ekstra tusen for å fly med SAS. Jeg er rett og slett gjennomgående fornøyd, jeg opplever stadig god fleksibilitet, samt service utover det jeg føler er å forvente.

    Men jeg skulle gjerne ønske meg en mer konkret roadmap for EB, utover løfter om at "det skal bli bedre".
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Er litt lite fornøyd med ikke å ha fått CU på 4 t/r til HKG i år. Samtidig, det er angivelig 28 000 diamanter, så én upgrade voucher hver...Er vel ikke nok SK IC-flighter i året til å få oppgradert alle?
     
  16. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    På samboerens app står det nå 22 legs eller 22500 poeng for sølv!
    Kanskje det er en økning på gang for alle?
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette har blitt omtalt før. Det er bare fordi hun allerede har sølv og neste skanse er gull.
     
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne vært at man brukte voucheren på f.eks en IC eller to intra Europa.
     
    Xflipper liker dette
  19. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Ah ok, sorry my bad
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Ser den, men samtidig: 54000 vouchers, kan da ikke være lønnsomt for SAS? Var mer det jeg siktet til.
     

Del denne siden