Første gang i Lufthansa First

Tråd i 'Reisebrev' startet av sunshine, 13. jan 2019.

  1. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,670
    Bonuspoeng:
    93
    Hva gjør man når en kompis har CT som går ut og kona hans har masse poeng? Jo, man tilbyr seg å være reiseleder for en kjapp tur i First.

    Bakgrunn for turen var rett å slett å finne en tur i F og helst med Lufthansa. Lille nyttårsaften var hele gjengen samlet og når jeg hørte at kompisen min si "jeg tror jeg lar CT`n min gå ut" trodde jeg ikke mine egne ører. Var kjapp på avtrekkeren og fortalte om det nye Family Sharing til SAS og vipps var damene enige at vi herrer kunne ta oss en tur. Kona til kompisen er gravid og går dermed inn i en periode med ekstremt lite reising og da så vi en mulighet for oss gutta å ta oss en tur. Eneste haken var at både jeg og han er litt opptatte og dermed blinka vi oss ut en helg hvor vi fant en åpning, møter ble flytta og jeg tok en feriedag.

    Planlegginga av turen var selvfølgelig ingen enkel sak, finne en tur på så kort tid og i tillegg komme oss hjem. Jeg hadde jobb søndagskveld etter denne turen, sånn at tidspresset ble desto hardere. Jeg fant en fin tur svg.cph-fra-iah-ewr-arn-svg, men flighten til ewr fant ikke Tallinn. Ny plan, hva med svg-cph-fra-hnd-nrt-cph-svg, men da var Tallinn stengt og selvfølgelig var noen av de billettene borte dagen etter. Vi ble enige om å prøve å finne en tur uansett, selv om det hadde blitt onsdagskveld og litt av håpet var borte. Men for en som ser sitt snitt til en tur i F, på andre sine poeng, så gir man ikke jobb. Og når torsdagen kom, fant jeg en del ledige i F over dammen. Så var det å sy sammen en liten tur hjem og til min store overraskelse fant jeg en tur vi syns var grei. Turen på CT ble Svg-Cph-Fra-Bos-Fra-Osl, F på vei over og C på resten. Og ja, det ble samme flyet på vei hjem også, mer om det seinere.

    Som tidligere nevnt var det torsdag og siden turen skulle starte i Stavanger, der kompisen bor, så ble det en noget stressende tur for meg til Stavanger. Hovedgrunnen for å komme seg til var for å komme seg til Frankfurt på torsdagen var å få noen timer i FCT på fredagen før flyet skulle gå. Kompisen kom seg gjennom til Tallinn 0923 og 0928 var billettene bestilt. Ulempen da var at jeg måtte rekke 1025 flyet fra Trondheim slik at jeg kom til Stavanger før 1555 flyet til køben. I og med at jeg var hjemme i Trondheim når billettene ble bestilt, var det bare å hive seg på mobilen og få bestilt billettene til SVG og kjøre til TRD. Rakk 1025 flyet til OSL og dermed var alt klart for turen.

    Ankom SVG og fant ut at nå kan vi slappe av og tok rett og slett turen til loungen i SVG for noe kjapt å spise og noe å drikke. Så kom maskina vi skulle fly med og dermed kunne turen begynne. Bildene er tatt med hver vår Iphone og derfor er det ikke optimal kvalitet, beklager det) IMG_3920.JPG

    Ble sete 1A og 1B på på denne flighten. Ikke noe spesielt å rapportere, polarbrød, Mikkeller og chips ble beholdningen. I køben gikk turen til loungen for litt mat og drikke, har man loungetilgang er det bare å bruke den.

    Neste flight var til Frankfurt og den gikk relativt bra for seg. Vi fikk hver vår kube med diverse greier oppi. Laks, potet og noe annet greier. Det hele ble skyldt ned med en Mikkeller.
    IMG_3922.JPG

    Ankomst Frankfurt ble en grei affære, ut av flyet og bort til First innsjekk for å få boarding kort til det gale som skal skje neste dag. Som tidligere nevnt ble dette en kjapp tur-retur, noe alle vi har fortalt dette til syns er håpløs bruk av tid. Dem og det. Eneste personene i First innsjekken var oss og vedkommende bak skranken syns det var rart at vi skulle tilbake med samme fly. Men de som flyr First gjør mye rart og vi traff den kategorien. 5 minutter senere sto vi å gliste med 3 boarding kort i First konvolutten. Deretter var det bare å finne bussen bort til Park Inn hvor vi skulle tilbringe natten. Ble en kjapp middag og litt drikke, må jo ha mat slik at man kan nyte FCT og First. Siden flyet til BOS gikk 1055 var det greit å stå opp tidlig for å få god utnyttelse av FCT. Så vi satte klokka på behagelige 0530.

    Dagen etter når klokkene ringte var vi trøtte som bare det, men fullt klare for en tur i First etter hvert. Tok bussen til terminalen og begynte på ferden bort til det hellige. Og ankomst FCT sto til forventningen. Ei hyggelig dame møtte oss med en gang vi kom opp gjennom heisen. Etter en kjapt kontroll av person og tilhørende kofferter var vi inne. Og siden vi ville ha en fin bil bort til flyet spurte ved damen om det var mulig. Svaret var " we only have Porsche, is that good enough?" Og for oss passa en Porsche utmerket. I loungen var vi 6 etter vår ankomst og dermed enkelt å finne seg plass. Og i og med at klokka var det den var så starta vi oppholdet med litt godt i glasset IMG_3930.JPG
    Deretter ble det litt frokost og mer godt i glasset. Holdt oss til Louis Roederer hele tiden på terminalen, med litt Voss vann for å ikke miste helt væskebalansen. Vår personlige assistent i terminalen gjorde en utmerket jobb med å holde glassene fulle. Stort pluss i boka på servicenivået, hadde ikke forventa noe annet, men når forventningene står i stil med servicen blir vi fornøyde. Når vi ankom terminalen fikk vi beskjed om at boarding kunne ble litt etter hva det stod på boardingkortet og det ble sant. 15-20 minutter etter at boarding skulle ha starta ble vi henta i ved stolene våre. Da hadde vi kost oss med champis i 4.5 timer og formen begynte å bli som den burde være på en CT tur, nemlig stigende. Så tok vi heisen ned og fikk scannet passa våre og vi var klare til å bli kjørt bort til flyet. Ble en fin fin Panamera 4, noe vi begge mente var passende. IMG_3933.JPG

    Ankomst i flyet var det ikke noe å si på. Vil herrene ha noe champagne mens vi står å venter på at boarding blir complete? Ja, hvorfor ikke, passer godt det nå ja. Nøttene kom også.
    IMG_3940.JPG

    Videre kom frøken purser og introduserte seg, noe resten av crewet i first hadde gjort når vi fikk chmapisen. Er det noe som helst dere trenger, skrik ut så kommer vi. Noe som stemte veldig bra når det var noe vi trengte. Deretter kom det pysj, tøfler og menyer. Ettersom vår maskin hadde litt rim på vingene, trengte den litt dei-ice. Noe vi ikke ble plaget nevneverdig av, da det ble tid til nok et glass med bobler. Siden vi skulle fly hjem med samme fly, så kom frøken purser til oss og spurte når vi måtte være i Boston. Hu hadde selvfølgelig sett at vi skulle hjem ganske fort og følte at vi måtte informeres om at vi ble litt seine ut fra Frankfurt. Men når vi sa at vi bare skulle inn i loungen i Boston også fly videre hjem var vi plutselig gale, kan virkelig ikke skjønne hvorfor hu mente det. Hva syns dere likesinnede? IMG_0796.JPG IMG_0797.JPG IMG_0798.JPG IMG_0803.JPG IMG_0804.JPG IMG_0805.JPG
    Det ble jo litt mat og drikke på turen.
    Kjapp amuse bouche
    IMG_3943.JPG
    IMG_0811.JPG
    Måtte jo ha kaviar med litt av alt. Kaviaren var grei og tilbehøret var godt, men vodkaen, Grey Goose, var ikke noe høydare. Deretter ble det noe laks på oss nordmenn, kompisen tok i tillegg den tunfisken og salaten. Jeg kjørte på med flyvertinna sin anbefaling av vin til laksen og da ble det en chardonnay. Jeg syns anbefalingen falt veldig godt i smak, kompisen kjørte på med en Riesling til forrett, samme gode resultat.
    IMG_3952.JPG
    Ble en liten sorbet som litt kos mellom måltidene og det var godt.
    IMG_3956.JPG
    Neste rett ble en biff som var stekt til perfeksjon og her tok jeg vinen som var "off the beaten track", vinen var god, men passet ikke like godt til biffen som den franske vinen som reisefølget tok. Men uansett hvilken vin vi tok så var det veldig gode viner som hevet måltidet.
    IMG_0816.JPG
    Så var det tid til avslutningen av måltidet hvor det da ble hele to desserter på meg, noe som virkelig ikke var feil.
    IMG_3961.JPG IMG_3963.JPG
    Etter at alle disse rettene var servert, er man rett og slett mett. Noe vi begge var. Men på en så kort flytur, tok det ikke lang tid før det var tid for mer mat. Mens jeg tok meg en liten pause med litt søvn, fant reisefølget en god hvitvin jeg visstnok måtte prøve når jeg våkna. Men mens jeg sov litt, sendte kompisen min en snap til våre frøkner hjemme i Norge med teksten av noe jeg sa i terminalen i Frankfurt "vi koser oss i first på vei til Boston også sover vi i biz hjem". Disse ordene måtte jeg tydeligvis bite i meg når jeg våkna. Men da var hvitvin når jeg våkna og videre ble det litt kaffe/baileys.
    Neste måltid ble en meget god Tom Kha Gai
    IMG_3976.JPG
    Ellers gikk turen veldig greit for seg. Landa vel sånn ca på rute i Boston og vi var klare til å måte immigrasjonen. De som var med til Austin i våres, mines kanskje at immigration officer ikke var videre imponert av stuntet vi gjorde da. Men de vi måtte på denne turen var faktisk mye vanskeligere denne gangen. De mente at dette kunne ikke stemme, at vi bare skulle snu på flyplassen. Og kompisen min var først ute, og da ble officeren ekstremt på bakbeina med tanke på å gi han stempel. Min officer var litt enklere, men han trengte virkelig overtalelse av meg for å forstå hva i svarte det var vi gjorde. Men siden jeg forklarte at vi var på tur for å bruke poeng, så var det enklere. Reisefølget mitt sin officer ringte min og spurte "can you verify these guys story" og han svarte ja. Og dermed var vi gjennom. Så var det bare å gå til business loungen i Boston. Nå begynte formen vår å bli kraftig nedadgående og vi måtte gjøre noe for å prøve å redde formen litt. Det ble selvfølgelig litt mer drikke og litt mer mat. Fant gode plasser i loungen hvor vi så rett ned på maskinen vi skulle reise med igjen. IMG_3980.JPG
     
  2. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,670
    Bonuspoeng:
    93
    Så var det på tide med å komme seg inn i flyet igjen, slik at vi kunne begynne med turen hjemover. Og jeg kan ikke få understreka nok hvor nedtur det var med Lufthansa biz på veien hjem. Maten var ikke like god, vinene var ikke like god og servicen føltes veldig langt unna det vi hadde hatt noen timer tidligere. Setet var heller ikke noe å sammenligne med. Turen hjem var heller ingen høydare når det kom til formen vår. Vi spiste maten og drakk litt rødvin før vi prøvde å sove litt. Det ble ikke spesielt mye søvn, men vi prøvde i det minste. Vi kom da fram til Frankfurt og gikk bort til gaten som skulle ta oss til Oslo. På denne flighten ble det litt søvn etter at frokosten var spist opp.

    Når vi kom til Gardermoen møtte vi kona til reisefølget og det tok ikke lange tiden før hu kommenterte at vi var slitne. Noe vi helt klart var. Men så kom spørsmålet om turen var verdt det, og den var helt klart det. Selv om vi var ekstremt slitne når vi var på Gardermoen.

    Så var det bare å bestille fly over til Stavanger for å avlevere reisefølget og kommet seg hjem til barteby. Jeg hadde helt glemt at det var Idrettsgalaen i Stavanger den lørdagen vi kom hjem, men vi fikk da de to siste plassene på det flyet. Noen goder må vi som jobber i flybransjen ha. Vi kom oss til Stavanger i eco og da skjønte vi hvor ekstremt godt vi hadde hatt det i First på turen. Så var det bare å hoppe på flyet hjem til Trondheim og fortsette helga. Det ble nesten personlig rekord i antall kilometer på kortest mulig tid, men fra jeg dro hjemmefra til jeg var hjemme igjen tok det 54 timer. De fleste kolleagaer, venner og familie mener jeg er gal, som reiser så langt for å bare reise, men veldig gøy å få erfare First for første gang. Det blir flere kan jeg love dere.

    Så en liten konklusjon. Lufthansa leverer varene til de grader og de gjør alt de kan for at servicen i alle led skal være helt i toppen. Kan virkelig ikke sette fingeren min på noe som kunne vært bedre, men har ikke veldig mye sammenligningsgrunnlag. Maten på First var veldig god og vinene de serverte var av høy kvalitet. Ellers var det stor stas å bli kjørt helt til flyet i Frankfurt. Så med andre ord, dette frister til gjentakelse så til de grader.
     
    Flosshatt, Bolle, petterel and 40 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig :)
     
  4. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    492
    Likes mottatt:
    3,806
    Bonuspoeng:
    93
    A340-600 er virkelig et fint fly.

    Et lite spørsmål som sikkert ikke gir mening: Har man tilgang til FCT dersom man flyr til BOS tidlig på morningen, og flyr hjem i biz på samme flyet og lander samme dagen? Nå er hjernen litt på styr, så vet ikke om det er mulig i det hele tatt jeg..
     
  5. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,670
    Bonuspoeng:
    93
    Usikker på det, men man lander dagen etter. Landa rundt kl 0530 på lørdagsmorran. Så tviler egentlig.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Suverent :)
     
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    :D:D:D inspirasjons kilde nok engang for LH
     
  8. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Herlig reisebrev! :)

    Vedr galskap: Jeg og ei venninne reiste for noen år siden Europa rundt for å se favoritt-teaterstykket vårt, ofte på språk vi ikke behersker. Det ble også omtalt som galskap, eller enda verre: At dere gidder. :rolleyes:
     

Del denne siden