Feil vei til New York med CX F og QSuites

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 20. juni 2019.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay Pacific - The Wing (First) (OneWorld Emerald) - HKG

    The Wing er en av to First class lounger som Cathay har i Hong Kong, den ligger rett etter sikkerhetskontrollen ovenfor gate 1-4. Her kommer man også inn hvis man har OneWorld Emerald status... :)

    20190626_062324.jpg
    Første del av lounge etter man kommer inn er en liten "Champagne Lounge", de hadde tre valg, to hvite og en rose.

    20190626_062428.jpg 20190626_062518.jpg
    Videre kommer man til bar-området, og til et område hvor de har en buffet. The Wing har også "cabanas" eller såkalte "Shower Suites" man kan bruke hvis man trenger å ta en kjapp dusj eller ta et bad. Vi brukte ikke det denne gangen.

    20190626_062740.jpg
    Det er også en a la carte restaurant i lounge. Vi var der når det ble servert frokost, det var både kinesiske og vestlige retter som ble servert.

    20190626_064018.jpg
    Jeg gikk for "The Western Set" mens @Bernd prøvde seg på "The Chinese Set" og Dim Sum.

    En veldig bra lounge, men ikke på nivå med Lufthansa eller Swiss sine First lounge. Det er veldig bra at man kommer inn som OneWorld Emerald selv om man har en OneWorld billett i Economy eller Business. Dette er virkelig ett av stedene hvor OneWorld knuser Star Alliance.
     
    jgroneng, SAJblue, Avixlo and 26 others like this.
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 7:
    CX 830 - HKG-JFK - Boeing 777-300ER
    Cathay Pacific First - 2D & 2K

    Da var vi klare for første virkelig lange segment på denne turen, Hong Kong til New York, Vi tuslet ned fra The Wing til gate slik at vi var der omtrent når boarding startet. First-kabinen til Cathay har 6 seter, og det er to rader i en 1-1-1 konfigurasjon.

    IMG_3187.jpg IMG_3188.jpg
    Det er også godt med lagringsplass. Hvert sete har et eget skap til eventuelle bagger og trillekoffert, benputa (ottoman) har også et setebelte, slik at det er mulig å sitte to sammen når man spiser. Opplevde at det også var godt med lagringsplass til mobiltelefon, etc. i setet.

    20190626_085446.jpg
    Setene føles private, selv om det ikke er noen dedikert suite-dør her, men Cathay sitt oppsett er kanskje ikke det beste for par som reiser sammen.

    IMG_3192.jpg
    Så fort vi fikk satt oss ned i setet ble vi tilbudt Champagne og varme nøtter, og crew var veldig flinke til å sørge for at glassene ikke var tomme før avgang.

    IMG_3193.jpg
    Amenity-kit og sett med pysj og slippers ble også delt ut før avgang. Det ble også noise cancelling headsets til bruk ombord.
     
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 26 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser plagsomt "vondt" ut ...
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay Pacific First - HKG-JFK - Meny

    Meny for flyvningen ble delt ut før avgang. Både jeg og @Bernd har Emerald-status i OneWorld, så vi ble spurt først om hva vi ønsket å spise.

    20190626_091149.jpg 20190626_091156.jpg
    Cathay First har dine-on-demand, men vi vi valgte å spise lunsj med en gang etter avgang, og middag to timer før ankomst til New York. I og med at flytiden var 17 timer var det da tid for litt snacks imellom.

    20190626_091200.jpg 20190626_091210.jpg 20190626_091213.jpg 20190626_091300.jpg
    Drikkelisten for denne flyturen, godt utvalg av både vin, cocktails og annen drikke. Sammenlignet med andre selskaper sine First-produkter er vi kanskje litt skuffet, men det var på ingen som helst måte dårlig.
     
    drsyk, jgroneng, Avixlo and 17 others like this.
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay Pacific First - HKG-JFK - Mat

    Som nevnt i forrige post så valgte vi å begynne serveringen ganske raskt etter avgang fra Hong Kong.

    Lunch:
    IMG_3198.jpg
    Begynte selvsagt med kaviar med tradisjonelt tilbehør.

    IMG_3201.jpg IMG_3200.jpg
    Videre fortsatte vi med suppe og en salat.

    IMG_3202.jpg
    Valgte biff som hovedrett, vanligvis kan ofte biff være litt "hitt or miss" på et fly, men her var kjøttet mørt og godt, kanskje litt me stekt etter min smak, men det blir pirk. Kjøttet ble servert med to forskjellige sauser, peppersaus og bearnaise.

    IMG_3203.jpg IMG_3204.jpg
    Etter hovedretten ble det avsluttet med ost og kake.

    Snack:
    20190626_191123.jpg
    Midt under flyturen, som varte over 17 timer valgte vi å ta en snack, og spise den sammen, som nevnt i posten om kabinen er det mulig hos Cathay å spise to sammen . Burgern var absolutt godkjent.

    Middag:
    To timer før landing I New York valgte vi å ta middagen.

    20190626_224908.jpg
    Startet med litt frukt.

    20190626_225650.jpg
    @Bernd valgte and til hovedrett på middagen, mens jeg valgte det asiatiske valget.

    20190626_230428.jpg
    Var veldig mett på dette tidspunktet, men måtte jo ta kaken... :p

    Oppsummert var maten på Cathay veldig bra, definitivt "top-end" sammenlignet med andre selskaper. Vi får trekke konklusjonen når reisen er ferdig... :)
     
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 28 others like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: TWA Hotel - JFK
    Min status: Ingen
    Rom booket: Deluxe King
    Oppgradert: Nei

    Vi hadde under 24 timer i New York før returen til Hong Kong (ja, vet det er galskap), så hvor overnatter man da? Jo, det ultimate hotellet for fly-geeks som oss... TWA Hotel!

    IMG_3210.jpg
    TWA hotel ligger visa vi terminal 5 på JFK som brukes av JetBlue, og det er rett og slett den gamle TWA terminalen som nå er bygd om til et hotell.

    IMG_3213.jpg
    Hadde booket et helt vanlig "deluxe king" rom, og fikk også dette. Fikk flere oppgraderingsmuligheter ved innsjekk (selvsagt for cash).

    IMG_3230.jpg
    Arkitekturen rett og slett kjempekul her, og veldig mye av terminalen er dedikert til TWA sine glansår på 1960-tallet.

    IMG_3228.jpg
    De har også en roof-top bar med svømmebasseng, og utsikt over terminalene og fly som lander og tar av. Vi fikk blant annet sett Cathay-maskinen vi kom med som etter noen timer returnerte til Hong Kong.

    IMG_3231.jpg
    Hotellet har også en "Connie" (Lockheed Constellation) som er bygd om til bar. TWA var første sivile "kunde som fløy Constellation.

    IMG_3239.jpg
    Her måtte man jo selvsagt ta en drink! :cool:

    TWA Hotel er et genialt flyplasshotell som jeg anbefaler på det sterkeste hvis man er litt middels flynerd... :D

    Har masse bilder herfra, så skal legge ut flere i tråden om TWA Hotel et annet sted på forumet.
     
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 32 others like this.
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Det her er så bra.....angret som en hund på at man ikke slo til på denne.....:(
    Men dere rapporterer bra og har flotte bilder :):)
     
    Sunnfjordingen and Bernd like this.
  8. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, det blir ikke mer AvGeek enn TWA Hotel...
    20190626_165427.jpg
     
    Last edited: 29. juni 2019
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 16 others like this.
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    American Flagship First Dining - (First Class) - JFK

    Etter drøye 18 timer i USA var det på tide å vende nesten tilbake til Hong Kong... Innsjekk i New York gikk selvsagt uten problemer, vi var der når Cathay sin innsjekk åpnet.

    IMG_3242.jpg
    Flagship Lounge er American sitt svar på United sin Polaris lounge, men heldigvis er de litt mer liberale på hvem som kommer inn, så alle som skal fly OneWorld, og har et OneWorld Sapphire eller Emerald (med unntak av American AAdvantage) slipper inn.

    IMG_3243.jpg IMG_3244.jpg
    De stedene hvor American flyr Flagship First fra er det også en egen del av Flagship Lounge som kun er reservert passasjerer i First Class som heter Flagship Dining, som i bunn og grunn er en a la carte restaurant med bedre drikkevarer...

    IMG_0101.jpg
    Rett etter vi hadde kommet oss inn i lounge, ankom også flyet som skulle ta oss til Hong Kong senere på dagen...

    20190627_075735.jpg
    Regler i USA gjorde at de ikke kunne servere alkohol før klokken 8, men klokken 8 sharp kom Champagnen på bordet... Krug Grande Cuvée.
     
    drsyk, fleithe, jgroneng and 30 others like this.
  10. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er sykt sykt bra:D:)
     
    Bernd and haakonks like this.
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 8:
    CX 841 - JFK-HKG - Boeing 777-300ER
    Cathay Pacific First - 1D & 1K

    Vi hadde en litt eldre 777 på vei tilbake til Hong Kong, så denne maskinen hadde ikke WiFi installert, vi fløy også en litt raskere rute på vei tilbake, over nordpolen. Flytiden var denne gangen 15 timer og 30 minutter isteden for 17 timer.

    20190627_092650.jpg
    Ellers var kabinen helt lik sist gang, som sagt er det kun to rader i First, i en 1-1-1 konfigurasjon, så maks 6 passasjerer.

    20190627_092809.jpg
    Service var veldig konsistent sammenlignet med turen over, før avgang ble Champagne og varme nøtter servert.

    IMG_3260.jpg
    Etter første matservering fikk man tilbud om å få konfigurert om setet til seng, det ble da lagt på en overmadrass på setet, og man fikk ekstra puter om man ville. Både i sitte og sovekomfort er setet til Cathay Pacific meget bra! (godt at ikke alle asiatiske flyselskap har "harde senger" i First. Ja! Jeg snakker om dere Singapore Airlines...)
     
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 20 others like this.
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay Pacific First - JFK-HKG - Meny

    Drikkevarene på menyen var de samme fra New York, som fra Hong Kong, men det var en annen matmeny... Ofte er det jo slik at flyselskapene sin catering fra "utestasjon" ikke er like bra som fra hjemmebasen, men det stemmer ikke for Cathay!

    IMG_3256.jpg
    IMG_3257.jpg

    Jeg vil nesten si at maten var bedre fra New York enn fra Hong Kong. Men nå snakker vi småpirk, begge turene var veldig bra...
     
    drsyk, jgroneng, Avixlo and 16 others like this.
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay Pacific First - JFK-HKG - Mat

    Som nevnt i forrige post så var det en annen meny ut fra New York, det var også lunsj rett etter avgang fra JFK, også valgte vi begge å ta middagen et par timer før Hong Kong.

    Lunsj:
    IMG_3248.jpg
    Som seg hør og bør i First så begynte vi denne gangen også med kaviar! :)

    IMG_3251.jpg
    Fortsatte videre med kremet soppsuppe, denne var virkelig veldig god!

    IMG_3252.jpg
    Salaten var med hummer, og det ser selvsagt noe jeg ikke klarer å takke nei til... :)

    IMG_3254.jpg
    Med hovedretten ville jeg gi de tvilen til gode, og bestilte prime beef filet, og presiserte at jeg ville ha den stekt medium rare...

    IMG_3255.jpg
    Og tror dere ikke Cathay klarte å "naile" den på dette forsøket, mør og mørkerød inni... Dette tror jeg kanskje er en av de beste biffene jeg har fått på fly, meget imponerende!

    Etter biffen måtte jeg rett og slett kaste inn håndkle, ingen plass til ost eller dessert...

    Middag:
    IMG_3261.jpg
    Her begynte vi som til USA med litt frukt.

    IMG_3262.jpg
    Fortsatte videre med kyllingen, denne var også veldig bra mye smak, og kyllingen var ikke tør, noe den lett kan bli på et fly.

    IMG_3263.jpg
    Nå var det heldigvis plass til å avslutte med kake! :)

    Kom frem til Hong Kong veldig mett... Begge flyturene har vært veldig bra, må si at Cathay leverer et konsistent bra produkt! Både soft og hard-produktet i luften er veldig bra, hakket over Lufthansa, Swiss og Singapore Airlines (77W)...
     
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 30 others like this.
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Strålande reisebrev! :)
     
    haakonks and Bernd like this.
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn kan man gjøre når en sitter oppe nyttårsaften klar med bookingfingeren ...
    det er lett å bli misunnelig ..
     
    jgroneng, haakonks and Bernd like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay Pacific - The Pier - (OneWorld Emerald) - HKG

    På denne gangen innom Hong Kong valgte vi å fokusere på "The Pier" som er Cathay sin andre First-lounge på HKG. The Pier ligger litt bortenfor området hvor United og Thai har sine lounger...

    20190628_135359.jpg
    Selve loungen er en rulletrapp ned fra public-området, så i motsetning til "The Wing" som er en åpen lounge så er The Pier mye mer stille.

    20190628_141613.jpg
    Selve stilen på lounge minner veldig mye om hvordan Cathay sin lounge i London. Det er også dusjfasiliteter her, de har noen få "day-rooms" som kan reserveres i noen timer, og det er et Spa hvor man kan få fotmassasje.

    20190628_141528.jpg
    Det er et relativt lite buffet-område har, og rett ved siden av dette er det en bar og et område man kan sitte. Det er samme meny i baren på "The Wing" og "The Pier".

    20190628_142644.jpg
    Sitteområdet har store vinduer ut mot tarmac, og det slippes inn veldig mye lys, i de timene vi var her så føltes aldri lounge full.

    20190628_162916.jpg
    I den andre enden av lunge er det en stor restaurant, hvor de har en a la carte meny.

    IMG_3265.jpg
    Utvalget som var til middag, vi var der rundt klokken 16. De har også samme meny på "The Wing".

    Nå har vi testet begge Cathay sine First-lounger, og jeg må nok si at jeg liker "The Pier" best, det er nok også der vi kommer til å dra tilbake til når vi skal innom HKG igjen på vei tilbake til Norge...
     
    drsyk, jgroneng, Avixlo and 17 others like this.
  17. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 9:
    KA 224 - HKG-DAD - Airbus A321
    Cathay Dragon Business - 10A & 10D

    Flere som har tatt denne error-fare har valgt å hoppe av i Hong Kong, men vi valgte å fly hele itinerary tilbake til Da Nang, er jo tross alt 40 ekstra tier points... ;) Flytype og kabin var den samme forrige segmentet vi hadde med Cathay Dragon.

    20190628_201210.jpg
    En litt annen meny denne gangen, fremdeles var service utmerket for en 1 time og 40 minutters flytur, og crew var utrolig effektive til å servere alle i kabinen.

    IMG_3267.jpg
    20190628_190332.jpg IMG_3268.jpg
    På dette segmentet valgte @Bernd fisk, og jeg valgte kylling. Vi var begge veldig fornøyd med maten, her har både Cathay Pacific og Cathay Dragon virkelig levert varene.
     
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 18 others like this.
  18. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Hotell: Four Points Sheraton Da Nang
    Min status: Platinum Elite
    Rom booket: Superior King
    Oppgradert: Ja, 2-roms corner suite (første opphold) og sea view upper floor (2. opphold)

    Marriott har to hoteller i Da Nang:
    • Four Points by Sheraton ved havet litt nord for bykjernen, men fremdeles midt i "nightlife district". Bodde her under begge oppholdene til og fra NYC
    • Sheraton Grand Da Nang Resort, ca 15 kjøremin. sør for byen, i nærheten av Hyatt Regency. Familien og jeg bodde her 5 netter i februar 2019
    Mens sistnevnte kan sammenlignes med Hyatt Regency (fantastisk resort, utmerket service, meget god mat etc), minner Four Points Sheraton mer om en typisk betongsilo i syden. Frokosten føles om en stampede av sultne gribber i en elefantslakteri, stranden rett utenfor hotellet nås ved å krysse en vei med permanent motorsykkel-race og å vente på heisen tar gjerne lengre tid enn å tømme en A380 full av pensjonister.
    Selve rommene er derimot helt greit, frokosten er meget god (med "private room" for elite medlemmer, les: Bobler!! ) og Four Points koster gjerne halvparten av det Sheraton Resort trekker fra kortet.

    Konklusjon: Da Nang er et fantastisk sted å reise til og anbefales på det sterkeste. Dersom man ønsker en avslappet ferie med fantastisk service og mat og samtidig få statuspoeng / overnattinger anbefales resortene litt utenfor byen.

    20190624_202507.jpg 20190624_202518.jpg 20190624_202525.jpg 20190625_064948.jpg 20190625_062418.jpg 20190628_200042.jpg

    For å sammenligne: Sheraton Grand Resort Da Nang
    20190219_181358.jpg
     
    Last edited: 30. juni 2019
    drsyk, jgroneng, Avixlo and 19 others like this.
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Hyatt Regency Da Nang Resort and Spa
    Min status: World of Hyatt Globalist
    Rom booket: 1 King Bed
    Oppgradert: Regency Suite

    Nok en natt for meg på samme Hyatt-hotell i Da Nang, ikke veldig stor forskjell på forrige opphold som dere kan lese om tidligere i denne tråden, ble oppgradert til en suite denne gangen også, som var identisk til rommet jeg hadde ved forrige opphold, bare at dette lå i etasjen under det forrige rommet jeg hadde.

    IMG_3269.jpg
    Som sist, god fronst i Regency Club, og utmerket service fra de som jobber på hotellet. Dette er definitivt et sted jeg gjerne drar tilbake til, men da litt lenger enn en natt... :)
     
    drsyk, SAJblue, Avixlo and 18 others like this.
  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 10:
    UO 553 - DAD-HKG - Airbus A320
    HK Express - 1F & 1E

    Turen tilbake til Hong Kong gikk med HK Express, som er Hong Kong sin low cost carrier. Vi hadde heldigvis kjøpt tjenesten "U-First" som gir jeg prioritert innsjekk, og prioritert boarding. Da fikk vi veldig raskt sjekket inn. Det er kun en lounge på den internasjonale terminalen på Da Nang, CIP Orchid lounge, testet denne forrige gang, brukte den igjen nå. Samme inntrykk som sist.

    IMG_3272.jpg
    Hadde valgt seter på rad 1 for å kunne få litt ekstra beinplass, selv om pitch i HK Express sine fly faktisk er bedre enn hva man ofte kan finne hos enkelte Europeiske selskap.

    IMG_0104.jpg
    Crew på denne flyturen var ganske ubrukelige. De løpte gjennom kabinen med salgsvogner fortere enn en friidrettsutøver, så var ikke sjans til å kjøpe noe som helst... Trodde business-modellen til slike selskap var å selge så mye BoB som mulig... :p

    Resten av flyturen brukte de på å sitte på crew-sete og fnise over en mobiltelefon. Betalte ikke akkurat så mye for billetten, så skal ikke klage for mye...
     
    drsyk, jgroneng, Avixlo and 17 others like this.

Del denne siden