Første reisebrev: Jakten på VM-anda

Tråd i 'Reisebrev' startet av Shyneno, 19. juni 2018.

  1. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har skjelden tid/ork til å lage reisebrev, men denne gangen skal jeg prøve å få trykket ut noe!
    Fasinerende hvor mange bra reisebrev det finnes på forumet, spesielt @Stuttfeiten, @yukho og i det siste @Gullars har vært artig lesing!

    Orginalt var turen bare enda en HKG tur, forskjellen denne gangen var Swiss sitt F tilbud fra ATH, eller med andre ord - min nittende hongkong tur.

    Returen går innom MUC med Lufthansas A380 der jeg forhåpentligvis får tak i VM-anda!
    ---

    Begynte med posisjonering fra OSL med Norwegian, stappfullt fly - såvidt jeg kunne se var det 1 sete ledig... og det var utrolig nok sidenav meg på nødutgang med masse plass - skjønner egentlig ikke helt hvordan jeg i det hele tatt fikk velge dette setet da jeg er vanlig lowfare+, skal ikke disse koste ekstra? Følge meg jo som EBD! :)

    Sidemannen som satt mot vindu hadde glemt ladekabel (usb-c) så jeg ga ham min og var fornøyd med litt bedre karma, ble litt slitsomt når det kom folk og ville bytte sete med meg for å få mer plass/sitte sammen osv - men jeg taklet presset og forklarte dem at på en flight på 4 timer syns jeg var det greit å sitte der jeg satt pga plassen..

    Det ble en natt på Sofitel på flyplassen (bra hotell men svindyrt iforhold til hva du får)

    Neste dag var det tid for første flight fra ATH til ZRH for å teste F lounger!
    Jeg ble veldig overrasket over Lufthansa loungen på ATH, utrolig mye bedre matutvalg og kvalitet enn hva jeg hadde trodd i mine villeste fantasier.

    [​IMG]
    Rad 1 for meg selv, flighten var helt ok.. tilsvarende Lufthansa.
    [​IMG]
    Fotball VM, for en gangs skyld skal jeg prøve å få sett noen kamper også... har vel ikke sett vm kamper siden 98/02 - Ballene var forresten ganske gode!
    [​IMG]
    Virkemiddel?

    Før avreise leste jeg meg opp på loungene i ZRH og hvordan jeg skulle gå frem for å få mest mulig ut av opplevelsen (OMAAT)
    Neste post blir fra ZRH og loungene + flights til HKG.
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]
    Da jeg landet på ZRH var det et godt stykke å gå men kom omsider frem til first class loungen innenfor schengen (A Loungen)

    Dette er jo ikke den beste loungen men hadde fått nyss om at man kunne bli kjørt til loungen ved E-gates.
    [​IMG]
    Startet ferden med en dusj i A-loungen, spurte deretter om kjøring til E og dette var ikke noe problem, jeg satt vel rundt 10 minutter og ventet før jeg ble hentet.
    [​IMG]
    Førsteklasseloungen på toppen av Terminal E var meget flott.. i samme liga som Lufthansas FCT, men jeg legger vekt på badekar og derfor holder jeg fortsatt FCT over. En av de spesielle godene i denne loungen er deres "day rooms", eller rest rooms eller hva du vil kalle det som i realiteten er et eget hotellrom som du kan låne, med utsikt mot rullebanen!
    [​IMG]
    Tok meg en runde i loungen først, de har terasse med flott utsikt over rullebanen, men også mot selve flyplassen
    [​IMG] [​IMG]
    Det var tid for middag, men ga beskjed at jeg ønsket å låne day room før jeg startet så alt var klart etter middagen.. Ble Burger denne gangen som var meget bra!
    [​IMG]
    Så var det dags! Helt konge - jeg landet på ZRH rundt 16 og flyet til HKG gikk ikke før rundt 23 så hadde god tid og det ble over 4 timer søvn! :)
    [​IMG] [​IMG]
    Flere skal glede seg til å oppleve denne loungen nå som endel har kastet seg på tilbudene fra OSL med Swiss!

    Neste post blir flighten til HKG, i Hong Kong bor jeg på Sheraton for å vippe over på Platinum hos SPG.
     
    SAJblue, DanH, geddi and 27 others like this.
  3. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]
    Jeg må si at Swiss sitt onboard produkt er helt overlegent Lufthansa. Hvis man reiser 2 har man feks mulighet til og spise sammen, da det er en benk som med belte og alt som kan brukes som sete (ikke lov på LH, men går på feks CX). Servicen ellers er helt likt som Lufthansa F.
    [​IMG]
    Største skjermen jeg har sett på en stund og det tekniske virker up to date (i forhold til de fleste andre flyselskaper som har mye uggabugga)
    [​IMG]
    Både Swiss og Lufthansa tar betalt for Wi-Fi men har i det senere begynt å gi ut vouchere til F pax. Hos Lufthansa fungerer dette veldig bra og du har Wi-Fi hele turen, men hos Swiss får du bare 50MB (som forsvinner veldig fort nesten uansett hva du foretar deg) Flyturen skulle vare 12 timer.. det tok meg 2 timer og bruke opp voucheren, jeg spurte om å få en ny voucher men dette var visst ikke helt greit.. motvillig fikk jeg en til av purser, men jeg gadd ikke spørre om enda en når denne gikk ut 2 timer senere :) Blir fort dyrt, men det bryr kanskje ikke vanlige F pax seg om?
    [​IMG] [​IMG]
    En helt nydelig biff til middag, med det fancy tilbehøret.... Coca-Cola Zero.
    Jeg prøver å like Champagne, men syns feks Cristal smaker hest og den beste "Champagnen" jeg har smakt kostet meg 49kr på svinesund.. Dog ber jeg alltid om Champagne når jeg får spørsmål om det ved boarding og i loungene i håp om at dette er noe jeg kommer til og nyte i fremtiden!
    [​IMG]
    Vi var 4-5 stykker i kabinen på denne flighten og jeg satt på 2K, alle de andre satt mot den andre midtgangen så jeg hadde mye plass og fikk egen seng mot midten av flyet.
    [​IMG]
    Vanskelig å se på bildet, men ruta ble meget rar... og må jo ha blitt ekstremt mye lenger enn man hadde trengt å fly? Det var ellers en meget turbulent tur og jeg klarte ikke sove noe særlig.
    [​IMG]
    Boing 777-300ER som tok oss til HKG, lenge siden sist jeg flydde 777, har blitt mye 747 i det siste, men favoritten er nok fortsatt 380.

    Jeg prøver å ranke de forskjellige førsteklassene jeg har prøvd og sliter med å skille Swiss og LH... Swiss er overlegen i lufta, men LH vinner på bakken (kanskje mye pga badekaret som jeg setter så pris på?) Jeg velger å rangere Swiss på plassen over Lufthansa.

    Jeg rangerer også loungene jeg har besøkt og Swiss sin First class lounge kommer på 3.plass, slått av LH FCT og Cathay sine lounger i HKG.

    Jeg kommer ikke til å poste noe fra HK, men bor på Sheraton for å få ordnet Platinum status hos SPG før de merger programmet i August.

    Neste post blir hjemreisen som starter 25.juni!
     
    SAJblue, DanH, geddi and 18 others like this.
  4. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
  5. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,106
    Likes mottatt:
    14,444
    Bonuspoeng:
    293
    Knallbra reisebrev!
    Gleder meg ikke noe mindre til Swiss F til HKG i november nå...
     
    LN-FHU and Shyneno like this.
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    Endelig fremme i loungen i muc og verden min går i oppløsning! Det er tomt for ender!!
     
    DanH, geddi, Robert H and 2 others like this.
  7. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke bra. Håper det ikke er samme situasjon i FRA på lørdag.
     
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Vært i begge loungene? De hadde i loungen ved K-L gates nylig.

    5748B523-184B-4126-B293-20CF7A525ED7.jpeg
     
    Adrian E, DanH, geddi and 5 others like this.
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Opplevde det samme i mai. Dette er grunn alene for å unngå MUC på F tur med LH:p
     
    geddi, stakar and Shyneno like this.
  10. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    Samme lounge jeg var i... men det får en lykkelig slutt
     
  11. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Flyr innom loungen i FRA på fredag. Satser hardt på ender der!
     
  12. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    Bare den svarte når jeg var der for en uke siden :(
     
  13. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Hei @CrotchRocket Hvilket kamera har du brukt her?
     
  14. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    iPhone X

    Mange ender i FCT i dag. En litt annen VM-edition enn på vei ut.

    105551D3-9128-44E9-9E08-DD2FF3D6C076.jpeg
     
    DanH, geddi, FFlyer and 5 others like this.
  15. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,305
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk ombooket datterens Lifemilesbillett LAX-OSL fra C til F i går med kortest mulig margin (avreise om 1,5 time), og med klar melding om at hun skal jobbe hardt for å skaffe soccer-duckie(s)... :D
     
    Travellingalf and CrotchRocket like this.
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    Da var det hjem igjen...

    Vanligvis har jeg tatt SAS hjem fra HKG og derfor aldri hatt noe særlig med tid på flyplassene.. denne gangen (første gang med første klasse star) gikk ikke flyet før klokken 23:05 (endte med å fly rundt 23:50)

    Jeg fant ut at de hadde IMAX kino på flyplassen og klokken 17:00 så vi Jurassic World Fallen Kingdom
    [​IMG] [​IMG]


    Hadde allerede levert bagasjen på Kowloon station så jeg slapp og drasse på det, men endte opp med å bytte litt på flybilletten så måtte innom check-in desken alikevel.

    20180624_210751.jpg

    Gikk først innom SQ sin Krisflyer Lounge.. de har en egen First Class del.. gikk rett inn - ingen spørsmål eller ingen som sjekket noe billett.. kanskje et tips for de som har lyst til å prøve seg?

    20180624_211915.jpg

    Det skal sies at denne loungen var en megaskuffelse.. ingenting av maten var spiselig, selv om mye av maten så veldig god ut.

    20180624_211546.jpg
    20180624_213708.jpg
    Jeg hadde fått voucher av Lufthansa til "shuttle" til hvor jeg ønsket og jeg valgte United First Lounge (Thai First class lounge del er jo bare et lite rom uten noe som helst)

    20180624_214347.jpg 20180624_214433.jpg 20180624_220748.jpg

    Jeg må si at jeg ble ekstremt overrasket over hvor bra denne loungen faktisk var. Nå skal det sies at jeg var helt alene, men alikevel.. bra meny med god mat osv

    Endelig boarding fra gate 212 (satelitt-terminalen)
    Første gang jeg blir med toget til siste stopp!

    20180625_000945.jpg

    Tok lang tid før vi kom oss avgårde og helt ekstremt med turbulens på vei opp gjennom skyene.. Vår mannlige flyvertinne fikk panikk underveis og kastet seg ned i en førsteklassestol som gjorde stemningen litt rar. (muligens noe av det værre jeg har vært med på når det kommer til turbulens). Mye tordenvær og regn rundt Hong Kong som gjør det slitsomt og fly :)

    20180625_014823.jpg

    Litt live VM på flyet!

    Da jeg endelig landet i MUC var det rett til First Class Lounge og jakten nærmer å bli oppfylt!

    Siden vi er så tidlig er det ingen kø og jeg gir beskjed til do-dama at jeg ønsker et bad.. ho gir meg et rom med kun dusj.. jeg forklarer ho at jeg ønsker et bad.. får til slutt badekaret.



    Jeg har allerede sniffet rundt henne etter ender, så ingenting men tenkte at det sikkert står en ved badekaret som det pleier i FCT.. titter inn og ser at det ikke er duft av ender her heller.. jeg går tilbake til dama (som ikke kunne engelsk), det jeg egentlig ønsker nå er jo en and, men jeg maskerer det med å spørre om en tannbørste.. så kommer nådestøtet: Jeg spørr om jeg kan få en and.

    Jeg holder pusten...

    No, no no no, no
    nothing here sier ho

    Hele verden min oppløses og jeg trasker tilbake til badekaret (som forresten var et helvete og få bra! switcha fra kaldt til varmt vann som det ønsket osv)

    Trist lå jeg der og slappet av rundt en time og la en plan...

    Etter badet som var skuffende iforhold til FCT, gikk jeg til concierge og spurte om det var mulig få en and, jeg la også til at det var en av grunnene til at jeg hadde valgt MUC istedenfor FRA denne dagen. Ho sa det tomt, men ho skulle ta en runde og se om ho kunne finne noe... Jeg regner selvfølgelig med at jeg skulle forbli andløs på denne turen, men plutselig kom ho tilbake med en and! Det var julaften og bursdag samtidig!

    20180625_143540.jpg

    Jakten på VM-anda: Success!
     
    Misterix, Kvalvaag, OttoL and 23 others like this.
  17. Oddvar

    Oddvar Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg skjønner ikke helt at det går an å gå tom for ender støtt og stadig ? Har de ikke en "vanlig" standard and de kan gi bort i det minste?

    Mye nyrike kineserer som skal ha flere, eller er det mange av oss bonus reisende som kommer som en overraskelse?

    Flott reisebrev forresten :)
     
  18. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen ny Siegerflieger, nei.

    79D6E52D-2F85-4BC8-9BF3-8ADF4AAF8D7F.jpeg
     
    Adrian E, MilageRune, Shyneno and 2 others like this.
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra du fikk tak i VM-anda til slutt, selv om Tysklands VM endte i dag... blir kanskje ikke mye VM ender fremover nå som die Mannschaft er på vei hjem:eek:
     
    Shyneno liker dette
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en trend at reiser man via MUC er man ikke garantert and. Reiste OSL MUC MEX i mai. Helt tomt for ender... no no no no ducks before June....
     
    Shyneno liker dette

Del denne siden