Følge barn som reiser alene (Wideroe)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av rookietrader, 30. jan 2025.

1. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    979
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

Sender guttungen på 12 vestover med Widerøe i dag noe jeg har gjort før. Jeg får et skjema ved innsjekk som jeg viser til security for å slippe gjennom og venter ved gate til flyet er letta.

Dette kom litt brått på, nen logistikkmessige hensyn gjør at jeg i skrivende stund også må ha med meg lillesøster på slep i dag. Altså at hun blir med og følger storebror til gate før vi returnerer til bilen. Kan dette by på noen problemer? Hun er for liten til å vente i bilen alene..

Edit: Problemer som at de på Gardermoen sier at barn ikke kan være med gjennom security i et sånt ærend.

2. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    979
    Bonuspoeng:
    93
  3. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,397
    Bonuspoeng:
    183
    Dette har ikke vært noe problem for meg tidligere i alle fall.

Vi har vært 2 som har fulgt barn som reiser alene flere ganger.
    Bare å be om to ledsagerbevis når du sjekker inn.

4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,762
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du sender barn på 12, får du følge i det hele tatt da de ikke lenger er UM?

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,101
    Bonuspoeng:
    293
    Det er min erfaring at iallefall på OSL er de ikke så firkantige på hvem som kan følge og bli fulgt. Bare man kan legimitere seg.

For alt de vet så kan det jo være medisinske greier som ikke nødvendigvis er visuelle.

6. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,397
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke vært noe problem for vår del i alle fall

7. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,762
    Bonuspoeng:
    293
    Tydeligvis(og forhåpentligvis) blitt lettere å komme gjennom med årene da. Jeg sleit hele tiden med å få med både fruen og meg mår barna reiste som UM og etter de ble 12 var det helt bom stopp(som jeg måtte løse med å booke en billett for meg selv også om jeg ville med gjennom sikkerhetskontrollen)

RoadKing liker dette
  8. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,762
    Bonuspoeng:
    293
    Skal faktisk prøve på mandag. Da skal datter reise med barnebarn OSL-BOO, jeg skal prøve å få følge inn. Om det ikke går så har jeg en booking med LH som får meg gjennom. TWS.

RoadKing liker dette
  9. Bonsai

Bonsai Medlem

Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    53
    Reiste de på vanlig billett når de fylte 12, eller booket du fortsatt UM bilett?
    UM er jo frivillig fra man fyller 12, men reiser man på UM bilett så skal jo barnet følges av en voksen hele veien - hvor da naturligvis foreldrene følger de frem til boarding. Reiser man på vanlig ordinær billett så kan man heller ikke forvente UM håndtering.

Synes dette hørtes rart ut - men alle flyplasser har forskjellige regler. På min flyplass (samt en annen flyplass jeg har jobba ved) så er det oss på innsjekk som slipper inn i sikkerhetskontrollen - men igjen kun hvis det er UM reise.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,101
    Bonuspoeng:
    293
    Men, det er jo ikke nødvendigvis bare fordi man er UM at man trenger følge. Jeg fulgte i sin tid min gamle mor, hun reiste på ordinær billett.

11. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,762
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke UM etter at de fylte 12. De ville helst klare seg selv så syntes det var flaut å bli fulgt etter at de ble sånn 8-9år men vi ville jo gjerne følge.

Helt klart det er forskjellig praksis mellom flyplassene, jeg har fått konsekvent nei for å følge min gamle far inn på OSL de siste årene.

12. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,711
    Bonuspoeng:
    113
    Dette gjorde jeg også nå i julen. Fikk ledsagerbevis fra assistanse skranken på OSL, ingen problemer. Fikk at på til følge med hende inn i SAS loungen
    Assistanse - Praktisk informasjon - Avinor

RoadKing liker dette
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,101
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss. Det er stikk motsatt av min erfaring.

Wiolenze liker dette
  14. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,762
    Bonuspoeng:
    293
    Finnes det noe regelverk?

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,101
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil jeg tro. Spørsmålet er vel om det er slik at a) noen er mer firkantige eller b) noen er mer pragmatiske og fleksible.

16. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,762
    Bonuspoeng:
    293
    Klart svar på OSL i dag, kun de med billett som får være med inn, eller UM følge. Ikke følge rullestol inn heller er godgjent.

På godt trøndersk, de ble bra snørt når jeg hadde billett å ble med inn likevel:)

RoadKing liker dette
  17. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,711
    Bonuspoeng:
    113
    virker jo veldig rart når det står svart på hvit at det er mulig....
    Assistanse - Praktisk informasjon - Avinor

RoadKing liker dette

Del denne siden