En liten observasjon jeg kom på etter at jeg kom hjem. For de som drar til Japan og skal benytte Suica- eller Pasmo-kort: Ikke bare legg kortet inn på telefonen men ha også det fysiske kortet. Flere steder, bl.a. ved henting av Shinkansen-billetter, må en ha det fysiske kortet og kan ikke tappe. Fikk selv erfare dette og måtte logge inn på telefon for å finne hentekoden istedenfor å kunne tappe Pasmo-kortet som jeg hadde koblet mot bestillingen.
Du kan jo bare legge til Shinkansen biletten din på ditt Passmo/Suica kort nå du kjøper den ved å velge "Assign to IC card" så legge du bare inn nummeret du har. Det er nok flere steder det kan være kjekt så jeg har alltid et fysisk kort men slik jeg har fått det til så må jeg toppe opp det fysiske og digitale Passmo individuelt?
Det var akkurat det jeg gjorde. La inn Passmo-kortet på Shinkansen-bestillingen. Slik at jeg kan bruke kortet for å hente ut billetten. Men når en kommer til automaten for å hente ut billetter er det ikke mulig å tappe med kortet, kun sette den inn ... Ang. påfylling har jeg alltid bare gjort dette direkte på telefonen og tappet med den for å bruke kortet. Så den biten har fungert fint uten fysisk kort.
Aaah, men du har et annet valg når du kjøper Shinkansen billett som heter "Assign to IC card" da slipper du å hente billett og kan bare tappe i Shinkansen gaten også Så kan du da også i tillegg bruke QR kode som du bare har som bilde på telefonen som du også kan scanne i Shinkansen gatene. Du kan både ha QR kode og assigne til IC Card.
Ja, det var det jeg hadde gjort (assign to IC card). Men tok ikke "sjansen" på å tappe i gaten. Men det hadde nok også vært mulig, ja =)