Europeisk Kulturhovedstad 2024: Bodø

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 04. mai 2021.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sikkert noen av folka her inne som er bedre kjent og det er det jeg jakter etter! Idag hadde jeg jobbtur til Fauske og Bodø og jeg kommer til å ha mange flere turer til disse områdene og eventuelt flere. De fleste gangene så blir det tog og buss som benyttes og en sjelden gang i blant bil (kommer an på arbeidsmengden jeg får og hvor)

    Men det jeg lurer på er: Hva er det å gjøre i Bodø? Har vært noen ganger i Bodø før og var på speiderleir der i 2017 men nå som jeg skal bruke mer tid her så vil jeg ha tips til hva jeg kan gjøre for å slå igjen litt tid fra jeg er ferdig med jobben til flyet går. Jobben dekker ikke så veldig mye mer enn 100kr i mat med mindre jeg har lange dager så fancy restaurant besøk er jeg ikke så mye på utkikk etter, men noen billige og gode kan tar jeg imot. Litt lei av burger hos BK eller Cirkle K:oops:

    Jeg planlegger ofte mine egne dager og har tenkt når været i nord blir litt bedre ta med meg et telt +/-
    Vet at Luftfartsmuseumet er her men det trenger jeg ikke gå innom hver månede hehe. Liker historie, natur og tar egentlig imot det meste av tips. Men husk at det må være mulig å gjennomføre iløpet av en dag med buss eller gå avstand +/- evt. Tog også.

    Så hva vil dere si at Salten og Nord-Norges nest største by har å tilby?
    Føler av å sitte på flyplassen i 2t 30min som idag ikke er noe jeg vil bruke hvert besøk på hehe
     
    drsyk liker dette
  2. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Vi som bor i Bodø merker allerede effekten av et vanstyrt økonomi, med et bystyre som kun tenker kultur og fantasiprosjekter som "stormen" mm. Verre blir det nok i 2024 når Bodø blir kulturhovedstad. Pengene sitter løst, og regner med at i 2025 er vi på Robek lista :) Veiene forfaller, og sentrum er snart død og begravet. Parkeringsavgiftene er steget nesten til himmelen, og sentrumsbutikkene er snart historie. Det var det negative. Det positive er at ca 15 minutter fra sentrum ligger ett fantastisk turterreng med Keiservarden og Ramnfloget med fantastisk utsikt over Lofoten , og midnattssola om sommeren. Ved Bodøsjøen og Bodøgård som ligger ca 4 km fra flyplassen er det elvepark med turstier og to kafeer. ca 20 minutter og gå fra flyplassen. God tur :)
     
    roansa and Avixlo like this.
  3. TMM

    TMM Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Som nevnt veldig gode turmuligheter i nærområdet, ta f.eks. en titt på ut.no. Kan også foreslå en tur til Kjerringøy gamle handelssted (litt utenfor byen), fisking i Saltstraumen eller en rundtur med hurtigbåten (NEX). Sykkelturer, kajakkpadling, skiturer.. det meste er jo mulig om du vil ut i naturen.

    Bodø har forøvrig et bredt luftsportmiljø, så om det er av interesse finner du muligheter for fallskjermhopping, paragliding og flyging med småfly eller sportsfly :)
     
    Avixlo liker dette
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Hva vil folk anbefale å gjøre i Bodø på en søndag? Hvor er det bra å spise?

    Jeg har siste flyet med Flyr imorgen til Osl og bilen er levert inn. Sover på Bodø Hotell
     
  5. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    572
    Likes mottatt:
    1,813
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir som regel Ohma eller Bryggerikaia for min del, og gjerne en tur innom Hundholmen eller Roast (på toppen av Scandic Havet) etterpå om det er kvelden før en overnatting i byen. Men også mange andre gode steder i nærheten.
     

Del denne siden