Første gang jeg flyr

Tråd i 'Reisemål' startet av Rubz98, 04. juni 2024.

1. Rubz98

Rubz98 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Så jeg har bestilt Reise fra Flesland - Manila
    Jeg flyr først fra Flesland - København med SAS, så flyr jeg fra København til Beijing med Air China så til Manila Med Air China.
    Jeg lurer på vil bagasjen komme hele veien til Manila? Må jeg ha visum når jeg mellomlander i Kina i 9 timer? Hvordan evt får jeg dette? Jeg er helt lost..

Bookingen er bestilt med: Go to gate..

ArthurDent and Wiolenze like this.
  2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,858
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet skal bagasjen kunne sjekkes inn for hele reisen. Du vil uansett se det på Flesland om den er tagget til MNL eller CPH.
    For transit trenger ikke norske statsborgere visum, du vil ikke engang trenge å gå ut av flyplassen i Beijing om du ikke har planer om å dra inn til byen. Transit i Beijing er veldig beleilig.

En ting å merke seg er om reisen din er bestilt som en gjennomgående reise. Det finner du ut ved å gå på SAS.no, mine bestillinger og så legge inn bookingreferanse. Kommer hele reiseruten opp er du i trygge hender. Vises kun feks BGO-CPH er den booket som to reiser og du har selv ansvar for at du når flyene videre.

ArthurDent and Rubz98 like this.
  3. Rubz98

Rubz98 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for hjelp! Er det å sånn at jeg må gjennom sikkerhetskontroll på alle flyplasser? Eller er det godt nok med den første? Beklager dumme spørsmål

ArthurDent liker dette
  4. Rohass

Rohass Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.airchina.com.cn/en/info/zzdbj/transithome_en/transithome_en.shtml

Må vel gjennom transit visa desken i Kina & fylle ut et transit skjema etc der. før du går tilbake gjennom security. Så lenge du har gjennomgående billett så skal jo bagasje gå gjennom men dette kan du bekrefte på bagasje tag avreise

ArthurDent liker dette
  5. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,858
    Bonuspoeng:
    113

Da jeg hadde transit på PEK i julen var jeg airside hele tiden og trengte ikke noe dokumentasjon utover pass og boardinkort for å komme meg ned i avgangshallen igjen for neste flight. Det var med Air China SVG-CPH-PEK-ICN (bagasjen var for øvrig sjekket inn for hele reisen). Transitvisa er kun om du skal ut av flyplassen.

Når du går av flyet er du i etasjen over avgangshallen. Bare følg skiltingen til 'connecting flights', som er forholdsvis kort å gå. Når du så har kommet gjennom sikkerhetskontrollen går du ned trappen så er du i avgangshallen. Dette er en av de mest smidige transitene du kan ha om du sammenligner med feks IST, LHR, FRA og så videre.

Så lenge du har gjennomgående billett får du boardingkort for alle flightene ved innsjekk på Flesland. Da trenger du ikke å 'gå ut' av flyplassen for å sjekke inn på nytt. På CPH (København) må du ikke gjennom ny sikkerhetskontroll, men det må du på PEK (Beijing). Sikkerhetskontrollen på PEK fungerer på samme vis som på Flesland.

Tips for innreiseregler er UDs sider. Jeg pleier bare å google 'UD reiseråd [land]' så får du den offisielle informasjonen. Flyselskapene har også orden i sysaken på hva som kreves for den reisende.

https://www.regjeringen.no/no/tema/...formasjon/velg-land/reiseinfo_kina/id2414833/

Merk at det som gjelder visumfri transitt er om du har tenkte å oppholde deg i landet, ikke hvis du bare skal videre med nytt fly og ikke har tenkt deg ut fra flyplassen.

https://www.regjeringen.no/no/tema/...on/velg-land/reiseinfo_filippinene/id2416248/

Merk at til Fillippinene må du huske å fylle inn eTravel-skjemaet det refereres til.

ArthurDent liker dette
  6. Rubz98

Rubz98 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen hjertelig takk for all hjelp!

ArthurDent liker dette

Del denne siden