Førstereis til Japan med flyskrekk i bagasjen.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Anita, 30. juni 2023.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,921
    Bonuspoeng:
    293
    Kjønnsdelt der vi var også. Men laaange blikk. Kan ha å gjøre med at jeg (som eneste) måtte gå med en tynn treningsgenser med lange armer pga. mine tatoveringer .. :p

Calling, themichael and Anita like this.
  2. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Da var første etappe gjennomført, middagen spist og jeg har nå øynene klistret på fly som tar av og lander… Blæh
    Turen med Vy Express fikk helt fint, men det var litt seigt siden det var null pauser. Nå er hodet og kroppen full av angst så jeg skal jobbe litt med det, kanskje se noe dårlig på tv og håpe på noen timer søvn. Målet mitt er å komme meg til Japan i morgen og som tidligere er jeg helt sikker på at dette er den siste flyferien jeg skal ha. Tror jeg er den eneste som håper jeg skal brekke en fot eller få covid for å slippe å dra på ferie

Attached Files:

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,339
    Bonuspoeng:
    293
    Håper du får en rolig natt og gled deg til du er oppe i luften på marsjhøyde i morgen.
    En tidligere kollega av meg som var redd for å fly, drakk en halv flaske cognac før flyturen når han måtte reise til USA ….

Calling, RoadKing and Anita like this.
  4. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Haha en halv flaske cognac så hadde nok jeg blitt avvist boarding;) Har heldigvis fått slike små piller av fastlegen:cool:

Eddie47 liker dette
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,921
    Bonuspoeng:
    293
    Har en kompis som drakk en halv flaske vodka og en øl før avgang til Nice.. Uten å ha gitt meg beskjed om at han hadde flyskrekk. Var så vidt han kom seg på flyet og sovnet umiddelbart ..

God tur og lykke til!

Eddie47, Grooo and Anita like this.
  6. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenker at mange, og kanskje menn synes det er vanskelig å innrømme at man er redd. Har anbefalt flere å gå på flyskrekk-kurset til Ellen Halvorsen, hun har også boken "kapret av flyskrekk". Uten henne hadde jeg helt sluttet å fly for mange år siden, og kan heller ikke få rost personalet til SAS nok, både piloter og flyverter.

Kristian, Calling, markus and 7 others like this.
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,836
    Bonuspoeng:
    293
    @Anita , du kunne jo hatt en egen tråd på forumet om å takle flyskrekk?
    Det syns jeg hadde vært supert.

8. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble noen timer søvn, men sover lett og hadde rom ved heis og siden dette er et flyplasshotell starter folk tidlig. Har uansett 13 timer å sove på…
    Var borte på Sas servicesenter for å spørre om Upgrade, enten for meg og datteren til Biz eller allerhelst mannen til plus. Ser på nett at flyet er ganske fult, og fikk beskjed om at mitt største håp var da å prøve ved gate når den åpner i 11 tiden. Liten matlyst men er roligere i dag, kanskje jeg klarer meg uten pille…

Attached Files:

9. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om jeg har funnet min metode er det ikke sikkert den hjelper for alle, men det som har var til mest hjelp for meg i starten var å ha en sang på repeat under takeoff. Når jeg var hjemme igjen kom angsten hver gang jeg hørte denne, da kunne jeg jobbe med angsten i trygge omgivelser. Trygge som i situasjoner som ikke gir meg angst. Denne sangen går fortsatt på repeat ved takeoff, og reduserer nå angst.

10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,930
    Bonuspoeng:
    293
    Lykke til og god tur! Du er knalltøff!

MadsVaHa, snus_mumrikken and Anita like this.
  11. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk❤️ Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over alle heiarop fra alle dere som flyr av pur glede. Det verdsettes!

12. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Og der landet reisefølget mitt i en SAS maskin, en dag i en fullstappet VYbuss kunne vært unngått Får vel tusle bort og sjekke inn.

Attached Files:

13. hegero

hegero Nytt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    48
    Jeg har ei venninne som har temmelig flyskrekk, men flyr allikevel – synes dere er ordentlig tøffe! ❤️ Håper du får en så god tur som mulig, og Japan er jo bare fantastisk :D Gleder meg til å følge med videre på reisebrevet ditt!

Anita liker dette
  14. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Da var vi framme i Japan og på Shinkansen mellom Tokyo og Kobe, før bytte til Hiroshima. Siden noen kanskje er nysgjerrig på hva som foregår i hodet på en som er flyredd skal jeg forsøke å skrive litt om reisen. Husk at dette er min opplevelse, andre har antagelig helt andre bekymringer. Jeg har lest meg opp og ikke minst spurt om informasjon for å kunne mest mulig om alt fra lyder til bevegelser i flyet.

Dagen startet tidlig, våknet i 5 tiden og tenkte at dette skulle gå bra, men så tok det ikke lang tid før angsten kom. Når jeg kom inn på Kastrup lufthavn lette jeg etter en innsjekk-skranke da jeg synes dette er enklest. Det fant jeg ikke og i det jeg skulle sjekke inn på automat begynte jeg å rote fryktelig, nesten så jeg ikke husket hvor jeg skulle. Hendene skalv og SAS damen som var der for å hjelpe til tok meg med til en skranke hvor jeg ble sjekket inn manuelt. Etter dette gikk det relativt greit, men som vanlig kommer tårene i det jeg går gjennom sikkerhetskontrollen.

Så ble jeg gjenforent med reisefølget mitt i loungen, og jeg var ganske rolig når vi gikk mot gaten. I det de skulle lese billetten min får jeg boarding denied.... Da kom tårene og angsten igjen, tenk så lite som skal til før det tipper over. Grunnen til meldingen var at de ved innsjekk hadde skrevet at jeg hadde flyskrekk... ;)

Personalet ombord på flighten i dag var rolige og blide, det betyr mye for hvordan jeg føler meg. Purseren hadde noen vittige kommentarer, det kan jeg like. Selve flyturen gikk over all forventning, lite turbulens og masse søvn. Jeg liker best takeoff med store fly, det kjennes roligere, men jeg synes også at det tar fryktelig lang tid før vi er i høyde hvor fest setebelte lyset slukkes.

Maten ombord på flyet var faktisk god, selv om lakselasagne kanskje ikke høres ut som det beste. Polarbrødrullen kunne jeg glatt stått over, men frokosten igjen var ok. Savnet tannbørste som tidligere har vært i pluss, og gleder meg vilt til jeg kommer på hotellet å får av litt pels.

Vi landet ca en halv time før rutetid, og vi kunne ta toget fra Tokyo station som gikk 11.03. Da hadde vi ikke mye tid i mellom. Jeg har tydeligvis gjort noe feil når jeg har registret meg på visitjapan for den første qr-koden fungerte som den skulle, men ikke den siste. Heldigvis var det bare et lite papir som skulle fylles ut.

Ting tok litt tid, men for oss som pleier å reise til USA var det en utrolig behagelig stemning på flyplassen. Ingen som hele tiden ropte og skrek hva man skal gjøre.

Det var en times tid å vente på togpassene så mannen gjorde det mens jeg gikk for å sende deler av bagasjen til hotellet. Jeg håper den ble sendt til riktig hotell, for vi hadde mildt sagt litt språkproblemer, men google translate er noe som må brukes jevnlig her tror jeg.

Jeg hadde ikke forventet meg luftfuktigheten, vi har vært i Florida og tenkte det kanskje var litt som der. Men varmen er ikke så påtrengende, men det er luftfuktigheten!

Vi har booket oss inn på Crowne Plaza i Hiroshima, vi har valgt å holde oss til det kjente, litt i håp om å få glutenfritt til mini. Oppdatering i appen forteller om en oppgradering så vi satser på at det stemmer.

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,339
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra, nå er det bare å kose seg på ferie !

Anita and oddA like this.
  16. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig spennende lesing! Et par ukjente problemer, men desto mer spennende lesing! Godt turen gikk bra! Kos deg i Japan!

Anita liker dette
  17. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Dusj tatt og tenner pusset, oppgradert til juniorsuite og nå lounge. Litt overrasket at dolokket løftet seg når jeg kom inn på do, vurderer å få slik hjemme. Vask og tørk er enda ikke prøvd, og blir det det i løpet av turen så tviler jeg på at det rapporteres Innser også at jeg kanskje burde øvd meg på å spise med pinner også…

Attached Files:

18. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for at du deler erfaringer med reise til Japan. Med tanke på at du har litt flyskrekk så håper jeg virkelig at det smakte med litt musserende når du kom frem til hotell loungen :) Artig å teste mye forskjellig mat når en ferdes i ulike kulturer men skal en være med på litt aktiviteter mv. er det jo litt smart å kjøre litt «safe» mat. Det er min erfaring etter å ha reist en del de siste 20 årene. God videre fin ferie :)

Insomnia4u and Anita like this.
  19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,921
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler! Og godt å lese at det meste gikk greit :)
    Jeg hadde også trøbbel med den siste QR-koden (den for tollen). Min ga feilmelding om feil dato..
    Heldigvis testet vi junior sin og den fungerte merkelig nok. Så da slapp vi papiret :)

Anita liker dette
  20. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    God morgen☀️ en liten dokumentasjon på at vi smaker på maten her. De små hvite som kan skimtes er pitte-små fisk Fantastisk lounge her på Crowne Plaza

Attached Files:

Kristian, AirMags, kjeeli and 14 others like this.

Del denne siden