Finnair Platinum Lumo

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flying_all, 09. juli 2022.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det nærmer seg Platinum Lumo her. Tenkte å legge ut fordeler, erfaringer og hvordan jeg fikk statusen.

    Kan begynne med hva som skjedde i dag:

    Hadde bestilt flyvning RVN-HEL-DEL. pga problemer med flyet fra FRA-HEL dagen før, så kom jeg ikke meg nordover, og ble stuck i HEL. Jeg fikk hjelp av Finnair service og de fjernet legget RVN-HEL. (Sa de).

    Dagen etter når jeg våknet, så fikk jeg melding om at siden jeg ikke tok RVN-HEL, så var resten av reisen (HEL-DEL) kansellert. Jeg hadde valgt 42L som er exit sete med ingen sete forran deg. Altså det beste setet i eco.

    Jeg hadde lagt meg inn på Hilton Helsinki, så jeg stakk bort på flyplassen for å høre hva som hadde skjedd her. De beklaget at de hadde kansellert reisen, men etter litt trykking så hadde jeg billetter HEL-DEL og alt var ok, eller? Nei nå hadde noen tatt 42L. Det var visst nok en familie, så hun kunne ikke flytte dem. Jeg spurte om 42A, som er samme sete bare andre siden. Nei det gikk heller ikke. Så fant hun ut at jeg var Platinum og hadde 30 kommende flighter med Finnair de neste ukene (straks Lumo).

    Joda da kunne jeg få velge det setet jeg ønsker. Jeg tok 42A som var okkupert, og Herr Gugugram fikk nytt sete :D


    31D4D9D7-0142-4F75-88BC-377B60410CC6.jpeg
     
    chrt, jonss, EndreD and 20 others like this.
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    På Frankfurt flyplass for 2 dager siden:

    Jeg hadde lagt inn upgrade til Business Class på FRA-HEL. Når jeg ankom flyplassen så fikk jeg kkke sjekket inn på telefon eller automat. Måtte vente til skranken åpnet.

    Da den åpnet forteller Finnair damen meg at jeg har økonomi til Helsinki, er det ok?. Nei, jeg har business sa jeg. Nei det er helt fullt sa hun. Jeg sa at jeg har blitt trekt 1 voucher (man får business class opphatdering 4 enveis Europa og 2 enveis long haul voucher hver gang man blir Platinum).

    Hun ringte rundt og styret på. Ok nå har du business Class. Beklager problemet sier hun. Ok tenkte jeg og gikk.

    Når jeg hadde satt meg på flyet så tikker det inn en varsel. «Du har blitt trekt 11.000 poeng». What!!! Etter mye styr og en telefon her og der, så viste det seg hun damen i Frankfurt hadde oppgradert meg med poeng OG voucher var trekt. Altså dobbelt.

    Finnair beklaget mye og sendte meg til og med en e-post om det:


    32CACAF9-0BF6-45B7-904F-68B9F8969D59.jpeg
     
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for oppdateringer! Fortsett med det, for det er alltid spennende å høre om et FT program ikke så mange har omtalt her før.

    Likte godt dobbel-betydningen på "stuck in HEL" :D

    Men kanskje er det bare meg som har en syk humoristisk sans :p
     
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra å få høre litt mer om Finnair. Vurderer å satse på det om Eurobonus går "åt skogen".. :(
     
    flying_all liker dette
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig nyttig info. Setter varsling på tråden og håper på masse oppdateringer! Her er det bare å begynne å lese seg opp skjønner jeg :)
     
    flying_all liker dette
  6. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Interressant tråd, men er jeg den eneste som syns at finnairs prestasjoner her er litt på den svake siden? Spesielt første issue, der de roter deg til og så er setet borte.. hva med en upgrade her for statuskunden?
     
    Insomnia4u liker dette
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Flyet var helt fullt, i business class også. Det er vanskelig å gjøre noe med det når det er bare noen få timer til boarding.

    Er dog enig i at de kunne spandert en long haul business class upgrade voucher til meg for rotet. Jeg skal sende en e-post til Platinum mailen. Holder dere oppdatert.
     
    Flyingdutchman liker dette
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe ja, heldigvis ikke den værste plassen å være stuck på i grunnen! :)

    Syns det er på tide med en egen kategori på fremsiden, for Finnair her på forumet. Jeg skal sørge for å holde liv i den og få dere over på Finnair. #ikkeSponset
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Finnair er i tillegg også rotete på kundebehandling ved irrops.

    Jeg hadde en rabattert biz billett med dem, som de endret så mange ganger at billetten til slutt i praksis ble til full flex (fordi jeg ikke trengte å godta endringene) og jeg endte med å kansellere hele greia. 12500 kr ish t/r OSL-BKK.

    Det var helt umulig som kunde å forholde seg til alle endringene. Kom nye mails med endringer flere ganger i uken. Og da de toppet alt sammen med å legge inn overnatting i HEL som forutsetning for å komme til Asia ga jeg opp.
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    AY122, DEL-HEL i dag tidlig. Hadde sete 1A og allerede før jeg hadde vist boarding passet, så sa han «velkommen ombord igjen» også kom han og tok meg i hånden, hilste, spurte hva jeg ville ha å drikke, sa hvor lang flyturen blir (9 timer og 5 minutter) og at jeg må si i fra om det skulle være noe :)

    I New Delhi får man bruke loungen som de deler med Qatar Airways. Platinum får ta med 1 gjest. Lumo får ta med 4 gjester.

    CE00BDEC-D03C-4D1C-8FCB-AD463CEA576D.jpeg

    46E6F671-351B-45AF-B6CA-F14B7C975314.jpeg
     
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen er endelig her! Platinum Lumo er offisielt oppnådd. Dette blir spennende å teste :D

    5ACC324A-536A-4B53-A21D-005189F0E6F9.jpeg
     
    chrt, AndersWE, Earl and 25 others like this.
  12. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lenge varer statusen og hvor vanskelig er det å rekvalifisere målt opp mot det å oppnå statusen i utgangspunktet?
     
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Perioden starter når man melder seg inn. Slik som SAS. Altså ikke slik som KLM (alltid fra 1 Jan til 31 des). Statusen varer fra man kvalifiserer og neste periode.

    Som Platinum Lumo får man 25% mer opptjening av poeng, like mye som vanlig Platinum. Jeg har hatt Platinum hos Finnair i 3 år.

    Denne perioden har det blitt mye reiser ut fra Norden, som rutene HEL-BRU/FRA/MUC/DUS/CPH/VIE, mens utenfor Europa er det HEL-DEL/TYO/BKK for det meste. I tillegg reiser jeg mye på flex billetter som er høyere opptjening og dyrere selvsagt. Om det er interessant, kan jeg sjekke ga hvor mye jeg la i NOK på Finnair for å oppnå statusen.

    Dette er på en måte SAS Pandion, bare at alle kan få det om man flyr nok / legger igjen nok penger i Finnair. Etter hva jeg har hørt, skal det ikke være veldig mange som er Platinum Lumo, og hvertfall ikke norske.
     
    Insomnia4u, Earl, Kristian and 4 others like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er mest spent på å teste om «alltid» oppgradering når det er ledig, stemmer.

    Man får uansett 8 Europa business oppgraderinger og 4 long-haul business oppgraderinger hver gang man kvalifiserer. Disse er gyldig i perioden man er kvalifisert.

    Jeg har igjen to stk fra 2021-22 perioden:

    8161F38C-9B11-4EF9-A40B-23F28A7CB913.jpeg
     
    Insomnia4u, Earl, Molde and 3 others like this.
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Her er noen fordeler i farten, fra Platinum og opp til Lumo:

    Oppgradering: 4 Europa/ 2 long > 8 Europa / 4 long.
    Ombord: gratis drikke > gratis drikke og snacks.
    Internett: 30 min pr flyving > hele flyvningen.
    Lounge: 1 gjest > 4 gjester.
    Reservert stol i lounge: i loungen skal det alltid være sitteplass som Lumo.

    Blir kjørt med bil fra lounge til flyet, om det er buss gate eller ATR flyving.

    Kan få nødutgangsetet eller det setet man ønsker i samme klasse, selv om noen andre har valgt det (kan bekrefte, har testet).
     
    chrt, Insomnia4u, Are and 10 others like this.
  16. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant fordel.. Kjipt for alle andre dog! Gå fra nødutgang vindu til midtsete vanlig rad i verste fall.. :eek:
     
    Are, flying_all and Brukernavnet like this.
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    God dag fra AY1302 (AMS-HEL) med A350. Eller er dagen så god? følg med videre.

    Som nevnt ble jeg akkurat Platinum Lumo. Er det Platinum, Nordlys, gull og glitter? Nja.

    Jeg hadde valget mellom AMS-AES direkte med KLM eco for 5000.kr

    A594B904-DA95-4CBC-A776-AA9249557B84.jpeg

    eller
    AMS-HEL-OSL med Finnair eco og SAS med plus OSL-AES. Som landet på samme pris.

    271A035E-B779-4101-8A4E-D3503D9E2E5A.jpeg

    Tenkte man skulle prøve hva Lumo kan gjøre i dag. Gikk for omveien. Dårlig valg.

    Alt begynte da jeg kom inn på Sciphol. Ansatt ba meg stille meg i køen med eco. 2-3 timer estimert. Ikke pokker… må da være prioritert sikkerhetskontroll?? «only for KLM platinum sir». Nei nei nei… tenkte jeg. Spurte noen andre, ordna seg til slutt. Tok 15 min å komme seg igjennom med fast line.

    Jeg sjekka om flyet Amsterdam-Helsinki var fult, neida, mye ledig i eco og business. Gikk til gate og spurte om oppgradering. «no sir, we don’t upgrade FINNAIR flights on Schipol». Ikke engang med Platinum Lumo?? «what is that sir??» :rolleyes:

    Var bare å finne setet sitt på 48L. Vel ombord kommer en ung Finnair crew pike bort til meg. «why are you sitting here? We can move you to the front row in economy class». Jeg sa jeg satt godt her og at jeg var interessert om de kunne flytte meg frem til business heller. Hun var meget overrasket over at jeg ikke hadde blitt oppgradert. Det er alltid tilfellet som Lumo, dersom det er plass i business, blir man oppgradert.
     
    Last edited: 27. aug 2022
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse på dagen:

    Vi sitter og venter ombord på A350. Folk begynner å bli utålmodig. Vi venter 30 min etter oppsatt avgang, 30 min til og 30 minutter til. Vi satt ombord i 1.5 time etter oppsatt avgangstid.

    Det var visst noen som ikke dukket opp, bagasje måtte fjernes fra flyet. Når det var gjort, så fikk ikke kapteinen start på skuta, og det laget en lenger forsinkelse.

    Endelig på vei mot Helsinki. Opprinnelig avgang 11:55. Ny tidavgangstid ble 13:40.

    Med bare 50 minutter mellomlanding i Helsinki, så sier det seg selv at flyet Helsinki-Oslo går til H.

    Tikker inn en ombooking: *trommevirvel* >

    AY AMS-HEL
    AY HEL-CPH
    SK CPH-OSL
    lander 22:00 på OSL. Ingen fly videre til Ålesund… Blir å booke ny billetter OSL-AES i morgen og 1.400.kr i hotell.

    Er fortsatt ombord på AMS-HEL. Oppdatering kommer når jeg lander i HEL(L) :D

    12F284DA-C744-49C3-9644-BB343351FDB2.jpeg
     
    chrt, Kalsnes, Earl and 10 others like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ajaj, ikke en helt grei ombooking det der.

    Lykke til videre - og hold oss oppdatert :)
     
    flying_all liker dette
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Nei var da som pokker :D

    Fortsettelse:

    Landet på HELL. Vi fikk remote parking og buss. Tenkte JIPPII!! Nå kommer de og henter meg med BMW jo :cool:

    D4AC92D2-44DD-4423-945D-F25E6791D195.jpeg

    Gull ble til tull…. :(

    Her er jo ingen som står med «Platinum Lumo». Rett inn i bussen med resten av gjengen. Deilig å være Platinum Lumo da. Trenger bare 150 flyvinger eller 450.000 poeng. Også får du knapt noen goder.

    1077E6D9-1615-4320-8907-C2A28EFD18BC.jpeg

    Kom frem til flyplassen. Gikk til transfer service, ingen kø.

    Spurte pent om å få ta 7:25 flyet HEL-OSL i morgen istedenfor. Så Finnair kan dekke hotell her i Helsinki og måltid. «sorry, we have found a route for you that will take you to Oslo today». Æsj.. Jeg måtte uansett ha en natt i Oslo på egen regning og billetter for OSL-AES i morgen.

    Jeg sa at Oslo er ikke final destinasjon, men at jeg skal videre med SAS, og kommer ikke meg hjem før i morgen uansett. Siden jeg er Lumo, så ringte hun supervisor og vips hadde jeg gratis hotellnatt på Hilton Helsinki Airport + middag på Finnair sin regning.

    Hun gjentok flere ganger at dette er ikke vanlig. Så bare for Lumo altså.
     
    chrt, Kalsnes, Earl and 13 others like this.

Del denne siden