Hei alle sammen, og en riktig god helg Har en relativt ok flysimulator hjemme hvor jeg alltid flyr en SAS 737-800 fra A til B. Har også vært "ekte" pilot på "Flight Experience" sine simulatorer i SGP og BKK. Vet at det er strenge regler for dette, men tror dere det er en rimelig sjanse for at jeg kan få den muligheten om jeg kontakter SAS, å bare sitte i cockpit'en og se og lære? Har forøvrig Diamond status på Eurobonus, så jeg har flydd noen turer med dem og har vel en bra karma
Ok, var det jeg trodde, takk for svar Og det er nok like greit i forhold til fly sikkerhet. Men hadde vært artig lell å sitte og følge med en vakker dag da
Pga sikkerhetsrutiner (bl a etter 9/11) er det vanskelig å få sitte i cockpit. Selv da jeg jobbet i SGS for noen år siden, var de restriktive, og det med ID-passasjerer. På IC-flighter tror jeg det er en glemmesak. Mulig du klarer å få en innenlandstur, men ville da forsøkt å gå via kjente. Hjelper nok litt at du er Diamant også.
Det kan hende den beste sjansen din er å bli med på neste MegaDO I år så kunne man by på å sitte i cockpit under take-off i Stockholm og landing (og take-off?) i Toulouse og det virket i alle fall som at han som fikk tilslaget var veldig fornøyd!
Er alltid lov til å spørre om det er mulig å sitte klapp! Jeg har gjort det ofte, og pleier å få ja 2 av 3 ganger Har dog vært innenlands-turer med WF og SAS da... har ikke prøvd med NAS enda, da jeg sjeldent reiser med dem.
Har du ID-kort fra Avinor el.l.? Hvis ikke tror jeg du må ha hatt veldig flaks eller et vinnende vesen.
Som ATC er det ofte åpning for å komme inn i førerhuset, enten deler eller hele flygningen. Selskapene er oppfordret til å la oss komme inn og slå av en prat da dette er en god erfaringsoverføring som kan bedre felles forståelse etc.. Verdiene av et besøk varierer veldig. Noen piloter ser genuint verdien og åpner for en god dialog. Andre prøver å "ta oss" for dårlige prosedyrer, PMS etc. Og noen slipper oss inn fordi de føler de må uten å si et ord. Generelt er besøk i cockpit av god verdi for oss i ATC og jeg skulle ønsker flere av mine kolleger så verdien i det...
Jeg fikk sitte i cocpit fra Gdansk, og under flyvning inn til Copenhagen en gang. Traff kapteinen, og styrmannen på flyplasen i Gdansk, ventet på flyet, og så spontan og utadvent jeg er, så begynte jeg å snakke med disse to, og presenterte meg og fortalte hvem jeg var, og hva jeg drev på med, og etter å vist passet til kapteinen, så hadde styrmannen og hu en liten samtale sammen, og kom tilbake til meg før di boarda flyet å sa at jeg ville bli hentet 20 min før landing inn i cocpiten =) Supergøy! Var mye skyer og dritt på veien, så veldig lite, men opplevelsen i seg selv, var utrolig aaaawesome! =D
Har fått så mange "nei" at selvtilliten ikke tåler mer...Har forøvrig bare fått "nei"....ikke engang "kanskje"...
Ble spurt om å sitte på klappsete på overbooka fly. Ble ropt opp av gate, de ville gjerne ha "en som har flydd en del" og så at jeg hadde gullkort (var EBD). Widerøe Bergen - Sandefjord. Kjempetrivelig, fikk full gjennomgang av cockpit og konge utsikt, fikk ta bilder og greier.
Jeg har uoppfordret blitt spurt om å sitte i cockpit, både hos Norwegian og Widerøe. Da har jeg kjent en av pilotene, men det betyr at det i alle fall ikke er umulig.
I 2012: SK OSL-AGP i cockpit, overbooket fly og vi (samboeren fikk klappsete) var på standby. Svensk kvinnelig 1P, spennende og interessant, særlig med innflygingen nordfra. 2013: WF OSL-FDE: Reiste med kun håndbagasje, og hadde elegant oversett 30min regelen til WF i forhold til time at gate. Fullt fly og var ganske fortvilet da reiseformålet var urnenedsettelse på vestlandet. 1P forbarmet seg over meg, og morsom lett-sidelengs inn for landing.