Førstereis til Japan med flyskrekk i bagasjen.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Anita, 30. juni 2023.

1. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er veldig glad i å lese reisebrev som legges ut og selv om jeg ikke er heeeelt komfortabel med det prøver jeg meg på et selv. Vi har reist mest i USA og Europa så det å planlegge tur til Japan synes jeg har vært litt vanskelig, men mye informasjon her på forumet i tillegg til enkelte grupper på FB har vi i det minste en liten plan.

En liten advarsel, jeg har en tendens å bruke litt for mye ironi, så er det noe som viker litt rart, les det med en ironisk stemme så kanskje det gir mer mening ;)

Dette er datterens reise, en gave til henne istedenfor konfirmasjon da hun valgte å avstå fra det. Først var det roadtrip til California som var planen, men så ombestemte hun seg og valget falt på Japan. (Heldigvis!) Hun har cøliaki og er veldig kresen i matveien så for dere matinteresserte så blir det mest street-food og loungemat. Kofferten er full av havregrøt, nudler og knekkebrød ;)

Turen var bestilt for sommeren 2022, men da ble jo alt kansellert. Jeg fikk minst 3 telefoner fra SAS hvor de hevdet at det eneste jeg kunne gjøre var å avbestille turen - jeg nektet. Mannen ringte tilbake til SAS (han har diamantstatus) og da fikk vi beskjed om at vi kunne få ny tur når det åpnet igjen. Og slik "danset" vi noen ganger før alt ordnet seg.

Turen min starter i morgen tidlig med "Buss for fly" fra Oslo til Kastrup. Mann og datter tar fly dagen etter og så møtes vi i loungen til frokost, før vi legger ut på vår lengste flytur noen sinne.

Planen er å hente ut togpass og sende noe av baggasjen til hotellet Tokyo, før vi tar toget til Hiroshima hvor vi har tre netter. Deretter 3 netter i Kyoto, og 6 i Tokyo, før vi reiser hjem. Det blir spennede å se om det blir "Buss for fly" også hjem fra Kastrup, all baggasje sjekkes uansett inn på de andre slik at det ikke må tas baggasje av flyet.

Vi er ikke glad i å ha så mange planer, liker best å "vime rundt" når vi er på ferie. Det vi har planlagt er båttur til Miyjima, museene i Hiroshima, og Ghibli studio i Tokyo. Vi har også en del andre ting på lista, men disse er bestemt. Nesten så jeg glemte det viktigste - nemlig togtur med Hello Kitty Shinkansen...

Kristian, AirMags, Bolle and 43 others like this.
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,538
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir stas! God tur! Vi heier på deg!

Og det er nok noen her inne som ikke takler ironi så godt, men det skal du ikke bry deg om. Kjør på, vær deg selv. :)

Flyvefisken, Jeanette and Anita like this.
  3. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,180
    Bonuspoeng:
    113
    Moro! Vi vet jo at denne turen krever litt fra din side, så det blir spennende å følge med. Lykke til og god tur!

Anita liker dette
  4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,169
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Tøft å ta en slik tur, men jeg tror jeg snakker for de fleste her inne når jeg tror du kommer til å få en flott tur!
    Er det noe teknisk som du lurer på ifm fly, så bare spør. Det er mange kunnskapsrike her inne som kan forklare alt mellom himmel og jord når det gjelder fly (og andre ting også!)

snus_mumrikken and Anita like this.
  5. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, blir helt rørt jeg av det dere skriver. Når det gjelder det flytekniske osv. har jeg over mange år bygd meg opp kunnskap. Har også vært på kurs, og første turen etter det reiste jeg kun med håndbagasje i tilfelle jeg ikke kom meg ombord i flyet. Jeg har vært så heldig å få sitte i cockpit ved både takeoff (fra Miami) og landing (i Stavanger) så det er ikke det logiske det står på. Har til og med fått sittet i kapteinstolen i en A380, da heldigvis på bakken ;).
    Det er også litt flaut at jeg får panikk i det vi tar av, men jeg har lært meg metoder å håndtere det på, selv om det nok ser rart ut;)
    Hver gang jeg skal på reise sier jeg at dette er siste gangen, men av en eller annen grunn legger vi ut på nye turer...

6. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,154
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ønsker ikke å bidra med enn ekstra bekymring, men da du skriver nudler: Hvis disse inneholder (tørket) kjøtt så kan det være at du må være forsiktig. Japanere er for tiden veldig streng når det gjelder import av alle type kjøttprodukter. Det ble til og med annonsert på SAS flyet før landing 7 .juni:

https://www.maff.go.jp/aqs/english/product/import.html

Jeg kan bekrefte at dem gikk rundt med slike hunder og sjekket bagasjen til de fleste som passerte tollen.

7. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du gir beskjed, vi har heldigvis sjekket ut dette. Det står kun "kyllingsmak" og inneholder ikke noe kjøtt, eller noe av kjøtt, så satser på det går bra. Så en familie ble tatt med frukt i bagasjen på en flyplass i USA en gang, utrolige dyr.

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,329
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig @Anita, dette må da bli bra.
    Gleder meg til en flott beretning fra Japan ... og kanskje litt om hvordan du opplever flyturene.
    God tur!

Anita liker dette
  9. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Alt for å holde vesla mett og fornøyd. Og så får vi spe på med litt frukt ol.

Attached Files:

10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,928
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Gleder meg til å lese reisebrev og muligens plukke opp noen tips før min tur til Japan i september.

Anita liker dette
  11. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Flyrapport skal bli. Vanligvis er jeg full av angst 1-2 måneder før jeg drar, mens når jeg først er i lufta så pleier jeg å storkose meg... Veldig rart at jeg ikke klarer å "lære" at det går bra. Det værste er rett etter flyet letter fra bakken, da føler jeg alltid et "sug" som at flyet faller ned. Taktikken er kraftig tramping i gulvet for å ikke merke så mye til det ;) Ulempen er når jeg flyr business, da er jeg for kort i beina til å klare å trampe...(det er lov å le her altså!) Så heldigvis flyr jeg business bare hjem denne gangen;)

12. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    Spennende. Vi reiser selv med en 17-åring med ARFID. Vi andre får nyte den gode maten mens han finner en loff, pommes frites eller noe annet utenom middagen hvis ikke restauranten serverer noe som er "spiselig", eller om han mot formodning bestemmer seg for å prøve noe nytt der borte. Har lagt inn forbud mot medbrakt fra Norge her, men kommer jo helt an på hvert enkelt tilfelle. Det ordner seg nok.

Anita liker dette
  13. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,489
    Bonuspoeng:
    183
    Du er tøff som begir deg ut på en slik reise med flyskrekk :)
    Ønsker dere god tur!

Anita liker dette
  14. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,112
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler.

Bli jo minnet på eget privilegie ved å kunne gå ombord smilende og lykkelig etter en uke med gledessug i magen.

Og jeg kan være brisen hele veien. Lande og spise det jeg vil.

Blir fint å se en ny del av Japan her jeg sitter og ser på Onsen hotell.

Anita liker dette
  15. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg orker ikke å "krangle"om mat på ferie, det tar vi i hverdagen. Og så er glutenfritt vanskelig i japan. Det som er merket glutenfritt er gjerne bare hvetefritt. Vi skal uansett på noen sertifiserte glutenfrie restauranter slik at hun kan få smake på ekte japansk mat.

snus_mumrikken, Eddie47 and thfagert like this.
  16. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Vi vurderte Onsen helt til jeg fortalte datteren hva det var, da var ikke det lengre aktuelt... Forståelig nok ;)

17. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,154
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er utfordringen med Onsen? Jeg tok det med meg i siste liten, kvelden før det gikk tilbake hjemover. Heldigvis, fordi det var en ypperlig opplevelse. Du gjør selvsagt hva DU vil, men det anbefales i hvert fall. Det fins gode, offentlige Onsen med nærmest latterlig lave priser. Jeg besøkte denne her som jeg vi si var bra men veldig "lav-terskel" samtidig - prislapp 500 Yen:

https://goo.gl/maps/sc6Y4vdUwPEGZT158

Brukernavnet and Anita like this.
  18. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Utfordringen var nok nakenheten Vi vurderte et hotel med privat onsen, men siden vi hadde booket hotell før det store prishoppet ble det til at vi beholdt de vi hadde..

themichael liker dette
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,832
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg til reisebrev :)

Anita liker dette
  20. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,154
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, jeg glemte at dagens ungdom hadde et problem med det ;). Men jeg kan i hvert fall bekrefte at det var kjønnsdelt og det var absolutt ingen som la merke på meg, selv om jeg var eneste utlending der inne. Jeg skjønner poenget med hotellet - Onsen var ikke akkurat førsteprioritet for meg heller.
    Uansett, riktig god tur, vi håper alt går veldig bra og jeg gleder meg til å følge reisebrevet!

Anita liker dette

Del denne siden