Ferie til Vietnam, transitt i Shanghai

Tråd i 'Reisemål' startet av Elmo, 21. jan 2018.

  1. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter med en logistikkbekymring som jeg må prøve å lufte her på forumet, kort fortalt:
    Har planlagt en Vietnamtur med familien og booket bonusreise med SAS (business til Shanghai om to uker, TRD-CPH-PVG). Ettersom SAS ikke flyr helt til Vietnam har jeg kjøpt separat tilslutningsbillett med Vietnam Airlines fra Shanghai til Hanoi (har lagt inn drøyt 3 timers connection time).

    Her kommer logistikkutfordringen:
    Når vi ankommer Shanghai PVG og skal fly videre på separat billett (separate PNR, to forskjellige allianser) ser jeg for meg at vi i verste fall må hente ut bagasjen i PVG og sjekke inn på nytt for neste leg (Vietnam airlines PVG-HAN). Trenger vi isåfall et transittvisum, og vil dette gå knirkefritt for norske passholdere på flyplassen i Shanghai?

    Er det noen annen/enklere måte å gjøre denne transferen på? Finnes det noen måte å sjekke inn hele veien fra TRD, eller i det minste sjekke bagasjen helt gjennom når det dreier seg om separate PNR?
     
  2. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Gjorde dette i sommer, bare at jeg flydde videre fra PVG til NRT med ANA.

    Hente bagasjen og sjekke inn på nytt må du uansett. I ditt tilfelle må du kanskje bytte terminal også.

    Har du connection under 24 timer kommer du gjennom uten noen form for visum, men det kan være lurt å ha med utskrift som viser at du skal videre.
     
    Elmo liker dette
  3. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Dette er igrunn beroligende. Så lenge norske passholdere kan slippe gjennom immigration, til bagasjehallen og ut til innsjekkingsskrankene i avgangshallen uten å forhåndssøke om kinesisk visum på ambassaden i Oslo så er jeg fornøyd med det. Høres ut som det går helt greit å få et 24-timers transittvisum for nordmenn, til tross for Jagland-gate for noen år siden...
     
  4. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke bare det, du kan fint forlate flyplassen også. Jeg gjorde det da jeg ankom med ANA rundt 01.30 og skulle videre med SAS "senere" på dagen. Booket et hotell i nærheten av flyplassen og tok taxi ut dit.
     
  5. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Her kommer en liten update fra Værnes. Fikk faktisk sjekket inn bagasjen hele veien til endedestinasjonen i Vietnam, og fikk boardingkort helt fram. Hun i innsjekkingsskranken poengterte at dette egentlig ikke var i vanlig praksis, men ekstraservice. Isåfall ser det ikke ut som vi må hente ut bagasjen i Shanghai, og kan forhåpentligvis unngå å skaffe transittvisum for denne logistikkbiten.
     
    Travellingalf liker dette
  6. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Tror nok fort du må gjennom immigrasjonen uansett. Jeg hadde tilsvarende opplegg i November hvor jeg skulle videre til Hong Kong 5 timer etter jeg landet i Shanghai.

    En grei tilleggsinfo nå er at nordmenn faktisk skal være så inne i varmen nå med Kina at vi kan få 6 dagers Visa on arrival på lik linje med resten av EU. Fikk høre dette av en som jobber for den Sveitsiske ambasaden i Shanghai, og har ikke klart å finne noe skriftlig om dette i etterkant (har ikke lett veldig hardt heller).
     
    Petter B-C liker dette
  7. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Som en liten oppfølger til tråden kan jeg legge ut en fasit for de som skal gjennomføre lignende mellomlanding i Shanghai. Man MÅ gå gjennom immigration selv om man bare skal videre med ny internasjonal flight i fra samme terminal (var opprinnelig innsjekket hele veien). I immigration får man som nordmann et 24-timersvisum (dette tok ca en time pga kø). Deretter MÅ man ta ut bagasjen (selv om den har tags fram til endedestinasjonen), gå gjennom customs, og foreta ny innsjekking, og ny sikkerhetskontroll. Overalt var det køer, så alle disse sjekkpunktene tok mye mer tid enn man er vant til. Totalt tok det over to timer fra vi gikk av flyet til vi var airside igjen. Det er altså lurt å legge inn litt tid for mellomlanding på PVG, vi hadde lagt inn ca 3 timer mellom flightene og det holdt akkurat
     
    helged, EndreD, ortega and 1 other person like this.

Del denne siden