Førstereis til Japan med flyskrekk i bagasjen.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Anita, 30. juni 2023.

1. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Dagen i dag startet tidlig. Siden det er meldt regn i morgen valgte vi Miyajima i dag. For et sted Vi reiste ut med hurtigbåten og var ute så tidlig at vi fikk sett shrinet både med og uten vann, og vi fikk ruslet litt rundt ellers. Rådyrene var jo så skjønne, og de krabbene og sneglene som kom fram etter tidevannet trakk seg tilbake var gøy å observere. Varmen, eller mest luftfuktigheten tok oss litt kraftig i dag så vi valgte snegleruta hjem i stedenfor å vente på hurtigbåten. Etterpå ble det afternoon tea i loungen og en tur på sushistedet nedi gata mens mini slappet av på rommet. Hvis dagen i dag er tegn på hvordan resten av ferien blir kan jeg allerede meddele at jeg elsker Japan!

Attached Files:

CowboyDan, Kristian, AirMags and 28 others like this.
  2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,239
    Bonuspoeng:
    183
    Artig lesing og veldig imponerande av deg, og takk for at du delar og at du er åpen og ærlig.
    Når det gjeld cøliaki i Japan og på reise generelt så har eg eindel erfaring då madammen har cøliaki. Eg ser dykk allereie har prøva sushi, men også Yakitori (Normalt kylling grilla på spyd, men har masse anna godt også) er veldig bra glutenfritt alternativ. Soya saus etc tek ein som regel på sjølv i etterkant. Samme med Yakiniku, som er japanerane sin form for korean BBQ.
    Me brukar også glutenfri korta som me har fått via Cøliaki forbundet eller andre som ein finn på nett. Det funkar stort sett veldig bra, og ofte blir dei meir redde og bekymra enn og servere noko som har gluten i seg. @Insomnia4u har også eindel erfaring med gluten mat i Japan/Asia. Skjønnar godt om dykk vil holde dykk til medbrakt mat, men tenkte vertfall og tipse litt basert på egne erfaringar. Og ja den einaste plassen madammen har fått i seg gluten på restaurant var her heime i Norge.... Då ho ikkje fekk glutenfri pizzabotn. Me har vore i Japan, Sør Korea, Vietnam, Brunei, Malaysia, Indonesia, USA, Sverige, Canada, Tyskland og kanskje fleire land med Cøliaki på slep men det skjedde altså i Noreg at ho fekk i seg gluten...

3. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler! Datteren er både veldig sensitiv på spor, kan ikke ha hvetestivelse f.eks. Men det største problemet er at hun ikke liker noen ting, men det kommer seg nok med årene. Problemet har i Japan er visstnok at det meste glutenfrie kun er hvetefritt, og i mye sushi osv bruker de edikk basert på hvete eller var det noe annet? Har også brukt Google translate og de har hvete i «naturell» kyllingfilet på 7/11. Vi har fått god hjelp her på hotellet og hun får rundstykker som er luftige og fine. Men det er helt sikkert enkelt å finne noe hun kunne spist, spesielt hvis hun hadde spist fisk. I Tokyo er det minst 2 sertifiserte glutenfrie spisesteder, så vi skal prøve oss dit. Ulempen er rykte om over 2 timers kø for å komme inn, så vi får se om takeaway er en mulighet.

Last edited: 05. juli 2023
    Kristian and Brukernavnet like this.
  4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,554
    Bonuspoeng:
    113
    Dere er nok mer dreven på Japan enn meg :) Kyllingspyd var jeg ikke klar over at de ikke hadde saus på før grilling. Godt tips!

Erfaringen min i Asia er også at personal ofte er løsningsorientert, og med en kombinasjon av forberedelse i forkant er det svært sjelden at jeg får i meg gluten utenlands lengre. Tror siste må ha vært Libanon pre-covid.

snus_mumrikken liker dette
  5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,084
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg er i Tokyo, besøker jeg ofte grillrestauranter som er nesten overalt. De serverer ofte kjøtt som ikke er marinert og man kan velge saus/dressing selv etter at kjøttet er grillet. Ofte velger jeg kun å ha litt salt på på kjøttet. :) Hvis burger frister, kan dere besøke en kjede som heter "Mos burger". De lager "brød" av ris. Mener å huske de kan erstatte vanlig brød med risbrød på mange av burgere de serverer. Japanere hjelper gjerne til der de klarer, så jeg vil ha spurt uansett. De tilbyr også burgere som er pakket inn i salaten istedenfor bruk av brød. Fruen liker denne kjeden kjempegodt.

upload_2023-7-5_10-27-27.png

Last edited: 05. juli 2023
  6. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    I dag våknet vi til regn og turen gikk til fredsmuseet og det var en sterk opplevelse. Som en lettrørt dame satt tårene løst.

Som nevn over har vi funnet Mosburger og det beste med det er at det er som et Kinderegg. Glutenfritt, vegetar og kjøtt.

I loungen i kveld ble vi informert om Tanabatafestivalen som er den 7 juli. Da skrives det ønsker på kort som henges på trær og vi ble forespurt om vi kunne gjøre det. Et Googlesøk var at man ønsket å få gode karakterer på eksamen ol, og etter dagens opplevelse føltes det litt trivielt å skrive at vi håper vi får billetter til Taylor Swift, så vi valgte noe litt mer passende.

I morgen går turen videre til Kyoto, og jeg håper jeg har bestilt billetter slik at vi får Hello Kitty Shinkansen …

Attached Files:

Kristian, AirMags, kjeeli and 13 others like this.
  7. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,084
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke sant? Mos burger er et veldig greit sted. Fruen falt for det samme! :D

Anita liker dette
  8. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    I går hadde vi vekkeklokka på til kl.05:00 og kom oss på Hello Kitty shinkansen fra Hiroshima til Osaka og annet tog videre til Kyoto. Her i Kyoto bruker vi bonusnetter og nyter 3 gratisnetter på Crowne Plaza. Ble heldigvis oppgradert til de nyoppussede rommene. Største ulempen med hotellet er avstand og selv om de har egen shuttlebuss har det blitt litt bruk av taxi. Det er også mer

Det er slitsomt å være turist og vi begynner å merke varmen og luftfuktigheten. Så i går gikk vi bare litt i nabolaget før vi sloknet i 20-tiden alle 3. Vi får nok ikke med oss alt, men vi nyter det som er, og så får vi heller ta turen tilbake en gang.

En tilfeldighet skulle ha det til at jeg så en post på Facebook at Fushimi shrinet var fullstappet tidlig på morgenen og da var det tidlig opp i dag igjen. Med taxi fra hotellet var vi oppe og fikk tatt noen fine bilder, og slapp å gå i kø. På vei ned igjen møtte vi folkemengen...

Så gikk turen til Bambusskogen, det falt i smak for oss alle. Ser det er delte meninger her, men vi syntes det var veldig stilig.

På vei mot Apeparken tok vi en snartur innom hagen til Tenryu-ji Zen Temple. Det som for mini (som ikke er så mini lengre) var enda bedre var at det rett ved apeparken fantes et vegansk og glutenfritt bakeri. Så der fikk vi i oss litt sjokoladekake og matchakake. Det falt i smak.

Apeparken var helt super. Selv om turen opp var litt tung i varmen så var de skjønne apekattene verdt det. Så gøy at de lever fritt, og det var veldig gøy å få mate de.

På vei hjem tok vi taxi til Waco Crepes, her har de glutenfrie pannekaker med alt mulig digg fyll. De to andre valgte sjokolade og krem, men jeg holdt meg til bare sjokolade. Søtt og godt var det i allefall :)

I morgen var ønsket en tur til Nara Park, det var visst populært med dyr :)

Attached Files:

Last edited: 07. juli 2023
    CowboyDan, Kristian, AirMags and 17 others like this.
  9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,084
    Bonuspoeng:
    183
    De dyrene i Nara park kan være aggressive sammenlignet med de på Miyajima. De dyttet meg hele tiden fordi jeg hadde masse kjeks i hånden og klarte ikke å dele ut fort nok. :D Så pass på hvis dere er der på et tidspunkt med lite turister. :D

Anita liker dette
  10. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Ja har lest at de er litt mer på, får krysse fingre for at alle turister er andre steder i morgen, må sove mitt lengre i morgen

11. NielsKlim

NielsKlim Nytt Medlem

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Vi var der for et par dager siden. Anbefaler å ta buss til slutten av parken, og så gå tilbake gjennom parken. Mye mindre folk der, og mye mer rolige rådyr. Jentene delte ut litt og litt av kjeks, pass på å ikke ha for mye kjeks i hendene. Hvis du viser dem to tomme hender pleide de å ta hintet. Ingen aggressive rådyr mot oss ihvertfall.

Insomnia4u, Spielhaug and Anita like this.
  12. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde vi gjorde som NielsKlim skriver og tok bussen til motsatt side av parken for å gå tilbake. Jeg gikk for å kjøpe 3 pakker kjeks, en til oss hver. Jeg og dattera ble overfalt, disse var skikkelig hissige. Har bitemerker på hånda og armen. De beit også skikkelig både i mage og rompa Men vi overlevde

Vårt tips hvis andre skal dit er å kjøpe kjeks, gjemme det i en pose i sekken (eller veska) og heller vente til man møter enslige dyr på veien. Disse var mye hyggeligere. Veldig sjarmerende at de bukket for å få kjeks.

Vi besøkte også et templene og selvfølgelig Mos burger Nå venter vi på budet med litt indisk til oss voksne. I morgen tidlig er det Tokyo som står for tur

Attached Files:

13. NielsKlim

NielsKlim Nytt Medlem

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Kjipt de var aggressive mot dere. Når jeg skrev litt kjeks om gangen, mente jeg at en burde gjemme vekk resten. Beklager at det var litt upresist.

Anita liker dette
  14. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,084
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil tro dere hadde litt flaks der. :) Disse dyrene er intelligente. Det hjelper ikke nødvendigvis å gjemme kjeksene. Hvis de ser at du tar kjeks ut fra en sekk eller en pose, så vet de at du har kjeks der. Så det gjelder å forberede seg på at disse dyrene kan være hissige og vær litt forsiktig, så skal det gå bra.

Anita liker dette
  15. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Neida, sikkert ikke upresist skrevet. Men jeg kom meg ikke bort fra butikken før vi ble overfalt. Til slutt bare kastet vi alt sammen og løp ;) Det er en opplevelse det også.

CowboyDan, Kristian, Calling and 3 others like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,836
    Bonuspoeng:
    293
    Moralen må bli; Ikke ta med kjeks og ikke kjøp kjeks :)

Anita liker dette
  17. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Men hva er moroa da?:p Må leve litt på kanten:D

Kristian liker dette
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,836
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng :)

19. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Da fikk datteren endelig smakt på litt mer autentisk mat, i tillegg fikk hun etterlengtede pannekaker og pommes frites:D
    Hvis andre leter etter er rent glutenfritt spisested så anbefales T’s glutenfree kitchen!

Attached Files:

Kristian, AirMags, Earl and 14 others like this.
  20. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Dagene flyr når en har det gøy. Tokyo er noe heeeelt annet en Hiroshima og Kyoto. Her er det aldri et stille øyeblikk. Vi har så langt fartet litt rundt, kommer ikke på alle stedene, men i Kappabashi kunne jeg fylt kofferten godt:oops:.

Fikk også sett den kjente(?) trappen fra filmen "Your Name".

Tror det vil ta litt tid etter vi kommer hjem å fordøye alle opplevelsene. Vi bor på Intercontinental Tokyo, og lungen her er et godt fristed fra alt "mas" ute i gatene. Vi får også smakt mye god mat, ekstremt hjelpsomme og flinke på glutenfritt er de også.

I dag har vi vært på Ghibli museet, en opplevelse selv for oss gamle som bare har sett et par filmer. Å få billetter hit var litt kronglete, da de "engelske" billettene ble raskt utsolgt, de legges ut en mnd. før tror jeg. Så vi måtte bruke Google Translate for å få de japanske billettene. Vi sliter fortsatt med å få avregistrert reklame-mailene som kommer i hopetall:eek:

Turen nærmer seg slutten og jeg tror vi må innse at vi ikke får sett alt vi ønsker - litt shopping må vi jo også få tid til.

Jeg stresset mye med å planlegge til denne turen før vi dro, og syntes alt virket veldig vanskelig. Heldigvis viste det seg at det var mye enklere. Google Maps er super på kollektivt f.eks. Elsker også forøvrig kø-kulturen her, den skulle jeg ønske vi kunne ha litt av i Norge:rolleyes:

Attached Files:

Del denne siden