Cathay Pacific - The Wing (First) (OneWorld Emerald) - HKG The Wing er en av to First class lounger som Cathay har i Hong Kong, den ligger rett etter sikkerhetskontrollen ovenfor gate 1-4. Her kommer man også inn hvis man har OneWorld Emerald status... Første del av lounge etter man kommer inn er en liten "Champagne Lounge", de hadde tre valg, to hvite og en rose. Videre kommer man til bar-området, og til et område hvor de har en buffet. The Wing har også "cabanas" eller såkalte "Shower Suites" man kan bruke hvis man trenger å ta en kjapp dusj eller ta et bad. Vi brukte ikke det denne gangen. Det er også en a la carte restaurant i lounge. Vi var der når det ble servert frokost, det var både kinesiske og vestlige retter som ble servert. Jeg gikk for "The Western Set" mens @Bernd prøvde seg på "The Chinese Set" og Dim Sum. En veldig bra lounge, men ikke på nivå med Lufthansa eller Swiss sine First lounge. Det er veldig bra at man kommer inn som OneWorld Emerald selv om man har en OneWorld billett i Economy eller Business. Dette er virkelig ett av stedene hvor OneWorld knuser Star Alliance.
Segment 7: CX 830 - HKG-JFK - Boeing 777-300ER Cathay Pacific First - 2D & 2K Da var vi klare for første virkelig lange segment på denne turen, Hong Kong til New York, Vi tuslet ned fra The Wing til gate slik at vi var der omtrent når boarding startet. First-kabinen til Cathay har 6 seter, og det er to rader i en 1-1-1 konfigurasjon. Det er også godt med lagringsplass. Hvert sete har et eget skap til eventuelle bagger og trillekoffert, benputa (ottoman) har også et setebelte, slik at det er mulig å sitte to sammen når man spiser. Opplevde at det også var godt med lagringsplass til mobiltelefon, etc. i setet. Setene føles private, selv om det ikke er noen dedikert suite-dør her, men Cathay sitt oppsett er kanskje ikke det beste for par som reiser sammen. Så fort vi fikk satt oss ned i setet ble vi tilbudt Champagne og varme nøtter, og crew var veldig flinke til å sørge for at glassene ikke var tomme før avgang. Amenity-kit og sett med pysj og slippers ble også delt ut før avgang. Det ble også noise cancelling headsets til bruk ombord.
Cathay Pacific First - HKG-JFK - Meny Meny for flyvningen ble delt ut før avgang. Både jeg og @Bernd har Emerald-status i OneWorld, så vi ble spurt først om hva vi ønsket å spise. Cathay First har dine-on-demand, men vi vi valgte å spise lunsj med en gang etter avgang, og middag to timer før ankomst til New York. I og med at flytiden var 17 timer var det da tid for litt snacks imellom. Drikkelisten for denne flyturen, godt utvalg av både vin, cocktails og annen drikke. Sammenlignet med andre selskaper sine First-produkter er vi kanskje litt skuffet, men det var på ingen som helst måte dårlig.
Cathay Pacific First - HKG-JFK - Mat Som nevnt i forrige post så valgte vi å begynne serveringen ganske raskt etter avgang fra Hong Kong. Lunch: Begynte selvsagt med kaviar med tradisjonelt tilbehør. Videre fortsatte vi med suppe og en salat. Valgte biff som hovedrett, vanligvis kan ofte biff være litt "hitt or miss" på et fly, men her var kjøttet mørt og godt, kanskje litt me stekt etter min smak, men det blir pirk. Kjøttet ble servert med to forskjellige sauser, peppersaus og bearnaise. Etter hovedretten ble det avsluttet med ost og kake. Snack: Midt under flyturen, som varte over 17 timer valgte vi å ta en snack, og spise den sammen, som nevnt i posten om kabinen er det mulig hos Cathay å spise to sammen . Burgern var absolutt godkjent. Middag: To timer før landing I New York valgte vi å ta middagen. Startet med litt frukt. @Bernd valgte and til hovedrett på middagen, mens jeg valgte det asiatiske valget. Var veldig mett på dette tidspunktet, men måtte jo ta kaken... Oppsummert var maten på Cathay veldig bra, definitivt "top-end" sammenlignet med andre selskaper. Vi får trekke konklusjonen når reisen er ferdig...
Hotell: TWA Hotel - JFK Min status: Ingen Rom booket: Deluxe King Oppgradert: Nei Vi hadde under 24 timer i New York før returen til Hong Kong (ja, vet det er galskap), så hvor overnatter man da? Jo, det ultimate hotellet for fly-geeks som oss... TWA Hotel! TWA hotel ligger visa vi terminal 5 på JFK som brukes av JetBlue, og det er rett og slett den gamle TWA terminalen som nå er bygd om til et hotell. Hadde booket et helt vanlig "deluxe king" rom, og fikk også dette. Fikk flere oppgraderingsmuligheter ved innsjekk (selvsagt for cash). Arkitekturen rett og slett kjempekul her, og veldig mye av terminalen er dedikert til TWA sine glansår på 1960-tallet. De har også en roof-top bar med svømmebasseng, og utsikt over terminalene og fly som lander og tar av. Vi fikk blant annet sett Cathay-maskinen vi kom med som etter noen timer returnerte til Hong Kong. Hotellet har også en "Connie" (Lockheed Constellation) som er bygd om til bar. TWA var første sivile "kunde som fløy Constellation. Her måtte man jo selvsagt ta en drink! TWA Hotel er et genialt flyplasshotell som jeg anbefaler på det sterkeste hvis man er litt middels flynerd... Har masse bilder herfra, så skal legge ut flere i tråden om TWA Hotel et annet sted på forumet.
Det her er så bra.....angret som en hund på at man ikke slo til på denne..... Men dere rapporterer bra og har flotte bilder
American Flagship First Dining - (First Class) - JFK Etter drøye 18 timer i USA var det på tide å vende nesten tilbake til Hong Kong... Innsjekk i New York gikk selvsagt uten problemer, vi var der når Cathay sin innsjekk åpnet. Flagship Lounge er American sitt svar på United sin Polaris lounge, men heldigvis er de litt mer liberale på hvem som kommer inn, så alle som skal fly OneWorld, og har et OneWorld Sapphire eller Emerald (med unntak av American AAdvantage) slipper inn. De stedene hvor American flyr Flagship First fra er det også en egen del av Flagship Lounge som kun er reservert passasjerer i First Class som heter Flagship Dining, som i bunn og grunn er en a la carte restaurant med bedre drikkevarer... Rett etter vi hadde kommet oss inn i lounge, ankom også flyet som skulle ta oss til Hong Kong senere på dagen... Regler i USA gjorde at de ikke kunne servere alkohol før klokken 8, men klokken 8 sharp kom Champagnen på bordet... Krug Grande Cuvée.
Segment 8: CX 841 - JFK-HKG - Boeing 777-300ER Cathay Pacific First - 1D & 1K Vi hadde en litt eldre 777 på vei tilbake til Hong Kong, så denne maskinen hadde ikke WiFi installert, vi fløy også en litt raskere rute på vei tilbake, over nordpolen. Flytiden var denne gangen 15 timer og 30 minutter isteden for 17 timer. Ellers var kabinen helt lik sist gang, som sagt er det kun to rader i First, i en 1-1-1 konfigurasjon, så maks 6 passasjerer. Service var veldig konsistent sammenlignet med turen over, før avgang ble Champagne og varme nøtter servert. Etter første matservering fikk man tilbud om å få konfigurert om setet til seng, det ble da lagt på en overmadrass på setet, og man fikk ekstra puter om man ville. Både i sitte og sovekomfort er setet til Cathay Pacific meget bra! (godt at ikke alle asiatiske flyselskap har "harde senger" i First. Ja! Jeg snakker om dere Singapore Airlines...)
Cathay Pacific First - JFK-HKG - Meny Drikkevarene på menyen var de samme fra New York, som fra Hong Kong, men det var en annen matmeny... Ofte er det jo slik at flyselskapene sin catering fra "utestasjon" ikke er like bra som fra hjemmebasen, men det stemmer ikke for Cathay! Jeg vil nesten si at maten var bedre fra New York enn fra Hong Kong. Men nå snakker vi småpirk, begge turene var veldig bra...
Cathay Pacific First - JFK-HKG - Mat Som nevnt i forrige post så var det en annen meny ut fra New York, det var også lunsj rett etter avgang fra JFK, også valgte vi begge å ta middagen et par timer før Hong Kong. Lunsj: Som seg hør og bør i First så begynte vi denne gangen også med kaviar! Fortsatte videre med kremet soppsuppe, denne var virkelig veldig god! Salaten var med hummer, og det ser selvsagt noe jeg ikke klarer å takke nei til... Med hovedretten ville jeg gi de tvilen til gode, og bestilte prime beef filet, og presiserte at jeg ville ha den stekt medium rare... Og tror dere ikke Cathay klarte å "naile" den på dette forsøket, mør og mørkerød inni... Dette tror jeg kanskje er en av de beste biffene jeg har fått på fly, meget imponerende! Etter biffen måtte jeg rett og slett kaste inn håndkle, ingen plass til ost eller dessert... Middag: Her begynte vi som til USA med litt frukt. Fortsatte videre med kyllingen, denne var også veldig bra mye smak, og kyllingen var ikke tør, noe den lett kan bli på et fly. Nå var det heldigvis plass til å avslutte med kake! Kom frem til Hong Kong veldig mett... Begge flyturene har vært veldig bra, må si at Cathay leverer et konsistent bra produkt! Både soft og hard-produktet i luften er veldig bra, hakket over Lufthansa, Swiss og Singapore Airlines (77W)...
Sånn kan man gjøre når en sitter oppe nyttårsaften klar med bookingfingeren ... det er lett å bli misunnelig ..
Cathay Pacific - The Pier - (OneWorld Emerald) - HKG På denne gangen innom Hong Kong valgte vi å fokusere på "The Pier" som er Cathay sin andre First-lounge på HKG. The Pier ligger litt bortenfor området hvor United og Thai har sine lounger... Selve loungen er en rulletrapp ned fra public-området, så i motsetning til "The Wing" som er en åpen lounge så er The Pier mye mer stille. Selve stilen på lounge minner veldig mye om hvordan Cathay sin lounge i London. Det er også dusjfasiliteter her, de har noen få "day-rooms" som kan reserveres i noen timer, og det er et Spa hvor man kan få fotmassasje. Det er et relativt lite buffet-område har, og rett ved siden av dette er det en bar og et område man kan sitte. Det er samme meny i baren på "The Wing" og "The Pier". Sitteområdet har store vinduer ut mot tarmac, og det slippes inn veldig mye lys, i de timene vi var her så føltes aldri lounge full. I den andre enden av lunge er det en stor restaurant, hvor de har en a la carte meny. Utvalget som var til middag, vi var der rundt klokken 16. De har også samme meny på "The Wing". Nå har vi testet begge Cathay sine First-lounger, og jeg må nok si at jeg liker "The Pier" best, det er nok også der vi kommer til å dra tilbake til når vi skal innom HKG igjen på vei tilbake til Norge...
Segment 9: KA 224 - HKG-DAD - Airbus A321 Cathay Dragon Business - 10A & 10D Flere som har tatt denne error-fare har valgt å hoppe av i Hong Kong, men vi valgte å fly hele itinerary tilbake til Da Nang, er jo tross alt 40 ekstra tier points... Flytype og kabin var den samme forrige segmentet vi hadde med Cathay Dragon. En litt annen meny denne gangen, fremdeles var service utmerket for en 1 time og 40 minutters flytur, og crew var utrolig effektive til å servere alle i kabinen. På dette segmentet valgte @Bernd fisk, og jeg valgte kylling. Vi var begge veldig fornøyd med maten, her har både Cathay Pacific og Cathay Dragon virkelig levert varene.
Hotell: Four Points Sheraton Da Nang Min status: Platinum Elite Rom booket: Superior King Oppgradert: Ja, 2-roms corner suite (første opphold) og sea view upper floor (2. opphold) Marriott har to hoteller i Da Nang: Four Points by Sheraton ved havet litt nord for bykjernen, men fremdeles midt i "nightlife district". Bodde her under begge oppholdene til og fra NYC Sheraton Grand Da Nang Resort, ca 15 kjøremin. sør for byen, i nærheten av Hyatt Regency. Familien og jeg bodde her 5 netter i februar 2019 Mens sistnevnte kan sammenlignes med Hyatt Regency (fantastisk resort, utmerket service, meget god mat etc), minner Four Points Sheraton mer om en typisk betongsilo i syden. Frokosten føles om en stampede av sultne gribber i en elefantslakteri, stranden rett utenfor hotellet nås ved å krysse en vei med permanent motorsykkel-race og å vente på heisen tar gjerne lengre tid enn å tømme en A380 full av pensjonister. Selve rommene er derimot helt greit, frokosten er meget god (med "private room" for elite medlemmer, les: Bobler!! ) og Four Points koster gjerne halvparten av det Sheraton Resort trekker fra kortet. Konklusjon: Da Nang er et fantastisk sted å reise til og anbefales på det sterkeste. Dersom man ønsker en avslappet ferie med fantastisk service og mat og samtidig få statuspoeng / overnattinger anbefales resortene litt utenfor byen. For å sammenligne: Sheraton Grand Resort Da Nang
Hotell: Hyatt Regency Da Nang Resort and Spa Min status: World of Hyatt Globalist Rom booket: 1 King Bed Oppgradert: Regency Suite Nok en natt for meg på samme Hyatt-hotell i Da Nang, ikke veldig stor forskjell på forrige opphold som dere kan lese om tidligere i denne tråden, ble oppgradert til en suite denne gangen også, som var identisk til rommet jeg hadde ved forrige opphold, bare at dette lå i etasjen under det forrige rommet jeg hadde. Som sist, god fronst i Regency Club, og utmerket service fra de som jobber på hotellet. Dette er definitivt et sted jeg gjerne drar tilbake til, men da litt lenger enn en natt...
Segment 10: UO 553 - DAD-HKG - Airbus A320 HK Express - 1F & 1E Turen tilbake til Hong Kong gikk med HK Express, som er Hong Kong sin low cost carrier. Vi hadde heldigvis kjøpt tjenesten "U-First" som gir jeg prioritert innsjekk, og prioritert boarding. Da fikk vi veldig raskt sjekket inn. Det er kun en lounge på den internasjonale terminalen på Da Nang, CIP Orchid lounge, testet denne forrige gang, brukte den igjen nå. Samme inntrykk som sist. Hadde valgt seter på rad 1 for å kunne få litt ekstra beinplass, selv om pitch i HK Express sine fly faktisk er bedre enn hva man ofte kan finne hos enkelte Europeiske selskap. Crew på denne flyturen var ganske ubrukelige. De løpte gjennom kabinen med salgsvogner fortere enn en friidrettsutøver, så var ikke sjans til å kjøpe noe som helst... Trodde business-modellen til slike selskap var å selge så mye BoB som mulig... Resten av flyturen brukte de på å sitte på crew-sete og fnise over en mobiltelefon. Betalte ikke akkurat så mye for billetten, så skal ikke klage for mye...