Da var vi framme i Japan og på Shinkansen mellom Tokyo og Kobe, før bytte til Hiroshima. Siden noen kanskje er nysgjerrig på hva som foregår i hodet på en som er flyredd skal jeg forsøke å skrive litt om reisen. Husk at dette er min opplevelse, andre har antagelig helt andre bekymringer. Jeg har lest meg opp og ikke minst spurt om informasjon for å kunne mest mulig om alt fra lyder til bevegelser i flyet.
Dagen startet tidlig, våknet i 5 tiden og tenkte at dette skulle gå bra, men så tok det ikke lang tid før angsten kom. Når jeg kom inn på Kastrup lufthavn lette jeg etter en innsjekk-skranke da jeg synes dette er enklest. Det fant jeg ikke og i det jeg skulle sjekke inn på automat begynte jeg å rote fryktelig, nesten så jeg ikke husket hvor jeg skulle. Hendene skalv og SAS damen som var der for å hjelpe til tok meg med til en skranke hvor jeg ble sjekket inn manuelt. Etter dette gikk det relativt greit, men som vanlig kommer tårene i det jeg går gjennom sikkerhetskontrollen.
Så ble jeg gjenforent med reisefølget mitt i loungen, og jeg var ganske rolig når vi gikk mot gaten. I det de skulle lese billetten min får jeg boarding denied.... Da kom tårene og angsten igjen, tenk så lite som skal til før det tipper over. Grunnen til meldingen var at de ved innsjekk hadde skrevet at jeg hadde flyskrekk...
Personalet ombord på flighten i dag var rolige og blide, det betyr mye for hvordan jeg føler meg. Purseren hadde noen vittige kommentarer, det kan jeg like. Selve flyturen gikk over all forventning, lite turbulens og masse søvn. Jeg liker best takeoff med store fly, det kjennes roligere, men jeg synes også at det tar fryktelig lang tid før vi er i høyde hvor fest setebelte lyset slukkes.
Maten ombord på flyet var faktisk god, selv om lakselasagne kanskje ikke høres ut som det beste. Polarbrødrullen kunne jeg glatt stått over, men frokosten igjen var ok. Savnet tannbørste som tidligere har vært i pluss, og gleder meg vilt til jeg kommer på hotellet å får av litt pels.
Vi landet ca en halv time før rutetid, og vi kunne ta toget fra Tokyo station som gikk 11.03. Da hadde vi ikke mye tid i mellom. Jeg har tydeligvis gjort noe feil når jeg har registret meg på visitjapan for den første qr-koden fungerte som den skulle, men ikke den siste. Heldigvis var det bare et lite papir som skulle fylles ut.
Ting tok litt tid, men for oss som pleier å reise til USA var det en utrolig behagelig stemning på flyplassen. Ingen som hele tiden ropte og skrek hva man skal gjøre.
Det var en times tid å vente på togpassene så mannen gjorde det mens jeg gikk for å sende deler av bagasjen til hotellet. Jeg håper den ble sendt til riktig hotell, for vi hadde mildt sagt litt språkproblemer, men google translate er noe som må brukes jevnlig her tror jeg.
Jeg hadde ikke forventet meg luftfuktigheten, vi har vært i Florida og tenkte det kanskje var litt som der. Men varmen er ikke så påtrengende, men det er luftfuktigheten!
Vi har booket oss inn på Crowne Plaza i Hiroshima, vi har valgt å holde oss til det kjente, litt i håp om å få glutenfritt til mini. Oppdatering i appen forteller om en oppgradering så vi satser på at det stemmer.
Vis alt...