Førstehjelp for fly-fersking

Tråd i 'Bonushjelp' startet av TMan, 24. mai 2019.

  1. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hei alle sammen!

    Jeg er en ny-smittet bonusjeger, med blodferskt EB MC (kom i går) og enda ferskere trumf kort (ikke kommet enda..). På veien hit har jeg vært innom online marketing, aksjehandel, poker, kryptovaluta, matched betting og stort sett alle andre "schemes" man kan tenke seg. Nå gleder jeg meg til å kaste meg over bonusjakten, og jeg kan bare ikke fatte og begripe at mitt eurobonus kort nå feirer 20 år i høst, 20 år i mørket, med poeng som stort sett har flakset avgårde etter hvert som de har blitt foreldet. Nåvel, nå skal det bli andre boller!

    Oppsettet mitt tror jeg blir ganske standard:
    • handler all mat på Kiwi, viser først trumf og betaler deretter med EB MC
    • fyller på Shell med Shell MC (og skal sveipe trumf først om det går)
    • følger med på trippel trumf
    • kjøper ellers alt annet med EB MC (men passer på å flytte penger slik at jeg klarer å betale..:)
    • netthandel med Viatrumf
    • alle reiser framover gjøres enten for å spare opp poeng (f.eks gjennom viatrumf/expedia) eller å bruke poeng (poengreise)
    • betaler regninger med payr
    • oppretter family sharing konto på SAS

    På sikt vurderer jeg også Amex Elite, revolut, curve m.m, men får lære meg å krabbe før jeg går.

    Nå har jeg trålet forumene og internett forøvrig, og tror jeg begynner å få en viss oversikt over grunnkunnskapen. Jeg tror det skal gå ganske greit å spare opp ekstrapoeng, men grunnpoeng er det litt verre med, da jeg vanligvis flyr ganske lite. Jeg har likevel karret meg til 6 flights i inneværende periode, og mangler da 4 på sølv, noe jeg tror jeg skal klare uten at jeg vet om jeg har så mye igjen for det. Jeg lurer da på:

    1. Min kvalifiserende periode slutter 31 Aug i år. Betyr det at om jeg får til 4 flygninger til, så har jeg sølv i neste periode, eller bare fram til perioden utløper?
    2. Starter jeg så på null i neste periode ift. å evt. bygge meg opp mot gull?
    3. I sommer skal jeg fly KSU-OSL-MUC-BKK. Dette er en tur jeg har booket på Momondo, og dermed ikke har lagt inn noe bonuskort på. Kan jeg da dra bonuskortet ved innsjekk, og få 3 legs opp mot sølvstatus? Flyr med SAS og LH. Tilbake er det Austrian som ikke er Star Alliance, men kan vel fortsatt få 1 leg OSL-KSU om jeg husker å dra bonuskortet, eller kan jeg registrere turen på sas og få poeng selv om den ikke er bestilt der?

    Jeg lurer også på noen nyanser i forhold til hvordan det er lurt å bruke poeng. Mitt endelige mål er å kunne ta med familien på 4 på så mange reiser som mulig, helst på business eller plus. Er det da generelt sett lurest å:

    4.Spare opp nødvendige poeng og booke den reisen man ønsker med poeng, punktum?
    5.Kjøpe reisen med Go og bruke fly premium til oppgradering?
    5a) Gir dette poengopptjening?
    6.Kjøpe reisen med Go/Plus og legge inn bud på oppgradering til plus/business?
    6a) Gir dette poengopptjening)
    7.Kjøpe reisen med poeng+penger i den klasse man ønsker?
    7a) Gir dette poengopptjening)

    Siden jeg flyr relativt lite, virker det enkleste å fokusere på ekstrapoeng. EBG kunne fristet i forhold til lounge-tilgang. Å kjøre en form for oppdeling/oppgradering, dvs. bruke faktiske penger på billetten gir kanskje mest mening om jeg flyr alene fordi jeg da får mest igjen for pengene i form av statusbygging? F.eks:

    8: Om jeg booker en langdistanseflyging f.eks til Tokyo som en MR, fordi jeg mangler grunnpoeng til EBG. Får jeg da like mye grunnpoeng om jeg kjøper billetten med poeng+penger kontra om jeg kjøper kun med penger? Altså kan man på en måte "veksle inn" ekstrapoeng for grunnpoeng?

    Dette ble et langt innlegg, men om noen tar seg bryet med å øse av sin kunnskap og erfaring blir jeg veldig glad! Happy hunting! :)
     
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Velkommen til galskapen :)
    1. Blir du sølv i din inneværende periode gjelder den da ut neste periode (aug-20)
    2. Ja
    3. Du får poeng/legs uavhengig hvor du booker, men ved irregularitet (streik etc.) er det fordel å ha kjøpt direkte. Får du deg Amex får du også 30 EB pr.100 kr ved kjøp hos SAS. Du kan legge til EB-nr på din bestående booking nå, så slipper du å dra kortet hver gang.
    4. De fleste her inne samler poengene til bruk på langdistanse (Biz eller First) for å få max ut av de. Skal du bli storjeger anbefales SAS Amex platinum el. elite for å få CT (to billetter til poengprisen av en med Star alliance. (Elite gir deg automatisk 20000 statuspoeng og dermed sølvstatus. Har du SAS MC Premium får du 12000 statuspoeng til, og da mangler du bare 13000 poeng på EB Gold....)
    5 a) Fly plus for Go gjelder kun ved kjøp av bonusreiser!
    6 a) Ja dersom budet er lagt inn på forhånd og godkjent av SAS. Oppgradering i gate på flyplass gir ikke økt poengopptjening mener jeg.
    7 a) Ja
    8. Jeg mener ja (snev av usikker). Er man nær neste nivå er det også mulig å kjøpe grunnpoeng av SAS, men det er dyrt. Se heller punkt 4. ovenfor. Ellers finnes det mange innlegg på forumet om MR med poeng vs. pris. Mye å lese her..

    Lykke til!
     
    Gullars liker dette
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til forumet og som nysmittet bonusjeger. Jeg synes du har opparbeidet deg en imponerende kunnskap om strategier for akkumulering av bonuspoeng allerede så det er en god start :)

    Til de konkrete spørsmålene dine:
    1. Fra du kvalifiserer og ut neste periode (+ graceperiode). I praksis beholder du status ut november 2020.
    2. Ja
    3. Ja du kan registrere bonuskort ved innsjekk. Husk at du får flights bare når du flyr med SAS, mens reiser med resten av Star Alliance (gjerne forkortet til *A) gir poeng. Austrian er en del av Lufthansa group og således medlem av *A så du får poeng for de flightene også.
    4. Det spørs jo hvor mange poeng du klarer å samle. De aller fleste har vel en kombo av betalte turer og bonusturer. Husk å registrere alle familiemedlemmene som Eurobonus medlemmer slik at de får poeng på reisene sine, som dere samler i en pool.
    5. Flypremium er bare for bonusreiser. Du kjøper en Plus/Business reise men betaler bare for Go. Det er altså ikke mulig å oppgradere med flypremium, det er noe du kjøper i utgangspunktet.
    6. Husk at du ikke er garantert oppgradering og det er i alle fall krevende å få oppgradert 4 samtidig (men jeg har sett noen har klart det også)
    6.a Ja Du tjener poeng som den klassen du oppgraderer til
    7. Vær klar over at poengprisen her er ganske høy
    7.a Ja
    8. Ja

    Edit: Ser @Storbaba akkurat var før meg her, men heldigvis har vi noenlunde de samme svarene :cool:
     
    Storbaba liker dette
  4. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Takk til begge for gode svar!
    Ser at jeg bommet på FlyPremium, det er selvsagt en bonusreise. Men i og med at man betaler kun for Go men kan fly plus/business (ut fra nivå ser jeg, så det er jo også en motivasjon for gold), så kan jo dette fungere som en slags erstatning for CT for oss som ikke har Amex?

    Var også veldig oppklarende i forhold til min reise i sommer. Selv om jeg bare får to legs, skal jeg en tur til Oslo rett før kvalifiseringsperioden slutter, så da klarer jeg akkurat sølv. Vi får se om det gir mersmak til videre aspirasjoner :)

    Ellers ser det ut som jeg har skjønt ting sånn noenlunde. Skal grave videre i forumet, og så må man vel bare lære av egne erfaringer tenker jeg :)
     
    Storbaba liker dette
  5. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Det er snakk om Fly Premium-nivå, ikke EuroBonus-nivå. FP-nivået regnes ut fra hvor mange ekstrapoeng du har opptjent de siste 12 månedene fra dagens dato. Hvis du har opptjent mer enn 200 000 poeng er du på det høyeste nivået. Les mer her: https://saseurobonusmastercard.no/kortene/korttjeneste/fly-premium
     
    TMan liker dette
  6. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Tror hjernen min har nådd maks kapasitet for kunnskapsabsorbering, litt for mye å sette seg inn i her!

    Men dette er jo gledelige nyheter som gjør at jeg kan fokusere fullt ut på å samle ekstrapoeng. 200k burde være innen rekkevidde. Dermed kan jeg få til en fin tur med familien på business, og betale for go! Forutsatt at det finnes billetter da, har skjønt det kan være utfordrende...
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Litt usikker på om du ser forskjellen på å booke en pluss/bussiness billett og betale GO pris, og ikke motsatt. Ulempen med SASMc premium rabatten på long haul er veldig mye mindre tilgjengelige billetter. For deg med familie som ønsker seg 4 seter vil det i praksis si å booke en kombinasjon av + og C et år ut i forveien når billettene slippes, og håpe at det slippes flere billetter. SASMc rabatten gjelder også kun ombord hos SAS. Mens en CT, med riktig kredittkort gjelder for hele *A.
    Det er forøvrig en super rabatt, synes jeg, og det er flott å fly innenlands i + også. Noe jeg benytter meg en del av.

    Ellers ser jeg at du skriver at du ikke reiser så ofte, og at du ser for deg flest reiser med familie. Tenk over, og sett deg litt inn i statusfordelene. For en som flyr sjelden er statusen, særlig under Gull og oppover ikke så mye verdt. Hvis du flyr på +/C billetter uansett pga rabatter osv, vil du uansett ha samme tilgang til lounge osv.
    For meg, er det i hverdagen veldig lite verdi å være Diamant( som jeg har blitt fordi jeg har funnet for mange gode salg på long haul i *A), utover 3 ting. Rask tilgang på telefon når jeg trenger det. Og super service på telefon når noe har gått galt og et fly er blitt forsinket eller kansellert. Bedre opptjening av Eb poeng på kjøpte billetter. Og litt boost av budene mine på plusgrade når jeg har benyttet meg av det.
     
    TMan liker dette
  8. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis jeg får gull, kan jeg gi bort sølvkort umiddelbart?
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det må gå 3 mnd ut i neste opptjeningsperiode. Altså må grace perioden være over. Holder du status kan du da gi bort 1 kort hver 12 måned. For optimalisering for den som tar i mot, er det skrevet mye på div tråder her inne.
     
  10. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ja
    (men ikke ved rekvalifisering. Da må du vente til graceperioden er slutt før du får gi bort igjen)
     
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er riktig for prekvalifisering, men ikke første gang du opptjener (som jeg tolket spørsmålet som)
     
  12. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Er det bare meg eller er dette motstridene svar?

    Jeg har bare sølv nå, men jeg kunne jo alltid dratt til brazil for å spise litt biff og appelsiner for gulvstatus.

    Vil gi fruen mer bagasje på vei fra USA. Men kanskje det er billigere å betale for ekstra.
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis @Arvid2063 har erfaring så hør på ham. Jeg mente den muligheten forsvant samtidig som det ble slutt på 2 gullkort osv for Diamanter. Men det er absolutt mulig jeg tar feil når det gjelder en person som tjener opp til status første året selv.
     
  14. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at det kan se motstridende ut, men det er altså to forskjellige regler. Så det vil si:
    Dersom du ikke har gull fra før kan du gi bort sølvkort med en gang du kvalifiserer.
    Dersom du er gull fra før og kvalifiserer på nytt kan du ikke gi bort sølvkort før etter graceperioden (om du allerede har gitt bort et kort i foregående periode)
     
    drsyk, Sonictravel and KRS like this.
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bekrefte førstnevnte. Ble EBG i vår og ga bort sølvkort umiddelbart etterpå.
     
    Sonictravel liker dette
  16. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Hei! Koster det noe å endre til et annet reisetidspunkt med eurobonusbillett frem til 24t før avgang?
     
  17. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, dvs. så fremt det er tilgjengelig bonusbillett på det alternative avreisetidspunktet til samme poengpris. Det er ikke noe endringsgebyr iallefall.


    Snacky
     
  18. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Det var det jeg antok var regelen fremdeles. Likevel har kundeservice uttalt at det koster 150 kr pr. person.
     
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ringer du inn koster det penger. Ombooking på nett er gratis.
     
  20. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Det var selvsagt det jeg mente. Man ringer ikke flyselskapene under noen omstendighet hvis man ikke må ... o_O


    Snacky
     

Del denne siden