Får noen sitte i cockpit under en reise ?

Tråd i 'Testforum' startet av Paalk, 10. okt 2015.

  1. Paalk

    Paalk Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Hei alle sammen, og en riktig god helg :)

    Har en relativt ok flysimulator hjemme hvor jeg alltid flyr en SAS 737-800 fra A til B.
    Har også vært "ekte" pilot på "Flight Experience" sine simulatorer i SGP og BKK.

    Vet at det er strenge regler for dette, men tror dere det er en rimelig sjanse for at
    jeg kan få den muligheten om jeg kontakter SAS, å bare sitte i cockpit'en og
    se og lære?
    Har forøvrig Diamond status på Eurobonus, så jeg har flydd noen turer med dem
    og har vel en bra karma :)
     
  2. Paalk

    Paalk Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Ok, var det jeg trodde, takk for svar :) Og det er nok like greit i forhold til fly sikkerhet.
    Men hadde vært artig lell å sitte og følge med en vakker dag da :)
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Pga sikkerhetsrutiner (bl a etter 9/11) er det vanskelig å få sitte i cockpit. Selv da jeg jobbet i SGS for noen år siden, var de restriktive, og det med ID-passasjerer. På IC-flighter tror jeg det er en glemmesak. Mulig du klarer å få en innenlandstur, men ville da forsøkt å gå via kjente. Hjelper nok litt at du er Diamant også.
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan hende den beste sjansen din er å bli med på neste MegaDO :) I år så kunne man by på å sitte i cockpit under take-off i Stockholm og landing (og take-off?) i Toulouse og det virket i alle fall som at han som fikk tilslaget var veldig fornøyd!
     
  5. Listenger

    Listenger Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Er alltid lov til å spørre om det er mulig å sitte klapp! Jeg har gjort det ofte, og pleier å få ja 2 av 3 ganger :)
    Har dog vært innenlands-turer med WF og SAS da... har ikke prøvd med NAS enda, da jeg sjeldent reiser med dem.
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Har du ID-kort fra Avinor el.l.? Hvis ikke tror jeg du må ha hatt veldig flaks eller et vinnende vesen. ;)
     
  7. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Som ATC er det ofte åpning for å komme inn i førerhuset, enten deler eller hele flygningen. Selskapene er oppfordret til å la oss komme inn og slå av en prat da dette er en god erfaringsoverføring som kan bedre felles forståelse etc..

    Verdiene av et besøk varierer veldig. Noen piloter ser genuint verdien og åpner for en god dialog. Andre prøver å "ta oss" for dårlige prosedyrer, PMS etc. Og noen slipper oss inn fordi de føler de må uten å si et ord.

    Generelt er besøk i cockpit av god verdi for oss i ATC og jeg skulle ønsker flere av mine kolleger så verdien i det... ;)
     
    agrims liker dette
  8. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk sitte i cocpit fra Gdansk, og under flyvning inn til Copenhagen en gang.
    Traff kapteinen, og styrmannen på flyplasen i Gdansk, ventet på flyet, og så spontan og utadvent jeg er, så begynte jeg å snakke med disse to, og presenterte meg og fortalte hvem jeg var, og hva jeg drev på med, og etter å vist passet til kapteinen, så hadde styrmannen og hu en liten samtale sammen, og kom tilbake til meg før di boarda flyet å sa at jeg ville bli hentet 20 min før landing inn i cocpiten =)

    Supergøy!
    Var mye skyer og dritt på veien, så veldig lite, men opplevelsen i seg selv, var utrolig aaaawesome! =D
     
  9. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått så mange "nei" at selvtilliten ikke tåler mer...Har forøvrig bare fått "nei"....ikke engang "kanskje"...
     
  10. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Ble spurt om å sitte på klappsete på overbooka fly. Ble ropt opp av gate, de ville gjerne ha "en som har flydd en del" og så at jeg hadde gullkort (var EBD). Widerøe Bergen - Sandefjord. Kjempetrivelig, fikk full gjennomgang av cockpit og konge utsikt, fikk ta bilder og greier.
     
  11. PettR

    PettR パイロット

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Skaff deg pilot sertifikat, jeg har aldri fått nei ;)
     
    Travellingalf liker dette
  12. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har uoppfordret blitt spurt om å sitte i cockpit, både hos Norwegian og Widerøe. Da har jeg kjent en av pilotene, men det betyr at det i alle fall ikke er umulig.
     
  13. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    I 2012: SK OSL-AGP i cockpit, overbooket fly og vi (samboeren fikk klappsete) var på standby. Svensk kvinnelig 1P, spennende og interessant, særlig med innflygingen nordfra.
    2013: WF OSL-FDE: Reiste med kun håndbagasje, og hadde elegant oversett 30min regelen til WF i forhold til time at gate. Fullt fly og var ganske fortvilet da reiseformålet var urnenedsettelse på vestlandet. 1P forbarmet seg over meg, og morsom lett-sidelengs inn for landing.
     

Del denne siden