Denne uken skal jeg fly med Lufthansa i first for første gang. Reisen går til HND og jeg booket reisen med CT og poeng. Jeg har noen spørsmål som noen her sikkert vet svaret på. Vil man "automatisk" bli hentet med bil hvis man får en remote stand når man ankommer FRA? Eller må man bestille dette? Blir man kjørt til flyet for avgang kun fra FCT eller gjelder det FCL også? Hvordan er FCL sammenlignet med FCT? Jeg liker nemlig å se på flyene utenfor når jeg slapper av i loungen, men utsikten fra FCT ser ikke helt ut til å tilfredstille dette. Innspill? Andre ting man burde tenke på for å maxe opplevelsen? Har ca 5 timer på FRA.
- Bil kommer av seg sjølv om det blir bussgate Står en kar der med skilt og navn og venter - Fra min erfaring er det kun i fra FCT du blir kjørt til flyet i fra FCL "må" en gå til flyet - Etter 2flasker champis, 2 bad og 7 badeender har du gløymd utsikten fra FCT uansett , har ikkje prøvd F loungene på Frankfurt, men eg ser for meg du vil stortrives uansett utsikt - NB ! Skal du inn på FCT må du antagelig ut og gå forbi taxigjengen for å så gå igjennom sikkerhetskontrollen på FCT, heilt kurrant og finne fram...
Jeg har ikke prøvd FCL, men det er ett eller annet med følelsen at det er en egen terminal.... Ikke minst det å bli kjørt ut til flyet. Husker første gang, da ble jeg og junior kjørt i en Cayenne til 747-8 maskinen, sjåføren ledet oss opp til flyet og "brøytet veg" gjennom køen til de bakre gemakker. Ubetalelig.... Såvidt jeg har oppfattet er det kun fra FCT du blir kjørt ut til flyet. Enig med @Kvalvaag, etter en stund glemmer du den utsikten likevel. Det viktigste tipset: Husk å få med deg badeand
FCT er et «must» i min bok, men med fem timer i Frankfurt rekker du også en sving innom FCL. Ved ankomst på vanlig gate vil du sannsynligvis passere inngangen til FCL A på vei ut til FCT, blir det derimot fjernparking ville jeg ikke tatt meg bryet.
Jeg er heldig nok at jeg faktisk har flydd en del ganger med LH F... Uansett, jeg vil si at hvis det er første gang så er det bare å ta turen til FCT, spesielt hvis du har et par timer i FRA. Har du vært på FCT før, og spesielt har under et par timer på FRA ha hatt jeg ikke tatt meg bryet. Da hadde jeg heller gått til FCL ved B-gates. Du blir kjørt til flyet fra FCL hvis avgangen er fra en annen del av terminalen. Så hvis du er ved B-gates, og flyet går fra Z eller C gates blir du kjørt. Går flyet fra B blir du ikke kjørt. Edit: Bare for å presisere... Alle fasiliteter du finner i FCT finnes også i FCL.
Takk for mange svar! Har sett at HND flighten ofte går fra Z gates...men jeg stikker nok en tur til FCT og FCL ved B gates, må jo samle noen gakk gakker. Det skal i hvert fall nytes!
Du har rett, den er enda ikke åpnet etter covid. FCL i A er åpen. Da blir man kjørt til flyet hvis man har avreise fra B eller C.
Jeg har bare fløyet F en gang, men gå nå for å få hele opplevelsen ved å gå til FCT istedenfor FCL. Det kan du heller prøve neste gang! Lykke til og kos deg på tur! Husk å ta med melkesjokolade til crew, det setter de pris på.
Hva har jeg tilgang til? SVG - FRA LH C - Har 2,5t på FRA (Har jeg tilgang til FCT eller FCL?) FRA - MUC LH C - Ankommer MUC 18:10 (Har jeg tilgang til FCL ved ankomst?) Layover til neste dag MUC - JFK LH F - Avgang 12:25
Du har kun tilgang til FCL/FCT om du flyr videre med F samme dag som du kommer inn, eller flyr videre med LH-gruppen om du kom inn med F samme dag. Du har ikke tilgang til FCT/FCL siden du flyr dagen etter. Det skader ikke å spørre, men forbered deg på et nei.
Utsikten fra FCL på FRA var til 747-800 når jeg spiste frokost og vred hodet til høyre. Dog dekket av en tv noe lenestoler og gardiner. Men den er fin nok. Jeg jobber aktivt med å kunne sammenlikne med FCT. Med 5 timer i FRA hadde jeg absolutt gått til FCT. Eventuelt gått innom FCL på veien om du må gå. Jeg hadde nesten gått ut jeg, bare for å få lov til å sjekke inn, om det da ikke blir remote og bil inn til lounge.