(F)ørstereis til Tokyo og en kulinarisk opplevelse

Tråd i 'Reisebrev' startet av Points4Fun, 27. sept 2019.

  1. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg snublet over InsideFlyer og forumet i november for snart et år siden i forbindelse med en tur til Houston. En tur som for øvrig endte opp i LH C og med en god del poeng som resultat. Etter det var jeg solgt og leste til øyet var stort og vått. Diverse kredittkort ble bestilt og Trumf/Viatrumf mv. ble tatt i bruk. Poengene tikket inn og den første CT’en var i boks mye raskere enn jeg hadde trodd.

    Første milage run i mars ble en dagstur med fruen på ruten OSL-ARN-CPH-HAM-CPH-ARN-OSL og flere poeng rant inn. Tror jaggu hun ble bitt litt av basillen også og har nå nettopp landet sin første CT:p

    Planlegging av tur startet tidlig og med nyerhvervede tilganger til Awardfares, Experflyer og en lengre studie av tråden «Vellykkede bookinger...» kunne jobben begynne. Strategi for turen ble av typen «vi er fleksible og kan reise ca når vi vil», men så enkelt var det jo selvsagt ikke. Jobbting for begge pluss behov for litt barnevakt tullet det litt til, men vi landet et par-tre alternative langhelger.

    Stanget hodet fort i veggen med legs i F som plutselig ikke var tilgjengelig fra den ene dagen til den neste og det kjipe faktum at både LH og TG stort sett slipper seter i siste liten. Vi ville jo helst ha F både frem og tilbake. Etter mange telefoner og diverse bookinger hos Tallinn fikk vi landet ruta OSL-FRA-CDG-BKK-HND-FRA-OSL. Service- og kompetansenivået i Tallinn er høyst variabelt, men hadde flaks med riktig person dagen før avreise og alt ordnet seg.

    map.gif

    Fruen fylte nettopp rundt år og hva er vel bedre enn en snartur til Tokyo for å feire med en bedre middag. Vi har begge fløyet i C tidligere, men ingen av oss hadde noen erfaring med F. Gud bedre for en opplevelse og det skal jaggu ikke bli lett å sette seg langt bak gardina i tiden fremover.

    OSL-FRA
    Måtte stå opp midt på natten for å rekke flytoget til OSL med avgang i LH C kl 0600, men hva gjør vel det når man har flere lange turer i F i vente:)
    Resize004.JPG
    Innsjekk på OSL gikk relativt greit etter at karen bak skranken var ferdig med å fortelle kollegaen om gårsdagens hendelser og fant det for godt å gjøre jobben sin for den økende køen av passasjerer. En kort kommentar om «fantes det ikke en kortere rute til Tokyo a?» og en lang telefon til et eller annet servicesenter så fikk vi da omsider boardingkort helt frem til BKK. Det siste strekket måtte vi fikse på CDG.

    Vi kom oss ombord på første rad og ble tatt vel i mot. Litt enkel bevertning hører med på en to timers tur sørover.

    Resize006.JPG

    Forlot flyet på FRA og på himmelen får man et lite inntrykk av trafikken over Europa.

    Resize007.JPG
    I FRA gikk turen raskeste vei til Senator loungen og de første boblene av mange.

    Resize009.JPG
     
    Last edited: 27. sept 2019
    SVG_flyer, ina, petnwil and 25 others like this.
  2. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    FRA-CDG

    Ferden videre gikk FRA-CDG og var turens eneste i Eco. Et pluss var at vi fikk seter ved nødutgang, men utsikten var lik null. Det er jo null stress med en drøy times flytur.
    Resize010.JPG

    CDG viste seg å være en usedvanlig rotete flyplass med tidvis mangelfull merking og feilinformasjon fra servicepersonell. Vi ble sendt opp når vi skulle ned og måtte ta et par strafferunder før vi til slutt fant Star Alliance loungen. Den viste seg å inneholde en egen seksjon for First Class.

    Resize013.JPG

    Denne var heller trist og med et utvalg mat som virket å hadde ligget fremme store deler av dagen.

    Resize014.JPG

    Den ene flasken med bobler var allerede tømt av tre svenske bonusjegere vi etter hvert ble kjent med. Vi fikk bestilt en flaske Piper-Heidsieck som tydeligvis var «dagens».

    Klokken tikket etter hvert mot boarding og vi beveget oss bort utgangen og en usedvanlig langsom security check.

    Vi fikk nye boardingkort, men fortsatt ingenting for ferden videre fra BKK-HND. Skulle etter hvert vise seg å være litt upraktisk.

    Endelig kunne vi starte ombodstigning for passasjerer i Royal First og få kjenne litt på hva som skulle komme. Frem til dette punktet var det lite på turen som hadde minnet om hverken priority eller privilegier, men nå begynte det å ligne på noe. Herlig!

    CDG boarding.JPG
     
    runguru, SVG_flyer, petnwil and 34 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Dette begynner svært bra .... gleder meg til fortsettelse.
     
    Points4Fun liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Digg! Gleder oss til fortsettelsen :)
     
    Points4Fun liker dette
  5. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    FRA-BKK

    Vi kom oss ombord i Thai Airways A380 og ble tatt i mot på fantastisk vis. Ble fulgt til setene våre og alle kom i tur og orden for å presentere seg selv og at de var der for å sørge for at reisen ble så bra som overhodet mulig.

    Resize016.JPG
    Resize017.JPG

    Vi hadde knapt rukket å sette oss før vi ble forepurt om vi ønsket litt champagne. Dette var jo et av øyeblikkene vi hadde ventet på. Dette bildet hadde jeg drømt lenge om å ta:D

    Resize023.JPG

    Etter take off og hvor flynerden i meg hadde fulgt med via skjermen var det tid for utdeling av menyer. Utvalget av mat og drikke var upåklagellig.

    Resize018.JPG
    Resize019.JPG
    Resize020.JPG
    Resize021.JPG
    Resize022.JPG

    Vi fikke amenity kits fra Porsche Design som jeg av en eller annen grunn ikke tok bilde av, men fine var de.

    I front av kabinen satt to av tre av våre svenske bonusjegervenner. De var åpenbart på guttetur og jeg så for meg at det kunne bli rift om boblene. Det skulle vise seg å bli nok bobler til alle:p De hadde diskutert seg i mellom om vi reiste på «awards» eller «revenue» og kom ved litt sannynlighetsregning frem til at vi måtte være reisende på «revenue». 5 pax på første klasse og awards virket urimelig, så det var ikke det at vi utstrålte betalingsevne:cool: Vi pratet mye om availability, poengsanking, kredittkort og hvordan dette fungerte i Sverige vs. Norge. Gutta hadde fløyet mye før og skulle ha SQ F hjem fra SIN-CPH.

    Etter hvert ble det tid for å spise litt og kaviar med iskald vodka er ikke noe vi konsumerer til daglig.

    Resize025.JPG
    Grei oppdekking her, ja
    Resize026.JPG

    Vet ikke hvor spennende det er med masse bilder av menyer og mat, men tar en sjans på å legge det til. Er jo en del av opplevelsen:)

    Resize027.JPG
    Resize028.JPG
    Resize029.JPG
    Resize030.JPG

    Det gikk en hel del flasker Dom Perignon og her sitter kabinsjefen og regner på om han får trekk i lønn eller om det holdt denne gangen også:D

    Resize031.JPG
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette lover virkelig BRA :)

    Ahhhhh herlige tider, TG F er bare helt supert, nyt det mens det varer, tiden flyr så sabla fort og en merker ikke at ferden er over før det er for sent, men vær ikke bekymret, for etter landing starter neste etappe :D

    GOD TUR!
     
    Shyneno and Points4Fun like this.
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Nydelig!
    Må komme meg på tur igjen snart, merker jeg.. :)
     
    Points4Fun liker dette
  8. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Spennende!
    Dere dro i dag, og har retur når?
    Når dukket det opp first for to på returen?
     
    Points4Fun liker dette
  9. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager, men jeg var kanskje ikke helt tydelig på det i starten, men hele reisen skjedde forrige helg:rolleyes: Har bare ikke rukket skrive ferdig alt. Vi booket alt forrige onsdag og det var da returen dukket opp. Avreise fredag og retur tirsdag.
     
    Shyneno, Eddie47 and Grooo like this.
  10. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Keep it coming! Glimrende skrevet og herlige bilder :)
     
    Points4Fun liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Bli med til Miami neste helg ...
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Oohh.. fristende!
    Men, hunden har bursdag. o_O:rolleyes::cool:
     
    Eddie47, Points4Fun and drsyk like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ta med hunden:cool:
     
    holmen liker dette
  14. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    aha. LH first fra HND dukket opp 6 dager før da altså.
    ser ut som dere har hatt det knall. flotte bilder
     
    Points4Fun liker dette
  15. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Bangkok

    Vi nærmet oss BKK og fikk servert en utmerket frokost før landing.

    Resize034.JPG

    Resize035.JPG

    Toalett/pysjskifterommet var av formidabel størrelse på A380'en. Rent og pent hele veien.

    Resize032.JPG
    Resize033.JPG

    Generelt varmt i kabinen hos Thai og neste gang skal jeg huske å ta med en USB vifte.

    Ved gaten på BKK ble vi møtt av en trivelig kar med en blank og hvit golfbil og navnene våre på en plakat. Rockstjernefølelsen økte lineært med den litt flaue følelsen av å være nordmann og ikke gå på egne bein. Tror uansett jeg går for rockestjerne neste gang også:D

    Vårt fly videre til HND gikk ikke før sent på kvelden og vi hadde tenkt oss et par timer på øyet i Royal First loungen etter å ha ankommet litt over 0600. Deretter inn til Bangkok for å se oss om hele resten av lørdagen.

    Våre svenske bonusvenner hadde det travelt med å rekke loungen da de skulle videre med Thai en times tid senere. Det ble et race på hver side av rullebåndene og vi lå lenge tett.....inntil vår velfriserte sjåfør brakk av venstre og stoppet.

    Resize036.JPG

    Vi ble raskt geleidet til en liten immigration desk for oss rockestjerner. Tenkte jo at dette var praktisk å være ferdig med før vi skulle i loungen. 5 minutter etterpå sto vi utenfor flyplassen og klødde oss i hodet over hva som egentlig hadde skjedd. Hvor var loungen? Rockestjernfølelsen var brått erstattet av 98% luftfuktighet, 30 grader og klamme olabukser:confused: Det viste seg at når vi ikke var sjekket inn videre på BKK-HND pga lang connection sto vi heller ikke på listen til vår velfriserte venn over de som skulle holdes inne i kulda.

    Vel, vi gikk inn igjen og fant frem til Royal First innsjekking.
    Resize037.JPG

    Her kunne de oppbevare bagasjen for oss, men sjekket vi inn nå kunne vi ikke komme ut igjen. Merkelig, men greit og en viktig erfaring å ta med seg. Ser i ettertid at dette er nevnt i "Bangkok - råd og tips" tråden.

    Det ble tog inn til Bangkok og vi fulgte en anbefaling fra forumet om hva man skal fylle dagen med.

    Grand Palace
    Resize041.JPG

    Stoppet innom Wat Arun på vei tilbake
    Resize042.JPG

    Mat i Siam og så toget tilbake til flyplassen. En varm og fuktig dag, men ok å strekke på beina og få gått av seg noen kalorier etter all maten og boblene på turen ned.
     
    Eddie47, watchaddicted, ina and 21 others like this.
  16. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Royal First

    Sjekket inn hos Royal First og ble kjørt med ny golfbil til loungen. Morsom detalj at denne svinger innom Royal Silk loungen og fortsetter. Ble igjen tatt i mot som rockestjerner og humøret var på topp:) I loungen fikk vi hvert vårt hvilerom for å sove et par timer. Deretter rett i Royal Orchid SPA for en time full massasje. Jeg hadde booket «Touch of Silk» som skulle være myk og behagelig, men tror kanskje jeg fikk «Royal Thai massage». Følelsen av å bli presset tvers igjennom massasjebenken med en voksen massøse over meg var nesten litt overveldende.

    Etter massasjen ble vi vist til vår egen lille semi-private lounge og fikk servert litt mer bobler.

    Resize049.JPG

    Resize050.JPG

    Det ble også tid til en a la carte middag før vi etter hvert ble hentet til ombordstigning. Ikke mange meterene å gå før vi satt i en egen «First class» buss! Det var oss to pluss tre japanske herrer. God plass med andre ord!

    Flyet vårt var en litt eldre 747-400, men med en helt utmerket første klasse kabin med plass til 9 og hvor vi var 5. Tokyo neste:D

    Resize051.JPG
     
    furlong, Eddie47, runguru and 24 others like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har også plutselig havnet på utsiden på BKK. Fikk oppbevare bagasje på F Check-In, Men ikke komme inn i loungen. Fikk låne et rom for å skifte, også.
     
    Points4Fun and Shyneno like this.
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Memories :)
     
    Points4Fun and Shyneno like this.
  19. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Helt topp! savner frukten fra bangkok og gleder meg til fortsettelsen!
     
    Points4Fun liker dette
  20. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig lesning - keep it up :):)
     
    Points4Fun liker dette

Del denne siden